newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ישראל מקדמת סיוע צבאי לאחת הממשלות האלימות והמושחתות בעולם

הכירו את ידידתה הטובה החדשה של ישראל: ממשלת הונדורס, המחזיקה ברקורד מרשים של הטרדה ורצח פעילי זכויות אדם ואנשי אופוזיציה. עם הממשלה הזו חתמה ישראל על הסכם סיוע צבאי שאת פרטיו היא מסרבת לחשוף

מאת:

כותב אורח: איתי מק

בהודעה משותפת של ממשלות ישראל והונדורס פורסם כי שדרוג היחסים ביניהן הוא סמל לערכים המשותפים של שתי המדינות, המבוססים על דמוקרטיה, זכויות אדם, שלטון החוק והשאיפה לשלום. קורא של ההודעה עשוי היה לחשוב כי מדובר ב"חדשות מזוייפות", אך מדובר בהודעה אמיתית שפורסמה לתקשורת במהלך ביקור בישראל באוקטובר 2015, של משלחת מהונדורס שכללה את  הנשיא חואן אורלנדו הרננדז, שר הביטחון ורמטכ"ל הצבא ההונדורים. צריך אולי להזכיר כי הרננדז נבחר לנשיא הונדורס בבחירות מפוקפקות בשנת 2013, על רקע הפיכה צבאית בחודש יוני 2009, שבה הצבא עצר וגירש לקוסטה ריקה את הנשיא זלאיאה בעודו בפיג'מה.

למרבה הצער, המציאות בשתי המדינות לא יכולה להיות רחוקה יותר מהדברים בהודעה זו – מדינת ישראל תציין בעוד זמן קצר 50 שנות כיבוש, הפרות חמורות של זכויות אדם ודיכוי של האוכלוסייה הפלסטינית בשטחים הכבושים, והונדורס הינה אחת המדינות המושחתות והאלימות בעולם.

הידידות הקרובה של ישראל עם המשטר של הנשיא הרננדז בוודאי שאינה תעודת כבוד. בשניים במרץ 2017, יצוין יום השנה לרצח על-ידי כוחות הביטחון ההונדורים של ברטה קסרס, אחת הפעילות הבולטות בהונדורס למען איכות הסביבה ולהגנה על זכויות הקהילות האינדיאניות. בשבועות הקרובים יתקיימו ברחבי העולם אירועים שונים לזכרה ולציון פועלה. ברטה הייתה אינדיאנית משבט ה-Lenca. פעילותה זכתה להכרה בין-לאומית והיא קיבלה את פרס גולדמן לאיכות הסביבה, בשנת 2015. בנאומה בטקס הענקת הפרס, היא בחרה להקדישו "לכל המורדים באשר הם, לאמי, לאנשי ה-Lenca, ל-Rio Blanco, ולאלה שהקריבו את חייהם במאבק להגנה על המשאבים הטבעיים שלנו".

הרצח של ברטה אינו דבר חריג ותואם את דפוס הפעולה השיטתי בשנים האחרונות של כוחות הביטחון בהונדורס, ביתר שאת מאז ההפיכה הצבאית בשנת 2009 – כוחות הביטחון בהונדורס סימנו כמטרה לגיטימית להטרדה ולרצח פעילי זכויות אדם, אזרח, איכות הסביבה ואופוזיציה, ובמיוחד את מנהיגי מאבקים אלה. כך למשל, עוד קודם לרציחתה, ברטה הוטרדה ואוימה, ואף נעצרה בשנת 2013 בהאשמת שווא כי החזיקה נשק לא חוקי (ההליכים המשפטיים המפוברקים נגדה בוטלו על רקע לחץ בין-לאומי כבד). בשנת 2015 הונדורס נבחרה למדינה המסוכנת בעולם לפעילים למען איכות הסביבה.

> מדוע מח"ש לא חוקרת את אירועי אום אל חיראן?

הייצוא הביטחוני להונדורס כסימפטום ליחסים הפתולוגיים של מדינת ישראל עם אמריקה הלטינית. נתניהו ונשיא הונדורס הרננדז (קובי גדעון/לע"מ)

הייצוא הביטחוני להונדורס כסימפטום ליחסים הפתולוגיים של מדינת ישראל עם אמריקה הלטינית. נתניהו ונשיא הונדורס הרננדז (קובי גדעון/לע"מ)

הסכם צבאי סודי

בהונדורס פועלת אחת מהמשטרות המושחתות והמסוכנות בעולם לאזרחים ולאזרחיות. המשטרה בהונדורס בעצמה קשורה לארגוני פשע ולארגונים נרקוטיים. במקום לפתור את הבעיות הכרוניות של המשטרה, הנשיא הרננדז רק החמיר את הבעיה באמצעות הענקת סמכויות נרחבות לצבא ההונדורי לאכוף את "החוק" בתוך המדינה. זאת בעוד שכידוע, במדינות דמוקרטיות נהוג שהצבא שומר על הביטחון בגבולות והמשטרה אחראית על הביטחון הפנימי.

על-פי הדיווחים השונים, אנשי המשטרה האזרחית, המשטרה הצבאית והצבא בהונדורס היו מעורבים בשנים האחרונות בהפרות חמורות של זכויות אדם, בהטרדה, בעינויים, באיומים ובהוצאה להורג ללא משפט של עיתונאים, פעילי ופעילות אופוזיציה, פעילי איכות הסביבה, פעילים למען חלוקה שוויונית של קרקעות, זכויות איכרים, זכויות עובדים, זכויות אנשים עניים, זכויות להט"ב, זכויות האוכלוסייה האפריקאית, ופעילים למען זכויות האוכלוסייה האינדיאנית. בפרט, המשטרה הצבאית והצבא היו מעורבים בחטיפה ובאונס, והן הצבא והן המשטרה מפעילים חוליות מוות – הכול תחת חסינות מלאה, לה הם זוכים ממערכת המשפט המושחתת במדינה.

בעקבות הביקור של המשלחת ההונדורית באוקטובר 2015 בישראל, מדינת ישראל חתמה על הסכם סיוע צבאי יוצא דופן בהיקפו להונדורס. למרות מאמציה הבלתי פוסקים של ח"כ תמר זנדברג להביא את ההסכם לעיון הציבור ולעצור את הייצוא הביטחוני להונדורס המשמש להפרות זכויות אדם, בדומה למקרים של בורמה, בורונדי ודרום סודן, מדינת ישראל מקיימת עסקים כרגיל ואדישה למצב החמור בהונדורס. אף שתוכן ההסכם סודי כלפי הציבור בישראל, פרטים ממנו דלפו בהונדורס, שם התקיימו דיונים בפרלמנט בחלקיו העוסקים בשיקום חייל האוויר ההונדורי. הפרטים שטרם דלפו עוסקים בציוד הביטחוני והאימונים שעלולים לשמש לדיכוי פנימי. בהקשר זה, כבר כיום כוחות הביטחון ההונדורים, הרצחניים והמושחתים, משתמשים ברובי תבור וגליל אייס ישראליים (רובי גליל אייס משמשים גם לביצוע פשעים נגד האנושות בדרום סודן).

אמור לי מי חבריך

הייצוא הביטחוני להונדורס כיום הוא סימפטום ליחסים הפתולוגיים של מדינת ישראל עם אמריקה הלטינית, כפי שהדבר בה לידי ביטוי בדיון בוועדת חוץ וביטחון בכנסת, בפברואר 2016: נציגי משרד החוץ בכו והתלוננו על הקשיים שיש להם עם המדינות הדמוקרטיות באמריקה הלטינית, ועל הצלחת "הטרור הדיפלומטי הפלסטיני" במדינות רבות שם. להבדיל, נציגי משרד החוץ הצהירו בסיפוק רב על ידידותם הקרובה עם המשטר בהונדורס. על כך נאמר, אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה. הצעתה ההגיונית של ח"כ תמר זנדברג בדיון כי כדי לבנות את היחסים יש צורך בפתיחת הארכיונים, בחשיפת הקשרים של ישראל עם החונטות שם בעבר ועשיית חשבון נפש, נפלה על אוזניים ערלות.

הדבר החריג היחיד בסיפור הרצח של ברטה הינו כי הוא הצליח לעורר זעם בקרב הקהילה הבין-לאומית וארגוני זכויות האדם, ושם את הזרקור על המצב ההולך ומדרדר בהונדורס. בין היתר, ב-16 במרץ 2016, מעל 60 חברי קונגרס פנו למזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי ודרשו להשעות מידית את כל הסיוע הביטחוני האמריקאי למדינה, זאת עד שיובטח כי ניתן לוודא ולסמוך שכוחות הביטחון שם לא יהיו מעורבים עוד בהפרות חמורות של זכויות אדם, וכן כי הפשעים שנעשו ייחקרו והאחראים להם יועמדו לדין.

למרבה הצער, הידידות המתחזקת בשנים האחרונות בין מדינת ישראל להונדורס אינה עם אזרחי ואזרחיות המדינה, אלא שוב עם משטר המדכא, רוצח, מענה ואונס אותם. לרגל שנה להירצחה של ברטה קסרס, אין די שנזכור את פועלה, אלא אזרחי ואזרחיות ישראל חייבים לדרוש מממשלתם ובמיוחד ממשרדי החוץ והביטחון, שיפסיקו לאלתר את כל הסיוע הצבאי הישראלי לפשעים הנעשים בהונדורס.

איתי מק הוא פעיל ועורך-דין לזכויות אדם, הפועל להגברת השקיפות והפיקוח הציבורי על הייצוא הביטחוני הישראלי.

> יש פרטנר, והוא מחכה לנו ברמאללה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf