newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הכירו את הנערה הישראלית שמובילה את מחאת האקלים בלונדון

"למה אתם הורסים את העולם לדור שלי?", שאלה נוגה לוי-רפופורט, תלמידת תיכון בריטית-ישראלית את אנשי התאגידים המזהמים. היא לא קיבלה תשובה. "אם לא נעשה שום דבר אנחנו נהיה הדור האחרון שיכול לחיות חיים נורמליים". ראיון

מאת:

מחאת האקלים בבריטניה תופסת תאוצה בחודשים האחרונים. אחרי רצף של שביתות תלמידים יצאו בשבוע האחרון אלפים לפעולות מחאה ישירות ויצירתיות שארגנה תנועת "המרד נגד הכחדה" (Extinction Rebellion) ששיתקו את מרכז לונדון. המשטרה עצרה יותר מ-700 מפגינים בששת ימי המחאה עד כה. בקרב המפגינים ברחובות בולטת נוכחות הדור הצעיר, בעיקר תלמידות ותלמידי תיכון שהחליטו לקחת אחריות על העתיד ולנסות להכריח את הממשלה לפעול עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מידי.

אחת ממובילות מחאת התלמידים במדינה היא נוגה לוי רפופורט, תיכוניסטית בריטית-ישראלית בת 17 מלונדון, וגילוי נאות: אחייניתו של מירון רפופורט, אחד מעורכי "שיחה מקומית". לוי רפופורט משמיעה את אחד הקולות הבולטים במחאה, מתראיינת לכלי התקשורת המובילים במדינה ומגינה על הזכות של תלמידים להפסיד ימי לימודים כדי להפגין. בראיון ראשון לכלי תקשורת בישראל היא מספרת מה הניע אותה להצטרף למחאה, מדברת על התגובות של המבוגרים ועל העובדה שנשים צעירות מובילות את המחאה ברחבי אירופה.

ב-15 בפברואר, הוכרזה שביתת תלמידים בבריטניה בהשראת שביתת התלמידים שיזמה התלמידה גרטה תונברג בשוודיה ב-2018. מעל חמישים אלף תלמידים השתתפו במחאה, ולוי-רפופורט החליטה לוותר על יום הלימודים בתיכון בו היא לומדת להצטרף להפגנה מול הפרלמנט הבריטי. "ראיתי שאנשים סתם עומדים ולא עושים כלום, אז אמרתי להם – 'יאללה נרד לכביש', וירדתי", היא משחזרת בשיחה טלפונית מלונדון ובעברית רהוטה את תחילת דרכה במחאת האקלים. "משם המשכנו לטיול ברחבי לונדון. חסמנו כבישים בכל העיר". מאז הפכה מעורבת בהובלת המחאה תחת ארגון התלמידים UK Student Climate Network. מאז פברואר הם ארגנו הפגנות, שביתות המוניות נוספות שהתקיימו במרץ ובאפריל, פגישות עם תלמידים ממדינות אחרות, והשבוע היא הצטרפה לפעולות הישירות שארגנה תנועת Extinction Rebellion ברחובות לונדון.

"אני לא חושבת שאנחנו מפחדות משינוי האקלים יותר, אבל כמו כל דבר שקורה הוא קודם כל ישפיע על נשים". נוגה לוי רפופורט (צילום: Hayley Samuel)

"אני לא חושבת שאנחנו מפחדות משינוי האקלים יותר, אבל כמו כל דבר שקורה הוא קודם כל ישפיע על נשים". נוגה לוי רפופורט (צילום: Hayley Samuel)

"הרגשתי שלא היתה לי אופציה אחרת", היא מספרת מדוע החליטה להצטרף למחאה. "בתור אנשים צעירים משבר האקלים מפחיד אותנו, אבל עד עכשיו לא היתה לנו אפשרות למחות על זה. עכשיו אנחנו יכולים לומר איך אנחנו מרגישים. אנחנו כועסים ורוצים שהממשלות יעשו משהו בנושא". לדבריה, בקרב מחאת בני הנוער אין מישהו אחד שמוביל, אלא כולם עובדים ביחד, "מארגנים את עצמם כדי להעביר מסר לממשלות".

למה המחאה התפרצה דווקא עכשיו?

"כבר עשרים שנה מדברים על מה אנשים יכולים לעשות בעצמם – מה לאכול, איך למחזר. אבל עכשיו מתחילים לדבר על תאגידים כמו Shell ו-VP (תאגידי נפט א.ז) הם באמת אלו שגורמים לבעית האקלים. יותר משבעים אחוז מהזיהום מגיע ממאה תאגידים כאלה – שזה לא יאמן. הדו"ח של ה IPCC (הפאנל הבינלאומי לשינוי האקלים של האו"ם א.ז.) קבע שיש רק עוד 12 שנים לפני נקודת האל חזור מבחינת שינוי האקלים. אז פתאום בגלל שיש דד ליין, אנשים החליטו לא להיות בשקט יותר. שלא יגידו לנו שהכל זה עניין של מחזור. אנחנו מסתכלים לממשלה בעיניים ושואלים אותם למה הם לא עושים שום דבר".

אחת הסיסמאות של המחאה היא שאם אין עתיד אז למה ללמוד. איך המבוגרים מתייחסים אליכם?

"יש אנשים מבוגרים שלא אוהבים את מה שאנחנו עושים. הם רוצים שהכל ישאר אותו הדבר או חושבים שאנחנו לא יודעים על מה אנחנו מדברים. זה מרגיש שלא משנה להם בכלל. אבל אני חושבת שכולם, גם מבוגרים, יכולים להתחבר למסר שלנו. אם לא נעשה שום דבר אנחנו נהיה הדור האחרון שיכול להגיע לגיל נורמלי ושיוכל לחיות חיים נורמליים. אנשים אומרים שאנחנו מפגינים כדי להפסיד בתי ספר או כי זה 'קול', זה לא נעים לשמוע וזה לא נכון. אין אף ילד שמעדיף יהיה לנו משבר אקלים במקום בית ספר. זה דבר כל כך ענק ומפחיד וזה קשור לכל דבר אחר בעולם".

סירה ורודה הוצבה בלב כיכר אוקספורד כחלק משורת פעולות מחאה ששיתקו את לונדון למשך שבוע. (צילום: Steve Bowbrick, פליקר, CC BY 2.0)

סירה ורודה הוצבה בלב כיכר אוקספורד כחלק משורת פעולות מחאה ששיתקו את לונדון למשך שבוע. (צילום: Steve Bowbrick, פליקר, CC BY 2.0)

ניסיתם לדבר עם נציגי התאגידים, עם אנשים שעובדים שם?

"היתה בלונדון את 'ועידת הנפט הבינלאומית'. הלכנו לדבר שם עם אנשים. זו לא היתה שיחה נעימה. שאלתי אותם: 'למה אתם הורסים את העולם לדור שלי?'. רוב הזמן אין להם באמת תשובה, כי הם יודעים שהעולם שלנו במצב נורא, שחייבים לעשות משהו עכשיו. אנשים שאומרים 'זה לא נכון' צריכים פשוט לקרוא על מה שבאמת קורה, לשאול אנשים שיודעים ולחשוב עוד קצת".

"אנחנו מדברות כי אנחנו לא יכולות לפחד שיכעסו עלינו"

לוי-רפופורט שלומדת בכיתה י"א וחיה במערב לונדון, בקיאה בנתונים, בדוחות ובמספרים יותר מרוב המבוגרים שמסביבה. בין מחאה למחאה היא  וחבריה עובדים על ההכנות להפגנה ההמונית הבאה שתתקיים בבריטניה ב-24 במאי – יום הבחירות לפרלמנט האירופי. הפגנות דומות צפויות להתקיים באותו יום במדינות נוספות ברחבי היבשת. בימים אלה היא עוסקת גם בארגון קבוצות של תלמידים במקומות שונים במדינה במטרה להרחיב את המאבק. השבוע היא צפוייה להפגש עם גרטה תונברג השוודית שמגיעה לביקור בלונדון.

הדרישות של הקבוצה שבה היא חברה, UK Student Climate Network, הן שהממשלה תחיל מיד את ה"גרין ניו דיל" – סט של עקרונות שניסחו ארגוני סביבה הכוללים תוכנית לטיפול בשינויי האקלים ובאי השוויון הכלכלי. כמו כן, הם דורשים שבבתי הספר ילמדו על משבר האקלים, למה הוא מתרחש, מי האשמים ומה אפשר לעשות בנידון. הם דורשים גם שהממשלה תדאג להביא לידיעת הציבור מידע על המצב ובהתאם למסר שבני הנוער רוצים לקחת אחריות על העתיד שלהם – הם דורשים להוריד את גיל ההצבעה ל-16.

שביית התלמידים נגד משבר האקלים בלונדון. מרץ 2019. (צילום: Philip McMaster, פליקר CC BY-NC 2.0)

שביית התלמידים נגד משבר האקלים בלונדון. מרץ 2019. (צילום: Philip McMaster, פליקר CC BY-NC 2.0)

בישראל מחאת האקלים שמתפשטת בעולם כמעט ולא זוכה לסיקור. צעדה של אלפי בני ובנות ונוער שהתקיימה בחודש שעבר במקביל לאירועים ברחבי העולם, סוקרה מעט מאוד בתקשורת הישראלית ו"שיחה מקומית" הוא כלי התקשורת היחיד שנכח באירוע. רבים מבני הנוער ששוחחתי איתם בזמן הצעדה בתל אביב אמרו שהם מאמינים שהנושאים הביטחוניים בהם עוסק הממשלה והציבור הם דרך להסית את הדיון מהבעיות הבוערות באמת – שינוי האקלים וסוגיות כלכליות. לוי רפופורט עוקבת בעניין אחרי מה שקורה בישראל. "זה נראה מדהים", היא אומרת, "אני גרה בלונדון רוב חיי, אבל אני גאה במחאה בישראל וזה מאוד מרגש".

זה אפשרי שנושא שינוי האקלים יגיע לראש סדר היום הציבורי במקום עם סדר יום פוליטי כמו ישראל?

"אני מסכימה שזה יותר קשה שזה יתפוס בישראל, אבל אם באנגליה אנחנו יכולים לשכוח את ברקזיט ולדבר על מה שבאמת חשוב זה יכול לקרות בכל מקום בעולם. לדעתי ישראלים ופלסטינים ביחד יכולים לשנות משהו.

"נכון, קבוצות של אנשים שיש להם פחות אוכל או מים זה לא מה שהם יכולים לחשוב עליו, הם צריכים לחשוב על עצמם. גם בשבילם אנחנו צריכים לעשות משהו".

"אנחנו דור ה-Z יכולים להשפיע, אם רק יתנו לנו את הכוח ואת האפשרות". מפגינים ב"צעדת האקלים" היום בתל אביב (צילומים: אורן זיו / אקטיבסטילס)

"אנחנו דור ה-Z יכולים להשפיע, אם רק יתנו לנו את הכוח ואת האפשרות". מפגינים ב"צעדת האקלים" היום בתל אביב (צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס)

השבוע, כאמור, הצליחה קבוצת המחאה "המרד נגד הכחדה" שקמה בסוף השנה שעברה לשתק את מרכז לונדון למשך ימים שלמים בסדרת פעולות ישירות ויצירתיות. אחת מהן היתה הצבתה של סירה צבועה בוורוד בכיכר אוקספורד וחסימת הצומת הראשית לשלושה ימים. במהלך המחאות נעצרו מאות, חלקם אחרי שהדביקו את עצמם בעזרת דבק לרכבת התחתית, אחד לשני או לעצמים אחרים במרחב הציבורי. "אנחנו לא אותה קבוצה אבל אנחנו רוצים דברים דומים", מסבירה לוי רפופורט. "זה מדהים מה שהם עושים, שהם הצליחו לסגור את לונדון לשבוע, זה מראה שאנשים לא יפסיקו להילחם".

איך היתה הרגשה ברחובות לונדון השבוע?

"היו אנשים שהתעצבנו. ברור שזה קשה לאנשים שרוצים להגיע לעבודה או לעשות דברים אחרים. אבל יש המון אנשים שבאו והצטרפו כי הם יודעים שזה מה שצריך לקרות. השבוע הרגשתי את האוויר הכי נקי שאי פעם היה בעיר, זו היתה הרגשה נעימה".

המשטרה ביצעה השבוע מעצרי המוניים והפעילה אלימות גם נגד בני נוער. את חוששת להעצר?

"המשטרה זרקה את אחת החברות שלי לרצפה, התיעוד של המקרה הופץ ברשת, היא בסדר עכשיו אבל זה היה מאוד מפחיד. השוטרים עושים מה שאומרים להם, אנחנו לא כועסים עליהם אלא על המערכת שבגללה שוטרים מתנהגים באלימות כלפי מי שנלחמים עבור עולם יותר טוב לכולם.

"אני לא מתכוונת להיעצר, בינתיים רוב מי שנעצר זה מי שמוגדרים "ארסטבל" (ברי מעצר א.ז.) – אנשים שמראש מוגדר שהם יכולים להיעצר במהלך המחאה. אבל אם אני חייבת (להיעצר א.ז.) אז בסדר. בינתיים זה עוד לא קרה".

רבים מהמפגינים מקשרים בין משבר האקלים לקפטילזם, את רואה קשר בין הדברים?

"ברור. בדו"ח של האו"ם נכתב שקפיטליזם, וגם 'קפיטליזם ירוק', פשוט לא יכול לעבוד ביחד עם עצירת שינוי האקלים. חייבים להסתכל איך החברה שלנו עובדת ולשנות את זה. כל עוד הקפיטליזם זה הסביבה של איך שאנחנו עובדים וחיים, לא נוכל למצוא פתרון".

את חושבת שזה מקרה שגם בשוודיה וגם בלונדון נשים צעירות מובילות את המחאה?

זה מעניין. אני לא חושבת שאנחנו מפחדות משינוי האקלים יותר, אבל כמו כל דבר שקורה הוא קודם כל ישפיע על נשים. על נשים ואנשים יותר עניים. אני חושבת אנחנו פשוט צעקנו קודם כי בכל העולם הרבה זמן לא נתנו לנו לדבר. אנחנו מדברות כי אנחנו לא יכולות לפחד שיכעסו עלינו, כי יש לנו דברים יותר נוראיים לפחד מהם".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf