newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

נבחרים בכלא: הכירו את חברי הפרלמנט שישראל מחזיקה במעצר

חברת הפרלמנט הפלסטיני חאלדה ג'ראר מוחזקת כבר חודשיים בכלא הישראלי. אבל היא לא לבד. על פי "מועדון האסיר" לפחות 12 חברי פרלמנט מוחזקים כיום בכלא בישראל, בשל פעילותם הפוליטית, חלקם במעצר מנהלי בלי שידוע להם במה הם מואשמים

מאת:

לאחרונה החליט בית המשפט להשאיר במאסר את חאלדה ג'ראר, חברת פרלמנט פלסטינית שכלואה בישראל מזה חודשיים. ג'ראר נעצרה תחילה בצו מנהלי, אולם לאחר מחאה בינלאומית על מעצרה השרירותי החליטה ישראל להעמידה לדין.

ג'ראר היא לא חברת הפרלמנט היחידה שישראל מחזיקה במאסר. על פי נתוני "מועדון האסיר" בבתי הכלא הישראלים נמצאים היום 12 חברי פרלמנט פלסטינים שנבחרו בבחירות הדמוקרטיות האחרונות שנערכו ברשות הפלסטינית בשנת 2006. חלקם כלואים מתוקף צו מנהלי בלא שיואשמו בדבר ובלא שתינתן להם הזדמנות להגן על עצמם בבית המשפט, דבר שבעיני כל העולם שאינו ישראל הופך אותם חד משמעית לאסירים פוליטים המוחזקים בכלא רק בשל פעילותם הפוליטית והחברתית.

נכון ל-30 באפריל, על פי נתוני שב"ס הוחזקו בבתי הכלא הישראלים 394 עצירים מנהליים פוליטיים, שעצם החזקתם בעייתית בפני עצמה, אך כשמדובר בנבחרי ציבור – הבעייתיות גדולה שבעתיים. כך למשל ג'ראר, שנכלאה בתחילה בצו מנהלי, ואז כשלבסוף הוגש נגדה כתב אישום, ההאשמה העיקרית נגדה היתה שהיא חברה בארגון אותו היא מייצגת בפרלמנט הפלסטיני אליו נבחרה בצורה דמוקרטית ובפיקוח בינלאומי.

רבים מהמנהיגים הפוליטיים האלה בילו שנים ארוכות בבתי הכלא הישראלים, חלק מהזמן כאסירים פוליטיים תחת צו מעצר מנהלי. חלקם נעצרו כ"קלפי מיקוח" עם נפילתו בשבי של החייל גלעד שליט, רבים מהם סובלים מבעיות בריאותיות חמורות שאינן מטופלות כראוי על ידי שירות בתי הסוהר, ואלה המנהיגים אותם בחר העם הפלסטיני על מנת שיובילו אותו לחיים משותפים עם ישראל.

על אף עשרות המעצרים, המכות, החקירות, הכליאה בתנאים קשים ומשפילים, ועשרות עוולות שנעשו להם, רבים מהם עדיין רואים סיכוי לחיים משותפים עם ישראל, מי במדינה אחת ומי בשתי מדינות.

ואלה חברי הפרלמנט הפלסטיני המוחזקים כיום בבתי הכלא הישראלים:

חאלדה ג'ראר

בת 52, חברה בחזית העממית לשחרור פלסטין, עורכת דין בהכשרתה. ג'ראר היא אחד הכוחות שהובילו לכניסתה של פלסטין לבית הדין הבינלאומי בהאג. לפני בחירתה לפרלמנט עמדה בראש ארגון זכויות האדם "אדאמיר" העוסק בזכויות האסירים הפלסטינים, כמו גם באונר"א כפעילה למען זכויות נשים בפלסטין.

ב-1998 אסרה עליה ישראל לצאת את גבולות הגדה המערבית, למרות שעד מעצרה האחרון לא הואשמה בדבר באופן רשמי. לאחר כליאתו בבידוד של אחמד סעדאת, מנהיג החזית העממית, נכנסה ג'ראר לפרלמנט הפלסטיני כחברה השלישית של החזית העממית.

באוגוסט 2014 גורשה ג'ראר מביתה באל-בירה ליריחו על ידי חיילים ישראלים, אך היא סרבה לחתום על צו הגירוש וחזרה להתגורר בביתה. באפריל השנה נעצרה ג'ראר באישון לילה על ידי כח גדול של חיילים ישראלים והיא הושמה בכלא תחת צו מעצר מנהלי. מאוחר יותר הוגש נגדה כתב אישום בעוון חברות בחזית העממית, ארגון אותו היא מייצגת בפרלמנט הפלסטיני, והוחלט לשחרר אותה למעצר בית. המדינה התנגדה בטענה שהיא "סיכון בטחוני" ובית המשפט החליט להשאיר אותה בכלא עד לתום ההליכים.

ג'ראר נשואה ויש לה שתי בנות.

חאלדה ג'ראר, חברה במועצה המחוקקת הפלסטינית מחזיקה את צו הגירוש שקיבלה במהלך פשיטה אל ביתה שברמאללה, בו היא מצווה לעזוב לתקופה בלתי מוגבלת ליריחו. ג'ראר היא פעילה למען אסירים פוליטיים וכן ממנהיגות המובילות בחזית העממית לשחרור פלסטין. 20 באוגוסט 2014.

חאלדה ג'ראר, חברה במועצה המחוקקת הפלסטינית מחזיקה את צו הגירוש שקיבלה במהלך פשיטה אל ביתה שברמאללה, בו היא מצווה לעזוב לתקופה בלתי מוגבלת ליריחו. ג'ראר היא פעילה למען אסירים פוליטיים וכן ממנהיגות המובילות בחזית העממית לשחרור פלסטין. 20 באוגוסט 2014.

עזיז דוויק

בן 67, יו"ר המועצה המחוקקת הפלסטינית, חבר תנועת חמאס, ד"ר לארכיטקטורה בהכשרתו. בשנת 1992 גורש ללבנון ושהה שם כשנה יחד עם 415 מנהיגים פלסטינים אחרים מחמאס או מהג'יהאד האיסלמי, עד שהוחזר לביתו.

דוויק הוא מנהיג פוליטי, ולא צבאי, וטרח לשמור על ההפרדה הזו במהלך הקריירה שלו. מעולם הוא לא לקח חלק בפעולות גדודי עז-אדין אל קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. ב-2006 נעצר דוויק במהלך מבצע "גשמי קיץ", ולטענתו הוכה קשות במהלך החקירה הישראלית. הוא נשפט על חברות בארגון טרור, ושוחרר כעבור שלוש שנים. בשנת 2012 נעצר שוב, הפעם בצו מנהלי ללא משפט, למשך חצי שנה. לטענת חמאס, המעצר נועד למנוע את הפיוס בינם לבין פתח. ביוני 2014 נעצר דוויק שוב, כחלק ממבצע "שובו אחים", ובשבוע שעבר נגזרו עליו 12 חודשי מאסר וקנס של 6,000 שקלים.

דוויק טוען שהרעיון להקים מדינה פלסטינית בכל השטח שבין הירדן לים הוא רק חלום ואינו מציאותי, וקורא להקמת מדינה פלסטינית בשטחי הגדה המערבית וברצועת עזה. בראיון לניו יורק טיימס הוא צוטט כאומר "המסר שלי לישראל הוא פשוט: סיימו את הכיבוש ולא תהיה יותר מלחמה".

דוויק נשוי ויש לו שבעה ילדים.

[עדכון: לאחר 12 חודשי מעצר מנהלי דוויק שוחרר מ"כלא עופר" ב-9 ביוני 2015]

מרוואן ברגותי

בן 57, לשעבר מנהיג הפתח בגדה, חבר במועצה המחוקקת הפלסטינית מאז 1996, ובעל תואר שני ביחסים בינלאומיים. בשנת 2000 מונה למפקד התנזים, הזרוע הצבאית של הפתח, ועל פי טענת ישראל היה אחראי למעשי טרור רבים נגד ישראלים. הוא התחמק מכמה נסיונות התנקשות שבוצעו על ידי הצבא הישראלי, כולל ירי טיל מהאוויר לעבר מכונית בה ישב שומר ראשו. ביוני 2004 הוא נידון על ידי בית המשפט הצבאי המחוזי בתל אביב לעונש של חמישה מאסרי עולם מצטברים ו-40 שנות מאסר על חלקו בתכנון מעשי טרור נגד ישראלים.

שנה מאוחר יותר הקים ברגותי את מפלגת "אל מוסתקבל" ("העתיד"), אך השתכנע לבסוף להמשיך ולהיות חלק ממפלגת פתח בבחירות לפרלמנט שנערכו ב-2006.

ברגותי, הכלוא היום בכלא "הדרים", נחשב למנהיג פופולרי מאוד בקרב הציבור הפלסטיני, יש אומרים שאף יותר ממחמוד עבאס. בנובמבר 2014 שחרר ברגותי הצהרה מהכלא בה הוא קורא לרשות הפלסטינית לחדול מהתיאום הבטחוני עם ישראל ולפתוח באינתיפדה שלישית.

ברגותי נשוי ויש לו ארבעה ילדים.

אחמד סעדאת

בן 62, מזכ"ל החזית העממית, מרקסיסט, ומורה למתמטיקה בהכשרתו. סעדאת נעצר על ידי הרשות הפלסטינית על פי דרישת ישראל ב-2002, באשמת מעורבותו בתכנון רצח רחבעם זאבי, ונכלא שם בתנאים קשים עד חטיפתו על ידי חיילים ישראלים ב-2006 כחלק ממבצע "הבאת ביכורים".

הוא נחקר במשך זמן ממושך על ידי השב"כ, וב-2008 הורשע על ידי בית משפט צבאי ישראלי בחברות בארגון טרור ובמעורבות ברצח השר זאבי, ונגזר עליו עונש של 30 שנות מאסר. בשנת 2011 פתח סעדאת בשביתת רעב יחד עם מאות רבות של אסירים, רובם מהחזית העממית, שביתה שנמשכה 21 ימים אך לא הביאה לתוצאות.

סעדאת נחשב תומך נלהב בזכות השיבה הפלסטינית לכל חלקי ישראל, ומתומכי תכנית המדינה האחת לחיים משותפים עם ישראל.

סעדאת נשוי ויש לו ארבעה ילדים.

> פעילים פלסטינים וגורמי ימין לוחצים למנוע כנס השקה של יוזמת שלום חדשה

גרפיטי של מרוואן ברגותי על חומת ההפרדה, ליד רמאללה (SP FotoCC BY NC-ND 2.0)

גרפיטי של מרוואן ברגותי על חומת ההפרדה, ליד רמאללה (SP FotoCC BY NC-ND 2.0)

חסן יוסף

בן 60, נחשב לאחד מהמנהיגים הרוחניים של חמאס ולחבר מתון בארגון, תיאולוג בהכשרתו. יוסף נעצר מאז 1971 מעל 14 פעמים, ובילה במצטבר 17 שנים בכלא הישראלי. כשנכלא בצו מנהלי בשנת 2004, הוכנס שמו לרשימת חמאס לפרלמנט הפלסטיני נגד רצונו. הוא ניסה להתנגד, אך לבסוף התרצה ונבחר כחבר המועצה המחוקקת. הוא אמר במספר הזדמנויות כי הוא מוכן להפסקת אש ארוכה בקווי 1967, בה שני העמים יחיו בשלום.

יוסף נשוי ויש לו תשעה ילדים, אחד מהם הוא מסעב יוסף, "הנסיך הירוק" ששיתף פעולה שם השב"כ, התנצר, ועבר לגור בארה"ב.

מחמד ג'מאל נתשה

בן 57, נחשב לאחד ממנהיגי חמאס בגדה, מורה לשריעה בהכשרתו. נתשה נעצר פעמים רבות על ידי ישראל החל מ-1988, ובילה במצטבר כ-15 שנים בכלא הישראלי, חלקן במעצר מנהלי. נתשה גורש ב-1992 ללבנון והוחזר על ידי רבין שנה מאוחר יותר, וב-1998 נעצר על ידי הרשות הפלסטינית ובילה שנה בכלא ושלוש שנים במעצר בית.

ב-2002 נעצר על ידי כוחות ישראלים ונשפט ל-8 וחצי שנים, מתוכן ארבע בבידוד לאחר לקיחתו בשבי של החייל גלעד שליט. ב-2006 נבחר לפרלמנט הפלסטיני. ארבעה חודשים לאחר שחרורו, פשטו חיילים ישראלים על ביתו בינואר 2011 ועצרו אותו שוב, הפעם הוא נכלא במעצר מנהלי בלא שהואשם בדבר.

נתשה נשוי ויש לו ארבעה ילדים.

מחמד בדר

בן 59, נחשב לאחד ממנהיגי חמאס בגדה, מורה וד"ר לתיאולוגיה בהכשרתו. נעצר לראשונה ב-1988 במעצר מנהלי ולאחר מכן היה בין המגורשים ללבנון ב-1992. בינואר 2006 נבחר במקום ה-19 ברשימת חמאס לפרלמנט הפלסטיני, וביוני אותה שנה נעצר על ידי ישראל ונשפט ל-42 חודשי מאסר. ב-2013 נעצר שוב, הפעם בצו מנהלי ללא אישום. במצטבר בילה בדר בכלא הישראלי כעשר שנים, מתוכן שמונה במעצר מנהלי, וזמן רב כשהוא כלוא בהפרדה.

בדר נשוי ויש לו שמונה ילדים.

עזאם שלהב

בן 58, חבר בתנועת חמאס, ד"ר לתאולוגיה בהכשרתו. נעצר לראשונה ב-1989 בצו מנהלי, ומאז נעצר שוב תשע פעמים לתקופה מצטברת של 12.5 שנים, מתוכן מספר שנים בצו מנהלי ללא אישום. ביוני 2014 נעצר כחלק ממבצע "שובו אחים" בצו מנהלי למשך 4 חודשים, ומאז הוארך הצו ארבע פעמים ברציפות.

שלהב נשוי ויש לו 11 ילדים.

 קרובי משפחה של אסירים פלסטינים ואקטיבסטים מפגינים סולידריות עם יאסר מנסור, חבר במועצה המחוקקת הפלסטינית, הכלוא במעצר מנהלי בבית כלא ישראלי זה החודש ה-14, העיר שכם, הגדה המערבית, ה-20 לינואר, 2014. מנסור החל בשביתת רעב ב-17 לינואר, 2014. (אקטיבסטילס)


קרובי משפחה של אסירים פלסטינים ואקטיבסטים מפגינים סולידריות עם יאסר מנסור, חבר במועצה המחוקקת הפלסטינית, בזמן ששבת רעב במחאה על כליאתו הממושכת בכלא הישראלי (2014). (אקטיבסטילס)

נאיף רג'וב

בן 57, שר הדתות בממשלת חמאס, תאולוג בהכשרתו. עומד בראש ארגון צדקה הדואג ליתומים פלסטינים. נעצר לראשונה בשנת 1989 באשמת השתייכות לחמאס, וב-1992 גורש ללבנון יחד עם מנהיגים פלסטינים אחרים. ב-2006 נעצר כקלף מיקוח אחרי נפילת החייל גלעד שליט בשבי חמאס ברצועת עזה, והוחזק על ידי ישראל עד 2010. מעניין לציין כי רג'וב הוא אחיו של ג'יבריל רג'וב, שהיה ראש המנגנון הבטחוני הפלסטיני, ואף נעצר פעם על ידי אחיו ליום אחד.

בחודש יולי 2014 נעצר רג'וב כחלק ממבצע "שובו אחים" ומאז הוא מוחזק בצו מנהלי. הוא סובל מבעיות רפואיות שונות הגורמות לו כאבים עזים, ומאשים את שב"ס ברשלנות קשה ובמניעת טיפול רפואי קריטי. רג'וב בילה בבתי הכלא הישראלים במצטבר כעשר שנים, כמחצית מהן בצו מנהלי בלא אישום.

חסני אלבוריני

בן 60, חבר תנועת חמאס, מורה למתמטיקה בהכשרתו. חבר בוועדת החינוך ובוועדה לזכויות האדם מטעם חמאס בפרלמנט הפלסטיני. היה בין המנהיגים המגורשים ללבנון ב-1992 ומאז נעצר על ידי ישראל מספר פעמים, ובילה בבתי הכלא שלה במצטבר כעשר שנים, מתוכן מעל שנתיים וחצי במעצר מנהלי. בשנת 2008 נעצר בנו, לטענת עורך דינו על מנת להפעיל לחץ על אלבוריני.

במהלך מבצע "שובו אחים" נעצר אלבוריני שוב, ומאז הוא מוחזק בצו מנהלי ללא אישום. גישתו היא שכל עוד ישנן התנחלויות לא יכול להיות שלום, והוא קורא לעולם הערבי להתערב בנעשה בפלסטין.

ריאד רדאד

בן 54, חבר תנועת חמאס, משפטן בהכשרתו. נעצר על ידי ישראל ב-1994 בעוון השתייכות לתנועת חמאס ונגזרו עליו 50 חודשי מאסר. נעצר שוב ב-2006 כקלף מיקוח עם נפילתו בשבי של החייל גלעד שליט, ושוחרר כעבור 3 שנים. בשנת 2012 נעצר שוב ושוחרר אחרי שנה בשל מעורבותו בחמאס.

רדאד פעיל למען זכויות משפחות האסירים והשהידים. בספטמבר 2014 הורשע רדאד בהשתתפות בצעדה למען האסירים ונגזרו עליו 12 חודשי מאסר.

מחמד אבו טיר

בן 64, מספר 2 בתנועת חמאס בגדה, אקסטיביסט שלא סיים את לימודיו באוניברסיטת ביירות, וידוע בכינויו "שיח' אבו מוסעב". אבו טיר נעצר לראשונה בשנת 1974 ובילה 11 שנה בכלא עד שחרורו באחת מעסקות השבויים של שנות השמונים. במהלך השנים בילה במצטבר 29 שנים בכלא הישראלי, מתוכן כמה במעצר מנהלי ללא אישום. הוא ידוע בזקנו הכתום ובהצהרותיו על הרצון לכונן את חוק השריעה בפלסטין.

אבו טיר, תושב ירושלים, גורש מהעיר מספר פעמים ונעצר בעוון שהייה בלתי חוקית כשחזר לביתו, ובחודש דצמבר 2014 נגזרו עליו 25 חודשי מאסר וקנס בסך 18 אלף ש"ח.

אבו טיר נשוי ויש לו שבעה ילדים.

> כך הפכה התקשורת הישראלית ארגון בריטי לסייען טרור

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf