newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סעודיה ועבאס ניצחו את רג'וב: פלסטין לא תשחק במגרשה הביתי

הירדנים לחצו לוותר. בחמאס הודיעו על תמיכה בסעודים שגייסו לצידם גם את אבו-מאזן. אבל ההתאחדות הפלסטינית המשיכה להתעקש על ביתיות. היום, לאחר הודעת מנגנוני הביטחון הפלסטיני כי לא יוכלו להבטיח את בטחון הסעודים, החליטה פיפ"א על העברת המשחק, שהיה צפוי להתקיים מחר בגדה, למגרש נייטרלי

מאת:

בשבועות האחרונים היה נדמה שג'יבריל רג'וב, יו"ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, מצליח לעמוד במכבש הלחצים כנגד העברת משחק הכדורגל בין סעודיה לפלסטין למגרש נייטראלי. המשחק היה אמור להתקיים מחר באיצטדיון פייסל אל-חוסייני בכפר א-ראם. בשבועות האחרונים המלך הסעודי לחץ והתקשר אישית לאבו-מאזן כדי להעביר את המשחק מהשטחים הפלסטיניים, פיפ"א והירדנים ניסו לשכנע את רג'וב לוותר ולשחק מחוץ לבית, אפילו בחמאס הודיעו במפתיע על תמיכה בעמדה הסעודית, וגם אבו-מאזן אמר שעם הסעודים אסור להסתבך.

למרות הלחצים רג'וב עמד על דעתו, אבל הערב (רביעי), רגע לפני שערב הסעודית הפסידה הפסד טכני, התקבלה הודעתם של מנגנוני הביטחון הפלסטינים כי לא יוכלו להבטיח את ביטחון השחקנים הסעודים, ופיפ"א הודיעה כי המשחק יתקיים בשבוע הבא במגרש נייטראלי.

עד השעות האחרונות עוד נראה היה כי סעודיה עומדת בפני הפסד טכני 3-0. אתמול (שלישי) בשעות הערב התקבלה במשרדי פיפ"א בציריך הודעה כי הנבחרת הסעודית לא תוכל להגיע למשחק שנקבע לה למחר באיצטדיון פייסל אל-חוסייני נגד הנבחרת הפלסטינית במסגרת מוקדמות מונדיאל 2018. לדברי הסעודים, "בשל המצב הביטחוני בשטחים הפלסטיניים והחשש לשלום השחקנים" הוחלט שלא להגיע למשחק. הסעודים כתבו שהם מודעים להשלכות הצעד, אולם שהם נקטו בכל האמצעים שעמדו לרשותם כדי להימנע מאי-ההגעה והדבר לצערם לא הסתייע. המשמעות של הנסיגה הסעודית היתה ברורה: הסעודים היו אמורים להיקנס על אי הגעתם למשחק ולרשום לחובתם הפסד טכני 3-0.

אולם בשעות האחרונות, במקום לאשר את ההפסד הטכני, התחוללה תפנית בעלילה. לפי התאחדות הכדורגל הסעודית, המשקיף שנשלח מפיפ"א לשטחים הפלסטיניים כדי לעמוד מקרוב על המצב, נפגש ב-24 השעות האחרונות עם נציגים של הביטחון הפלסטיני, ואלו הודיעו לסעודים כי מבחינת המצב הביטחוני אין באפשרותם להבטיח את שלומם של השחקנים הסעודים. בהודעה הרשמית שפורסמה באתר התאחדות הכדורגל הסעודית נמסר ש"ועדת החירום של פיפ"א קבעה כי המשחק שהיה אמור להתקיים מחר יידחה ויתקיים בשבוע הבא במגרש נייטראלי".

לפי הסעודים, "אחרי מספר התייעצויות שקיימו נציגי פיפ"א עם בכירים פלסטינים, הובהר כי הממשלה הפלסטינית לא יכולה להבטיח את קיומו הבטוח של המשחק, ושבשל המצב המסוכן באזור ולאחר בחינת כל הגורמים הרלוונטיים, שוכנעה ועדת החירום של פיפ"א כי המשחק לא יתקיים מחר, אלא ביום חמישי הבא, 12.11.2015, וזאת במגרש נייטראלי".

> בדרך למונדיאל 2018: האם נבחרת סעודיה תעבור את המחסום הישראלי?

המנצח הגדול: ג'יבריל רג'וב, יו"ר ההתאחדות הכדורגל הפלסטינית (יותם רונן/אקטיבסטילס)

מכה גדולה לג'יבריל רג'וב, יו"ר ההתאחדות הכדורגל הפלסטינית (יותם רונן/אקטיבסטילס)

מדובר במכה אדירה למאמצים של רג'וב שלא לוותר על הבית, מאמצים שצלחו עד כה – למשל בהגעתה של נבחרת איחוד אמירויות ערב למשחק באיצטדיון פייסל אל-חוסייני לפני כחודשיים. כמו כן, בצל המתיחות בין יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) שביקש לבוא לקראת הסעודים ולוותר על המגרש הביתי הפלסטיני, לבין רג'וב שגרס ש"או שהמשחק יתקיים בפלסטין או שלא יתקיים בכלל", עולה כי ההחלטה של פיפ"א – למרות שעל פניו פוגעת באינטרס הפלסטיני – התקבלה באישורו, אם לא בעידודו, של אבו-מאזן.

את תגובתו של רג'וב, השוהה בוושינגטון, לא ניתן היה להשיג, אולם בעבר הוא הודיע כי אם יחוייבו הפלסטינים לשחק מחוץ למגרש הלאומי הפלסטיני, הרי שהוא יתפטר ויחד איתו יתפטרו כל חברי התאחדות הכדורגל הפלסטינית. לדבריו, "אם אין לנו אפשרות לשחק במגרש הלאומי שלנו, איזה צורך יש לנו בהתאחדות כדורגל לאומית?"

מכבש הלחצים – השבועות האחרונים של רג'וב

בשבועות האחרונים, בצל המתיחות והאלימות הגואה בשטחים הפלסטינים ובישראל, התחוללה סערה בעולם הספורט הפלסטיני, ובמידה מסוימת גם הערבי, סביב משחקה של ערב הסעודית נגד נבחרת פלסטין. המשחק המדובר אמור היה להתקיים מחר (חמישי) בשעה ארבע אחר הצהרים באיצטדיון פייסל אל-חוסייני בכפר א-ראם, במסגרת בית א' האסייתי של מוקדמות מונדיאל רוסיה 2018, אולם בשבועות האחרונים ניסו הסעודים בכל כוחם למנוע את קיום המשחק בשטחים הפלסטינים.

בין היתר, התאחדות הכדורגל הסעודית פנתה לפיפ"א בבקשה שתכפה על התאחדות הכדורגל הפלסטינית לארח את המשחק מחוץ לביתה. הסעודים ציינו תחילה סיבות של "כוח עליון" שאינן תלויות בהם, אולם לאחר מכן הבהירו כי אין ביכולתם להגיע לאור העובדה שאין הם מקיימים יחסים עם ישראל והגעתם לשטחים הפלסטינים דרך גשר אלנבי תהווה הכרה בכיבוש הישראלי ונורמליזציה עם ישראל.

מנגד, עמדתו של יו"ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, ג'יבריל רג'וב, היתה ניצחת. הוא טען כי אין לפיפ"א הזכות לחייב אותם לשחק מחוץ למגרשם הביתי, ואמר שיש רק שתי אפשרויות על השולחן:  או שהמשחק יתקיים בפלסטין או שהוא לא יתקיים. לאחר מכן יצא רג'וב למשרד פיפ"א בציריך למפגש עם נשיא פיפ"א ועם מקבילו הסעודי, וטען שם כי החלטת פיפ"א לחייב את הפלסטינים לשחק במגרש נייטראלי אינה חוקית ולא תעבור את מבחן היועץ המשפטי של הארגון. בפיפ"א התקפלו ובהודעה לקונית שיצאה לפני מספר שבועות נמסר כי "פיפ"א מכירה בזכותה של פלסטין לארח משחקים בינלאומיים במגרשה הביתי, ושאין זכות לקחת ממנה את הביתיות".

מכאן ואילך הופעל על רג'וב מכבש לחצים מכמה כיוונים כדי שישנה את החלטתו. התקשורת הסעודית תקפה את רג'וב ואת חוסר מוכנותו להבין את הרגישות הסעודית. "מי אתה חושב שאתה, ג'יבריל רג'וב, שתאיים ככה על ערב הסעודית", פנה אליו אחד משדרי הספורט בממלכה הסעודית. עיתונים סעודים אחרים תקפו את "הפרובוקציה הפלסטינית".

רג'וב נעמד על רגליו האחוריות. הוא גייס את איחוד אמירויות ערב לסוגיה, מדינה נוספת שמשחקת בבית א' ושלמרות שגם לה אין קשרים דיפלומטיים גלויים עם ישראל, בחרה להגיע ולשחק באיצטדיון א-ראם (המשחק הסתיים ב-0-0). רג'וב טען כי בעצם הגעתה לשטחים הפלסטיניים, איחוד אמירויות ערב חיזקה את הקו הפלסטיני והעלתה את המודעות בעולם לכיבוש הישראלי. רג'וב ביקש מהסעודים שוב ושוב לשקול שוב את המדיניות שלהם. הוא אמר שהוא מבין את כוונתם ב"נורמליזציה עם ישראל" אבל ביקש מהם שלא יהיו יותר פלסטינים מהפלסטינים. לדבריו, אם הסעודים רוצים לתמוך בפלסטינים אז מוטב שיבואו לשחק בפלסטין: "הרי אם אתה מגיע לבקר את אחיך בכלא, אין בכך משום הכרה בלגיטימיות של הכלא או בלגיטימיות של הכולא, אלא רק מסר של סולידריות עם הנכבש".

רג'וב גם ציין שאין סיבה לדאגה הסעודית ושניתן לאפשר את כניסת הסעודים לרמאללה בלא כל קושי. הוא אמר שיהיה ניתן להטיס את הסעודים בשני מסוקים ירדניים מעמאן לרמאללה, ללא בדיקות ביטחוניות ישראליות, או לאפשר את הגעתם באוטובוס בינלאומי מיוחד של פיפ"א, שייצא מעמאן לרמאללה, ושאת כל המגעים מול הישראלים בגשר אלנבי יעשה נציג התאחדות הכדורגל הבינלאומית.

טקס הפתיחה של המפגש ההיסטורי בין נבחרת איחוד אמירויות ערבית לנבחרת פלסטין באיצטדיון פייסל אל-חוסייני:

אופציה נוספת שרג'וב שם על השולחן – בהמשך להצעה של סופיאן אבו זאידה – שהמשחק יתקיים בעזה, באיצטדיון אל-ירמוכ, ולא ברמאללה. רג'וב אמר ששני מסוקים מצרים יוכלו לקחת את הנבחרת הסעודית מקהיר ולנחות בלב איצטדיון אל-ירמוכ ושלא תהיה בכך משום נורמליזציה עם ישראל אלא ההפך – הכרה במאבק הפלסטיני נגד הכיבוש ונגד המצור. אבל הסעודים נותרו בשלהם.

מנופי לחץ נוספים הופעלו בשבועיים האחרונים על רג'וב מכיוונים אחרים. הנסיך הירדני עלי בן חוסיין, סמנכ"ל פיפ"א לענייני אסיה, הוזעק לטפל בסוגיה. לפי מספר עיתוני ספורט ערביים הוא נכח בפגישה בין רג'וב לעמיתו הסעודי שהתקיימה לאחרונה בערב הסעודית וביקש מרג'וב לרדת מהעץ. בעיתונות הספורט הירדנית נכתב כי גורמים ירדנים פנו לרג'וב וביקשו ממנו "אל תביך את הסעודים", וכי בכירים ירדנים הציעו לרג'וב לקיים את המשחק נגד הסעודים בעמאן, אך הוא סירב.

לאחר מכן הגיע מכבש לחצים מכיוון פיפ"א. גורמים בארגון פנו לרג'וב וביקשו ממנו לשקול לקיים את המשחק בצפון אפריקה. לדבריהם, "אלג'יריה כבר הסכימה לארח את המשחק", וקיומו שם יוכל להעלות לדיון את העובדה כי נבחרת פלסטין נאלצת לטוס עד אלג'יריה בשל הימשכות הכיבוש. אבל רג'וב נותר בשלו. משהבינו הסעודים כי הם חייבים לעשות מאמץ אחרון לשנות את רוע הגזירה קרו שני דברים, מפתיעים ומוזרים גם יחד.

הראשון הוא הודעה של חמאס כי הם תומכים בסעודים. בהודעת דובר חמאס בעזה, סאמי אבו זוהרי, נמסר כי חמאס "מביעה את הערכתה לעמדה הסעודית נגד נורמליזציה עם הכיבוש". עוד נמסר כי בחמאס מצרים על כך שיש כאלו בהתאחדות הכדורגל הפלסטינית שמעזים להפעיל לחץ נגד הסעודים. לא ברור מה התרחש מאחורי הקלעים כדי שחמאס ייצאו בהודעה התומכת באי-הגעה של הסעודים למשחק, שיכול היה גם להתקיים בעזה, אבל סביר להניח שיד סעודית היתה מעורבת גם במגעים אלו, ואולי גם הבטחה לסיוע.

ואם בכך לא די, מספר כלי תקשורת ערביים דיווחו כי במאמץ חסר תקדים למנוע את המשבר התקשר לפני שבוע המלך הסעודי, סלמאן אבן עבד אלעזיז, ליו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן). המלך ביקש מיו"ר הרשות לטפל בנושא ולהוריד את רג'וב מהעץ, ואבו-מאזן, כך לפי כל הדיווחים, הסכים. הוא שלח את שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאליכי, יחד עם מספר בכירים נוספים לסעודיה, כדי להודיע לעמיתיהם שהמשבר נפתר וכי המשחק יתקיים מחוץ לפלסטין. הבעיה היתה שהם לא שאלו את רג'וב.

"או שהמשחק יתקיים בפלסטין או שהוא לא יתקיים בכלל", אמר רג'וב לאבו מאזן בישיבת הוועד הפועל של אש"ף לפני מספר ימים, ישיבה שמבחינת רג'וב התפוצצה באותו רגע ואותה הוא עזב בזעם. הוא יצא בריאיון לתקשורת הסעודית ואמר שאין הסכמה של התאחדות הכדורגל הפלסטינית לקיים את המשחק הביתי מחוץ לבית.

בריאיונות נוספים הוא היה נשמע זועם עוד יותר. הוא אמר שהוא לא יחליט מה יקרה לסעודים, אבל שמבחינתו פיפ"א צריכה להטיל עליהם את כל העונשים שמגיעים להם על כך שהם בוחרים לא להגיע למשחק כדורגל, בדיוק כמו כל מדינה ונבחרת אחרת, כולל קנס כספי, הפסד טכני ואולי אף הפחתת נקודות.

באחד הריאיונות נדמה היה שרג'וב כבר חוצה את הגבול הדיפלומטי כשאמר "אם עבור הסעודים התמיכה במאבק הפלסטיני וההתנגדות לנורמליזציה עם ישראל כל כך מסוכנת ואסורה ונוראה אז מה זה בשבילם להקריב שלוש נקודות בשביל להימנע מהנורמליזציה וכדי להעביר את שלוש הנקודות לאחים שלהם בפלסטין ולסייע להם להתקדם על מפת הכדורגל".

כפי שזה נראה את אבו-מאזן זה לא הצחיק. במספר התבטאויות בנושא אמר אבו-מאזן כי מדובר בטעות נוראית. "אני מעדיף להפסיד הכל ולא את תמיכת הסעודים בעם הפלסטיני", אמר. בראיון אחר טען כי "הסעודים מבחינתי הם קו אדום. אי אפשר לסרב לבקשה ישירה מהמלך. זה פשוט בלתי אפשרי".

הביטחון הפלסטיני נגד פלסטין

ואז, רגע לפני שהיה נראה שהקו העיקש של רג'וב לא נשבר, הגיעה ההודעה של פיפ"א לפיה ההגעה של הסעודים למשחק לא מתאפשרת בשל שיקולי ביטחון פלסטיניים. לא ברור מי הגורמים הפלסטינים שנחלצו לעזרת העמדה הסעודית או עד כמה זה קשור ללחץ של אבו-מאזן מהשלכות סירובו לבקשת המלך הסעודי להעביר את המשחק מהשטחים הפלסטיניים.

גם לא ברור מה חלקה של ישראל בסיפור, במיוחד בשל העובדה שישראל וערב הסעודית אמנם לא מקיימות יחסים דיפלומטיים אבל סביר להניח שיחסים חשאיים בין השתיים כן מתקיימים. סביר גם להניח שהדבר האחרון שישראל חפצה בו הוא נחיתה של מסוקים מצריים או ירדניים עם שחקנים סעודים בלב איצטדיון אל-ירמוכ בעזה או במוקאטעה ברמאללה כמפגן תמיכה בעם הפלסטיני וכמחווה נגד הכיבוש והמצור.

אם כך או אם כך, נדמה שהסערה הפוליטית לא תשכח במהרה. כמו כן, לא ברור עדיין מה יהיו ההשלכות של החלטת פיפ"א, האם והיכן יתקיים המשחק בשבוע הבא, ומה יהיו תוצאות המתיחות העולה בין אבו מאזן לבין רג'וב בנושא. התאחדות הכדורגל הפלסטינית כבר הודיעה, אגב, שמחר בשעה 10 בבוקר היא תתכנס לדיון חירום לדון בהשלכות המצב. מי יודע, אולי המילה האחרונה של רג'וב עדיין לא נאמרה.

> פיטורים פוליטיים: עובדים ערבים משלמים את מחיר המתיחות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf