newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הערבים צריכים לכבס את הכביסה המלוכלכת שלנו בחוץ לארץ

שרת המשפטים טענה שביקורים של ח"כים מהרשימה המשותפת בחו"ל הם "פיגועים מדיניים", אבל הח"כים הערבים עושים בדיוק את מה שכולם עושים ולשמו הם נבחרו: מנסים להשפיע בכל דרך, בכל מקום, לטובת הציבור שלהם

מאת:

כותב אורח: רועי קיבריק

החודש יצאה משלחת של חברי כנסת מהרשימה המשותפת לפרלמנט בבריסל. אליהם הצטרף גם מנהל ארגון החברה האזרחית מרכז מוסאוא. הם נסעו כדי לקרוא לחברי הפרלמנט האירופי להתערב ולפעול למניעת קידום חוק הלאום, שמבחינתם הוא חוק גזעני אנטי-דמוקרטי.

מבריסל עברה המשלחת לפריס כדי להיפגש עם מזכ"ל ה-OECD במטה הארגון. בפגישה זו פנו חברי המשלחת למזכ"ל בבקשה שיפעיל לחץ על מדינת ישראל, ליישם את המלצות הארגון כלפי המיעוט הפלסטיני בישראל בכל הקשור לשילובו בשוק העבודה ולהשקעה הנחוצה בתשתיות, בחינוך ובהכשרה. הם התלוננו שהתכניות עליהן הוחלט אינן מספקות, וגם מה שהוחלט אינו מתבצע כפי שצריך.

בהמשך החודש סגן יו"ר הכנסת, ח"כ אחמד טיבי היה אחד מהדוברים המרכזיים בוועידת פלסטין שהתכנסה באו"ם. בנאומו יצא טיבי כנגד חגיגות כ"ט בנובמבר שנערכו יום קודם לכן, אשר התעלמו מקיומם של הפלסטינים, ויצא כנגד חוק הלאום המתגבש בכנסת ישראל. היה זה חודש נוסף בו המיעוט הפלסטיני בישראל פעל בחוץ לארץ על מנת להשפיע על מה שקורה כאן בארץ.

מי כאן גייס חמישי?

שרת המשפטים תקפה בחריפות את המשלחת לבריסל ואמרה כי:" ערביי ישראל וכנסת ישראל צריכים להוקיע מתוכם את הגיס החמישי שמנסה להרוס את הדו-קיום בין יהודים לערבים בישראל, ולבצע פיגועים מדיניים במדינה שהם מתיימרים להיות אזרחיה… הדרך של חברי כנסת להשפיע היא בכנסת, לא באמצעות הכפשת המדינה בקוקטיילים באירופה".

> תשוחרר עהד תמימי, הנערה מנבי סאלח

חברי כנסת מהרשימה המשותפת בביקור בפרלמנט האירופי בבריסל (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

חברי כנסת מהרשימה המשותפת בביקור בפרלמנט האירופי בבריסל (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

חבר הכנסת איתן כבל מהמחנה הציוני יצא אף הוא כנגד המשלחת ואמר: "אני לא תומך בחוק הלאום במתכונתו הנוכחית, אבל אינני אוהב שמנהלים קרבות מחוץ לגבולות ישראל… אני אומר את זה לגבי חברי הכנסת הערבים, אבל לא רק לגביהם. זה נכון לגבי כל קבוצה שיוצאת מחוץ למשחק למחאה שהיא לא מקובלת, ואפילו מקוממת… יש דמוקרטיה בישראל ואנחנו צריכים להתנהל בתוך הבית שלנו ולא להוציא את דיבת הארץ".

השגריר דני דנון מצידו תקף את ח"כ טיבי בחריפות על נאומו באו"ם ואמר: "בושה וחרפה שח"כ משמיץ את ישראל מעל בימת האו"ם ויוצא נגד החגיגות להקמתה… הניסיונות של גורמים אנטי-ישראלים לנצל את בימת האו"ם כדי לפגוע בנו לא יועילו."

אבל האם כל מי שפועל מחוץ לגבולות מדינתו כדי להשפיע על מה שמתרחש בתוכה הוא בוגד? הוא גייס חמישי? הוא שונא מדינתו? הוא אנטי-ישראלי? אם כך, כולם אשמים!!

העולם השתנה, ואנו נתונים כולנו בסבך אדיר של תלות הדדית גוברת בכל תחומי החיים. והאמת היא, שכולם מבינים זאת:

ארגוני סביבה מבינים שללא פעולה משותפת חוצת גבולות פוליטיים, היכולת של מדינה אחת להתמודד עם איומים ואתגרים סביבתיים מוגבלת מאוד. הנהגת המתנחלים בשומרון מבינה זאת אף היא, ומגייסת מימון מחו"ל לטובת נסיעות הסברה ושתדלנות בפרלמנט האירופי ובבירות אירופה כדי לפעול נגד החרם על ההתנחלויות. ארגון "שוברים שתיקה" מבינים שכדי לקדם בהצלחה רבה יותר את עמדתם הפוליטית ולהגביר את עוצמתם עליהם למצוא שותפים גם מחוץ למדינה. ארגון "אם תרצו" מבין זאת בדיוק אותו דבר, וגם הוא מפעיל תכניות הסברה המופנות לקהל באירופה ובארה"ב, ומתערב במהלכים פוליטיים בחו"ל כדי להשפיע על מה שמתרחש כאן במדינתנו הקטנה.

ח"כ יוסף ג'בארין, הרשימה המשותפת, בדיון בפרלמנט האירופי (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

ח"כ יוסף ג'בארין, הרשימה המשותפת, בדיון בפרלמנט האירופי (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

גם חברי הכנסת והמפלגות מבינים זאת, ומנסים לקדם את הרעיונות או המדיניות שלהם גם דרך יצירת חיבורים עם גורמים בחו"ל. למשל שרת המשפטים איילת שקד, הופיעה בניו יורק בכנס של חובבי ציון כדי לקדם את תפיסת עולמה שההתיישבות ביהודה ושומרון היא חוקית ושיש להתנגד לחרם על מדינת ישראל. היא גם השתתפה בכנס של האגודה למען החייל באנגליה והמשיכה לקדם את רעיון ההתנגדות לחרם. חבר הכנסת יהודה גליק למשל, נפגש עם צמרת מפלגת החופש האוסטרית בווינה, ופעל לקבל מהם התחייבות שאם יזכו בבחירות יעבירו את השגרירות האוסטרית מרמת גן לירושלים.

מפלגת העבודה מתגאה בשיתופי הפעולה שיש לה עם המפלגות השותפות לתפיסותיה החברתיות-כלכליות ברחבי העולם, למשל במסגרת "הברית הפרוגרסיבית". מפלגת הליכוד לא מסתירה (מספיק) את המאמץ שהיא עושה לחזק את קשריה עם מפלגות הימין הקיצוני האירופי מתוך תקווה שהן תתמוכנה בהכשרת מפעל ההתנחלויות, ותשפענה על מדיניות ארצן ומדיניות האיחוד כלפי ישראל.

כולם אשמים או רק הערבים?

יו"ר המשלחת  לבריסל מטעם הרשימה המשותפת, חבר הכנסת יוסף ג'בארין אמר כי "עם ההידרדרות הנמשכת ביחסים בין הציבור הערבי לבין ממשלות הימין, אנו פונים לזירות נוספות של פעילות בנוסף לזירה הפרלמנטרית המקומית, ובעיקר בכיוון הזירה האירופית… המפגשים כאן עוסקים בנושאים שממשלת ישראל היתה רוצה שיישארו כנושאים פנימיים, כמו חוק הלאום והריסת בתים ביישובים הערבים וענייני תכנון ובנייה. אבל אנו פועלים להעלות עניינים אלה לסדר היום של גופים בינלאומיים מתוך מטרה ברורה שהקהילה הבינלאומית תתייחס לנושאים אלה ביחסיה עם ישראל ותפעיל לחץ על הממשלה כדי להביא לשינוי מדיניות האפליה".

צודק חבר הכנסת ג'בארין בעמדתו הבסיסית. חברי הרשימה המשותפת נבחרו כדי לקדם רעיונות מסוימים, וכדי לבטא את אחריותם ולמלא את משימתם – חובתם היא לפעול בכל מקום בו הם יכולים להשפיע. העובדה שחברי כנסת מהרשימה המשותפת נסעו לבריסל, או נאמו באו"ם, או פעלו ליצירת קשרים או אפילו לגיוס תרומות למטרות מסוימות (אצטדיון בסכנין למשל) מצביעה על כך שגם הם, כמו כולם, מבינים שכדי להשפיע על מה שקורה כאן, יש צורך לפעול גם בחוץ!

ד"ר רועי קיבריק הוא מנהל המחקרים במיתווים – המכון הישראלי למדיניות חוץ-אזורית.

> תושבי מבשרת ציון זעמו בפייסבוק על עובד התברואה, והוא פוטר תוך שעתיים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf