newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הצבא מאיים על בעלי אוטובוסים בעזה לבל יסיעו אנשים לצעדת השיבה

ביום שישי הקרוב, יום האדמה, צפויים להיפתח בעזה אירועי השיבה. למרות הצהרות המארגנים כי מדובר במחאה לא אלימה ללא כל כוונה להתעמת עם הצבא, בעלי חברות אוטובוסים ברצועה זכו לשיחות איום המזהירות שאם יסיעו אנשים לאירועים, הם ובני משפחותיהם ישאו בתוצאות

מאת:

ביום שישי הקרוב, יום האדמה, צפויים להתחיל ברצועת עזה שורה של אירועי מחאה במסגרת "צעדות השיבה", אירועים שיימשכו עד ליום הנכבה שיצויין ב-15 במאי.

בראיון מיוחד שנתן אחד ממארגני האירועים לשיחה מקומית, הוא חזר והדגיש כי בניגוד למה שישראל מנסה לשווק, לא מדובר בפעולה של חמאס, וכי למארגני האירוע אין כל רצון או כוונה להתעמת עם כוחות הביטחון הישראליים. לא רק שאין כוונה להגיע לכדי עימות, אלא שחסן אל-כורד הדגיש במהלך הראיון כמה וכמה פעמים כי המטרה היא למעשה ההיפך הגמור. "אנחנו רוצים שיצטרפו משפחות. אנחנו רוצים להעביר מסר שאנחנו רוצים לחיות בשלום, עם הישראלים. אנחנו נגד זריקת אבנים או אפילו הבערת צמיגים. אנחנו נדאג לכך שההפגנה לא תדרדר לאלימות – לפחות מהצד שלנו". האופק האופטימי ביותר שמסמן אל-כורד איננו אפילו סיום הכיבוש, אלא חזרה לימים שבהם אפשר היה לכל הפחות לנשום מעט ברצועה. "המסר שאנחנו נושאים איתנו הוא מסר של שלום והתנגדות לאלימות. אם אתה זוכר, עד 1987 עזה הייתה מלאה בישראלים. אנחנו רוצים שהמצור יוסר ושנוכל לחזור לימים ההם".

> מסר ממארגני צעדות השיבה בעזה: "רוצים לחיות בשלום עם הישראלים"

בתים שנחרבו. המתקפה על עזה בקיץ 2014 (אן פאק/אקטיבסטילס)

המתקפה על עזה בקיץ 2014 (אן פאק/אקטיבסטילס)

אבל כמו תמיד, כשפלסטינים מדברים על מחאה לא אלימה ועל רצון לדו-קיום, הדברים שלהם עוברים מעל לראשה של ישראל כלא היו. בכל המערך המודיעיני הישראלי פתאום לא נמצא אחד שמבין את הערבית הזאת. כלום. ישראל, מצדה, ממשיכה להיערך לפעולת המחאה הזו כמו למלחמה. חלק מהרעיונות נשמעים כמעט הזויים, כמו הרעיון של השר שטייניץ "לפתות את הפלסטינים לא לצאת מעומק השטח – על ידי הצנחה של תרופות ומזון מהאוויר על ידי מזל"ט או מטוס ואז התושבים יסתערו על הסחורה שנופלת מהשמיים ולא יגיעו לגדר". חלקם נשמעים ידידותיים פחות, כמו ההיערכות של שב"ס לבצע מעצרים המוניים של פלסטינים שישתתפו בצעדה. השר ארדן אפילו התייחס לאפשרות שמעצרים המוניים יתנגשו עם פסיקת בג"ץ בנוגע לריווח צפיפות האסירים בבתי הכלא ואמר כי במידת הצורך יביא להחלטת ממשלה לעשות שימוש בתקנות חירום "על מנת שבמידת הצורך שרות בתי הסוהר יוכל לצופף אסירים ביטחוניים בהתאם לאירועים במידה ויתרחשו".

כעת מסתבר שישראל לא רק נערכת בצד שלה לקראת עימות שהמארגנים הפלסטינים כלל לא רוצים בו לטענתם, אלא נוקטת בשיטות של איומים והפחדה כלפי תושבים ברצועת עזה כדי להניא אותם מלקחת חלק במחאה. כך, בעלי חברות אוטובוסים ברצועה דיווחו על שיחות טלפון שקיבלו מאנשי יחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים (המתפ"ש), המתרים בהם לבל יסיעו אנשים לצעדה "אחרת אתם ובני המשפחה שלכם תשאו באופן אישי באחריות". באחת משיחות הטלפון הללו ניתן לשמוע גם איום בביטול הקלות קודמות שניתנו לבעל חברת האוטובוסים.

במתפ"ש לא רק שלא מכחישים את האיום המאפיונרי הזה על בעלי העסקים ועל בני משפחותיהם, אלא מדבררים אותו בריש גלי. כך, בראיון לערוץ הטלוויזיה אל –חורה אמר האלוף יואב (פולי) מרדכי" "התגובה הישראלית תהיה קשה ולא רק נגד מפגינים. כל האופציות על השולחן. יצרנו קשר עם יותר מ 20 חברות אוטובוסים בעזה, שקיבלו כסף מחמאס להסיע להפגנות האלימות והזהרנו שינקטו צעדים אישיים נגד בעלי החברות".

שיחת אזהרה מטעם המתפ"ש: איום על בעל חברת אוטובוסים ברצועה שלא להסיע אנשים לצעדת השיבה (ערבית):

כלומר האלוף מרדכי כבר קבע מראש כי מדובר בהפגנות אלימות עוד לפני שהתקיימו כלל, צעדה שאחד ממארגניה אומר בראיון לכלי תקשורת ישראלי את המילים האלה: "אנחנו מושיטים אליכם יד אוחזת בענף זית. נכון שסבלנו בעבר אבל אנחנו מוכנים לשים הכל מאחורינו. בואו נפתח יחד דף חדש ונעשה את מה שנכון". אבל כאמור, כשפלסטינים מדברים אלינו בשפה של עלי זית, המוח שלנו נאטם. שכרון הכוח הישראלי שלוח הרסן בעזה, זה שיורה למוות בדייגים שחרגו לטעמה של ישראל מהכלוב הימי שהוקצה להם, מבין רק שפה אחת: אלימות. כל אפשרות אחרת פשוט לא נמצאת על מפת האפשרויות של הצבא.

42 שנים חלפו מאז האירועים המדממים של יום האדמה הראשון, בהם נורו למוות שישה אזרחים פלסטינים כי העזו למחות נגד הפקעת הקרקעות של אזרחים ערבים בגליל. בערך ויקיפדיה של "יום האדמה" נאמר "ממשלת ישראל פעלה כדי למנוע את קיומן של ההפגנות האלימות". גם אז, כמו היום, עצם הרעיון של מחאה אזרחית פלסטינית נגד כל עוולה שלא תהיה – הפקעת קרקעות, הטלת מצור, הרעבת מיליונים – נתפס מראש ובאופן אפריורי ככוונה אלימה ומהווה בפועל עבור כוחות הביטחון רישיון להרוג. אם מישהו לא יתעשת שם בצבא ויתחיל להקשיב למארגני הצעדה שחוזרים ומדגישים שהם אפילו לא מתכוונים להיכנס לאזור החיץ ליד הגדר ואין להם כל כוונה להתעמת עם הכוחות הישראליים, אנחנו עלולים לראות ביום שישי פרק נוסף במסכת הדמים האיומה הזו. לעת עתה, עושה רושם שהצבא כבר מכשיר את הקרקע לאלימות שבכוונתו להפעיל נגד הצועדים העזתים בכל דרך.

> "עד סוף 2018 עזה לא תהיה ראויה למגורי אדם"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf