דמות גיבורת העל עלתה לשושקה לראש

"גיבורת העל" השנויה במחלוקת שושקה החליטה לצאת נגד המודעות "מזרחי מצביע למזרחי" בירושלים בטענה שהן גזעניות. זוהי הזדמנות מצויינת להזכיר לגברים פריבילגים שגם רצון טוב לא הופך אותם לחסינים מטעויות

מאת:
השאירו תגובה
א א א

אחת הגיבורות של מערכת הבחירות המוניציפאליות האחרונה היתה ללא ספק "שושקה", הדמות המאויירת פרי יצירתו של המאייר זאב אנגלמאיר. שושקה – כלומר אנגלמאיר עצמו, לבוש בחליפת-אישה ורודה חשופת שדיים וגלויית נרתיק, הפכה לסוג של גיבורת-על שמתעופפת ממקום למקום כדי לבער את מודעות השטנה הגזעניות שצצו בבחירות האלה כפטריות אחרי גשם ולהחליפן באיורים צבעוניים ונאיביים, עמוסי רצון טוב, על אחווה, שלום וקבלת האחר.

דמותה של שושקה זכתה לביקורת נוקבת בלא מעט מעגלים פמיניסטיים שהתקוממו נגד השימוש הבוטה בגוף הנשי, שימוש שנתפס כהחצנה פוגענית של אברי מין נשיים על ידי גבר שלעולם לא ישלם על כך את המחיר שתשלמנה נשים במרחב הציבורי על אותו האקט בדיוק. מנגד, היו אחרות שראו בדמות מעין מופע דראג אקטיביסטי שמאתגר את הדיכוטומיה המגדרית ומתריס נגד תפיסות הגמוניות שמרניות. כך או כך, הקמפיין של שושקה נחל הצלחה לא מבוטלת, בכמה מקומות הוא הצליח להביא להסרת הפרסומים הגזעניים ובעקבות כך זכה לאהדה ציבורית גדולה ולרייטינג גבוה בהתאם.

נישא על גלי האהדה, אנגלמאיר המשיך במסע תיקון עולם שלו ועבר לקדם את הלגליזציה של הקנאביס. במקביל הוא פתח גם הדסטארט לגיוס עשרות אלפי שקלים למען קידום המודעות להטרוגניות חברית בישראל. שיאו של הקמפיין אמור להיות אלף איש המחזיקים בכרזה "זה אנחנו או אנחנו", הסיסמה המנצחת של אנגלמאיר שהחליפה את הכרזות "זה אנחנו או הם".

אלא שכעת נדמה שהשתן הוורוד קצת עלה לאנגלמאיר לראש, והוא לקח את מסע הצלב שלו לטיהור הסביבה מביטויי גזענות צעד אחד רחוק מדי. בפוסט פייסבוק שפרסם היום הוא הודיע לעוקביו "אתמול סיפרו לי חברות על מודעות גזעניות בירושלים, 'מזרחי מצביע למזרחי'. הדפסתי מודעות 'מזרחי מצביע למזרחי, למערבי, לדרומי, לצפוני', הגעתי לירושלים, תליתי על המודעות ההן".

אקדים ואומר שאני לא מפקפקת בטוהר כוונותיו של אנגלמאיר וברצונו הכן והאמיתי לסייע בקידום סביבה סובלנית ומכילה יותר. אבל דרושה מידה לא מבוטלת של אטימות ועיוורון פוליטי כדי לעשות גזירה שווה בין מודעות ה"זה אנחנו או הם" שנועדו להדיר את הציבור הערבי, להסית נגדו ולעורר פחדים אפלים מפניו, לבין מודעות שקוראות למזרחים להצביע למזרחים. הזחיחות בחלופה שמציע אנגלמאיר ('מזרחי מצביע למזרחי, למערבי, לדרומי, לצפוני') היא לא רק מופת של חוצפה והתנשאות מול שיח פנימי של קבוצה מוחלשת שהוא לא משתייך אליה, אלא היא מצביעה על משהו עמוק יותר שאנגלמאיר כנראה פשוט לא מבין: שגם אם הוא רוצה להאמין בכל כוחו שבחסות תחפושת השושקה שלו הוא הופך לשקוף מגדרית ואתנית, הוא נשאר גבר יהודי אשכנזי שתופס מקום אמיתי במבני הכוח המגדריים, החברתיים, הלאומיים והאתניים במדינה.

אשכנזי שקובע שהקריאה "מזרחי מצביע למזרחי" היא גזענית משול בדיוק לגבר שקובע שהקריאה "נשים מצביעות לנשים" היא גזענית. אני מכירה היטב את הכמיהה העמוקה הזו של אשכנזים נאורים בעיני עצמם לעיוורון אתני, ההתהדרות באמירה "אני לא מבחין בצבעים כשזה מגיע לבני אדם". אבל בחברה שבה עתידו של אדם עדיין נגזר במידה לא מבוטלת מצבע עורו ומוצאו, עיוורון הצבעים הזה הוא לקות חמורה, לא מעלה. במערכת שבה מזרחים עדיין רחוקים מלקבל את חלקם השווה בעוגה הציבורית כמעט על פי כל פרמטר, הקריאה שמזרחים יקדמו מועמדים מזרחים אחרים לא רק שאיננה גזענית בשום צורה, אלא היא מופת של העצמה קהילתית חיונית מאין כמוה. כן, בדיוק כמו הקריאה לנשים להעדיף הצבעה למועמדות נשים ולא לגברים, או ללהט"בים להצביע עבור חברים מהקהילה הגאה. האם גם במקרה כזה היה אנגלמאיר ממהר "לטהר" את המרחב, להדביק על המודעות האלה את הכרזות הססגוניות שלו ולהצטלם לידן נוטף שביעות עצמית? הרשו לי לנחש שהתשובה שלילית.

כאמור, אני לא מייחסת לאנגלמאיר גזענות, ודאי שלא זדון. אבל רצוי שיבין שהדמות הציבורית שהוא מתחזק והאהדה הגדולה לה הוא זוכה מגיעות גם עם אחריות ציבורית. בשביל להמשיך ולתחזק אותה, הוא חייב לעדכן את התפיסות השטחיות והסכמטיות שלו ולהתקדם לעבר תפיסת עולם פוליטית מעט מורכבות יותר. עד אז נותר רק לקוות שלא יתפתה להתעופף על גבי גלימת הסופרמן – סליחה, הסופרוומן – הוורודה שלו לארה"ב, כדי להילחם בחירוף נגד הקהילות השחורות שמקיזות דם כדי לקדם מועמדות ומועמדים אפרו-אמריקאים במערכת הבחירות המתרגשת עליהם השבוע.

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
אוסלו לא היתה טעות, אוסלו היה כישלון, יש הבדל בין השניים. פרופ' סרי נוסייבה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

אוסלו לא היתה טעות, אוסלו היה כישלון, יש הבדל בין השניים. פרופ' סרי נוסייבה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

סרי נוסייבה: טעיתי, אולי הציונות לא מסוגלת לעשות שלום

עשרות שנים היה סרי נוסייבה מעורב בשיחות עם ישראלים. עכשיו הוא עושה חשבון נפש. ערפאת, וגם אני - אומר נוסייבה - האמנו שדו קיום בין הציונות לתנועה הלאומית הפלסטינית אפשרי. אני כבר לא בטוח

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
שיחה מקומית תלויה בך. תרמו עכשיו
תרמו עכשיו
silencej89sjf