newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ח"כ עודה על טענות המשטרה כי נפצע מיידוי אבנים: "הם שקרנים"

למרות ראיות שמצביעות על כך שעודה נפצע מכדורי ספוג שירו לעברו שוטרים בזמן האירועים באום אל חיראן, במשטרה ממשיכים לטעון כי עודה נפגע מאבנים שזרקו מפגינים. אם גרסתם תתבדה משמעות הדבר היא ששוטרים ירו ללא הצדקה בראש הרשימה השלישית בגודלה בכנסת

מאת:

כתבה: מרב זונשיין

עדכון: חמישי, 20:30: ח"כ איימן עודה עבר היום בדיקה פורנזית כחלק מהליך הגשת תלונה במח"ש. עודה מאשים את המשטרה בתקיפה בנסיבות מחמירות ושימוש שלא כדין בנשק. ממצאי הבדיקה עוד לא פורסמו אולם עודה העביר לידינו את התמונה הזו של הפציעה בגבו, שצורתה ומראה עולים בקנה אחד עם פצעים מכדורי ספוג שחור.

הפגיעה בגבו של ח"כ איימן עודה

הפגיעה בגבו של ח"כ איימן עודה

הוויכוח סביב נסיבות מותם של תושב אום אל חיראן יעקוב מוסא אבו אלקיעאן והשוטר ארז (עמדי) לוי בזמן שכוחות משטרה עצומים הגיעו לכפר הבדואי הבלתי מוכר כדי להרוס חלק מבתיו על מנת להחליפו ביישוב יהודי, הולך וגובר. בעוד המשטרה מגדירה את האירוע כדריסה מכוונת, "פיגוע לאומני", ומרבית התקשורת הממסדית מיישרת איתה קו, תושבים ופעילים שהיו במקום טוענים כי השוטרים ירו בנהג ורק אז זה איבד שליטה על רכבו, סטה לעבר השוטרים ודרס אותם. תצלומי האוויר ששחררה המשטרה אינם חד משמעיים, אבל מצפייה בהילוך איטי נראה כי גרסת התושבים ועדי הראייה מתחזקת וכי יריות נורו לעבר הרכב עוד לפני שהאיץ לעבר השוטרים.

אבל אירוע חמור נוסף שהתרחש במהלך פשיטת הכוחות המשטרתיים על אום אל חיראן, נותר מחוץ לדיון התקשורתי – פציעתו של חבר כנסת, יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, לטענתו מריסוס ספריי פלפל לפניו ומירי של שני כדורי ספוג שחורים לעברו, אחד מהם פגע בראשו ושני בגבו.

המשטרה טוענת כי עודה נפגע מאבנים שהושלכו על ידי התושבים הבדואים איתם הוא שהה. כך גם שב וטען באוזני דובר המשטרה לתקשורת הזרה מיקי רוזנפלד, שהתעקש כי הפציעות של עודה נגרמו על ידי אבנים. אולם עודה עצמו, כמו גם האנשים ששהו לידו בזמן שנפגע, טוענים כולם כי הוא נפגע כתוצאה מירי של כדורי ספוג שחורים. המשטרה נוהגת להשתמש בכדורי הספוג השחורים נגד מפגינים פלסטינים בירושלים המזרחית, שם הם גרמו לפציעות רבות ולפחות במקרה אחד אף למוות.

> שני הרוגים בהריסת אום אל חיראן; "התנפלו בנשקים שלופים"

ח"כ עודה פצוע באום אל חיראן לפנות בוקר (צילום: קרן מנור, אקטיבסטילס)

ח"כ עודה לאחר שנפצע באום אל חיראן (צילום: קרן מנור, אקטיבסטילס)

אולם למרות טענות המשטרה, לא הצלחתי למצוא דיווחים ממקור ראשון על אבנים שנזרקו במקום כאשר עודה הותקף לכאורה על ידי המשטרה. להפך, כל האנשים איתם שוחחתי מכחישים את הטענות שבזמן שעודה נפגע הושלכו במקום אבנים. בנוסף, לא דווח על אף פציעה נוספת כתוצאה מזריקות אבנים. למעשה, האזכור היחיד בתקשורת לזריקת אבנים בזמן כניסת הכוחות לכפר היה בהקשר של תיאורי המשטרה את אופן פציעתו של עודה. מה שכן דווח זה על שימוש של המשטרה באמצעים לפיזור הפגנות שכללו ירי רימוני הלם, וכמו כן נמצאו עוד כדורי ספוג שחורים נוספים במקום. עודה עצמו הצטלם אתמול, לאחר ששוחרר מטיפול בבית החולים סורוקה, כשהוא אוחז בידו את אחד מכדורי הספוג שלטענתו פגעו בו.

"לא היו אבנים. אפילו לא אבן אחת. אפס. הם שקרנים", אמר עודה בשיחה עם מגזין 972+ (אתר האח של "שיחה מקומית" באנגלית) והוסיף כי השוטרים קודם ריססו את פניו בספריי פלפל, ורק לאחר מכן ירו עליו ופגעו בראשו ובגבו. "מי ריסס אותי? גם אלו היו המפגינים?", הוא שאל. "כוחות הבטחון עוינים כלפי ערבים, זה מה שהם מתוכנתים לעשות. הם שקרנים".

סיכום הביקור שלו במרכז הרפואי סורוקה לא קובע ממה הוא נפצע, אלא רק מציין כי המטופל, עודה, טוען כי הוא נפגע כתוצאה מפגיעת כדורים. זה נוהל סטנדרטי. מדיניות בתי החולים היא לא להכניס את עצמם לתוך סוגיית סיבת הפציעות בהן הם מטפלים. מספר רופאים מומחים איתם שוחחתי לצורך הכנת הכתבה טענו כי לרופאים שטיפלו בעודה אין שום דרך להבחין בין פציעת כתוצאה מפגיעת אבן לבין כזו שנגרמה מירי כדור ספוג. הדרך היחידה לבדוק זאת היא על ידי עבודת זיהוי פלילי. לכן בינתיים מדובר במילה של המשטרה נגד המילה של עודה ולפחות חצי תריסר עדי ראיה ששהו לצידו כשנפגע.

> אתם הטוענים להחלפת נתניהו, מדוע נדם היום קולכם?

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ עודה מחזיק את אחד משני הכדורים שפצעו אותו. (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ עודה מחזיק את אחד משני הכדורים שפצעו אותו. (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

אני לא מוצאת את גרסת המשטרה אמינה, בלשון המעטה, אבל אני לא יכולה להפריך אותה בשלב הזה. עם זאת, שווה להזכיר את הטענות האחרונות של המשטרה, הממשלה והתקשורת הממסדית על "אינתיפאדת הצתות" של אזרחים ערבים בזמן גל השרפות, טענות שעד כה לא הוצג ולו בדל אחד של הוכחה לנכונותן, שמשקפות היטב את ההתנהלות המניפולטיבית לה מסוגלים אותם גופים.

מי כאן מסית?

מדובר באירוע משמעותי, שמשום מה לא מתנהל סביבו דיון. קיים חשד כבד כי ראש המפלגה השלישית בגודלה בכנסת, נורה על ידי המשטרה בלי שום סיבה. חבר כנסת נפגע בראשו ובגבו מירי משטרתי. מתי בפעם האחרונה (אם בכלל) נורה חבר כנסת על ידי כוחות הבטחון?

לכוחות הבטחון יש פטור מעונש על השימוש התכוף שלהם בכדורי ספוג שחורים (בירושלים המזרחית) ובכדורי גומי (בגדה), גם כשאלה גורמים לפגיעות קשות ואף קטלניות. אבל מה כבר יכול להיות התירוץ שלהם לירי בנבחר ציבור שלא היווה שום איום? לא פלא שהמשטרה דובקת בסיפור האבן. אחרת הם יצטרכו לתת הרבה יותר הסברים. וזו סיבה מצוינת לדחוף חזק את הנרטיב המכפיש לפיו עודה וחברי כנסת אחרים של הרשימה המשותפת מסיתים את הציבור הערבי.

בשיחה עם מגזין 972+ אמר עודה כי המשא ומתן שהתקיים בחודשים האחרונים בין תושבי אום אל חיראן לבין הרשויות, כדי להגיע להסכמה על פינוי מוסדר מאדמותיהם הגיע לפריצת דרך ביום שלישי בלילה. לדברי עודה הצדדים היו קרובים להגיע להסכם כאשר בחצות הלילה פתאום השתנו הטונים, לאחר שמישהו בממשלה החליט לבטל את ההסדרה וללכת בכל הכוח על הריסת הכפר. "אפשר היה למנוע את ששפיכות הדמים", אמר עודה, "ראש הממשלה אחראי על הדם שנשפך".

מרב זונשיין היא עיתונאית עצמאית, עורכת וכותבת באתר 972+. הפוסט פורסם במקור באנגלית באתר 972+ ותורגם על ידי יעל מרום.

> משרד החינוך מלמד כי שריפות נובמבר היו לאומניות ללא בדל הוכחה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf