newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לא, חמאס לא לקח אחריות על חטיפת הנערים

ההצהרה שנתן סלאח אל-ערורי לא חידשה דבר. היא לא באה מצד מנהיג בחמאס, היא לא כללה לקיחת אחריות, היא רק אישרה שהחוטפים היו מחמאס - כמו שממילא ידענו

מאת:

ביממה האחרונה פרסמה התקשורת הישראלית בהרחבה (ובחדווה מסוימת) את ההודעה שחמאס לקח אחריות על חטיפת שלושת הנערים בגוש עציון ביוני.

צריך להגיד באופן ברור: חמאס לא לקח אחריות על חטיפת הנערים. ואומר מראש: זה לא אומר שאפשר לקבוע בוודאות שחמאס לא יזם את החטיפה, וזה לא אומר שחמאס לא עשה ועושה דברים נוראים אחרים, אבל עובדתית חמאס לא לקח אחריות על החטיפה, וטרם הוצגה ראייה אחת שתוכיח שהוא אכן עומד מאחוריה.

כל הדיווחים עכשיו מתבססים על הצהרה שנתן סלאח אל-ערורי, בכיר חמאס שגורש לתורכיה, ובה אמר: "אומרים שזו קונספירציה של ישראל, ואני אומר שלא. המוג'אהדין של אל-קסאם הם שביצעו את הפעולה כתמיכה במאבק האסירים הפלסטינים ששבתו רעב". והאמת היא: שאין שום דבר חדש באמירה הזאת.

במאמר מדויק מפרק מיצ'ל פליטניק את האמירה של אל-ערורי. ראשית כל: הקשר. ההקשר מופיע בפסוקית הפתיחה של הציטוט. אל-ערורי מתייחס לשמועות שמסתובבות חזק בחברה הפלסטינית ומחוצה לה, שטוענות שהחטיפה והרצח בכלל בוימו של ידי ישראל כדי להצדיק את ההתקפה על ממשלת האחדות בדמות מבצע "שובו אחים". פליטניק שמע את השמועות האלה, וגם אני, ואליהן מגיב אל-ערורי בביטול וקובע שמדובר בפלסטינים.

בסוף הציטוט הוא קושר את החטיפה לשביתת הרעב ולאסירים. גם על כך נכתב רבות בזמנו, ואין פה שום חדש. כזכור, החטיפה הגיעה זמן לא רב לאחר שישראל הודיעה שלא תשחרר את הפעימה הרביעית של האסירים שהובטחה במסגרת המשא ומתן, ובזמן שהעצירים המנהליים היו בשביתת רעב שנמשכה קצת יותר מחודש, ולא השיגה תוצאות. כלומר: המניע שהוא מספק אינו חדש.

חשוב מכל: לב האמירה של אל-ערורי היא שהחוטפים היו אנשי אל-קסאם, חברי חמאס. גם זה היה ידוע לגמרי עוד קודם ולא הייתה מחלוקת לגבי זה. השאלה שהייתה תלויה באוויר אז ונותרה באוויר גם עכשיו היא האם הם פעלו ביוזמתם העצמאית לגמרי, או בהנחייה מגבוה. אל-ערורי לא עונה לשאלה הזאת, ובכך לא מסיר את הערפל מעל שאלת האחריות של חמאס.

במאמרו פליטניק גם מזכיר שוב את העובדה שמשפחת קוואסמה מחברון ידועה כמשפחה שפועלת על דעת עצמה, לא פעם בניסיון לחבל באג'נדה שמובילה הנהגת החמאס, כפי שמספר בהרחבה גם שלומי אלדר. הוא ופרשנים אחרים ברשת מזכירים גם שאל-ערורי הוא אמנם שליח של חמאס בתורכיה, אבל הוא אינו חבר בהנהגת הארגון, שבאופן די עקבי אמנם לא הסתייגה מהחטיפה אבל בפירוש אמרה פעם אחר פעם שהיא אינה יודעת עליה דבר ואינה עומדת מאחוריה, ועד היום לא חזרה בה.

[עדכון, 24.8: הבוקר מתפרסם שחאלד משעל ממשיך וחוזר ומבהיר שהנהגת חמאס לא ידעה דבר על החטיפה מראש]

כזכור, מדובר בארגון שלא מהסס לקחת אחריות על פיצוץ אוטובוסים, ירי רקטות על אזרחים, חפירת מנהרות טרור ופשעים נוספים. בתזמון שבו התרחשה חטיפת הנערים, ממש בראשיתה השברירית של ממשלת האחדות, לא היה לחמאס שום מניע הגיוני לבצע חטיפה כזאת, שתביא עליו את מה שישראל ממילא הביאה עליו.

ממשלת ישראל הודיעה כבר מהיום הראשון של "שובו אחים" שהיא רואה בחמאס אחראי לחטיפה, אבל עד היום לא הציגה כל הוכחה לכך. בבית המשפט אמרה המדינה שיש ראיות להעברות כספים מחמאס ברצועה למשפחת קוואסמה, דבר שאינו נדיר ביחסים בין חמאס לפעיליו ברצועה, אבל עד כה טרם הוצגו ראיות לאיזושהי הנחייה או עידוד לפעולה הזאת. למעשה, דובר משטרתי, מיקי רוזנפלד, גם קבע שמדובר בתא בודד.

אגיד שוב: אי אפשר לקבוע בוודאות שחמאס לא יזם את החטיפה. יש הרבה מאוד דברים רעים שאפשר וצריך להגיד על חמאס בלי קשר לחטיפה. אבל כל מה שאנחנו יודעים כרגע זה שמבחינת חמאס לא היה שום היגיון פוליטי בחטיפה, שההנהגה של חמאס עד היום רק הכחישה ולא לקחה שום אחריות על החטיפה, ושלא הוצגה שום ראיה לחטיפה.

אז מה כן קרה? איש חמאס אחד בתורכיה, כל כך "בכיר" שאף אחד מאיתנו לא שמע עליו עד לפני חודש-חודשיים מקסימום, אמר שהשמועות שישראל ביימה את חטיפת הנערים הן מופרכות, ושהיו אלה פעילים בחמאס שחטפו ורצחו את הנערים. וזהו. כפי שעמנואל ילין כתב פה לאחרונה: "הפרצוף של חמאס מספיק מכוער, גם בלי שיהיה צורך להוסיף לו קרניים בפוטושופ".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ואנואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן וגור פה". אנוואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

פרעות בדומא: "אלמלא ברחו, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים"

עם מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר ממאחז "מלאכי השלום", מתנחלים פשטו על הכפר דומא, שבו הוצתה משפחת דוואבשה לפני 9 שנים, וזרעו בו חורבן. לדברי התושבים, חיילים שנכחו במקום גיבו את הפורעים ולא עשו דבר למנוע את האלימות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf