newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מה שקרה לפעילה ששיתפה תמונה של שוטרת עם חיג'אב

סוהיר בדארנה מצאה את עצמה בחקירת משטרה בגלל ששיתפה בעמוד פייסבוק שלה תמונה של שוטרת בחיג'אב עם שלושת המילים "השחור מתאים לך". החוקר, ששאל אותה אם היא מתנגדת לגיוס ערבים למשטרה ואם היא פעילה פוליטית, ייעץ לה להוריד פרופיל

מאת:

מאת: יואב חיפאווי

שר המשטרה, גלעד ארדן, התרעם על מערכון בנושא "משטרת המחשבות" שהוצג בתכנית הסטירה "ארץ נהדרת"… לראיה הוא ציין את העובדה כי התכנית "השמאלנית" עדיין משודרת. אולם משטרת המחשבות פועלת במלוא המרץ וללא עכבות כאשר מדובר בציבור הערבי הפלסטיני. דוגמה אופיינית לדרכי פעולתה אפשר לראות במה שקרה לאחרונה לתושבת חיפה, סוהיר בדארנה.

בבוקר יום ראשון, ה-26 בפברואר, ענתה בדארנה לשיחת טלפון ממספר לא מוכר. הדובר הזדהה כחוקר במשטרת נצרת ודרש ממנה להגיע מיד לתחנה לצרכי חקירה. הוא סרב לפרט מה סיבת החקירה ואמר שהדבר יובהר לה כשתתייצב.

לגברת בדארנה יש ניסיון עם הטרדות המשטרה נגדה ונגד חבריה, בתור פעילה פוליטית בחראק חיפה ובתור אם לשני בנים פעילים. אחד מהם הוא הסופר והעיתונאי מג'ד כיאל ש"הועלם" לפני מספר שנים על ידי השב"כ בעקבות ביקור (מקצועי ופומבי) בלבנון. היא לא הבינה מה כבר יכול לגרום דווקא למשטרת נצרת לחפש אחריה, אך עמדה על זכותה לקבל הזמנה בכתב ולתאם מועד סביר יותר לחקירה. השוטר עמד על כך שמדובר בחקירה דחופה. לבסוף נקבעה החקירה ליום המחרת, והזמנה כתובה נשלחה למספר הפקס שמסרה לשוטר.

> הסיפור של אום אל-חיראן: שבע נקודות שחשוב לזכור

שלוש מילים הובילו לחקירה שלה במשטרה. סוהיר בדארנה. (צילום עצמי)

שלוש מילים הובילו לחקירה שלה במשטרה. סוהיר בדארנה. (צילום עצמי)

למחרת נאלצה בדארנה להחסיר יום עבודה ולצאת בשעה מוקדמת באוטובוס לנצרת. כאשר הגיע לעיר היא התקשתה למצוא את תחנת המשטרה המוחבאת בסמטה במרכז העיר. לבסוף הציגה את ההזמנה בתחנה והופנתה אל החוקר.

החוקר פתח בכך ששאל את בדארנה האם היא מעוניינת להתייעץ בעורך דין לפני החקירה. היא השיבה לו כי אין לה מושג באיזה עניין היא נחקרת ולכן אינה יודעת עדיין עם תזדקק לעצת עורך דין. רק אז הודיע לה החוקר כי היא נאשמת ב"הסתה נגד שוטרת" בעקבות פוסט שהעלתה בפייסבוק. הוקל לה והיא אמרה כי לא נראה לה שתזדקק לעורך דין.

בדארנה מספרת שהחוקר הציג לה תצלום מסך של הפוסט שפרסמה בעמוד פייסבוק שלה ושבעקבותיו הוזמנה לחקירה. הייתה זו תמונה של בחורה ערביה שהתגייסה למשטרת ישראל. התמונה נלקחה מתוך ידיעה עיתונאית ומקורה ככל הנראה בדוברות המשטרה. השוטרת שבתמונה ששיתפה בדארנה חובשת חג'אב שחור. ולצד התמונה היא הוסיפה שלוש מילים: "השחור מתאים לך".

השחור מתאים לך. התמונה שפרסמה בדארנה עם שלושת המילים המרשיעות

השחור מתאים לך. התמונה שפרסמה בדארנה עם שלושת המילים המרשיעות

בדארנה הסבירה לחוקר כי "השחור מתאים לך" הוא שם ספרה המפורסם של הסופרת האלג'יראית אחלאם מוסתגאנמי. הפוסט, הספר והחקירה כולה התנהלו בערבית, מלבד הקטעים בהם החוקר הערבי עבר משום מה לעברית. בכל מקרה, בדארנה הסבירה כי אינה רואה איך פרסום פוסט כזה יכול להיחשב להסתה.

החוקר ניסה להרחיב את הדיון לעמדותיה הפוליטיות, כך היא מספרת. האם היא נגד הגיוס לצבא ולמשטרה? כן, היא מתנגדת לגיוס. האם היא מתנגדת לכך שהשוטרת התגייסה מפני שהיא מוסלמית או שמא היא מתנגדת לכך שבנות יתגייסו? לא, השיבה, היא מתנגדת לכך שערבים יתגייסו למשטרת ישראל, בלי קשר לדת או למין. הוא שאל את בדארנה, האם את פעילה פוליטית? כאשר סירבה לענות אמר שהוא יודע במילא וייעץ לה להוריד פרופיל. בשלב מסוים מצא השוטר צורך לציין כי נראה שיש הבדל גדול בין דעותיו הפוליטיות לבין אלו של הנחקרת.

החוקר סיפר שהוא אישית מכיר את השוטרת שתמונתה פורסמה. הוא האשים את בדארנה כי היא פרסמה את התמונה "כדי ללכלך את שמה". אם זאת הוא מצא לנחוץ להבהיר כי לא השוטרת "הנפגעת" ולא משפחתה לא הגישו תלונה בנושא.

חקירה לצורך הטרדה

החקירה התארכה והחוקר הסביר לבדארנה כי תפקידו הוא לעקוב אחר מה שאנשים מפרסמים בפייסבוק ולהזמינם לחקירות. את הדף עם צילום המסך שלה הוא שלף מתיק עבה ובו צילומי מסך רבים. הוא התגאה בפניה כי מידי יום הוא מזמין ארבעה או חמישה אנשים לחקירה.

בדארנה לא התאפקה ושאלה את החוקר מה דעתו לגבי האלימות בחברה הערבית, מעשי הרצח, הגנבות ומעשי האונס. האם כל אלו לא מטרידים את המשטרה ומה שנותר לה הוא רק לעקוב אחר הפרסומים בפייסבוק?

אחרי שיחה ארוכה "שלא לפרוטוקול" הודיע השוטר כי הגיע הזמן לערוך חקירה בכתב. הוא הודיעה לבדארנה כי היא חשודה ב"גרימת נזק נפשי" לשוטרת והחל לחזור על אותן שאלות שוב.

החקירה התארכה כשלוש שעות. לקראת סיום הודיע החוקר לבדארנה כי יהיה עליה להשאיר בידיו את הטלפון הנייד למספר ימים כדי ש"יפרק אותו" ויבדוק אותו. כאן כבר לא יכלה בדארנה להתאפק. היא הודיע לחוקר כי כיוון שהיא אינה חשודה בשום עברה היא מסרבת למסור לו את הטלפון, ואם הוא עומד על כך היא מבקשת ראשית להתייעץ עם עורך דין. החוקר יצא להתייעצות ולבסוף חזר, הודיע שהוא מוותר על בדיקת הטלפון ואיפשר לבדארנה להשתחרר.

בחקירה זו, שהיא עניין יומיומי, לא קרה שום דבר מיוחד. למעשה, בזכות ניסיונה של בדארנה ונכונותה לעמוד על זכויותיה הנזק שנגרם לה היה נמוך ממה שנגרם פעמים רבות לנחקרים אחרים. דווקא שגרה יומיומית זו מראה כמה קל לדרוך על זכויות הערבים הפלסטינים בישראל וכיצד משטרת המחשבות מטעם "הדמוקרטיה" היהודית מתייחסת בפטרנליזם קולוניאליסטי לנתיניה.

* * *

ממשטרת ישראל לא התקבלה תגובה עד מועד פרסום הכתבה. לכשתתקבל – היא תפורסם כאן.

> מדד הגזענות: כל 46 שניות מתפרסם בעברית פוסט גזעני נגד ערבים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf