זה לא התפקיד של ארגוני שמאל להלבין את יהודה גליק

מאת |

ח"כ יהודה גליק, פרובוקטור עם חסינות, ממובילי תנועות הר הבית, הוזמן על ידי האגודה לזכויות האזרח להשתתף בפאנל על תקן של "פעיל זכויות אדם" שסובל מהתעמרות המשטרה. הפזילה ימינה אולי השכיחה מהמארגנים את העובדה שגליק הוא חלק מאותו ממסד שעוסק בצייד ארגוני שמאל

במוצ"ש האחרון התקיים בסינמטק תל-אביב פנאל בנושא "לא נחמדים – התמודדות הרשויות עם מאבקי זכויות אדם". את הפנאל הנחתה העיתונאית גל גבאי והשתתפו בו 5 אנשים – מנכלית האגודה לזכויות האזרח עו"ד שרון אברהם-ויס, הפעיל ובלוגר שיחה מקומית רמי יונס, בנצ'י סלמסה – אחותו של יוסף סלמסה שנמצא ללא רוח חיים במחצבה אחרי שעבר התעללות בידי שוטרים, ח"כ לשעבר מטעם 'התנועה' ניצב בדימוס דוד צור, וחבר הכנסת יהודה גליק. צור, כדאי לציין, החליף את תת ניצב שאול גורדון, שהיה אמרו להשתתף בפאנל אבל בלחץ גורמי ימין ביטל את הופעתו.

הערב היה סוער, בעיקר בגלל שורת התבטאויות של צור שהוכיחו שוב שבשביל להיות מפקד במשטרה דרוש עיוורון מוחלט לדיכוי שאותו מנחיל הארגון נגד מיעוטים. בשלב מסוים, בתגובה לרמי יונס, הוא אפילו טען שהבעיה בחברה הערבית היא "שהם הורגים אחד את השני" ושרמי "תקוע ב48". לשמחתי, ולמורת רוחו של הקהל, רמי לא שתק והשווה אותו כראוי לגזענים בארה"ב שטוענים שהשחורים בעיקר הורגים אחד את השני ושהם תקועים בתקופת העבדות. מגליק רמי בחר להתעלם.

אך מעבר לדיון עצמו, אני חושב שעצם העובדה שהאגודה הזמינה את ח"כ יהודה גליק לכנס שלה ראויה להתייחסות. גליק הוא מתנחל אידאולוגי, ואחד מהמנהיגים – אם לא המנהיג – של תנועות המקדש. בפאנל דיבר גליק על ההתעמרות הרבה שהוא סובל ממנה מידי המשטרה בגלל הניסיונות שלו לשנות את הסטטוס קוו- ולאפשר תפילה של יהודים על הר הבית. משיחה עם תחקירן של עמותת עיר עמים הבנתי שזוהי מנטרה שגליק חוזר עליה לפני קהלי שמאל, וכשהוא בקרב הקהל הביתי שלו הוא מרשה לעצמו לדבר יותר בחופשיות ולהצהיר שהכוונה היא לבנות את בית המקדש. לפי ההלכה, אם יש צורך להזכיר, המבנה יצטרך להיבנות על כיפת הסלע.

> מועצת יש"ע מציגה: סוסיא הפלסטינית – הכפר שלא היה

יהודה גליק בסיור על הר הבית, ליד מסגד אל-אקצא, 2009 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

יהודה גליק בסיור על הר הבית, ליד מסגד אל-אקצא, 2009 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

המהלך שגליק ואחרים בתנועות המקדש מובילים מבקש לנשל את הפלסטינים מעוד פיסת אדמה, ומהמקום שהוא הקדוש להם ביותר. הפלסטינים מבינים את זה מאוד טוב, הישראלים פחות: זהו מאבק קולוניאליסטי בין כובש לנכבש, לא מאבק על חופש פולחן.

גם אם היה מדובר רק על האפשרות לתפילה שלווה של יהודים מבלי רצון לסלק משם בסופו של דבר את הנוכחות הפלסטינית – מי שבאמת רוצה להתפלל במקום, שיאבק לשלום אמת בינינו לבין הפלסטינים שיכלול גם את האפשרות שיהודים יתפללו בהר הבית. שיתכבד ויפנה להנהגת הפלסטינים בבקשה כזו (בדגש על פלסטינים, גליק משקיע המון משאבים לדבר דווקא עם מוסלמים ממדינות אחרות) ולא ינסה לקדם את מבוקשו באמצעות פרובוקציות שמבעירות בכל פעם את השטח. כל ניסיון אחר, כל תפילה במקום שגוררת הפגנות שמביאות שוב את כוחות הכיבוש להר הבית, היא לא יותר מהמשך ההתעמרות והנישול של הפלסטינים.

אני לא חושב שהאגודה צריכה להימנע מלייצג את ולהגן על גליק מפני המשטרה. הבעייתיות מתחילה כשנותנים לו במה כ"פעיל זכויות אדם" (כאילו שלא מדובר בח"כ שנהנה מחסינות), ומציבים אותו בשורה אחת עם פעיל פלסטיני ואשה שמייצגת את המאבק של ישראלים יוצאי אתיופיה נגד המשטרה. בלהציג אותו לקהל, כפי שעשתה גל גבאי, כפעיל "אנטי ממסדי".

אני זוכר דיונים בארה"ב לגבי ההגנה המשפטית שנתנה גילדת עורכי הדין הלאומית (שעוסקת בהגנה על זכויות אדם) לנציגי הקקק והנאו נאצים. אבל מעולם לא ראיתי שארגוני זכויות אדם שם נותנים במה ולגיטימציה ציבורית למישהו כזה. אז גליק אינו הקקק, ואני מאמין שהוא באמת מחויב לאידאולוגיה ההיפית שהוא מפיץ. אבל במציאות הוא גם מקדם תורה משיחית שמאיימת לזרוק את כולנו לתוך מלחמת דת. בפרקטיקה הוא לא שונה בהרבה מהרב גינזבורג שמנסה לקדם מדינת הלכה; שניהם דוחפים לאפוקליפסה משיחית, כל אחד מסוגו. ואם כבר, אז למה לא לתת בכנס הבא של האגודה לזכויות האזרח במה לעורכי דין מעמותת חוננו?

אנו נמצאים בתקופה קשה שבה עמותות וארגוני שמאל נמצאים תחת מתקפה בלתי נגמרת מצד גורמי ימין והממסד. התשובה לכל זה לא יכולה להיות פזילה לימין וניסיונות לתת במה למי שמסכן את כולנו. עקרון חופש הביטוי הוא עיקרון חשוב וחיוני, כמו גם הצורך להידבר עם החולקים על תפיסת עולמך. אבל לא בזה מדובר כאן. גליק, בניגוד לדבריה של גבאי, איננו "אנטי ממסדי"; הוא לב לבו של הממסד. אותו ממסד שרודף את ארגוני זכויות האדם דוגמת האגודה, ומדיר אותם באופן שיטתי מהשיח הציבורי בישראל. עם הממסד הזה ועם נציגיו אסור לשתף פעולה. על עמותות שמאל, פעילים ופעילות לשנס מותניים ודווקא עכשיו לא להיכנע להסתה, גם לא תחת מסווה של "הידברות דמוקרטית".

> פוליטיקאים ועסקני העוני – תסתמו את הפה ותקשיבו לעניים

ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן

נולדתי וגדלתי בגילה ופסגת זאב בירושלים. בגיל 20 עברתי לסן פרנסיסקו ושם ינקתי את הבסיס לאידאולוגיה הפוליטית שלי. הייתי פעיל במספר ארגונים ביניהם "לא בשמנו" שבו נאבקנו נגד הפלישה של ארה"ב לאפגניסטאן ואחר כך לעיראק. כתבתי והייתי חלק מקולקטיב אינדימדיה בסן פרנסיסקו. אחרי תשע שנים חזרתי לארץ והייתי בין המקימים של "סולידריות שייח גראח". בפרוץ המחאה החברתית הצטרפתי ליוזמה של אמהות חד הוריות בקטמונים ועזרתי בהקמת קבוצת "המעברה" שנאבקה למען מחוסרי דיור ועל הדיור הציבורי. כיום מתגורר בתל אביב.

לעמוד הכותב
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf