newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ילדים בדואים מסכנים את חייהם בדרך לביה"ס, אבל למי אכפת

באין בתי ספר בקרבת מקום מגוריהם, כ-40,000 ילדים בדואים מגיל 3 עד גיל 18 מוסעים מדי יום בדרכי עפר משובשות למסגרות לימוד מרוחקות. הסידור הזה כבר גבה חיים של יותר מילד אחד. הורים: משרד החינוך מתעלם מפניותינו

מאת:

מרים אבו ג'ודה ז"ל הייתה בת 7 כשנדרסה למוות על-ידי רכב ההסעות שלה ללימודים. בכניסה לבית הספר של מרים לא היה כביש סלול או מעבר חציה. גם לא חניה לאוטובוסים או תחנת הסעות מסודרת. ומרים אינה לבד.

כמו מרים, עשרות אלפי ילדים בדואים מסכנים את חייהם מדי יום בדרכם לבית הספר. כ-40,000 ילדים מגיל 3 עד גיל 18 מוסעים מדי יום בדרכי עפר משובשות למסגרות לימוד מרוחקות. זאת כיוון שמשרד החינוך לא מספק להם מענה במקום. דמיינו לעצמכם מאות פעוטות, ילדים ונוער יורדים מאוטובוסים באמצע הכביש. נערים ואחיהם הקטנים בני שלוש קופצים על עגלת הטנדר כדי שיעזור להם לחצות את השביל הבלתי עביר על מנת שיעלו על האוטובוס בצד השני. כך אולי, אינשאללה, יצליחו להגיע לבית הספר בזמן.

"זה כמו שוק. אנחנו שולחים מכתבים למשרד החינוך כל שבוע, ולא מקבלים תגובה". ילדים בדואים בנגב (צילום באדיבות פורום דו-קיום בנגב)

בקיץ האחרון נדרס למוות ילד בן 6 בכפר ואדי א-נעם בתום יום פעילות הקיץ. כתוצאה מחוסר ליווי ופיקוח בהסעות, החל הילד ללכת לבדו לכיוון ביתו, וכעבור מס' דקות נדרס ונהרג. "ההורים מפחדים לשלוח את הילדים שלהם", אומר מחמד דנפירי, יו"ר ועד ההורים בכפר הלא-מוכר ואדי א-נעם. "מי ישלח את הילדים שלו? ילדים בני 3-4 בכלל אין לנו בגנים, כי ההורים מפחדים". הילד שנדרס הוא בן משפחה של דנפירי, וניכר שהנושא טרי וכואב: "דמיינו לעצמכם, בסוף כל יום לימודים יוצאים לרחבת העפר הזאת 2,500 תלמידים מגיל 4-16. זה כמו שוק. אנחנו שולחים מכתבים למשרד החינוך כל שבוע, ולא מקבלים תגובה".

בימים גשומים הדרכים הופכות בוציות ולא עבירות עבור הסעות בית הספר, כך שילדים רבים כלל לא יכולים להגיע ללימודים עד שאלה יבשו. אם זה לא מספיק, זמן הנסיעה של ילדה בדואית ליום הראשון של כיתה א' יכול להתארך ליותר משעה לכל כיוון למרחק של מס' ק"מ. הדרכים ארוכות, מתישות, מסוכנות ופוגעות ביכולת הלמידה של התלמידים.

במשך עשרות שנים יצרה מדיניות ממשלתית פערים עצומים בחינוך בין האוכלוסייה היהודית לבדואית בנגב (ראו פרסום של מרכז המידע של הכנסת: חינוך בחברה הבדואית – תמונת מצב). בתי ספר ללא חשמל ומים, מחסור בכיתות וציוד, ואחוזי נשירה גבוהים הם רק מעט מן מהחסמים שעומדים בפני ילד או ילדה בדואים המבקשים לזכות בעתיד טוב יותר. לכל הפחות, נוכל להבטיח שיגיעו לבית הספר מרוכזים, בריאים ושלמים.

ישאלו מה ניתן לעשות? רק לאחרונה פנה שר השיכון יואב גלנט בחגיגיות אל תושבי רהט: "אני קורא לכם תושבים יקרים, תמכו בשפיות, תמכו בשיתוף הפעולה ובדו קיום והתוצאות יהיו בהתאם". המועצות המקומיות כבר הגישו תכנית לפתח דלתו של אורי אריאל שר החקלאות – בעלות מזערית של 8 מיליון שקלים ניתן יהיה לסלול כבישים תקינים למסגרות החינוך וכך לקצר את זמני הנסיעה ולהבטיח את שלמות בריאותם של הילדים והוריהם. אם כך, מדוע משרד החקלאות מסרב לאשרה?

איב טנדלררכזת שטח ותקשורת, לוריא דלה רכזת לובי מקומי ותקשורת ערבית בפורום דו-קיום בנגב לשיוויון אזרחי.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה:

"סוגיית הסדרת הקרקעות בפזורה הבדואית הנה מורכבת ובתוך כך גם נושא הצבת התשתיות (לרבות סלילת כבישים, הצבת קווי חשמל, קווי מים וכו'). הרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב היא שאמונה על נושא זה. בתוך כך יודגש  כי סלילת דרכי גישה אל מוסדות החינוך, וכן הצבת תשתיות אינה בתחום האחריות של משרד החינוך.

משרד החינוך פועל באופן נמרץ למען שיפור מערכת החינוך בישובים הבדואים בדרום ובפזורה הבדואית בהתאם לזאת, המשרד מסבסד באופן מלא את מערך ההיסעים בהיקף של מאות מיליוני שקלים כדי להנגיש את החינוך גם לתלמידי הפזורה והוא אף בונה ומציב יבילים בפזורה. יצוין כי במקומות רבים בפזורה הבדואית אין היתרים לבניית מוסדות ציבור, ועל כן משרד החינוך רשאי לתקצב הקמה או הצבה של מבני חינוך יבילים בהתאם לצרכים אותם מעלות הרשויות המקומיות, ובכפוף לחוקי הבנייה".

**

מוזמנים להצטרף לקמפיין "זזים" – לילדים הערבים בנגב מגיע להגיע בשלום לבית הספר!  

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf