newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בן 12 נפצע קשה לאחר ששוטר ירה כדור ספוג בראשו, מח"ש אפילו לא תחקור

מח"ש הודיעה למשפחתו של נער מעיסאוויה כי חקירת האירוע, במהלכו נגרמה לו פגיעה מוחית כתוצאה מירי משטרתי, הסתיימה והועברה לפרקליט. אחרי חודשיים חזרה בה מח"ש והודיעה כי כלל לא תיפתח חקירה. מח"ש בתגובה: מדובר בתקלה טכנית

מאת:

בינואר האחרון ירה שוטר משמר הגבול כדור ספוג שחור שפגע בראשו של אחמד אבו-חומוס בן ה-12 בעיסאוויה, שבירושלים המזרחית. מעוצמת הפגיעה נגרמה לנער לפגיעה מוחית. במרץ האחרון הודיעה המחלקה לחקירת שוטרים למשפחה כי החקירה הסתיימה וכי תיק החקירה הועבר לטיפול פרקליט. אולם החודש נדהמה המשפחה לקבל מכתב חדש ממח"ש הסותר את המכתב הקודם ובו נטען כי כלל לא התקיימה חקירה והם לא מתכוונים לפתוח בכזו.

האירוע

ב-6 בינואר בסביבות השעה 16:30 אחרי הצהריים חזר אחמד אבו-חומוס מבית הספר בעיסאוויה והיה בדרכו לבית אחותו כדי לשחק עם בני דודיו. לפי עד שהיה במקום, במרחק כ-40 מטר ממנו עמדו כמה שוטרי משמר הגבול ובמרחק גדול יותר עמדה קבוצה של ילדים סמוך לבית הספר אשר יידו אבנים לעבר השוטרים.

למרות שאבו-חומוס כלל לא עשה דבר ולא היה קרוב לאותה קבוצת ילדים, הוא נורה בראשו בכדור ספוג שחור. אחד התושבים פינה אותו לקופת החולים בכפר, ומשם הוא פונה להדסה עין-כרם שם התברר כי מעוצמת הפגיעה התרסקה גולגלתו וחלקים ממנה לחצו על מוחו. אבו-חומוס שכב למעלה מחודש בבית החולים כשהוא חסר הכרה וכל העת נשקפת סכנה לחייו. היום (ראשון) הוא עבר ניתוח נוסף בראשו.

האם התנהלה חקירה?

בפברואר האחרון הגיש עו"ד איתי מק בשם המשפחה תלונה למח"ש, ובמקביל ביקש הכרה בנער כנפגע פעולות איבה. מדובר בהליך סטנדרטי במקרים הללו אשר כלל אינו קשור לאשמתם של השוטרים אלה רק לעובדה כי נפגע במסגרת אירוע מסוג זה וזאת כדי לזכות לעזרה מהביטוח הלאומי בתהליכים הרפואיים היקרים ובשיקום. האישור לא ניתן למשפחה. ברור כי במקרה של נפגע יהודי בכלל לא היתה עולה שאלה.

במרץ האחרון נשלח מכתב למשפחה אשר טוען כי החקירה הסתיימה והממצאים הועברו לטיפול של פרקליט.

מכתב ממח"ש

מכתב ממח"ש

אולם, כאמור, בעוד המשפחה ממתינה לתשובת הפרקליטות החודש נשלח מכתב חדש. שם נטען כי כלל לא נפתחה חקירה.

לא נפתחה חקירה

לא נפתחה חקירה

מדובר במכתב תמוה מאד המעלה מספר שאלות. ראשית, למה הוחלט לא לחקור את המקרה? מדובר בפגיעה חמורה בנער צעיר אשר אינו חשוד בדבר, גם לא לפי גרסת מח"ש, ובכלל ירי בראשו של אדם הוא אסור לפי הפקודות. שנית, איך הוחלט שאין תשתית המלמדת על ביצוע עבירה אם כלל לא נחקר העניין? ודבר אחרון, האם מח"ש שיקרה למשפחה? למה נטען כי החקירה הסתיימה כאשר זו כלל לא התקיימה?

בסוגיה זו נמסר ממח"ש בתגובה לפנייתנו כי: "המכתב שנשלח לעו"ד איתי מק ב-3.3.2016 יסודו בתקלה טכנית ואנו מצרים על כך. הנושא ייבדק והלקחים יופקו. לגבי ההחלטה שנשלחה ב-3.5.2016 הרי שהחלטה זו משקפת נאמנה את תוצאת הטיפול בתיק. מדובר בהחלטה שנתקבלה בתום הליך בדיקה (טרום חקירה) מקיפה שכללה איסוף ובחינת חומר הראיות הרלוונטי לאירוע הנטען. לאחר הבדיקה, הגענו למסקנה, כי לא הונחה בחומר הראיות תשתית המלמדת על ביצוע עבירה פלילית על ידי מי מהשוטרים אשר פעלו במסגרת סמכותם והשתמשו באמצעים לפיזור הפרות סדר שכללו יידויי אבנים ובקת"בים. בהעדר חשד לפלילים, הוחלט על העברת התיק ליחידה לתלונות הציבור במשטרה לשם בחינת האירוע במסגרת סמכויותיה".

עו"ד איתי מק המייצג את המשפחה כתב במכתב ששלח החודש לראש מח"ש על התנהלות זו: "כלו כל הקיצין מהתנהלות משרדך בכל הנוגע לטיפול בתלונות פלסטינים, התנהלות המוכרת היטב לציבור המתלוננים ועורכי הדין המלווים אותם. ההתנהלות הזאת אינה יכולה להימשך יותר. ככל שמטעמים גזעניים או אחרים אין למשרדך עניין לחקור ברצינות תלונות של פלסטינים, אבקשך להודיע על כך במפורש כדי שאפעל יחד עם אחרים במישור הציבורי, המשפטי והפוליטי לסגירת משרדך המבזבז כספי ציבור לשווא.

"כאזרח ועורך דין חשתי בושה גדולה כאשר נדרשתי לעדכן את המשפחה בדבר שני המכתבים הסותרים וכי ייתכן שכלל לא נפתחה חקירה – הריני מקווה כי גם אתה וצוות משרדך תרגישו בושה".

> אחרי 25 שנים: בצלם מפסיק לשתף פעולה עם חקירות הצבא

שוטרי מג"ב חמושים בכדורי ספוג שחורים. מזרח ירושלים. 12 בנובמבר 2014. (פאיז אבו רמלה/אקטיבסטילס)

הכדורים הכחולים לא הצליחו "לנטרל" מפגינים, אז הכניסו לשימוש כדורים כבדים פי שניים. שוטרי מג"ב חמושים בכדורי ספוג שחורים. מזרח ירושלים. 12 בנובמבר 2014. (פאיז אבו רמלה/אקטיבסטילס)

כדורי ספוג קטלניים

חשוב לציין כי לא מדובר במקרה מבודד. לפי נתוני האגודה לזכויות האזרח, מאז הוכנסו לשימוש כדורי הספוג השחור נפצעו בצורה קשה במזרח ירושלים יותר מ-30 בני אדם. 14 מתוכם איבדו עין. כמחצית מהנפגעים הם קטינים. בשבוע שעבר סגרה מח"ש את תיק הריגתו של הנער מוחמד סנוקרוט בן ה-16, אשר נורה בראשו על ידי שוטר מג"ב. למרות שזה שיקר וטען כי ירה ברגלו של הנער ולמרות שבדיקות הוכיחו כי למעשה ירה בראשו, התיק נסגר בשל "חוסר ראיות"

בנובמבר האחרון נפגע זוג ששהה בביתו במזרח ירושלים מירי כזה. שבועיים לפני כן התרחש מקרה דומה. גם לואי פייסל עאבד, בן 35, נורה בפניו על ידי שוטרים שסיירו ברחוב כאשר עמד בביתו בקומה השנייה בבניין בעיסאוויה. הוא איבד את עינו השמאלית.

לאחר שנאסר להשתמש בכדורי גומי בהפגנות בתוך הקו הירוק, כמסקנה מדו”ח ועדת אור, השתמשו במשטרת ירושלים בכדורי ספוג כחולים כנשק אל-הרג. כתוצאה מהירי הזה לא נרשמו כמעט פגיעות רציניות, אך לוחמי מג”ב ושוטרים התלוננו כי הכדורים לא אפקטיביים דיים ולא מסוגלים לנטרל מפגינים. בעקבות כך הוכנס לשימוש כדור ספוג בצבע שחור, שכבד ממנו פי שניים.

מאז נרשמו פגיעות חמורת רבות והרג של חפים מפשע כתוצאה משימוש בנשק זה. ביולי 2014 נרשמו ארבעה מקרי ירי נוספים לעבר פלג גופם העליון של תושבי מזרח ירושלים. באחד המקרים פגע כדור כזה בעינו של תייסיר סנדוקה וגרם לעיוורון. במקרה אחר צלמת "וואלה" ואקטיבסטילס, טלי מאייר, נורתה בראשה ונגרמו לה שברים בלסת.

ב-16 ביולי בשנה שעברה פנתה האגודה לזכויות האזרח למשטרה בעניין הירי הלא חוקי הרב מסוג זה. באוגוסט, כדור ספוג שפגע בפניו של מ' שבר את לסתו והוא נזקק לניתוח, ע' בת ה-14 נפגעה בפניה מכדור ספוג בזמן שעמדה בחלון ביתה בקומה השניה. היא נזקקה לתפרים וראייתה נפגעה. באוקטובר אותה שנה נורתה א’ בגבה מטווח קרוב, כשהיא הייתה מסומנת באופן ברור כעיתונאית. כתוצאה מהפגיעה היא סבלה מקרע בטחול. בנובמבר נורה ילד בן 11 וכתוצאה מכך עינו נעקרה. בדצמבר ילד בן 5 נורה בפניו. במרץ השנה ז’, 13, תושב שועפט, נורה בפניו כשיצא מבית הספר של אונר”א ביום הלימודים. כתוצאה מהפגיעה הוא איבד את עינו. הרשימה עוד ארוכה.

בחודש מרץ השנה פנתה האגודה לזכויות האזרח ליועץ המשפטי לממשלה ודרשה להפסיק לאלתר את השימוש בכדורים המסוכנים. בפנייה כתבה עורכת הדין אן סוציו כי "למרות שכדורי הספוג נועדו, כך על פי הנוהל, 'לצורך פגיעה קהה ונטרול זמני' של מתפרעים באירועי הפרות סדר, מאז שהוכנסו לשימוש הכדורים השחורים, נגרמו פציעות קשות ביותר לרבים מתושבי ירושלים המזרחית ובכלל זה שברים בחלקי גוף שונים ואיבוד הראייה".

> רשיון להרוג: קצין ירה למוות בשני נערים, שיקר, זייף מסמכים, לא נשפט – וקודם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

המצב ברפיח מידרדר, ותושבים בורחים למרכז החרב של עזה

האיומים בפלישה, המתקפות המתגברות והתנאים הקשים באוהלים, דוחקים פלסטינים רבים לעזוב את "המקום הבטוח" האחרון ברצועת עזה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf