newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פנייה למח"ש: שוטרים ירו כדור ספוג לתוך בית ופצעו בני זוג

בני הזוג עמדו ליד חלון ביתם כששוטר ירה כדור ספוג שחור, הנחשב למסוכן, ופגע בהם. בשנה וחצי שבהן נעשה שימוש בנשק הזה בירושלים הוא גרם לפציעות קשות, אובדן עיניים וגם מקרי מוות

מאת:

בראשון בנובמבר, בסביבות השעה 11 בבוקר, שהו מאזן אבו חומוס ובת זוגו נאדייה בחדר הילדים אשר בביתם שבעיסאוויה במזרח ירושלים. מחוץ לבית עמדו שוטרי מג"ב.

לדברי אבו חומוס, אחד השוטרים צעק לעברו כי יסגור את חלון החדר. למרות שלא הייתה סיבה לכך – ברחוב לא התקיימה באותו זמן הפרת סדר או דבר מהסוג הזה – אבו חומוס ציית לפקודה וסגר את החלון. מיד לאחר מכן אחד השוטרים ירה לעברו כדור ספוג שחור. הכדור שבר את החלון, עבר דרך הרשת, ופגע בו בעוצמה מעל עינו. רסיסים מהחלון חדרו לפניו של מאזן וגם לפניה של נאדייה. הרסיסים הוצאו במספר ניתוחים בפניהם. בדצמבר אבו חומוס צפוי לעבור ניתוח נוסף. כתוצאה מהפגיעה נאדייה סובלת מפגיעה בראייתה ושניהם סובלים מכאבים כתוצאה מהרסיסים שנותרו בפניהם.

חלון הבית השבור

חלון הבית השבור

תיאור זה מבוסס על פנייה שהוגשה היום (ראשון) למח"ש בשם בני הזוג באמצעות עורך הדין איתי מק בדרישה לחקירת המקרה. במקביל הגישו השניים בקשה למג"ב ירושלים לקבל אישור על הפגיעה כדי לדרוש הכרה בהם כנפגעי פעולות איבה. המקרה עצמו פורסם לראשונה ב"הארץ" לפני כשבועיים.

ממשטרת ירושלים נמסר בתגובה כי "האירוע אינו מוכר למשטרת ירושלים, אך בעת הפרות סדר קשות המתקיימות בתוך השכונה כלפי כוחות משטרה, הכוחות משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות, בהם כדורי ספוג שחורים, לעבר הפורעים ולעבר כל מקום ממנו מיידים אבנים, מושלכים בקבוקי תבערה, וזיקוקים בכינון ישיר ומסכנים את חיי השוטרים. כל טענה בדבר שימוש בכוח שלא כדין תתברר כמקובל על ידי מח"ש".

קרע בטחול, לסת שבורה

חשוב לציין שזה אינו מקרה מבודד. שבועיים לפני אותו יום התרחש מקרה דומה. לואי פייסל עאבד, בן 35, נורה בפניו כאשר עמד בביתו אשר בקומה השנייה בבניין בעיסאוויה, על ידי שוטרים שסיירו ברחוב. הוא איבד את עינו השמאלית.

מאז נאסר להשתמש בכדורי גומי בהפגנות בתוך הקו הירוק, כמסקנה מדו”ח ועדת אור, השתמשו במשטרת ירושלים בכדורי ספוג כחולים כנשק אל-הרג. כתוצאה מהירי הזה לא נרשמו כמעט פגיעות רציניות, אך לוחמי מג”ב ושוטרים התלוננו כי הכדורים לא אפקטיביים דיים ולא מסוגלים לנטרל מפגינים. בעקבות כך הוכנס לשימוש כדור ספוג בצבע שחור, שכבד ממנו פי שניים.

> שוב המשטרה נגד שוברים שתיקה: מנסה להגביל אירוע של התנועה בת"א

כדור ספוג שחור

כדור ספוג שחור

מאז נרשמו פגיעות חמורת רבות והרג של חפים מפשע עם נשק זה. ביולי 2014 נרשמו ארבעה מקרי ירי נוספים לעבר פלג גופם העליון של תושבי מזרח ירושלים. באחד המקרים פגע כדור כזה בעינו של תייסיר סנדוקה וגרם לעיוורון בעין הזו. במקרה אחר צלמת "וואלה" ואקטיבסטילס, טלי מאייר, נורתה בראשה ונגרמו לה שברים בלסת.

ב-16 ביולי של שנה שעברה פנתה האגודה לזכויות האזרח בעניין הירי הלא חוקי הרב מהסוג הזה למשטרה. באוגוסט כדור ספוג שפגע בפניו של מ' שבר את לסתו והוא נזקק לניתוח, ע' בת ה-14 נפגעה בפניה מכדור ספוג בזמן שעמדה בחלון ביתה בקומה השניה. היא נזקקה לתפרים וראייתה נפגעה. ב-31 באוגוסט ירו שוטרים כדור ספוג שחור, פגעו בראשו של הנער מוחמד סנוקרוט בן ה-16 והרגו אותו. באוקטובר אותה שנה נורתה א’, כשהיא הייתה מסומנת באופן ברור כעיתונאית, בגבה מטווח קרוב. כתוצאה מהפגיעה היא סבלה מקרע בטחול. בנובמבר ילד בן 11 נורה כך ועינו נעקרה. בדמצבר ילד בן 5 נורה בפניו.

במרץ השנה ז’, 13, תושב שועפט, נורה בפניו כישצא מבית הספר של אונר”א ביום הלימודים. כתוצאה מהפגיעה הוא איבד את עינו. הרשימה עוד ארוכה.

למרות תוצאות חמורות אלו, ופרסומים חוזרים ונשנים על המסוכנות של שימוש בנשק זה, ממשיכה משטרת ירושלים לעשות בו שימוש. יתר על כן היא עושה בו שימוש לא חוקי פעם אחר פעם כאשר שוטריה יורים בתושבי מזרח ירושלים בפלג הגוף העליון, דבר שמנוגד לנהליי המשטרה עצמה בכל מקרה.

בחודש מרץ השנה פנתה האגודה לזכויות האזרח ליועץ המשפטי לממשלה ודרשה להפסיק לאלתר את השימוש בכדורים המסוכנים. בפנייה כתבה עורכת הדין אן סוציו כי "למרות שכדורי הספוג נועדו, כך על פי הנוהל, 'לצורך פגיעה קהה ונטרול זמני' של מתפרעים באירועי הפרות סדר, מאז שהוכנסו לשימוש הכדורים השחורים, נגרמו פציעות קשות ביותר לרבים מתושבי ירושלים המזרחית ובכלל זה שברים בחלקי גוף שונים ואיבוד הראייה".

> פנייה ליועמ"ש: הפסק את שימוש המשטרה בכדורי ספוג שחורים

מאזן אבו חומוס

מאזן אבו חומוס, אחרי הפציעה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf