לא שנאת חינם הביאה לחורבן המקדש, אלא מוות לחינם

השיח המקובל היום בישראל הוא שבית המקדש חרב בגלל "שנאת חינם". אבל הפרשנות הזו לא ממש מתיישבת עם ההיסטוריה. החורבן הגיע בגלל אי-קריאת המציאות. מבט אחר על ט' באב

מאת:
השאירו תגובה
א א א

בשטח החפירות הארכיאולוגיות הצמוד לכותל המערבי, מדרום לרחבת הכותל הנוכחית והיכן שעתידה להיבנות רחבת התפילה השוויונית, בשטח המכונה מרכז דוידסון ואזור קשת רובינסון, מונחת ערימת אבנים גדולות. הן נראות כאילו נפלו ונערמו על הרחוב המתוארך לתקופת בית המקדש השני.

הרחוב העתיק וערימת האבנים שעליו מוצגים לציבור כשרידים מימי בית המקדש. למבקרים מסבירים שהרחוב נבנה כחלק מהמתחם, ששכן סביב בית המקדש, וערימת האבנים נפלה על הרחוב כשהרומאים הרחיבו את המקדש בשנת 70 לספירה. כשהמקום נחפר בסוף שנות השישים של המאה ה 20, הוחלט להשאיר את מפולת האבנים כפי שהיא, זכר לחורבן בית המקדש ואולי גם תזכורת חיה לסכנה שאורבת מבית: פילוג קיטוב ושנאה. אולי קיוו שאנדרטת האבנים תשמש תזכורת ותציל את החברה הישראלית מן הסכנה שמכונה במקומותינו "שנאת חינם".

רק מעטים יודעים שישנה סברה בקרב החוקרים, שרעידת אדמה שפקדה את הארץ במאה הרביעית לספירה היא הסיבה למפולת האבנים, ללא כל קשר לחורבן המקדש. אבל, מן הסתם, מחלוקות בין חוקרים לא יכולות לעמוד במרכז השיח של עם שמחפש אחדות דעה, מחשבה ומטרה. לכן, כנראה, כל שנה לפני ותוך כדי תשעה באב, ישראל עוטפת עצמה בדיונים, הרצאות ותוכניות על שנאת חינם ועל כוחנו כחברה מאוחדת ומלוכדת.

מתפללים מול הכותל המערבי בתשעה באב. פרשנות "שנאת חינם" דחקה את הפרשנויות האחרות לחורבן המקדש (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

מתפללים מול הכותל המערבי בתשעה באב. פרשנות "שנאת חינם" דחקה את הפרשנויות האחרות לחורבן המקדש (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

כמו האבנים הדוממות, המקבלות את הפרשנות הלאומית ללא עוררין, כך גם נרטיב היסטורי אחר מהמקובל לא נשמע. הדעה הרווחת בקרב חוקרים רבים, שלא שנאת חינם היא שגרמה לחורבן בית המקדש, אלא עצם המרד היהודי ברומאים. המרד היהודי בשנת 65 לספירה היה יכול להיגמר רק בצורה אחת: הרס הערים המורדות, לקיחת המורדים בשבי, שיעבודם  והריגתם.  לעמים חזקים בהרבה מן העם היהודי לא היה סיכוי לנצח את האימפריה הרומית, שלעוצמתה לא היה תקדים בהיסטוריה כולה. הלקח שראוי להילמד בתשעה באב הוא הסכנה שביוהרה והעיוורון שנובע ממנה. אף שהמורדים הכירו את עוצמתו של הצבא הרומי ואכזריותו, הם סירבו לפקוח את עיניהם ולהתעורר מהמציאות המקבילה שחיו בה, מציאות שהונחתה על ידי אמונה קנאית באל ועל ידי האמונה בצדקת דרכם.

כבר בראשיתו של מרד היהודים ברומאים פרצו מחלוקות בין היהודים לבין עצמם האם להצטרף אליו או לנסות למנוע אותו. מחלוקות אלו היו אחת מהבעיות המרכזיות של המורדים, שלא קיבלו לגיטימציה מלאה מעמם. המסורות היהודיות מתארות את ימי המצור בירושלים כתקופה שבה פלגים של קנאים נלחמו אלה באלה. מסורות אלו מבליטות את הפילוג כגורם שהביא את הקץ על חירות ירושלים. נראה שנכון יותר לנתח את הקרעים ואת האלימות בין פלגים יהודיים בימי המרד האחרונים ככאלו שמבשרים את ההפסד במאבק. ברור שהעימותים הפנימיים הועילו לרומאים, אבל ניתן לומר שהפילוגים לא היו הסיבה להפסד ולחורבן, אלא כוחו האדיר של הצד השני.

הנרטיב, המפרש את חורבן הממלכה היהודית בימי בית שני כנובע משנאת חינם, מהווה בעשורים האחרונים איום ממשי על החברה הישראלית ועל המדינה. ההטפה נגד שנאת חינם היא הטפה להתכנסות פנימה, הטפה לאשליה של מציאות חד-ערכית ומידור של האחר. ההטפה כנגד שנאת חינם היא חלק בלתי נפרד מהנרטיב הלאומני שרווח היום בחברה הישראלית: או שאת/ה אתנו ומתנהג כמונו  ומחזיק בסט הערכים שלנו במלואו או שאתה נגדנו, אויב מסוכן.

כיום, עיוורון הנובע מאמונה, מאי ראייה וקבלה של האחר, החזק או החלש, הם הסכנה לעם ישראל. במקום שנלמד צניעות לאומית מהי, נחנך את ילדינו נגד יוהרה ואמונה עיוורת בכוחנו, אנחנו מקדשים את המאבק הקולקטיבי בלי לבחון את מחירו.

אחרי כמעט אלפיים שנה הגיע הזמן לשנות את השיח. לא שנאת חינם הובילה לחורבן בית המקדש, אלא הבחירה למות לחינם. בפעם האחרונה שהעם היהודי החליט להילחם עד מוות, לקח לו כמעט 2,000 שנה לאחות את השברים. גם בשביל עם הנצח זה די הרבה זמן.

יונתן מזרחי הוא מנכ"ל עמק שווה, ארגון הפועל למען זכויות תרבות ומורשת ושמירה על אתרי העתיקות כנכס ציבורי השייך לכל הקהילות והעמים

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
שליטה מוחלטת בעם אחר היא לא התגוננות. זו תוקפנות מאורגנת. פלסטינים במחסום קלנדיה (יונתן זינדל/ פלאש90)

שליטה מוחלטת בעם אחר היא לא התגוננות. זו תוקפנות מאורגנת. פלסטינים במחסום קלנדיה (יונתן זינדל/ פלאש90)

ישראל היא "דמוקרטיה מתגוננת"? די לשקר הציני הזה

השופטת, שאישרה את הרחקתו של פעיל זכויות אדם מישראל, התבססה על "זכותה של דמוקרטיה להגן על עצמה". אבל לטיעון הזה אין רגליים. ישראל היא לא דמוקרטיה והיא זו שמפעילה אלימות קבועה נגד מיליוני פלסטינים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
שיחה מקומית תלויה בך. תרמו עכשיו
תרמו עכשיו
silencej89sjf