newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מאות תושבי אל-זרנוג הפגינו במחאה על הכוונה להעביר אותם בכפיה לרהט

המדינה מתכננת לעקור קהילה כפרית למתחם עירוני. תושבי אל-זרנוג מתנגדים לגירוש ודורשים הכרה. טוענים: "אף אחד לא התייעץ איתנו". גם ברהט מתנגדים למהלך. ראש העיר: "מי שחושב שיעביר לרהט אלפים בלי לשאול איש טועה"

מאת:

כמאתיים מתושבי הכפר הבדואי הבלתי מוכר אלזרנוג שבנגב, ביחד עם תושבי רהט ואנשי הקהילה הבדואית בנגב, הפגינו אתמול בבוקר (ראשון) בבאר שבע נגד הועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום שקיימה אותה שעה דיון שנועד לאשר את תוכנית מתחם 11 המיועדת לכפות על אלפי משפחות ותושבי אל-זרנוג מעבר בניגוד לרצונן לעיירה הבדואית רהט. עוברים ושבים שחלפו במקום התעכבו והתעניינו לפשר ההפגנה. היו מי שהביעו הזדהות עם מחאתם של אנשים שמזיזים אותם ממקום מושבם אחרי עשרות שנים, כאשר במקום צפוי לקום בעתיד עוד ישוב קהילתי מסוגר לאוכלוסיה מסוימת בלבד.

לתדהמת כולם, בסיום הדיון נמנעה הוועדה מלדווח על החלטתה, ולפעילים נמסר כי היא תשלח בדואר לכל מי שהגישו התנגדויות. בתגובה לכך ציינו מארגני ההפגנה כי הם חוששים שההחלטה עלולה להוביל להסלמת המאבק.

ג'בר אבו קוידר, נציג רוב תושבי אל-זרנוג, המסרבים לעקירתם מהישוב הסביר אתמול לשיחה מקומית מדוע הם מוחים: "אין הגיון ואין טעם להעביר אלפי משפחות מהישוב אל-זרנוג לרהט. מבקשים ממשפחות שרגילות לאורח חיים קהילתי וחקלאי, עוד מלפני קום המדינה, להפוך ביום אחד את אורח חייהן, מהלך שבוודאות יפגום במרקם החיים החברתי והכלכלי. אנו דורשים להכיר בנו כישוב קבע ולאשר את התוכניות שהצענו להכרה בישוב. בכפר מתגוררות משפחות נורמטיביות, שומרות חוק, שמנהלות אורח חיים קהילתי. לאחרונה התרבו הריסות כדי לאלץ אותנו להתפנות מהמקום בלית ברירה. אנחנו לא ניתן למדיניות כוחנית זאת יד. מתחם 11 ברהט לא מתאים לאורח החיים שלנו ואף אחד לא שאל אותנו ולא התייעץ איתנו לגבי המעבר לרהט. תושבי רהט עצמם גם מתנגדים למעבר".

> תמונתו של יעקוב אבו אלקיעאן היא קריאת ההשכמה שלנו

מפגינים נגד עקירת אל-זרנוג (צילום: דני בלר)

מפגינים נגד עקירת אל-זרנוג (צילום: דני בלר)

תכנית מתחם 11 מעוררת ביקורת קשה: תושבי אל-זרנוג הגישו יחד עם עמותת במקום התנגדות חריפה לתוכנית שמטרתה היא פינוי של קהילה שלמה מכפרה לשכנה בעיירה רהט. לטענתם, הכפר הכולל כיום בית ספר, קופת חולים ומכלול שירותים, הוא לבה של קהילה אורגנית של משפחת אבו קווידר, המונה כ- 3,000 איש, הרוצה להמשיך להתקיים במקומה ולשמור על אורח חיים כפרי-חקלאי. עמותת במקום הכינה מתווה להכרה בכפר במקומו. יודגש כי תוכנית מטרופולין באר שבע ייעדה את מרחב הכפר אל-זרנוג לאזור בו ניתן להסדיר יישובים בדואים.

בין המתנגדים לתוכנית מתחם 11 נמצאת גם "המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים", שפנתה אף היא לוועדה המחוזית וטענה כי אין מקום לתכנון המבוסס על עקירה. אליהם הצטרפו גם ראש עירית רהט וחברי מועצת רהט שהגישו אף הם התנגדות נחרצת לתוכנית, המבוססת על מצוקת הדיור בעיר. לטענתם, הבטחות הממשלה להקים מתחמי הרחבה ובתוכם אלפי יחידות דיור לתושבים לא מומשו כלל, ועל כן זוגות צעירים נאלצים לחיות בצפיפות בבתי הוריהם. לפיכך, תובעת עיריית רהט לייעד את מתחם 11 למשפחות ולתושבי העיר הסובלים ממצוקת דיור ולא לטובת המגורשים החדשים שאינם תושבי העיר.

ראש העיר רהט, טלאל אלקרינאווי: "אני רוצה להגיד לממסד הישראלי שאנחנו רוצים לחיות בכבוד. בדו-קיום. ובדו-קיום אי אפשר לעקור יישובים ממקומם. הגיע הזמן להכיר ביישובים הבדואים ולהפסיק את ההריסות. עברנו לפני שבוע רעידת אדמה בנגב. נהרגו שני אנשים בגלל שמישהו קיבל החלטות קשות ולא מקובלות. כשפינו את ימית לא נפצע אדם אבל כאן בנגב אין רגישות. יש אטימות. מי שחושב שיעביר לרהט אלפי נפשות בלי לשאול איש טועה טעות חמורה. רהט לא מסוגלת להתמודד עם קליטה של אלפי אנשים לא בחינוך, לא בתעסוקה ולא ברווחה".

אברהים חסנאת, מנכ"ל עמותת "קפא", הפועלת למען תושבי רהט והתושבים הבדואים בנגב הזהיר כי "אם יאשרו את התכנית בוועדה המחוזית, צעירי רהט עלולים להשתלט על מתחם 11, על מנת למנוע את העברת תושבי אלזרנוק אליו, מהלך המיושם בניגוד לעמדתה של העירייה ותוך התעלמות מוחלטת מזכויות תושבי אל-זרנוג". וסעיד אלחרומי, ראש ועדת ההיגוי העליונה של ערביי הנגב אמר לשיחה מקומית כי "לתושבי אל-זרנוג יש זכות לקבל הכרה במקום. זו קהילה מלוכדת של אלפי אנשים נורמטיביים, שומרי חוק. מן הדין לתת להם זכות להקים יישוב במקום. אין סיבה לא להכיר בהם".

ח"כ טלב אבו עראר אמר במהלך ההפגנה כי "הממשלה בתקופה חשוכה, ראש הממשלה נחקר על שחיתות ולכן הוא פועל להגברת ההריסות, בפרט בנגב. הוא והשר אורי אריאל מתכוונים לפנות את תושבי אל-זרנוג, למרות שזרנוק מתנגדת וגם רהט מתנגדת. אין להם פתרונות ולכן הם יוצרים עוד ועוד בעיות. ראינו מה קרה באום אל חיראן. כולנו מתנגדים לפינוי, להריסת בתים ולכל המדיניות שאתם נוקטים נגדנו. בנינו יעמדו איתנים נגד המדיניות הזו. ואתם תישאו באחריות לכל תוצאה שעלולה לקרות".

גם חבר הכנסת לשעבר טלב אלסאנע נכח בהפגנה: "תושבי רהט הם 65 אלף איש. תחום השיפוט של העיר 23 אלף דונם. בעוד 15 שנים תושבי רהט יהיו 130 אלף על שטח של 23 אלף דונם. זה בית סוהר!. יש גבול!. צריך להשאיר את רהט לתושבי רהט ולהכיר בכפר אל-זרנוג. יש לנטוש את התפישה של עקירת ערבים כדי ליישב יהודים. הנגב הוא לכל תושביו יהודים וערבים כאחד".

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+.

> הממשלה הגזענית מנצחת על ההשקעה הכלכלית בערבים

נקודת הציון של היישוב היהודי המתוכנן עומרית, על בתי הכפרים הבלתי מוכרים א-זרנוק וביר אלמשאש. צילום מסך מתוך גוגל מפס

נקודת הציון של היישוב היהודי המתוכנן עומרית, על בתי הכפרים הבלתי מוכרים אל-זרנוג וביר אלמשאש. צילום מסך מתוך גוגל מפס. בהרחבה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

המצב ברפיח מידרדר, ותושבים בורחים למרכז החרב של עזה

האיומים בפלישה, המתקפות המתגברות והתנאים הקשים באוהלים, דוחקים פלסטינים רבים לעזוב את "המקום הבטוח" האחרון ברצועת עזה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf