הממשלה צריכה להתערב ולהציל את "מגה" מקריסה

כמו שהמדינה ידעה לעזור בעבר למפעלים שעמדו על סף קריסה, ולהיחלץ לטובת מגזרים שלמים כמו המושבים והקיבוצים, כך צריך לפעול כעת למען 3,000 העובדים ועוד עשרות האלפים עלולים להיפגע מנפילתה של מגה

מאת:
השאירו תגובה
א א א

כותבים אורחים: אמיר בשה ומורן סבוראי

רשת הסופרמרקטים "מגה" על סף פשיטת רגל שיכול ותביא לפיטוריהם של  3,000 עובדיה במעגל הראשון ולפגיעה אנושה בעוד עשרות רבות של עסקים קטנים ובינוניים ועובדיהם במעגל השני והשלישי. מגה הגיעה למצבה ככל הנראה בעקבות ניהול לא יעיל וקריאה לא נכונה של מפת השינויים בשוק ובקרב הצרכנים. גם ההסתדרות, גם חברי כנסת וגם ארגוני המעסיקים משמיעים את קולם בנושא אבל דווקא קולה של הממשלה טרם נשמע למרות המשמעות הרחבה של קריסתה.

סניף מגה, שכונה ד', באר שבע (נתן שקרצ'י)

סניף מגה, בשכונה ד' בבאר שבע (נתן שקרצ'י)

בארצות הברית, שם אצל רבים המילים "הלאמה" גובלת במילה גסה והתערבות בשוק החופשי היא כמעט "חילול הקודש", הממשלה כן התערבה ומנעה בסוף העשור הקודם את קריסתה של יצרנית הרכב ג'נרל מוטורס.

ג'נרל מוטורס הגיעה בשנת 2008 לסף פשיטת רגל בגלל ניהול כושל ובזבזני ואי התאמתה במועד לתמורות בשוק הרכב. ענקית הרכב המיתולוגית, שבסיסה בבירת הרכב האמריקנית, העיר דטרויט, ושסמלי מותגיה התנוססו בגאון בחזית של הכי הרבה מכוניות בעולם (שברולט, קאדילאק, פונטיאק וביואיק ועוד ועוד) וכיכבה בהכי הרבה סרטים, מרדפים ושירים, ייצרה בשנים האחרונות דגמים לא רלבנטיים שסבלו מנחיתות טכנולוגית לעומתה מתחרותיה, במה שהביא לצניחה במכירותיה ברחבי העולם ולקריסתה. גם מנהליה של חברת הרכב לא עוררו סימפטיה בקרב הציבור האמריקני כשנודע שהם עלו לרגל לוושינגטון הבירה לבקש חבילת סיוע במטוסים פרטיים, על חשבון קופתה הריקה גם כך של החברה.

על אף האמור ועל אף העובדה שאף אחד בממשל האמריקני לא היה אחראי על הנדסת המנועים המיושנים של ג'נרל מוטורס או על העיצוב הלא מחמיא של דגמיה, הוחלט כי יש לסייע ליצרנית הכושלת והלכה למעשה להלאימה למרות כללי השוק החופשי ולמרות הכישלון הניהולי,  פשוט בגלל שג'נרל מוטורס גדולה מדי מכדי ליפול.

המשמעות של קריסת חברת ענק מביאה לפגיעה במעגלים שסביבה. מבחינת ארצות הברית, קריסת ג'נרל מוטורס היתה מביאה להעמקת המשבר הקיים בלאו הכי, במערב התיכון האמריקני, מה שכונה בעבר חגורת ערי הפלדה וכיום מכונה חגורת ערי החלודה. בג'נרל מוטורס היו מועסקים אז רבבות רבות של עובדים ובמעגלים הסובבים אותה מדובר במאות אלפי משרות ועשרות רבות של ספקים.

גם ממשלת ארצות הברית הבינה כי קריסתה של ג'נרל מוטורס תעלה למשלם המסים האמריקני הרבה יותר כסף מהלאמתה והענקת חבילת סיוע חסרת תקדים לחברה כושלת. החשש היה, כי פיטוריהם של מאות אלפי עובדים וקריסתן של עשרות חברות, באזור שגם כך סובל מאבטלה ועוני יחזור לחברה האמריקנית כבומרנג, בצורת מובטלים ונזקקי סעד נוספים, עוני ופשיעה ונטישת אזורים שלמים של תושבים, כפי שכבר כך קורה במערב התיכון של ארצות הברית.

ממשלת ארצות הברית העניקה לג'נרל מוטורס חבילת סיוע בת עשרות מיליארדי דולרים ומינתה מטעמה פקיד בכיר לתפקיד "צאר הרכב" שילווה את יצרנית המכוניות במסע היחלצותה. במסגרת תפקידו ליווה אותו "צאר" גם יצרנית רכב כושלת נוספת, קרייזלר, שגם היא ניזקקה לחבילת סיוע מהממשל האמריקני כדי לשרוד.

גם ברשת מגה הישראלית, כמו ג'נרל מוטורס האמריקנית מועסקים עובדים רבים וקשורים בטבורה עוד עשרות רבות של עסקים קטנים ובינוניים ומעגל נוסף של עובדים שיכול ויפגעו מקריסתה של הרשת הגדולה.

מדינת ישראל נחלצה פעמים רבות גם לטובת מפעלים, כמו ויטה פרי הגליל, מפעל שקריסתו היה מביא למשבר כלכלי של עיירה שלמה, חצור הגלילית, ומדינת ישראל גם נחלצה בעבר לטובת מגזרים שלמים, כמו מגזר הקיבוצים והמושבים. דינה של מגה, עובדיה, וספקיה כדינם.

עו"ד אמיר בשה וד"ר מורן סבוראי מתמחים במשפט העבודה והאישי, ושותפים במשרד בשה זבידה סבוראי, עורכי דין. 

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
חלק מכמעט 200 משתתפי השיחה בין ישראל לעזה. (צילום מסך באדיבות "זזים")

חלק מכמעט 200 משתתפי השיחה בין ישראל לעזה. (צילום מסך באדיבות "זזים")

לקראת הבחירות: מאות ישראלים בשיחה ישירה עם תושבים בעזה

בשיחה נדירה אונליין לקחו חלק פעילים חברתיים מעזה שסיפרו על החיים תחת מצור, יצאו נגד שיח ההפרדה והאלימות וקראו לשיתוף פעולה אזרחי ובניית גשרים. "תצביעו למי שיפסיק את מרחץ הדמים", הם ביקשו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
שיחה מקומית תלויה בך. תרמו עכשיו
תרמו עכשיו
silencej89sjf