מדינה שמקדשת צבא לא סובלת שמדברים על הפשעים שלו

המתקפה מקיר לקיר על אשרת קוטלר מבטאת את המיליטריזם שמושל בחברה הישראלית. במקום לראות בו כלי של מלחמה, השירות בצבא נתפס כמעשה אזרחי. עולם הפוך

מאת:
השאירו תגובה
א א א

במהדורת החדשות של מוצ"ש בערוץ 13 אמרה אושרת קוטלר את הבלתי נאמר: שהכיבוש הופך את "ילדינו" לחיות אדם. לא עברו דקות ספורות, וכבר התמלאו הרשתות החברתיות בעליהום קולקטיבי נגדה, מצד אנשים פרטיים וציבוריים כאחד, כמו נפתלי בנט, בנימין נתניהו, ואראל סג"ל. הם תקפו את קוטלר וביקשו ממנה להתנצל בפני "הגיבורים ששומרים עליה ובזכותם היא ישנה בלילות".

ההתקפה הזאת על עיתונאית, שבסך הכל אומרת את הברור מאליו, משקפת בראש ובראשונה את קדושת המיליטריזם הגוברת והולכת בחברה הישראלית. צה"ל זוכה לאיתרוג תמידי ואינסופי; החיילים הם "הילדים של כולם" ואל לאיש לבקר אותם או את הפשעים שהם מבצעים (ודוגמאות לא חסרות – החל בהתעללות באנשים במחסום, עבור בירי ללא סיבה, וכלה בהפצצת מבנים המאוכלסים על-ידי אזרחים). חיילים משוחררים נהנים מהטבות שונות ומשונות, בלתי שוויוניות בעליל, שמקפחות כעשרים אחוז מהאוכלוסייה שאינה משרתת, ולא רק מסיבות אידיאולוגיות, אלא גם כי היא פטורה משירות על-פי חוק וביוזמת המדינה עצמה. הצבא מפעיל תחנת רדיו שהיא כלי תקשורת אזרחי לגיטימי, דבר שאין לו אח ורע במדינות דמוקרטיות אחרות, וחיילים חמושים גודשים את הרכבות והאוטובוסים – שירותים אזרחיים, למי ששכח – בחלק ניכר מימות השבוע.

מעמד הקדושה שזוכה לו הצבא נובע מסירובה של החברה בישראל להכיר בכיבוש, בזוועות המשטר הצבאי שהיא מקיימת בגדה המערבית, במצור על עזה ובהפרות זכויות האדם החמורות שהיא מבצעת במו ידיה בשני המקומות גם יחד. החיבוק הכלל-ישראלי שצה"ל מקבל נותן לגיטימציה לכל פעולותיו; הוא אף משקף את ההיסטריה המתגוננת, שבה שרויה החברה הישראלית החרדה להתעורר ממקסם השווא שעל פיו ישראל חזקה, ליברלית ושוויונית, שצבא העם שלה הוא הצבא המוסרי בעולם המורכב מילדים טובים ומוסריים שאינם משרתים מערכת צבאית משומנת. זר כי ינחת כאן עלול לחשוב בטעות שמדובר במפעל צדקה חברתי ולא באחד הצבאות הגדולים והחזקים בעולם, המתחזקים מפעל כיבוש ונישול אכזרי בן למעלה מיובל שנים.

אך ביקום המקביל ששמו ישראל, במקום להילחם בתופעת המיליטריזציה המאכלת כל חלקה טובה ולנסות לעורר את העדר המסונוור מהאשליה הקורבנית של ה"וילה בג'ונגל", אנשי תקשורת, יחד עם פוליטיקאים ואנשי ציבור, דווקא מעודדים את הרעה החולה הזו. את זה ניתן לראות בכל התקפה על כל מי שמעז לקרוא לילד בשמו, "הכיבוש", ולצאת נגד זוועותיו המבוצעים על ידי אותם "ילדים של כולנו".

התבקשה להתנצל בפני החיילים ש"שנותנים לה לישון בלילה". אושרת קוטלר (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

התבקשה להתנצל בפני החיילים ש"שנותנים לה לישון בלילה". אושרת קוטלר (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

בציוץ שמיהר שר החינוך בנט להעלות הוא כתב "אושרת, התבלבלת. חיילי צה"ל מוסרים את נפשם כדי שאת תוכלי לישון בשקט […] חיילי צה"ל הם הילדים שלנו, העוצמה שלנו. תתנצלי". בנט סיכם באופן מדויק את האופן שבו צה"ל נתפס בעיני החברה הישראלית: חיילים הם ישראל וישראל היא חיילים ולבישת מדים אינה רק מקור לגאווה ולסימפתיה, אלא בהיפוך אירוני, היא מעשה אזרחי מן המעלה הראשונה.

אך האירוניה מסתיימת כשהחברה הישראלית מתקשה להבין מדוע לבישת מדים איננה מעוררת גאווה וסימפטיה בקרב אזרחי המדינה הפלסטינים, או בקרב כל מי שקצה נפשו בפלישת הצבא לכל חלקה טובה של החיים האזרחיים. עבורי, כאזרחית פלסטינית במדינה, מדי צבא הם תזכורת יומיומית למעמדי האזרחי הנחות, לכיבוש, ולאפרטהייד. לכל אלה, כמו למדי הצבא עצמם, אין בי ולו טיפת סימפטיה אזרחית.

ז'נאן בסול היא עיתונאית עצמאית, עמיתת מחקר בפורום לחשיבה אזורית

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
הצפיפות בעיר החדשה גדולה פי שש מבנצרת עלית. הגפנה נגד התוכנית בג'דידה-מכר (צילום: [19:24, 23/3/2019] סוהא עראף : גמאל שעבאן וסעיד גנאם, חיראק ג'דידה-מכר)

הצפיפות בעיר החדשה גדולה פי שש מבנצרת עלית. הגפנה נגד התוכנית בג'דידה-מכר (צילום: [19:24, 23/3/2019] סוהא עראף : גמאל שעבאן וסעיד גנאם, חיראק ג'דידה-מכר)

העיר הערבית החדשה: "המדינה רוצה לבנות גטו חדש בגליל"

אחרי 70 שנה של התעלמות, החליטה המדינה לבנות עיר ערבית חדשה בגבעת טנטור ליד מכר-גדידה. אבל מתכננים ופעילים מקומיים מתנגדים בתוקף: העיר החדשה תהיה צפופה וענייה. המטרה היחידה היא להמשיך את ההפקעות  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
שיחה מקומית תלויה בך. תרמו עכשיו
תרמו עכשיו
silencej89sjf