newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חיילים ירו עליך סתם? נחרים לך את המכונית ונשלול לך את אשרת העבודה

חיילים ירו על רכב פלסטיני ובו נערים שחזרו מבילוי בבריכה. אחד נהרג. למרות שידוע כי הנערים היו חפים מפשע נשללו האישורים של אחד הפצועים ובני משפחתו. בעקבות התערבות שיחה מקומית חזר בו שב"כ מהחלטתו, ולנו נותר לתהות שוב על הדרך השרירותית בה מתקבלות שם החלטות

מאת:

ביום שלישי, 21.6.16, באחת וחצי בלילה, קצין בחטיבת כפיר שנסע בכביש 443 נעמד בגשר נמוך מעל הכביש וירה מספר צרורות במונית שעברה מתחתיו. זאת לאחר שדקות קודם נזרקו באזור אבנים. מהירי נהרג הנער מחמוד בדראן, בן 15, ארבעה מחבריו נפצעו והנהג נורה בראשו. הם היו בדרכם חזרה מבילוי בפארק מים "לין לאנד", בכפר בית סירא.

בבוקר דווח בחדשות כי "מחבל בן 15 חוסל", אך עד מהרה התברר כי זו הייתה הודעה שיקרית של דובר צה"ל שפורסמה בתקשורת כפי שהיא (בלי לציין שמדובר בציטוט), ולמעשה הקצין ריסס מכונית בה הנוסעים לא עשו דבר. בצה"ל אף טרחו לקחת טביעות אצבעות מגופת הנער כדי לוודא זאת כפי שסיפרה לנו עו"ד עטיה המטפלת בתיק. הקצין עד היום לא נעצר באשמה כלשהיא למרות שירה בבירור בניגוד לפקודות פעמים רבות.

הרצחת וגם שללת?

אבל כאן לא מסתיים הסיפור. הנהג, עאהד אותמאן, ניצל בנס מהירי בראשו, נלקח לאיכילוב ושם טופל. בשבוע שעבר סיפרה לשיחה מקומית עו"ד עטייה המטפלת בתיק כי כאשר חזר לביתו התברר לו כי לא רק המכונית שהייתה פרנסתו הוחרמה, אלא שאישור העבודה שלו ואישור הכניסה לישראל נשלל. כך גם רישיונם של שני אחיו אחמד וחמזה. שום הסבר לא סופק להם. המעסיקים פנו לרשויות וטענו כי מדובר בעובדים מצטיינים אך זה לא עזר. כך נמנע מעאד גם לחזור לטיפולים ההכרחיים באיכילוב, עליהם הוא נדרש לשלם מכיוון שישראל מסרבת לקחת אחריות על האירוע.

שלילת היתרים היא אמנם בפרקטיקה מקובלת במקרים בהם נהרגים פלסטינים מאש צה"ל, אך בדרך כלל מדובר במקרים בהם החקירות ארוכות ולוקחות שנים, ולא במקרה כה מובהק של ירי לא חוקי, כאשר ברור שאין למעורבים כל קשר לפעילות עוינת כלשהיא.

לכן פנינו  למינהל האזרחי כדי לבדוק מה הסיבה לכל הפחות. שם טענו שהשב"כ אחראי לכך. אז פנינו אליהם, הגורמים בדקו, ובערב חזרו עם התגובה "פנייתך בעניינו של מר עאהד עתמאן ואחיו, אחמד וחמזה, התקבלה במשרדנו והועברה לגורמים הביטחוניים הנוגעים בדבר. בבדיקה נוספת של הנושא, לרבות הטעמים אשר פורטו בפנייתך, הוחלט כי, בשלב זה, תוסר המניעה הביטחונית הנוגעת לכניסתם של השלושה לישראל".

ככה סתם.

ואמנם אנחנו שמחים כי לפחות העוול הזועק לשמיים הזה בא על פתרונו, אך אי אפשר שלא לתהות על השרירותיות של השלטון הצבאי הישראלי בגדה המערבית, אשר משתמש לרעה בכוחו כמעט ללא פיקוח.

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> מסתמן: שוטרי מג"ב ירו ברכב והרגו את הנהג אחרי שכבר חלף על פניהם

התמונה האחרונה. מחמוד בדראן וחבריו. נערים שיצאו לשחייה לילית בבריכה וסיימו את הערב מנוקבים מכדורים.

התמונה האחרונה. מחמוד בדראן (ראשון מימין) וחבריו. נערים שיצאו לשחייה לילית בבריכה וסיימו את הערב מנוקבים מכדורים.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf