newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מרצ זזה שמאלה: הגוש שמתנגד לכיבוש התחזק

ניצחונה של גלאון התקבל באנחת רווחה, ומצבה של המפלגה בסקרים כנראה לא יניב עוד קמפיין געוואלד. לקו ה"אדום" של אילן גילאון לא קמו יורשים, ולא ברור אם כמה מועמדים במקומות לא ריאליים ישכנעו את הבוחרים הערבים

מאת:
הבחירות המקדימות במרצ, 23 באוגוסט 2022 (צילום: אורן זיו)

כבר לא מגרדת את אחוז החסימה. הבחירות המקדימות במרצ, ב-23 באוגוסט 2022 (צילום: אורן זיו)

הניצחון של זהבה גלאון בהתמודדות מול יאיר גולן על ראשות מרצ אתמול (שלישי) התקבל במפלגה בקריאות שמחה, ובעיקר באנחת רווחה.

באולם שבו הוכרזו תוצאות הפריימריז, בבית ציוני אמריקה בתל אביב, הריעו כשנודע שגלאון קיבלה 60% מהקולות. גולן נבחר רק במקום החמישי. זה כנראה מעיד שההתבטאויות שלו בשבועות האחרונים, ובראשון האמירה כי למרצ יש "תדמית של מפלגה תל אביבית סגורה וחמוצה", היו אולי יותר מדי עבור המתפקדים, שסברו כי התקפות על השמאל יש בשפע מבחוץ. הדרך לפריימריז היתה ארוכה, ונמשכה 53 ימים רוויי השמצות.

לאחר שהתקבלו התוצאות, אמרה גלאון: "נפעל כדי לנצח את הביביסטים והכהניסטים, ואת אלה שרוצים לרסק את העצמות של השמאל ולהעלות אותנו על רכבות". היא סימנה את הקו שהיא והמפלגה יובילו בקמפיין הבחירות, בתקווה שדיבור נחרץ על שמאל ימשוך את מי שהכיבוש וזכויות האדם חשובים להם.

"המאבק לשוויון בין יהודים לערבים חי וקיים. והמאבק לזכויות הקהילה הגאה, למען סיום הכיבוש, למען צדק כלכלי וחברתי, למען האקלים, למען חופש ודמוקרטיה, חי וקיים. וכל המאבקים האלה תלויים אחד בשני, וקשורים אחד בשני. ערכי השמאל ומאבקי השמאל מתעוררים ומתחזקים בעולם, וזה גם מה שקרה הלילה בישראל. השמאל חי וקיים", הודיעה גלאון.

הרשימה שנבחרה בפריימריז אתמול מעידה על השינוי שחל במרצ בשנים האחרונות. אף שאינה כוללת פנים חדשות, הרשימה מורכבת בעיקר מאנשי ונשות הגוש שמתנגד לכיבוש – ובראשם מוסי רז, שנבחר למקום השני, וניתן למצוא אותו כמעט כל שבוע במחאות בשייח' ג'ראח ומחאות נוספות.

המצביעים תיגמלו את רז גם על עבודתו הפרלמנטרית העיקשת בכנסת ובשטח, וגם על הכנות שבה התבטא כשמרצ תמכה בצעדים ימניים ושנויים במחלקות בממשלה. הוא אמר מעל כל במה שהוא סולד מאותם צעדים, אך אם המפלגה תפרוש – המצב יהיה יותר גרוע. בתגובה לתוצאות אמר רז כי המצביעים "ככל הנראה אהבו את הפעילות שלי".

למקום השלישי נבחרה מיכל רוזין, שגם מרבה לדבר על נושאים מדיניים. אחריה ברשימה: עלי סלאלחה וגולן. למקום השישי נבחרה עו"ד גבי לסקי, גם היא כמובן מהמחנה שמתנגד לכיבוש.

יאיר גולן מכריז על התמודדותו לראשות מרצ, ב-6 ביולי 2022 (צילום: תומר נויברג / פלאש90)

הלך רחוק מדי עבור המתפקדים. יאיר גולן מכריז על התמודדותו לראשות מרצ, ב-6 ביולי 2022 (צילום: תומר נויברג / פלאש90)

רז ולסקי, שניים ממקימי המפלגה, נאבקו שנים להיכנס למקום ריאלי בבחירות הפנימיות, ולסקי נכנסה לכנסת הפעם רק במסגרת החוק הנורווגי, אחרי שהשרים של מרצ התפטרו מהכנסת. הפעם, התברגו בלא קושי במקומות שנראים ריאליים.

"יש רשימת מרצ אמיתית, שמאל אמיתי", הכריזה רוזין, וציינה כי הרכב הרשימה יעזור לבדל אותה ממפלגת העבודה. "העבודה בורחת מהנושאים של כיבוש, הסדר מדיני, שותפות יהודית-ערבית. הם מנסים להיות מרכז", אמרה.

לא ממש יהודית-ערבית

בתוך שלוש שנים, ובמידה רבה לאחר פטירתו של אילן גילאון, יחסי הכוח במרצ השתנו. בבחירות הראשונות ברצף הנוכחי, ב-2019, "מחנה האדומים" של גילאון, שזכה בעצמו במקום הראשון (והוצב אחרי היו"ר אז, תמר זנדברג), היה פופולרי למדי, ואף הצליח להכניס את עלי סלאלחה, שהיה אז מועמד אנונימי יחסית, למקום הרביעי.

במרצ אין שיריון למועמד ערבי. לאחר מותו של גילאון בשנה שעברה, אין במפלגה דמות דומיננטית שתמשיך את דרכו, שהתמקדה בעיקר בנושאים חברתיים.

במרצ ציינו אתמול בסיפוק כי כל הנשים שנבחרו בעשירייה הראשונה נכנסו ללא הבטחת ייצוג. במרצ יש הבטחת ייצוג לאישה אחת עד המקום הרביעי, ולאחר מכן עד השישי והתשיעי.

עוד ציינו במפלגה כי ארבעה מועמדים ערבים, שלושה מהם לא מוכרים לציבור הרחב, נבחרו לעשירייה הראשונה, מה שהופך את מרצ שוב למפלגה "יהודית-ערבית". אך מלבד סלאלחה, יתר המועמדים הערבים נבחרו למקומות לא ריאליים: מאזן אבו סיאם במקום השמיני, אומימה חאמד בתשיעי, ועאיד באדר בעשירי.

לא ברור עד כמה זה ישכנע מצביעים ערבים לתמוך במפלגה, לאחר שבבחירות ב-2019 הם אלה שהצילו את מרצ וסייעו לה לעבור את אחוז החסימה.

דבר שבלט באירוע אתמול בערב החגיגי היה היעדרם של שלושת השרים של מרצ – עיסאווי פריג', זנדברג וניצן הורוביץ. זנדברג ופריג' החליטו לקחת פסק זמן מהפוליטיקה וכלל לא רצו. שר הבריאות הורוביץ החליט לא להתמודד על תפקיד היו"ר, ונדחק למקום השביעי והלא ריאלי, ולא ברור כעת אם יבחר לפרוש.

לפי הסקרים האחרונים, נראה שיחסי הכוחות השתנו: אם בבחירות הקודמות מפלגת העבודה היתה במצב טוב, ואילו מרצ נדחקה לקמפיין "גוועאלד", הפעם, העבודה אמנם עוברת את אחוז החסימה בכל הסקרים, אך עומדת על חמישה מנדטים, לעומת שבעה שקיבלה בבחירות. בסקרים לא נראה שמרצ בראשות גלאון צפויה להימחק, והיא בנקודת פתיחה טובה יחסית לבחירות הקודמות. שאלת האיחוד עם העבודה נותרת בינתיים פתוחה.

גלאון אמרה אתמול כי "באחד בנובמבר נראה מאות אלפי שמאלנים נוהרים למרצ, ומכניסים אותה לכנסת ולממשלת השינוי". למרות האופטימיות שמעוררת בחירתה, וחידוד הקו השמאלי והלא מתנצל, במפלגה יצטרכו לעבוד קשה כדי לגרום לזה לקרות.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf