newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מרתון התנ"ך, והניסיון לנרמל את שליטתנו בשטחים

ארגון המרתונים מיהר לבטל את תמיכתו במרתון התנ"ך, למרות שחבריו ידעו היטב על המתווה ואף התארחו בשילה. דבריו של מפיק המרתון ממחישים היטב כיצד הוא משמש לנרמל את הכיבוש

מאת:

כותב אורח: אילן זיסר

לפני כחודש פרסמתי כאן מאמר על מרתון התנ"ך. כפי שדיווחתי, מדובר באירוע ריצה שמשתתפים בו יהודים (או תיירים) בלבד – זאת למרות שהוא מתרחש בעומק הגדה המערבית. הוא מאורגן על ידי גופים ציבוריים ומשרדי ממשלה, שברוב הפרסומים מסתירים עובדה זו.

בפרסומים אודות המרוץ, הממומן היטב בכספי ציבור ומפורסם בערוצים ממשלתיים ובעיקר באינטרנט, שולטים שני מוטיבים עיקריים: הראשון הוא שמדובר באירוע "מגניב", והשני הוא כביכול המרתון הוא ההמשך הטבעי של סיפורי התנ"ך. המסר הכולל הוא: זה אזור שלנו, אנחנו שולטים בו, ואין שום סיפור אחר. זהו אינו אירוע ספורט אלא אינדוקטרינציה פוליטית.

> מרתון התנ"ך: לרוץ בשבילי האפרטהייד כל הדרך אל הפייק היסטוריה

לאחר הפרסום הסתבר לי שהמרוץ זכה להכרה בינלאומית – ארגון המרתונים הבינלאומי AIMS הכיר באירוע, ואף פרסם אותו בלוח השנה שלהם שבו נמצאים רבים מהמרתונים הנחשבים בעולם. זה נראה היה תמוה. שלחתי מייל ליו ג'ונס, מזכיר הארגון. ציפיתי להמתנה ארוכה ותשובה מתחמקת, אך התשובה הגיעה לאחר חצי שעה בלבד. היה כתוב שם כך: "לא היינו מודעים למצב הזה. עכשיו נברר מה צריך לעשות". שבוע לאחר מכן הגיעה תשובה רשמית מהארגון שאומרת שמרתון התנ"ך הוסר מרשימת התחרויות המוכרות על ידם. העובדה הזו פורסמה ב"הארץ", וזיכתה אותי בכמה הערכות אופי לא מחמיאות במיוחד.

 "בסימן של שלום"

אז איך קורה שהמרתון הזה נכנס לתוך הרשימות של הארגון הבינלאומי? אנשי ה-AIMS ביקרו בשילה, וקצת קשה להיות שם בלי לשים לב שמדובר בשטח כבוש. ככל הנראה, ההונאה הייתה הדדית: אנשי הארגון הסכימו בשתיקה להתעלם מהעובדה הברורה שהאירוע נערך בשטחים, וקיוו שאיש לא ישים לב. העובדה היא שמיד לאחר שנודע שהאירוע נערך בשטחים, הארגון הבינלאומי התנער ממנו. בניגוד לדברי מארגן האירוע, איש לא הפעיל עליהם לחץ – האדם היחיד שפנה אליהם בשלב הזה הייתי אני, ולי אין שום מנופי לחץ.

כאשר קוראים ב"הארץ" את דבריו של עופר פדן, מנהל "מרתון ישראל" שמפיקה את "מרתון התנ"ך", קשה להחליט האם לצחוק או להיות נדהם מהיחס המזלזל. הנה שתי דוגמאות:

"זה (המרתון, א"ז) פונה לכולם, וזו היתה המטרה. קראנו לזה בהתחלה מרתון בסימן של שלום, וזו היתה גם המטרה של אנשי מטה בנימין"

זה רק אנחנו, כנראה, שרואים במרתון ליהודים בלבד באמצע השומרון אירוע שמדליק את השטח ומעודד את הכיבוש, הנישול והשנאה. בעצם בעצם מדובר בכלל באיזה וודסטוק חדש. אך האמירה שחושפת יותר מכל את המנגנון, היא דווקא זו שמנסה להסתיר אותו:

 "אין מצב שפניה של פלסטיני להשתתף תגיע אלינו ולא תטופל. יותר מזה, נרשום אותם ללא חיוב והם יהיו אורחים שלנו"

אם אני (יהודי מתל אביב), הייתי רוצה לרוץ במרתון התנ"ך, לא הייתי צריך שום יחס מיוחד ולא הייתי צריך להיות אורח של איש. הייתי נרשם, מגיע ורץ. תושבי האזור הלא יהודים יכולים להירשם למרתון, אבל אסור להם להגיע לנקודת הזינוק (בראש העין) או לעבור בדרך הכוללת מספר התנחלויות. הרץ הפלסטיני התאורטי צריך לבקש טובות מהמארגנים כדי להשתתף, כאורח, במרוץ שנערך ליד ביתו. זוהי מהות הרוע של מרתון התנ"ך – ועוד מפיו של המארגן עצמו (ראו תגובתו של פדן לשיחה מקומית).

הסיפור של מרתון התנ"ך הוא חלק מהניסיון הנוכחי לנרמל את שליטתנו בשטחים. המועצות המקומיות שם, בסיוע כספי מסיבי של המדינה, מנסים לספר לנו שמדובר בסך הכל בעוד חבל ארץ במדינה. המטרה היא ללכוד את האנשים שלא מתעניינים במיוחד בפוליטיקה ולשכנע אותם שהכל בסדר. זה לא. המרתון הזה הוא אירוע שמטרתו להציג מצג שווא של "מציאות" ו"היסטוריה". המטרה היא לקבוע מי כאן האדונים ומי האורחים. ככה נראית אינדוקטרינציה.

> פלסטינים הפגינו נגד "מרתון התנ"ך" ששיתק למשך שעות את התנועה בגדה

מרתון ירושלים 17 במרץ 2017 (אילוסטרציה. הדס פרוש/פלאש90)

אבל, בסוג של צדק פואטי ומקרי לחלוטין, יש לאדם שאכפת לו אפשרות למשהו אחר. יש לנו דרך לראות שלישראל 2017 יש גם פנים אחרות. באותו יום שבו מתקיים מרתון התנ"ך מתקיים גם מרוץ הסמטה. האירוע הזה מתקיים כבר מספר שנים על ידי אתלטי הסמטה שהיא קבוצה ששמה לה כמטרה לבנות מסגרת אתלטית לנערות ונערים משכונות מחלשות, רבים מהם ממשפחות של פליטים ומהגרי עבודה. זוהי ישראל היפה, המקבלת והפתוחה לאחר. לאדם הרץ יש אלטרנטיבה לשנאה ולאדנות שמייצג מרתון התנ"ך.

עופר פדן, מנכ"ל "מרתון ישראל" שמפיקה את "מרתון התנ"ך" מסר לשיחה מקומית בתגובה לטענה על הונאת ארגון המרתונים הבינלאומי כי "שניים עשר חברי הנהלת הארגון סיירו לאורך כל תוואי המרתון, ואף התארחו בשילה הקדומה. הם ידעו היטב כי מדובר במרתון שנערך במקומות הללו, ועד שלא הופעל עליהם לחץ מתוך ישראל – לא הייתה להם עם זה שום בעיה. בגלל הודעתם, נערכים כעת במשרד התרבות ובמשרד החוץ להתמודד עם החלטת הארגון במכתב תגובה משלנו".

בנוגע לטענות על כך שמשתתפים פלסטינים לא יוכלו להשתתף במרתון הנעשה על אדמתם הגיב פדן כי "הצהרנו שנעשה הכל כדי שכל פלסטיני שיהיה מעוניין להשתתף יקבל את כל האישורים הנדרשים להגיע לנקודת הפתיחה בראש העין, וכמובן לעבור בכל המרתון – גם בחלקים הנמצאים בהתנחלויות. הוא יהיה אורח שלנו, ואף לא יצטרך לשלם עבור כך כמו היתר".

אילן זיסר הוא מתכנת ורץ חובב.

> אלפי רצים השתתפו במרתון בית לחם ומחו נגד הגבלות תנועה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf