לימודי המתמטיקה ככלי למיון ילדים בהתאם למעמד הוריהם

שר החינוך בנט מחזק את מעמד המתמטיקה כקודש הקודשים של מערכת החינוך. פרופ' ניר אוריון ממכון ויצמן טוען: מתמטיקה משמשת למיון התלמידים בהתאם לצרכי המשק הכלכלי והאקדמיה. יהיו לנו מתמטיקאים מצטיינים גם בלי לפגוע בערך העצמי של מאות האלפים האחרים

מאת:
השאירו תגובה
א א א

פוסט אורח מאת פרופ' ניר אוריון:

שר החינוך הנוכחי (בדומה לקודמיו) מקדם במרץ את מעמד המתמטיקה כמקצוע החשוב ביותר במערכת החינוך. זה לא משהו חדש, שהרי כל מי שרוצה תעודת בגרות בישראל, חייב ללמוד מתמטיקה. לימודי המתמטיקה נפרסים על פני מאות שעות לימוד, מגן ועד י"ב. אין ספור ילדים, לאורך שנות דור, שילמו ועדין משלמים את "מחיר המתמטיקה" בתחושת כישלון, חוסר ערך עצמי או שעמום, בעוד שהוריהם משלמים את מחיר המתמטיקה במזומן למורים פרטיים. מדוע אנו משתפים פעולה עם מעגל קסמים זה?

העובדה ש-12 שנות שהות בבית הספר אינן מצליחות לגרות ולעורר את יצר הלמידה בכל מה שקשור למתמטיקה בקרב רובם המכריע של ילדינו, מעלה סימן שאלה או סימן קריאה לגבי ההכרח במקצוע הוראה זה. אצלי לדוגמה, יצר בית הספר סלידה עמוקה למתמטיקה ולכן גם סיימתי את שהותי במוסד זה כבעל ידע מוגבל מאד בתחום זה.

מתמטיקה היא שפה – גם סווהילית

אחת הטענות היא שמתמטיקה היא שפה, וכל ילד צריך את "שלוש השפות": עברית, אנגלית ומתמטיקה. אולם הדיון בצורך ללמד מתמטיקה כחובה לבגרות אינו קשור לשאלה האם מדובר בשפה ועד כמה שפה זו חשובה, אלא באיזו רמה ומידה צריכים אנשים להשתמש בשפה זו.

אם היו מלמדים את ילדינו סווהילית 12 שנה (עם תגבורים) לא היה קורה מצב ש-95 אחוזים מהלומדים את השפה לא היו מסוגלים לדבר בה. יותר מכך, אם זר היה מתגורר במשך 12 שנה בארץ דוברת סווהילית, הוא היה לומד את השפה גם בלי ללכת לבית הספר.

> היוזמות החינוכיות שלא שוכחות שלילדים יש הורים

הסיבה להפיכת המתמטיקה ליקירת מערכת החינוך לדורותיה קשורה במיון, שליטה, שמירת הפערים החברתיים והנצחת העליונות של בעלי האינטליגנציה המתמטית. (אילוסטרציה, morguefile.com)

הסיבה להפיכת המתמטיקה ליקירת מערכת החינוך לדורותיה קשורה במיון, שליטה, שמירת הפערים החברתיים והנצחת העליונות של בעלי האינטליגנציה המתמטית. (אילוסטרציה, morguefile.com)

מתמטיקאים שהיו בכנס בברזיל והסתובבו שם בשווקים נדהמו מהיכולות החישוביות של ילדי הרוכלים בשוק, אשר מעולם לא ביקרו בבית ספר. מכאן, שמתמטיקה כמו כל תחום אחר, צריכה להילמד בבית הספר עד רמת הצורך של הלומדים. אצל הרוב המכריע של הילדים מסופק צורך זה במהלך בית הספר היסודי, ואין צורך שמתמטיקה תהייה המקצוע הכי חשוב במערכת החינוך, כמקצוע חובה מעבר לחטיבת הביניים. כמה מאזרחי ישראל חפפו לאחרונה משולשים, חקרו פונקציה ופתרו משוואות דיפרנציאליות? התשובה ברורה, אחוזים בודדים בלבד.

אני מסכים שלמתמטיקה חשיבות רבה לעתיד האומה. אך גם טייסים חשובים לעתידנו, ואף אחד לא מתחיל ללמד ילדים בכתה א' את יסודות הטיסה, ולא מחייב ילדים בתיכון לטוס (ומי שיתרסק, יתרסק). כשם שהמתאימים לטיס מוצאים את דרכם להיות טייסים מעולים גם ללא שהיו בהקבצה א' לטיס בבית הספר היסודי, כך ימצאו לנו המתמטיקאים הדגולים, שיטיסו את האנושות קדימה, גם אם המתמטיקה תהיה ככל שאר מקצועות הלימוד ביסודי, ומקצוע בחירה בתיכון. הרי ממילא, הילדים שניחנו באינטליגנציה מתמטית גבוהה אוהבים את התחום ומגיעים בו להישגים גבוהים.

לא רק מתמטיקה מפתחת יכולת חשיבה

מתמטיקאים ומדענים לא מעטים מעלים את הטענה שיש לחייב לימוד מתמטיקה בתיכון, כי "מתמטיקה מפתחת יכולות חשיבה".

מזה כשלושים שנה אני עובד בסביבה אנושית עתירת אינטליגנציית מתמטית (מכון ויצמן למדע) ולא הבחנתי בהתפלגות יוצאת דופן של יכולות חשיבה שאינן כמותיות, יצירתיות, חכמה אנושית וכישורי חיים, בקרב אוכלוסייה זו בהשוואה לקבוצות אוכלוסייה אחרות איתן אני מתרועע. יש תחומי לימוד רבים בעלי פוטנציאל לפיתוח ממדי חשיבה כאלו ואחרים. היכולת של כל תחום דעת לממש את פוטנציאל פיתוח החשיבה הטמון בו, תלויה בשיטת הלימוד ולא בתחום הלימוד.

> כולם בבית הספר חוץ מ-33 אלף תלמידים נוצרים, מוסלמים ודרוזים

תלמידים בדרך לבית הספר (אורן זיו/אקטיבסטילס)

תלמידים בדרך לבית הספר (אורן זיו/אקטיבסטילס)

מתמטיקה ממיינת ילדים

עד כמה שיהיה קשה לרבים לקבל זאת, הסיבה להפיכת המתמטיקה ליקירת מערכת החינוך לדורותיה קשורה במיון, שליטה, שמירת הפערים החברתיים והנצחת העליונות של בעלי האינטליגנציה המתמטית.

מערכת החינוך אינה עוסקת במה שמהותי לרוח האדם, אלא במה שמהותי לאליטת ההון-שלטון והדת כגון משמעת, צייתנות והכשרה. מאחר ובית הספר הוא בראש ובראשונה מוסד המשרת את המשק הכלכלי, הוא מושתת על עקרון היעילות החוסכת השקעה כספית מיותרת. אחד ממדדי היעילות היא היכולת למיין ילדים ולנתבם מוקדם ככל הניתן לשוק העבודה. עד שנות ה-70 עשו זאת בארץ באמצעות הסקר שקבע בסוף כתה ח' מי יהיה צווארון כחול ומי צווארון לבן. לאחר ביטול הסקר, נותרה המתמטיקה ככלי המיון המרכזי של מערכת החינוך. בבתי הספר ממוינים התלמידים תחילה להקבצות ולאחר מכן לשלוש רמות לבגרות. מיון זה משרת, בין השאר את האקדמיה, ובאופן ציני. איזה קשר יש למשל בין יכולות מתמטיות ללימודים לתואר בפסיכולוגיה? לאילו מיומנויות מתמטיות זקוק הפסיכולוג, מעבר לחישוב מע"מ?

במאה שעברה שימשה הלטינית כ"מתמטיקה" של מערכות החינוך בעולם המערבי. תלמידי אירופה וארה"ב נאלצו ללמוד שפה זו בטענה ש"לא יעלה על הדעת" אדם משכיל שאינו שולט בלטינית. לטינית היתה אימתם הגדולה של כל התלמידים בבתי הספר ובאוניברסיטאות. עד שיום אחד הוחלט להפסיק את חובת לימודי הלטינית. עד היום, לא דווח על ירידה באיכות הרופאים עקב שליטה מוגבלת בלטינית.

הורים, שידם משגת לממן מורים פרטיים, מרוצים מהמצב, כי בכך נשמר הפער החברתי לטובתם. אך יש אוכלוסיית הורים רחבה הרבה יותר, שסבלה בעצמה ממתמטיקה חסרת משמעות, אשר חווה סבל זה שנית דרך ילדיהם ונכדיהם, ואין להם את היכולת להתקומם.

חשוב להבין ולהפנים, שהאדרת מעמד המתמטיקה היא רק סימפטום לתפיסה חברתית-כלכלית, המדכאת את רוח האדם ומשמרת את הפערים החברתיים. זאת הסיבה שרבים מבוגרי בתי הספר, אפילו נכשלו בלימודי המתמטיקה, בטוחים באמת המוחלטת שהוטבעה בהם, כביכול אין אדם משכיל שאינו בעל תעודת בגרות של חמש יחידות מתמטיקה. לכן, לא קל יהיה לשנות את המצב הקיים, אך זה בהחלט אפשרי! זה יתאפשר רק אם תקום תנועה ציבורית רחבה שתדרוש בתוקף ובנחישות לאפשר למי שמעוניין את החופש לחנך את ילדיו בבתי הספר שעוסקים בחינוך ולא באילוף, בפיתוח והעצמת רוח הילד ולא בהערכה ממיינת.

* הכותב: פרופ' ניר אוריון, המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע

> איך רון חולדאי נלחם על הזכות של תל אביב לקחת כסף מילדים עניים

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן

ארכיון המדינה בירושלים (יונתן זינדל/ פלאש90)

מדוע עדיין מסתתרים מאות אלפי מסמכים מסווגים בארכיון המדינה?

בארכיון המדינה מאוחסנים 300 אלף תיקים שמוסתרים מעיני הציבור. החל ממסמכים מהמאה ה-19 דרך תיק דיר יאסין ועד הפנתרים השחורים. מדוע מתעקשת המדינה להמשיך להסתיר מסמכים בני 70 ואפילו 200 שנים?

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
שיחה מקומית תלויה בך. תרמו עכשיו
תרמו עכשיו
silencej89sjf