newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מתנחלים חמושים הסתובבו בלוד במשך שעות, המשטרה לא התערבה

פעילי ימין שנראו כמתורגלים בעימותים עם פלסטינים פיטרלו אתמול בעיר אחרי שעת העוצר, כשהם מתעמתים עם תושבים ערבים, זורקים אבנים ולעתים יורים באוויר. במקרים בודדים המשטרה הדפה אותם, לרוב השוטרים צעדו עמם או עמדו בחוסר מעש

מאת:

מתנחלים מהגדה ופעילי ימין פיטרלו אמש (רביעי) בלוד, אחרי שעת העוצר, כשהם מתעמתים עם תושבים ערבים וזורקים לעברם אבנים. בכמה מקרים הם ירו באוויר. במשך שעות, המשטרה לא מנעה מהם לצעוד בעיר, ורק במקרים בודדים הם נהדפו בעזרת רימוני הלם.

לוד, ב-12 במאי 2021 (צילום: אורן זיו)

נכנסו לעיר והסתובבו בה באין מפריע. לוד, ב-12 במאי 2021 (צילום: אורן זיו)

בשעות הערב המשטרה החלה להזרים כוחות ללוד, לקראת "עוצר" שהיה אמור להיכנס לתוקף בשעה שמונה בערב. במקביל, מאות מתנחלים ופעילי ימין החלו להיכנס באין מפריע לעיר. בתיעוד שהגיע לידי "שיחה מקומית" נראה אוטובוס של החברה לפיתוח מטה בנימין מלא באנשים באחת הכניסות לעיר. ככל הנראה, המשטרה אילצה את האוטובוס לצאת.

אוטובוס של החברה לפיתוח מטה בנימין בכניסה לעיר לוד, ב-12 במאי 2021 (צילום: אבישג שאר יישוב)

אוטובוס של החברה לפיתוח מטה בנימין בכניסה לעיר לוד, ב-12 במאי 2021 (צילום: אבישג שאר יישוב)

בכמה הזדמנויות במהלך הלילה המתנחלים והפעילים ספרו ביחד לאחור ואז הסתערו לעבר בניינים של ערבים או לעבר תושבים. הם גם הציתו כלי רכב של ערבים. בחלק מהמקרים המשטרה ניסתה להדוף אותם, אך לא עצרה אותם. בכל עימות, אנשים בדקו למי מסביבם יש נשק, כשהם קוראים "מי חמוש פה" ו"להרים אבנים". לא היה מדובר בנוער לה פמיליה או להב"ה, אלא במתנחלים שמתורגלים היטב בעימותים עם פלסטינים.

במקרים אחרים, המתנחלים והפעילים ידו אבנים באין מפריע, לצד השוטרים, ועודדו את השוטרים לירות בערבים, כשהם אומרים שייתנו גיבוי למשטרה להיכנס לרחובות של תושבים ערבים. "באנו אחרי שראינו במשך ימים את האלימות כלפי היהודים", סיפרו כמה מהם. בכל פעם שהמשטרה ניסתה להדוף אותם, הם התחילו להתקדם במהירות.

בזמן השקיעה, בצומת גינתון, כמה מתנחלים נכנסו ברכב לעיר, וירו באוויר כשתושבים יצאו לעברם. המשטרה עצרה אותם. היה נראה שהם מתורגלים להתנהלות מול שוטרים וחיילים בשטחים, מכיוון שהן ניסו לקום וללכת כשהושבו על הקרקע. אך בניגוד לנעשה בגדה, השוטרים הבהירו להם שהם עצורים ולא איפשרו להם ללכת.

במקביל, מאות התגודדו סביב המכינה הקדם צבאית בעיר העתיקה, שהם מחולקים לקבוצות מאורגנות עם "מבוגר אחראי" בכל קבוצה. רבים מהם נשאו כלי נשק, ואחרים החזיקו אבנים ומוטות.

במקרה אחד, שוטרים רדפו אחרי קבוצה שירתה באוויר, אך המפקד בשטח החליט לא לעכב אותם, אף ששוטרי מג"ב העידו שהמתנחלים ירו באוויר. אחד מאנשי המכינה הקדם הצבאית אמר לשוטרים שאותם צעירים שייכים למקום, ולכן הם נעו בחופשית.

בהמשך, קבוצה של כמאה פעילי ימין ומתנחלים נעה בצורה מאורגנת בעיר הריקה, כשהכניסות לעיר היו סגורות ועמדו בהן שוטרים רבים, כולל כוחות מיוחדים. הקבוצה נעה באין מפריע בעיר במשך שעות וחיפשה את מי לתקוף. פעם אחת הם ספרו עד שלוש והסתערו לכיוון של ערבים כשהם מיידים אבנים. צעיר אחד נתפס עם בקבוקי מולוטוב מלאים בדלק, וטען בפני השוטרים שהבקבוקים "נלקחו מערבים". השוטרים החרימו את הבקבוקים, אך לא עצרו אותו.

לוד, ב-12 במאי 2021 (צילום: אורן זיו)

לוד, ב-12 במאי 2021 (צילום: אורן זיו)

בחשיכה, כשתושבים ערבים יצאו להתעמת אתם, החלו הפעילים והמתנחלים להשליך אבנים על בתים מול המכינה הקדם צבאית, כשהם עומדים לצד שוטרי מג"ב. בדיוק כמו בשטחים, הם פעלו ככוח עזר לצד המשטרה, ולעתים כשהמשטרה עומדת בחוסר מעש בזמן שהם תוקפים. אחד הצעירים קרא לעבר שוטרות מג"ב להסתער על מתחם שבו הוצת רכב: "למה אתן עומדות פה? תיכנסו תירו בהם, אנחנו ניכנס אתכן", הוא אמר והסתער עם כמה מחבריו לעבר הבניין שבו גרות משפחות ערביות.

לקראת השעה תשע בערב התקרבו המתנחלים למסגד הגדול במרכז העיר. המואזין קרא בערבית לאנשים לצאת להגן על המסגד, ומאות נענו לקריאה.

בזמן ששוטרים החלו לפזר את התושבים הפלסטינים ברימוני הלם, גז וספוג, פעילי הימין ניצלו את המצב והתנפלו על המסגד עם אבנים. רק בהמשך גם הם פוזרו ברימוני הלם, וגם לאחר מכן המשיכו להסתובב בחופשיות בעיר.

בתחנת הדלק מחוץ לעיר חנו עשרות כלי רכב של מתנחלים, והם צעדו ברגל לתוך העיר באין מפריע. עובד בתחנת דלק סיפר כי ראה מתנחלים יורדים מכלי רכב עם לומים וכלי תקיפה נוספים.

לקראת השעה 1, הותקף מסגד דהמש, הסמוך לעיר העתיקה, באבנים. לדברי התושבים הערבים שהיו בפנים, המתנחלים ניסו לפרוץ פנימה, והמשטרה עמדה בסמוך בחוסר מעש. מחוץ למסגד נותרו עשרות אבנים על הכביש. "זה טרור בגיבוי המשטרה והמדינה", אמר אחד התושבים. "המשטרה היתה בצד השני עסוקה בנו.  נתנו להם לעשות מה שהם רוצים".

לאורך כל הערב נשמע מדי פעם ירי חי, לא ברור אם של משטרה, מתנחלים או תושבים ערבים. מעבר להגנה על המסגד הראשי, בחלק מהמקרים תושבים ערבים יידו אבנים לעבר צעדת המתנחלים. מול הישיבה נזרק לעברם בקבוק תבערה, שהתלקח על הכביש.

תושבים ערבים שאתם שוחחתי אמש חזרו על מה שסיפרו לי הצעירים שמשתתפים במהומות. הבעיה מבחינתם אינה היהודים, אלא המתנחלים שנכנסו בשנים האחרונות לעיר, לטענתם בחסות ראש העיר. "אנחנו חיים פה עשרות שנים עם דתיים ויהודים, יש שכנות טובה, אבל הם באים למלחמה", אמר אחד התושבים אמש.

לקראת חצות הצליחה המשטרה לרכז רבים מפעילי הימין בכניסה לעיר בצומת גינתון, ולשם הצטרפו גם צעירים מלוד ורמלה. התחושה לאורך כל הערב היתה של אובדן שליטה טוטלי. אף שבמקום הוצבו מאות שוטרים, הם לא מנעו מהמתנחלים ופעילי הימין לפעול כמיליציה ולהשליט טרור בעיר.

דובר מטה בנימין, יהודה עמרני, מסר בתגובה: "בנימין מחבקת ומחזקת את תושבי לוד היהודים. תושבים רבים מבנימין באים לעיר עם עוגות וצ'ופרים כדי לחמם את לב התושבים שם ולחזק, והמועצה מעודדת ומברכת על פעולות הסולידריות הללו. גם אתרי התיירות בבנימין פתוחים לרשותם של תושבי לוד, רמלה עכו והדרום ואתמול פקדו את האתרים מאות תושבים".

מתנחלים ושוטרים בלוד, ב-12 במאי 2021 (צילום: אורן זיו)

מתנחלים ושוטרים בלוד, ב-12 במאי 2021 (צילום: אורן זיו)

לוד, ב-12 במאי 2021 (צילום: אורן זיו)

לוד, ב-12 במאי 2021 (צילום: אורן זיו)

לוד, ב-12 במאי 2021 (צילום: אורן זיו)

לוד, ב-12 במאי 2021 (צילום: אורן זיו)

לוד, ב-12 במאי 2021 (צילום: אורן זיו)

מתנחלים ופעילי ימין ושוטרים בלוד, ב-12 במאי 2021 (צילום: אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf