newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מתנחלים, בהם איש מד"א, תקפו מפגינים וצלמים בנבי סאלח

אחד התוקפים דחף והפיל את צלם העיתונות חיים שוורצנברג מגובה של מטר וחצי. אחר, שהיה חמוש ב-M16, לבש מעיל רשמי של מד"א אך במקום להגיש סיוע רפואי עסק בתקיפת מפגינים. בהפגנה בקדום נפצע עיתונאי פלסטיני בראשו. מד"א בתגובה: המתנדב נאלץ להפריד בין אנשים כדי לספק טיפול רפואי

מאת:

כותב: אורן זיו

מתנחלים, אחד מהם לבוש במעיל רשמי של מד"א, תקפו באלימות מפגינים וצלמי עיתונות במהלך הפגנה שהתקיימה בכפר נבי סאלח ביום שישי האחרון. חיילים שהיו במקום לא מנעו את האלימות.

ניתן לראות בבירור את מעיל מד״א ותו התוקף לובש. ההפגנה בנבי סאלח (צילום: חיים שוורצנברג)

איש מד"א תוקף מפגינים. נבי סאלח, 3 במרץ 2017. (צילום: חיים שוורצנברג)

לאחר מספר חודשים שבהם לא התקיימו הפגנות שבועיות בנבי סאלח שליד רמאללה, צעדו אתמול תושבים מקומיים ביחד עם פעילים ישראלים ובינלאומיים לעבר המעין של הכפר – שעליו השתלטו בשנת 2009 מתנחלים מחלמיש. לאורך השנים, הצבא מנע פעם אחר פעם באלימות מהמפגינים להגיע אל המעין, בטענה שהמקום מהווה שטח צבאי סגור תוך שימוש באמצעים קטלניים יותר ופחות נגד המפגינים ביניהם ירי גז מדמיע, רימוני הלם, כדורי מתכת מצופים גומי וגם שימוש בירי אש חיה.

ביום שישי האחרון נראה שהצבא לא היה מוכן להפגנה, כנראה משום שאלו לא התקיימו לאחרונה. שלא כבדרך כלל, אז מקבל הצבא את פני המפגינים באלימות כבר בתוך הכפר ומונע מהם לצאת ממנו, הפעם הצליחו המפגינים להגיע למעין והניפו במקום מספר דגלי פלסטין. תוך זמן קצר הגיעו למקום מתנחלים, ככל הנראה מההתנחלות חלמיש, והחלו לתקוף באלימות את המפגינים, עוד לפני שחיילים הגיעו למקום.

סרטון וידאו מתעד כיצד מתנחל דוחף את צלם העיתונות חיים שוורצנברג, שמתעד לאורך שנים את המאבק בכפר, ומפיל אותו מטרסה בגובה של מטר וחצי לערך. שוורצנברג נחבל קלות והציוד שלו נפגע, כולל עדשה יקרה שנשברה. בהמשך סרבו החילים לעכב או לקחת את פרטי התוקף.

הצלם חיים שוורצנברג מותקף (צילום: בילאל תמימי):

בתמונות אחרות, שצילם שוורצנברג, נראים מתנחלים תוקפים ומכים מפגינים, ביניהם פעילי שמאל ישראלים, כאשר אחד מהם, חמוש ב-M16, לבוש במעיל רשמי של מד"א. החיילים שנמצאים במקום לא עושים דבר כדי למנוע את התקיפות, וגם עוצרים את התוקפים לאחר מעשה.

>צפו: שוטר מג״ב תוקף עיתונאים וחובשים בגז פלפל

חמוש באם 16 ומכה מפגין בבגדי מד״א. ההפגנה בנבי סאלח (צילום: חיים שוורצנברג)

חמוש באם 16 ומכה מפגין בבגדי מד״א. ההפגנה בנבי סאלח (צילום: חיים שוורצנברג)

מתנחלים מכים מפגין, בעוד התוקף בבגדי מד״א אוחז בו. ההפגנה בנבי סאלח (צילום: חיים שוורצנברג)

מתנחלים מכים מפגין, בעוד איש מד"א אוחז בו. ההפגנה בנבי סאלח (צילום: חיים שוורצנברג)

זו לא הפעם הראשונה בה מעורבים אנשי ארגוני הצלה הפועלים ביו"ש באלימות. אולי הידוע שבהם הוא המקרה של עופר אוחנה, החובש מחברון, שהיה מעורב עד צוואר במקרה אלאור אזריה. החובש הפעיל, שהגיע לזירת האירוע באמבולנס של מד"א, וצעק "הכלב הזה הוא חי… שמישהו יעשה משהו", שהזיז את הסכין ושיבש את הזירה, שמנע טיפול רפואי והשפיע בצורה מכרעת על הלך הרוח באירוע, כפי שהוא משפיע על זירות אירועים רבות בחברון.

כדאי לציין גם כי לאחר שמד"א התקבלה כחברה רשמית בצלב האדום, התעוררה סערה כי התברר כי הארגון ממשיך לפעולה בשטחים הכבושים, למרות שהתחייב במעמד הקבלה שלא יפעלה בגדה. בעקבות ההחתימה על ההסכם, ב-2013 ביקשו ממד"א מהצוותים שלהם בגדה להסתיר את הסמלים הרשמיים של הארגון, ועוררו את זעם המתנחלים שמאז מנהלים מאבק כדי להשיבם.

באופן כללי נראה שהמתנחלים מרגישים בנוח לתקוף מפגינים ופעילים, גם כשבמקום נוכחים אנשי כוחות הבטחון. כך למשל ביולי האחרון הותקפנו – איש שוברים שתיקה יהודה שאול, ואני – על ידי מתנחלים בזמן סיור בחברון עם הסופר האירי קולם טובין. שתי מצלמות שלי נשברו, כשבכל הזמן הזה שוטרים שנמצאים במקום אינם עושים דבר. בחודש מאי דיווח ארגון "בצלם" כי מתנדב הארגון לשעבר שניסה לתעד בווידיאו מתנחלים שהטרידו נערות פלסטיניות באמצעות כלב, הוכה על ידי מתנחלים בראשו. חיילים שנכחו במקום לא עשו דבר על-מנת להפסיק את התקיפה, לעצור את המתנחלים או להגיש סיוע למותקף שאושפז לאחר מכן בבית חולים כשהוא סובל מפגיעה קלה.

בעל הבית בשטח

בקטע וידאו נוסף שמתעד את ההפגנה בנבי סאלח ביום שישי האחרון, נראה מתנחל כשהוא מעודד חיילים לפעול על ידי קריאות "קדימה להסתער עליהם", ולאחר מכן אף תופס פיזית חייל ואומר לו: "בוא פנימה", כדי לפנות את המפגינים.

פרקטיקה זו, שבה מתנחלים מורים לחיילים מה לעשות, מפורטת בדו״ח שפרסם לאחרונה ארגון "שוברים שתיקה", שמתאר כיצד הפכו בפועל המתנחלים למפקדים של חיילי צה"ל בשטח.

צפו במתנחלים מורים לחיילים לתקוף מפגינים בהפגנה בנבי סאלח (צילום: חיים שוורצנברג):

[עדכון, 21:45] ממד"א נמסר בתגובה:

האדם המצולם משמש ככונן מתנדב במד"א. הוא הוזעק לאירוע על ידי רבש"צ היישוב לאחר שהתקבלו דיווחים על נפגעים. בהגיעו למקום נחסם באלימות על ידי המתפרעים שמנעו ממנו להגיע לטפל, תוך שהם משתמשים בדחיפות, איומים וצעקות. בלית ברירה נאלץ הכונן המתנדב להפריד בין אנשים על מנת להגיע לנפגע, להגיש לו סיוע ראשוני ולהזעיק אמבולנס למקום.

אנו מדגישים כי המתנדב לא נקט באלימות בעצמו ולא היכה – אלא הפריד כוחות ככל יכולתו, מתוך מטרה להגיע לאדם שנזקק לסיוע רפואי. לאחר חבירת האמבולנס והעברת הפצוע לצוות שהגיע חזר המתנדב למקום על מנת לוודא שאין פצועים נוספים, ורק לאחר מכן חזר ליישוב.

לצערנו, אנו מכירים את המציאות שבה מוציאים תמונות מהקשרן כך שתשרתנה אינטרסים מסוימים, אך במקרה הנדון דווקא האזרח בתמונה הוא זה שאיים, התנהג באלימות, ניסה לבעוט ולהכות את המתנדב – אשר רק ביקש להרחיקו ממנו ומהפצוע. אנו בטוחים כי תיעוד מלא של האירוע, להבדיל מפריימים בודדים שהועברו לכם באופן מגמתי, יוכיח זאת.

יש לציין שבידי שיחה מקומית יש רצף ארוך של תמונות שמצביע על כך שהמתנדב לא רק הפריד בין אנשים, אלא גם תקף מפגינים.

[עדכון, 22:45] מדובר צה"ל נמסר בתגובה:

[ביום שישי] הגיעה קבוצה של כ-50 מפגינים פלסטינאים ופעילי שמאל למעיין מאיר הסמוך לכפר נבי סלאח, כאשר הם מניפים דגלים וחוסמים את הציר הראשי. בהגיעם, עצרו רכב ישראלי ותקפו את הנוסעים. למקום הגיעו קבוצת מתיישבים והחלו עימותים אלימים בין המתיישבים לפלסטינאים. כוחות צה״ל ומג״ב הרחיקו בין המפגינים למתיישבים  על מנת להשליט סדר על האירוע ולבודד את המרחב. הטענות שהועלו ייבדקו.

***

בהפגנה נוספת, שהתקיימה בכפר קדום ביום שישי, נפצעו שני פלסטינים מכדורי גומי שירו עליהם חיילים. אחד מהם עיתונאי מהטלוויזיה הפלסטינית שנפצע בראשו. השניים פונו לקבלת טיפול בבית חולים. לדברי התושבים, התגובה של הצבא להפגנה השבועית שמתקיימת בכפר מידי שישי היתה הפעם קשה במיוחד, כאשר חיילים רבים נכנסו לכפר, ביצעו חיפושים בבתים והשתמשו בירי רב של כדורי גומי.

מדובר צה"ל נמסר כי:

ביום שישי האחרון התקיימה הפרת סדר אלימה בכפר קדום, אשר במהלכה חשודים הניחו צמיגים בוערים ויידו אבנים לעבר כוח צה"ל שאבטח במקום. הכוח הגיב באמצעים לפיזור הפגנות. מתחקור האירוע עולה כי לא כוון ירי באופן ישיר לעיתונאי, וייתכן כי לא נפגע כתוצאה מירי כוחות צה"ל.

>חדר עם נוף לבטון מדכא: בנקסי פותח מלון ומיצג בבית לחם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf