newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דו"ח של האו"ם: חברות נשק ישראליות מתדלקות את המלחמה בדרום סודאן

מלחמת האזרחים במדינה הצעירה גבתה את חייהם של עשרות אלפים, והובילה לאמברגו נשק של ארה"ב והאיחוד האירופי. ישראל, לעומת זאת, העבירה נשק למדינה, וככל הנראה ממשיכה בזה גם כיום

מאת:

הפוסט נכתב בשיתוף עם ג'ון בראון ונדב פרנקוביץ'

חברות ישראליות ומזרח אירופאיות "מתדלקות" בנשק את מלחמת האזרחים בדרום סודאן – כך עולה מדו"ח חשאי שהוגש בתחילת אוקטובר למועצת הבטחון של האו"ם והגיע לידי סוכנות הידיעות הצרפתית AFP. הדו"ח, שנכתב על ידי צוות של מומחים מטעם האו"ם, מתאר עסקאות נשק בהן מעורבות בין היתר חברות בולגריות וישראליות.

על פי הדיווח, העדויות שאספו מחברי הדו"ח "מדגימות את הרשת המבוססת היטב דרכה מתואמת רכישת נשק ממזרח אירופה ומהמזרח התיכון שמועבר אחר כך, דרך מתווכים במזרח אפריקה, לתוך דרום סודאן". הדו"ח עוסק בסחר בנשק בשנת 2014 או מוקדם מכך, כלומר – לפני שארה"ב והאיחוד האירופי הטילו אמברגו נשק על דרום סודאן, אולם מחבריו טוענים כי סביר להניח כי גם העברות הנשק האחרונות נעשו "דרך אותו ערוץ".

צוות האו"ם שחיבר את הדו"ח מאמת, בין היתר, את המידע לפיו הצבא הדרום סודאני עושה שימוש ברובים מסוג גליל מתוצרת ישראלית. אמצעי הלחימה הישראלים נרכשו ככל הנראה מאוגנדה, שקיבלה אותם במסגרת עסקת נשק בשנת 2007. צוות המומחים של האו"ם מעריך כי הנשקים שנתפסו הם חלק ממצבור גדול יותר שהועבר לדרום סודאן דרך אוגנדה.

> מה הקשר בין עמנואל רוזן, ישראל זיו והמשטר של דרום סודאן?

מחנה סיוע רפואי של האוו"ם ליד ג'ובה, דרום סודאן, אתמול (UNMISS Isaac Billy CC BY-NC-ND 2.0)

מחנה סיוע רפואי של האוו"ם ליד ג'ובה, דרום סודאן, אתמול (UNMISS Isaac Billy CC BY-NC-ND 2.0)

לאחרונה פרסמנו כאן תחקיר על הקשרים של חברת ייעוץ בטחוני ישראלית – "גלובל סי.אס.טי" בראשותו של האלוף במיל' ישראל זיו – עם הממשל הדרום סודאנית. בין היתר עלו בתחקיר עדויות לכך שהחברה עוסקת בייעוץ ביטחוני במדינה, למרות הפרות זכויות אדם קשות ומעשי טבח ואונס נרחבים שמתבצעים במסגרת מלחמת האזרחים שם. עוד התברר בתחקיר שבין אנשי החברה פעיל גם העיתונאי לשעבר, עמנואל רוזן. ישראל זיו, לעומת זאת, מסר בתגובה כי כל עיסוקו בדרום סודאן הוא בפרויקט חקלאי, ולא מעבר לכך.

רווחים ממלחמות

דרום סודאן זכתה לעצמאות בשנת 2011, אולם השקט במדינה נשמר רק לזמן קצר. מאז 2013 מתנהל סכסוך אלים בין הממשלה לאופוזיציה על רקע אתני, כאשר מפעם לפעם עולות הלהבות, כפי שקרה שוב רק לאחרונה. בשל התמשכות האלימות החליטו בשנת 2015 ארה"ב והאיחוד האירופי להטיל אמברגו נשק על דרום סודאן. כעת מאיימת גם מועצת הבטחון של האו"ם להטיל אמברגו על המדינה השסועה, כדי לנסות להביא לקץ הלחימה שגבתה עד כה עשרות אלפי קורבנות והפכה מעל 2.5 מליון בני אדם לפליטים. על רקע זה נכתב הדו"ח.

עם הקמת המדינה החדשה (ועוד לפני) מיהרה ישראל לגרש את מבקשי המקלט מדרום סודאן בחזרה למולדתם, על אף שעתיד המדינה עדיין נראה מעורר ולמרות שהיה חשש כבד כי השקט במדינה הצעירה לא ישמר לאורך זמן. אבל אם מישהו חשב שזה יגרום לישראל להתגייס למאמצי השלום ולשמירת השקט במדינה הצעירה, הוא כמובן יכול לזרוק את המחשבה הזאת לפח.

סחר בנשק הא אחד ממקורות ההכנסה החשובים ביותר של ישראל. המשוואה היא די פשוטה – יותר מלחמות שווה יותר רווחים. ישראל היא יצואנית הנשק מספר שבע בעולם כיום. היקף עסקאות הנשק מוערך במיליארדים לשנה (5.7 מיליארד דולר רק ב-2015). בשנים האחרונות זינק היקף הייצוא הביטחוני הישראלי ליבשת אפריקה ב-40 אחוזים. לאלו צריך להוסיף גם את העובדה שישראל מסרבת לאשרר את אמנת הפיקוח על הסחר בנשק האוסרת על העברת נשק לגופים המבצעים הפרות זכויות אדם.

> תסתכלו על הנשים האלה ותראו תקווה לשלום

התמונה שח"כ תמר זנדברג פרסמה. האלוף במיל' ישראל זיו לצד שרי הבטחון והחקלאות של דרום סודאן. מצד שמאל מסתיר את פניו - עמנואל רוזן (צילום: משרד החקלאות הדרום סודאני)

האלוף במיל' ישראל זיו לצד שרי הבטחון והחקלאות של דרום סודאן. מצד שמאל מסתיר את פניו – עמנואל רוזן (צילום: משרד החקלאות הדרום סודאני)

ואכן, כל העדויות מראות כי ישראל, בדיוק כפי שטוען צוות האו"ם שחיבר את הדו"ח, בוחשת בדרום סודאן: בנוסף על רובי הגליל שמצאו את דרכם מאוגנדה לדרום סודאן, בחודש יוני 2015 השתתפה משלחת מדרום סודאן בתערוכת נשק שנתית בישראל; ב-2012 דיווח עיתון סודאני על "רכבת אווירית" מישראל שמזרימה לדרום סודאן משלוחי נשק ובהם טילים; עוד פורסם כי ישראל מספקת לדרום סודאן ציוד לצורך מעקב אחר מתנגדי המשטר, וזה משמש לחטיפה, עינויים ורצח של אזרחים על רקע פוליטי ואתני.

בכתבה שפרסמה לאחרונה ליאת נטוביץ'-קושיצקי באתר NRG הסביר סוחר נשק עימו שוחחה איך איך זה בדיוק עובד: "לסוחר הנשק יש שטינקרים שמספרים לו שצה"ל רוצה להיפטר מעודפים של רובים ישנים. הוא נותן הצעה, ולא בודקים אותו בציציות. הרי יש בעולם רובים בשפע, באמריקה מוכרים אותם בלי בעיה. כשמדובר בכלי נשק מתקדמים כמו טילים זה כמובן יותר מסובך. אחר כך, כשהנשק מגיע לסוכן, יכולה להגיע הצעה מדרום סודן והוא יעביר את הנשק אליהם. אבל זה כבר עזב אותנו".

עוד הוא מסביר: "למה כולם רוצים לייצא לאפריקה? התשובה פשוטה: כשאתה עושה עסקאות באירופה, יש תחרות ויש רווחים נורמליים. באפריקה יש מרבצי זהב ויהלומים, והשלטון נמצא בידי דיקטטורים שמתעלקים על אוצרות הטבע. המחירים שם לא קשורים לתחרות. לא מתמקחים איתך, ויש הזדמנות לעשות פיצוץ מעסקה קטנה".

> מה זה ציונות ב-2016 ומי צריך את זה בכלל?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf