newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לא רק נתניהו: גם רבין ובגין היו שותקים מול טראמפ

שתיקתו של נתניהו מול עמדותיו המטרידות של טראמפ ביחס לאנטישמיות ומופעים ניאו-נאצים בארה"ב לא צריכה להפתיע: ממשטר האפרטהייד בדרום אפריקה ועד לחונטה של פינושה, ישראל מעולם לא היססה לתמוך במשטרים האפלים ביותר, כולל בעלי זיקות אנטישמיות, כל עוד זה השתלם לה

מאת:

כותב אורח: איתי מק

בינואר שתקה ממשלת נתניהו כאשר ממשל טראמפ השמיט מההודעה הרשמית לציון יום השואה הבין-לאומי את אזכור הקורבנות היהודים. ביולי שתקה ממשלת נתניהו כאשר בחר טראמפ להיות הנשיא הראשון, מאז נפילת המשטר הקומוניסטי, שפוסח על ביקור באנדרטה לציון מרד גטו ורשה. בנאום שנשא טראמפ בוורשה בנושא מלחמת העולם השנייה בפולין הוא הדגיש את סבלו של העם הפולני והשמיט את זכר היהודים שנפלו קורבן לאנטישמיות ולסייעני הנאצים שם. עתה, לאחר  התמהמהות מבישה, הצטרף נתניהו לאחרוני המנהיגים בעולם המערבי שגינו את השוואתו של טראמפ בין הניאו-נאצים והתומכים בעליונות לבנה ובין המפגינים נגד הגזענות. הגינוי המאוחר של נתניהו החוויר עוד יותר לנוכח תמיכתו של בנו יאיר בעמדתו של טראמפ.

הניסיון להציג את התנהלותה האמורה של ממשלת נתניהו ככשל מוסרי נוסף של הימין בישראל הוא שגיאה היסטורית. יש להניח שממשלת "שמאל" של מפלגות המחנה הציוני או יש עתיד הייתה פועלת בדומה לממשלת נתניהו, כשם שממשלות העבודה והמערך נהגו בעבר, שהרי מאז ומעולם האינטרסים הפוליטיים והכלכליים הם שהכריעו את הכף. ממשלות ישראל לדורותיהן סייעו לג'נוסייד של עמים אחרים והעדיפו ריאל פוליטיק בכל הנוגע להתמודדות עם אנטישמיות, נאציזם וגלגוליהם.

היסטוריה של כלימה

ממשלת רבין הראשונה לא היססה לארח באפריל 1976 את ראש ממשלת האפרטהייד של דרום אפריקה, ג'ון וורסטר, שהיה חבר בארגון פרו-נאצי בתקופת מלחמת העולם השנייה. הביקור היה חלק ממסכת היחסים הביטחוניים של ישראל עם משטר האפרטהייד. במהלך ביקורו הוא הניח זר ביד ושם. משטר האפרטהייד ניסה לפתח נשק כימי שיפגע רק באפריקאים. לדוגמה, פגיעה בפוריות של נשים אפריקאיות. משטר האפרטהייד פיתח גם רעלים כימיים שנועדו לרצח של אינדיבידואלים מתנועות השחרור. המבצע המדעי כלל ניסויים באפריקאים. בין היתר, בוצעו ניסויים בשבויי מלחמה, ולאחר המתתם הושלכו גופותיהם ממטוסים אל האוקיאנוס האטלנטי. מסמכים בארכיון של דרום אפריקה, שחשפו ועדת האמת והפיוס העיתונאי והחוקר סאשה פולאקוב סורנסקי, מעידים שראש התכנית, ווטר באסון, שנודע גם בכינוי ד"ר מוות, ביקר במדינת ישראל בשנת 1979. בסון שלח את נציגיו לביקורים נוספים בישראל לשם התייעצות עם גורמים ביטחוניים ישראליים, ונציגי ישראל אף השתתפו בכנס של תכנית מטורפת זו בדרום אפריקה בשנת 1986.

ממשלת רבין הראשונה וממשלת בגין שיתפו פעולה עם החונטה בארגנטינה, למרות שבין השנים 1983-1976 החונטה העלימה ורצחה מספר גדול של יהודים ובאופן לא פרופורציונלי לאחוּז היהודים באוכלוסייה הכללית. בתוך החונטה היו שתמכו באידיאולוגיה הנאצית והדיכוי כלל שימוש בביטויים ובסמלים נאציים, אפילו בחדרי העינויים. במשפטים שנערכו לגנרלים, עם המעבר לדמוקרטיה בארגנטינה, חלקם העידו שקיבלו השראה לפעילותם מהנאצים. בכירים בממשל קרטר בארה"ב  הרגיזו את ישראל לאחר שהביעו תמיהה על נכונותה להעלים עין ולשתף פעולה עם משטר אנטישמי שרודף יהודים.

בין השנים 1991-1973 מכרו ממשלות ישראל וצה"ל נשק ואימונים לחונטה של פינושה, שביצעה פשעים נגד האנושות, העלימה אלפים ועינתה עשרות אלפים. משטר פינושה הביא את העינויים לשיא חדש של אכזריות שלא נראה כמותו בהיסטוריה המודרנית. מדינת ישראל לא התעניינה בקשרים של משטר פינושה עם פושעי מלחמה נאצים. פינושה נתן מקלט לפושע הנאצי הבכיר וולטר ראוף, שהמציא את שיטת ההמתה באמצעות משאיות גז. אחד ממרכזי העינויים המרכזיים של המשטר היה ב-Colonia Dignidad, מושבה של נאצים וניאו-נאצים בדרום צ'ילה. אדרבא, מדינת ישראל עשתה יחסי ציבור לפינושה בוושינגטון.

בשנות ה-70 וה-80 מכרו ממשלות ישראל נשק לחונטות הצבאיות בבוליביה. אחד הבכירים במערכת הביטחון של החונטות הבוליביניות, שהטילה טרור על האוכלוסייה הילידית, היה הפושע הנאצי הבכירקלאוס בארבי , ראש הגסטפו בליון, צרפת, שכּוּנה ה"הקצב מלִיון".

בשנות ה-70 וה-80 מכרו ממשלות ישראל וקציני צה"ל נשק ואימונים לחונטות בגואטמלה, והשתתפו ברצח עם של כ-200 אלף איש, רובם מהאוכלוסייה הילידית.

בין השנים 1995-1991 מכרה ממשלת רבין השנייה נשק הן לרצח העם ברואנדה והן לסרבים, שביצעו פשעים נגד האנושות ורצח עם במלחמה בבוסניה. החל מאמצע שנת 1992 החלו להיחשף דיווחים ותמונות של מחנות ריכוז שהכינו הסרבים לבוסנים מוסלמים. במחנות הללו העצורים הורעבו, עונו וגופותיהם הושלכו לחיות. ממצאים נוספים העידו על מחנות שבהם החזיקו הסרבים בנשים מוסלמיות וקרואטיות כדי לאנוס אותן. ייצוא הנשק הישראלי לא נעצר: בדיון שנערך בכנסת ב-5.8.1992 אישר שר החוץ שמעון פרס שמעשי טבח אכן בוצעו, אך סירב בעקשנות להטיל אחריות על הפושעים הסרבים שהיו קשורים לישראל.

בקיץ 2016 מכרה ממשלת נתניהו רובים ואימונים לכוחות המיוחדים בבורמה, שמבצעים פשעים נגד האנושות במדינת ראכין כלפי בני קבוצת המיעוט המוסלמי, ה-Rohingya. החל מראשית חודש אוקטובר האחרון פתחו כוחות הביטחון של החונטה במבצע רחב היקף במדינת ראכין. נשים וילדות נאנסות, אזרחים עוברים עינויים, נרצחים ונעלמים. כוחות הביטחון פועלים בשיטת "האדמה החרוכה": רכושם של התושבים נבזז וכפרים שלמים מועלים בלהבות, בין היתר באמצעות ירי רקטות לעבר בתי מגורים.

בספטמבר 2016 פורסם שלנוכח נטישת סודן את הברית שלה עם איראן, ממשלת נתניהו פועלת מול ארה"ב ומדינות אירופה כדי שיסירו את הסנקציות נגד חרטום, אף על פי שאין מחלוקת שהדיקטטור הסודני, עומאר אל־באשיר – המבוקש על ידי בית הדין בהאג בגין רצח העם בדרפור – ממשיך לבצע פשעים חמורים ברחבי המדינה.

> לא רק טראמפ: הבעיה היא עמדות הרוב הרפובליקני

ממשלת רבין הראשונה לא היססה לארח באפריל 1976 את ראש ממשלת האפרטהייד של דרום אפריקה שהיה חבר בארגון פרו-נאצי בתקופת מלחמת העולם השנייה. הביקור היה חלק ממסכת היחסים הביטחוניים של ישראל עם משטר האפרטהייד. יצחק רבין, משה דיין ומנחם בגין עם ראש ממשלת דרום אפריקה, ג'ון וורסטר (אוסף התצלומים הלאומי)

כיבוש וזכויות אדם לא הולכים ביחד

שלושה חוקים – החוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם, החוק למניעת פשע השמדת עם וענישה בגינו (שניהם חוקקו ב-1950) וסעיף 16 לחוק העונשין (הוסף ב-1994) העוסק בעבירות לפי "משפט העמים" – קבעו סמכות שיפוט אוניברסלית במדינת ישראל בגין פשעים חמורים לפי החוק הבין-לאומי. בפועל, חוקים אלה רוקנו מתוכן לנוכח הסיוע של מדינת ישראל, צה"ל, משרד הביטחון, סוחרי נשק ובכירים ישראלים לפשעים חמורים בכל רחבי העולם. כך, פרקליטות המדינה הודיעה שהיא מסרבת לפתוח בחקירות פליליות בגין הייצוא הביטחוני הישראלי לרואנדה בזמן רצח העם, בגין מכירת רובי גליל-אייס ששימשו לפשעים נגד האנושות בדרום סודן בדצמבר 2013, ובגין מכירת נשק ואימונים ששימשו לפשעים נגד האנושות של משטר פינושה בצ'ילה.

בדומה למאמציה של מדינת ישראל לבדל את שואת יהודי אירופה מג'נוסייד של עמים אחרים, ישראל מנסה לבדל את האנטישמיות מגזענות כלפי אוכלוסיות אחרות בעולם. גם אם ישנם מאפיינים ייחודיים לאנטישמיות ולשואה, כיום ברור שהבנת המאפיינים האוניברסליים של תופעת הגזענות והתנאים להידרדרות לג'נוסייד הם המפתח למניעתם.

מאבקה של מדינת ישראל בתופעת האנטישמיות העולמית היה חלול מלכתחילה לנוכח היסודות הגזעניים של המשטר הדמוקרטי בתוך הקו הירוק והמשטר הצבאי בשטחים הפלסטינים הכבושים, וכמו כן לנוכח יחסה של ישראל לבני עדות המזרח והבלקן, יוצאי אתיופיה, אזרחיה הפלסטינים, הפליטים והעובדים הזרים. אי אפשר להילחם ברצינות באנטישמיות בלי להילחם בגזענות בתוך ישראל ומחוצה לה, ומבלי להפסיק את התמיכה הישראלית במשטרים גזעניים ברחבי העולם. אי אפשר לדבר על לקחי השואה ובה בעת לסייע לרצח עמים אחרים ברחבי העולם ואף להזמין רוצחים להניח זרים ב"יד ושם". "ההפרד ומשול" בין הרעות השונות אינו עובד ומעולם לא עבד.

איתי מק הוא פעיל ועורך-דין לזכויות אדם, הפועל להגברת השקיפות והפיקוח הציבורי על הייצוא הביטחוני הישראלי.

> סוף התנועה הלאומית הפלסטינית מבשר אתגר חדש לישראל

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf