newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

נתניהו עבר ממעמד של חשוד למעמד של נאשם. בכפוף לשימוע

הליך השימוע עשוי להיות ארוך מאוד, הוא יכול להביא לריכוך כתב האישום ואף לביטולו, ובכל מקרה נתניהו הוא חף מפשע כל עוד לא הורשע. אבל מה שקרה אתמול הוא משמעותי מאוד. 12 נקודות למחשבה

מאת:

1. בתום חקירת משטרת ישראל, מועברות הראיות לפרקליטות המדינה לרבות סיכום הראיות מטעם המשטרה. במסגרת הסיכום מבהירה המשטרה אם לשיטתה קיימת במסגרת הראיות תשתית לכתב אישום אם לאו (הבהרה זו מכונה בשפה העממית "המלצה על הגשת כתב אישום" או "אי המלצה על הגשת כתב אישום" אף שלמשטרה אין שום סמכות חוקית להמליץ על הגשת כתב אישום או על הימנעות מהגשתו).

2. אנשי פרקליטות המדינה (לרבות הפרקליטה שליוותה את חקירת משטרת ישראל) קוראים את הראיות לעומק, לומדים את תוכנן, צופים בסרטוני תיעוד חקירות החשודים והעדים, מנתחים את הראיות ומגבשים את חוות דעתם המשפטית בדבר שאלת קיומה של תשתית ראיות להגשת כתב אישום.

3. כשמדובר בראש ממשלה, נשיא המדינה, שר, חבר כנסת, ראש עיר, שופט או דיין, מוסמך אך ורק היועץ המשפטי לממשלה להכריע אם להגיש כתב אישום. זאת מתוקף היותו ראש התביעה הכללית. הוא עושה זאת בתום התייעצויות מקיפות ומעמיקות עם אנשי פרקליטות המדינה שכפופים לו.

4. במידה שמחליט היועץ המשפטי לממשלה להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע, הוא מנסח את טיוטת כתב האישום (שמכונה גם כתב חשדות) ומעביר אותה לסנגורי החשוד הבכיר שהופך ברגע זה לנאשם פוטנציאלי. במקרה הנוכחי מדובר בראש הממשלה.

5. ליבת הראיות (למעשה כולן) נמסרת לסנגורי החשוד שהפך עם ניסוח טיוטת כתב האישום (או: ניסוח כתב החשדות) לנאשם פוטנציאלי.

לראשונה בתולדות מדינת ישראל מכהן ראש ממשלה שנאשם בעבירות פליליות. נתניהו אתמול אחרי ההודעה על כתב אישום נגדו בכפוף לשימוע (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

לראשונה בתולדות מדינת ישראל מכהן ראש ממשלה שנאשם בעבירות פליליות. נתניהו אתמול אחרי ההודעה על כתב אישום נגדו בכפוף לשימוע (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

6. הסנגורים מעיינים בראיות. לומדים את תוכנן לעומק. מנתחים אותן. מדובר בעבודת נמלים. מדובר בהיקף עצום של ראיות, הקלטות, מסרונים, תמלילי הודעות חשודים, תמלילי הודעות עדים, תמלילי הודעות עדי מדינה, סרטונים שמתעדים את חקירות החשודים והעדים, צווים שיפוטיים שונים שהוצאו לאורך החקירה (צווי חיפוש, צווי חדירה לחומר מחשב, צווי החרמת רכוש לצורך חילוט פוטנציאלי ועוד) ולאחר מכן מתחילים לנסח טענות הגנה.

7. הם מנסחים טענות הגנה עובדתיות ומשפטיות שמטרתן להפריך את האישומים הפוטנציאליים. או אז הם אמורים להתייצב לשימוע מטעם הנאשם הפוטנציאלי.

8. היועץ המשפטי לממשלה מחויב לקרוא ו/או לשמוע בלב פתוח ובנפש חפצה את מכלול טענות הסנגורים ולשקול אותן לעומק בטרם הכרעה סופית מטעמו.

9. הכרעה סופית זו יכולה להיות דחיית מכלול טיעוני הסנגורים תוך הגשת כתב אישום זהה לכתב החשדות בבית המשפט, קבלת חלק מטיעוני הסנגורים תוך הגשת כתב אישום מרוכך בבית המשפט או קבלת כל טענות הסנגורים, גניזת כתב החשדות והימנעות מהגשתו ככתב אישום לבית המשפט.

10. בשלב שבו מחליט היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע, הופך החשוד לנאשם. אמנם נאשם פוטנציאלי. אמנם נאשם בכפוף לשימוע. אך הוא נאשם. זהו מעמדו של נתניהו החל מהיום: לא עוד חשוד אלא נאשם בכפוף לשימוע.

11. ברור שגם אם יידחו טענות סנגוריו במסגרת השימוע ויוגש נגדו כתב אישום סופי, חלה על נתניהו חזקת החפות והוא זכאי להליך הוגן. מדובר בזכות יסוד חוקתית. אך מעליו עננה כבדה. עננת נאשם במשפט פלילי. חזקת החפות חלה עליו כאזרח פרטי. כמו על כל אחד ואחת. אבל הוא אינו ראוי עוד לכהן בתפקידו מבחינה ציבורית ומוסרית.

12. נתניהו אפוא הפך היום מחשוד לנאשם בכפוף לשימוע. במדינת ישראל כיהנו ראשי ממשלה שהיו חשודים בעבירות פליליות: נתניהו בקדנציה הראשונה, שרון המנוח ואולמרט. אך מעולם לא כיהן במדינת ישראל ראש ממשלה שהפך מחשוד לנאשם בכפוף לשימוע. אולמרט הפך לנאשם בכל משפטיו רק לאחר שהתפטר מתפקיד ראש הממשלה.

לכן  אתמול התחוללה היסטוריה עגומה: לראשונה בתולדות מדינת ישראל מכהן ראש ממשלה שנאשם בעבירות פליליות. ראש ממשלה שאינו עוד בגדר חשוד. ראש ממשלה שהוא נאשם. בכפוף לשימוע.

עורך הדין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין בתחום עבירות הצווארון הלבן, הדין המשמעתי וועדות החקירה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf