newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פניה ליועמ"ש: הפסיקו את השימוש שעושה המשטרה בכדורי ספוג שחורים

הכדור שאמור להיות לא קטלני גורם לפציעות קשות: שברים בלסת ובגולגולת, גפיים שבורות וטחול קרוע, לפחות ארבעה ילדים שאיבדו את עינם ונער בן 16, מוחמד סנוקרוט, שנהרג מפגיעת הכדור בראשו. האגודה לזכויות האזרח: עולה ספק באשר לסבירות ומידתיות השימוש בכלי נשק זה

מאת:

כתבה: יעל מרום

האגודה לזכויות האזרח פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להפסיק את השימוש שעושה המשטרה בכדורי הגומי השחורים, שנכנסו לשימוש בקיץ האחרון בירושלים המזרחית, עד שתתבצע בחינה מחדש של השימוש באמצעי זה לטיפול בהפרות סדר. הפנייה מגיעה לאור הפציעות הקשות, ואף מותו של נער בן 16, מוחמד סנוקרוט, שנגרמו מאז שהוחל השימוש בכדור.

בפנייה מטעם האגודה כתבה עורכת הדין אן סוציו כי "למרות שכדורי הספוג נועדו, כך על פי הנוהל, 'לצורך פגיעה קהה ונטרול זמני' של מתפרעים באירועי הפרות סדר, מאז שהוכנסו לשימוש הכדורים השחורים, נגרמו פציעות קשות ביותר לרבים מתושבי ירושלים המזרחית ובכלל זה שברים בחלקי גוף שונים ואיבוד הראייה".

הכדור השחור הוא מעין מסת גומי דחוסה, הכלאה בין כדורי הספוג הכחולים שנחשבים "רכים" יותר לבין כדורי הגומי הישנים שקטלניותם כבר הוכחה. כבר בתחילת אוגוסט, בביקור בבית החולים אל מקאסד בירושלים המזרחית הציג בפנינו מנהל ביה"ח, ד"ר רפיק חוסייני, את הכדור השחור החדש וסיפר "זה נשק חדש שמרסק עצמות ושובר גולגלות, כבר הגיעו לפה לא מעט מאלה".

> לאף אחד לא אכפת כשילד ערבי נעצר בשדרות רוטשילד

ד"ר רפיק חוסייני, מנהל בית החולים אל-מקאסד, אוחז בכדור הגומי החדש בו עושה הצבא שימוש לפיזור הפגנות בשטחים הכבושים (צילום: יעל מרום)

ד"ר רפיק חוסייני, מנהל בית החולים אל-מקאסד, אוחז בכדור הגומי החדש בו עושה הצבא שימוש לפיזור הפגנות בשטחים הכבושים (צילום: יעל מרום)

כמו שצפה ד"ר חוסייני, בחודשים מאז הקיץ נרשמו פגיעות קשות מהכדור. בפנייה ליועמ"ש פירטה עו"ד סוציו את המקרים לגביהם גבתה האגודה לזכויות האזרח עדויות מהנפגעים: ב-2 ביולי, טלי מאייר, צלמת וואלה ואקטיבסטילס, נפגעה בפניה מכדור ספוג שחור שנורה על ידי שוטרים לעברה במהלך הפגנה שסיקרה בשועפט במזרח ירושלים. נגרמו לה שברים בלסת והיא נזקקה לשיקום ממושך. מפגין נוסף שנפגע מכדור ספוג שחור נזקק לניתוח בשל שבר בברכו. יומיים אחר כך גם כן בשועפט איבד אדם את עינו כתוצאה מירי של כדור ספוג שחור.

ב-24 ביולי נפגע נער בן 14 בפניו, ארובת עינו נשברה והוא סבל מדימום מוחי ונזקק לתפרים וניתוח. ב-1 באוגוסט גבו הכדורים ה"לא קטלניים" השחורים שני קורבנות – כדור ספוג שפגע בפניו של מ' שבר את לסתו והוא נזקק לניתוח, ע' בת ה-14 נפגעה בפניה מכדור ספוג בזמן שעמדה בחלון ביתה בקומה השניה. היא נזקקה לתפרים וראייתה נפגעה. ב-31 באוגוסט ירו שוטרים כדור ספוג שחור, פגעו בראשו של הנער מוחמד סנוקרוט בן ה-16 והרגו אותו.

> המשטרה עומדת לפנות משפחה מביתה ברובע המוסלמי לטובת מתנחלים

נשים בבית משפחת מוחמד סנוקרוט בוואדי ג׳וז, מזרח ירושלים, ה-7 לספטמבר, 2014. (אורן זיו/אקטיבסטילס)

נשים בבית משפחת מוחמד סנוקרוט בוואדי ג׳וז, מזרח ירושלים, ה-7 לספטמבר, 2014. (אורן זיו/אקטיבסטילס)

ב-15 לאוקטובר נפגעה אשה בגבה מכדור ספוג בעיר העתיקה ואושפזה בבית חולים עם קרע בטחול. ב-7 בנובמבר גם כן בעיר בעתיקה, כדור הספוג השחור פוגע בידו של ע' ושובר אותה. ב-13 בנובמבר נפגע ס' בן ה-11 מעיסאוויה בפניו מהספוג השחור. הוא עבר מספר ניתוחים בשל שברים שנגרמו לו בפנים ואיבד את הראייה בעין אחת. ב-24 בדצמבר נפגע מ' בן ה-6 מכדור ספוג שנורה לפניו וגרם לשברים וחתכים. מ' נותח ואיבד את הראייה בעינו.

בפניה טענה עו"ד סוציו כי "פציעות קשות אלו הן תוצאה בלתי מתקבלת על הדעת המעלה ספק באשר לסבירות ומידתיות השימוש בכלי נשק זה בטיפול בהפרות סדר ובאשר להתייחסות אליו כאמצעי שאינו קטלני. תוצאות אלה מחייבות את המשטרה להפסיק לאלתר את השימוש בכדורי הספוג השחורים ולבצע בחינה מעמיקה של בטיחות השימוש בהם, של הנסיבות המתירות שימוש בהם ושל התאמתם לשמש אמצעי לפיזור הפרות סדר. כמו כן, טענו כי יש מקום להטיל על השימוש בכדורי הספוג השחורים מגבלות דומות לאלו שהוטלו על השימוש בכדורי גומי".

> הרוב הצביע נגד שתי מדינות: זה הזמן למדינה אחת

צלמת אקטיבסטילס שנורתה בפניה על ידי שוטרים (אקטיבסטילס)

צלמת אקטיבסטילס שנורתה בפניה על ידי שוטרים (אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf