פנינה היסטורית: בתי הספר יתוכננו מחדש כבתי חרושת של אור

נוכח היהדות הגזענית שמפגין שר החינוך, אפשר וכדאי לחזור למאה ה-17, להוגה הדעות הנוצרי יאן עמוס קומניוס שהציע חינוך הומניסטי ונאור מתוך אמונה דתית עמוקה. חינוך שהוא ליווי של ההתפתחות הטבעית, ולא מיון ושליטה

מאת:
השאירו תגובה
א א א

בתמצית: דת לא חייבת להיות גזענית, שונאת ופוחדת. הספר פמפאידיה (Pampaedia) מאת יאן עמוס קומניוס, שמתוכו אצטט להלן, נכתב בשנת 1667. הוא מציע חינוך הומניסטי לתיקון העולם, דווקא על בסיס אמונה עמוקה באל. תפקיד בית הספר הוא ללוות את ההתפתחות הטבעית של הילדים. על המורים לסייע לילדים ולילדות, כולם ללא יוצא מן הכלל, לחיות חיים בריאים, מודעים, נאורים, חופשיים, פעילים, מסופקים, בטוחים, מכובדים, רהוטים ושלווים. כך יזכו הילדים למקום של כבוד לצד אלוהים, כך יתקיים הפסוק: "וימלא כבוד ה' את כל הארץ" (במדבר יד 21), וכך "נראה את אור החכמה, זוהרת מתוך בתי הספר, קורנת בהשפעתה האדירה על כל העולם והאנושות".

כל בני האדם צריכים ללמוד

"פמפאידיה הוא חינוך כולל לכל בני המין האנושי, שכן הסיומת פאידיה [חינוך ביוונית] מייצגת את ההוראה והלמידה שעל פי הם מלמדים את בני האדם, והתחילית פן [או פם] מייצגת את אופיין האוניברסאלי. מטרתי אם כך היא להבטיח שכל בני האדם ילמדו את כל הדברים ובשלמות". בלטינית זה נשמע אפילו יותר טוב: Omnis, omnia, omnino (הכול, לכול בכוליות).

קומניוס היה איש דת, בישופ על פי דרגתו בכמורה, והחינוך הכולל שהציע בספר פמפאידיה, נועד להגשים את רצון האל ולהאדיר את שמו. הוא הסביר: "המטרה של אלוהים בעצמו, כאשר הוא יצר את תוכניתו לברוא אדם, באה לידי ביטוי במילים אלה: 'נעשה אדם בצלמנו כדמותנו' (בראשית א 26) וכפי שבירך לאחר מעשה: ;ומילאו את הארץ וכיבשוה; (בראשית א 28), ומכאן ברור מאליו שאלוהים ברא יצור אנוש זה, כבעל תבונה שנועד ראשית להיות בדמותו של אלוהים עצמו, להנאתו; שנית, כדי שייצור פחות-ערך זה יהיה השליט; שלישית, על מנת שגם לאדם תהיה שליטה, כלומר כוח המודעות של רצון חופשי ושליטה עצמית, והכול לתפארת חוכמתו של אלוהים, שסידר את כל הדברים בתבונה: ;כל פעל יהוה למענהו; (משלי טז 4)."

http://www.rijksmuseum.nl/collectie/SK-A-2161


פורטרט של קומניוס, כפי שצויר בידי יורגן אובנס (Ovens) ברייקס מוזיאום באמסטרדם. http://www.rijksmuseum.nl/collectie/SK-A-2161

מכאן, שכל עוד יש בינינו אנשים בורים או שפלים, הרי שזה פוגע באלוהים עצמו: "ככל שהדמות תואמת למקור, כך גדלה התהילה. אך אם דמות האדם קלוקלת, אין זה צלם כי אם מפלצת, ואין זו תהילה אלא חרפה לבורא. על כך נכתב: 'ויסוגו מאחורי כבוד אלוהים' (הרומיים ג 23). על כן, כדי להבטיח שהם לא מקטינים את האל ולא נשללת תהילתו, כל בני האדם חייבים ללמוד."

כאשר קומניוס כותב "כל בני האדם" הוא באמת מתכוון לכך: "לא רק ליחיד או ליחידים, אלא לכל אדם צעיר או מבוגר, עשיר או עני, אציל או שפל, איש או אישה. בקיצור: לכל בן אנוש על פני האדמה, תחת המטרה הנשגבת לספק חינוך לכל מבלי משים לגיל, למעמד, למין או ללאום".

"אני אומר כולם, כלומר כל הלאומים, כל המעמדות החברתיים, כל המשפחות, כל היחידים ללא יוצא מהכלל, משום שהם כולם בני אדם בעלי ייעוד זהה בכוח [פוטנציאל], כפי שהורו זאת משמיים, אף כי חלקם נפלו בפח ודרכם נחסמה עקב חוסרים שונים. על כן יש ליידע את כולם בעניין זה ולסלק את האיוולת מעולמנו. […] שכן אם היו מורים את הכול לכל בני האדם, הם היו חכמים בשלמות, והעולם היה מלא בסדר, אור ושלום."

קומניוס לא נבהל מהאתגר, שכן לאדם יש מטבע בריאתו יש את כל מה שצריך על מנת להתפתח. תפקיד החינוך אינו לפתח את האדם, אלא ללוות ולסייע לאדם בהתפתחותו הטבעית. "מבין האמצעים להתפתחות האדם לקראת ייעודו נמצא האדם עצמו, אשר עוצב בעל יכולת להשיג את תכליתו, אם רק ירצה בכך; והוא אכן ירצה בכך, אם ידע ואם יודרך נכון להשתמש באמצעים אלה. […] האדם יכול באמצעות חקירה עצמית לזהות בתוכו את ייעודו הנשגב והשמיימי."

הפרק: "שרצים מעופפים" בספר "העולם בתמונות" מאת קומניוס, ספר הלימוד הראשון שכלל מידע חזותי. התרגום לאנגלית משנת 1659. ww.wikidata.org Q655794

אין סתירה בין התפתחות אישית והתפתחות החברה. ככל שאדם יחקור את עצמו וימצא לו מקום ותפקיד בעולם, כך הוא יהיה אמפתי יותר לקיומם של אחרים: "מה שאדם אחד הוא, או היה, או רוצה להיות, או יודע, או מסוגל לעשות, כך כולם הינם, או היו, או רוצים להיות או יודעים או מסוגלים לעשות, באותה מידה. מי שלא תהיה, קורא יקר, אתה חייב לשפוט את כל המין האנושי בהתייחס לעצמך. ככל שאתה מודע לשאיפות, לידיעות או לדברים שלמדת, כך כל אדם אחר מודע לכך שהוא יכול לדעת ולרצות, שכן הוא מצויד באותן יכולות. על כן, אם כל בני האדם יצעדו באותם נתיבים, הם בהכרח יגיעו לאותו היעד. אין הבדל בהתקדמות, אם כי ייתכן שיש הבדל גדול בקצב".

מטרות החינוך: אושר

ההתקדמות, לפי קומניוס, היא בהתאם לשניים-עשר דחפים ורצונות, שמוטבעים באדם מטבע הבריאה. אלה הם גם התחומים שבהם החינוך צריך ללוות אותו, ולסייע בידו להשיג:

1. להיות קיים, כלומר לחיות.
2. לחיות למשך זמן, כלומר להיות בריא.
3. לחיות מודע, כלומר לדעת את הסובב אותו.
4. לחיות נאור, כלומר להבין את מה שהוא יודע.
5. לחיות חופשי, כלומר לרצות ולבחור את מה שהוא מבין כטוב, לסרב ולדחות את הרוע, ולשלוט בכל הדברים באמצעות שיקול דעתו, ככל שניתן.
6. לחיות פעיל, כלומר להוציא אל הפועל את הדברים שהוא מבין ובחר, כך שהתבונה והבחירה שלו לא יהיו לשווא.
7. להיות בעל רכוש רב […] כל אחד לפי צרכיו. כלומר, כולם צריכים לדעת לספק את רצונותיהם, ולא לחיות במחסור.
8. ליהנות מהשימוש בכל רכושו, מתוך תחושת ביטחון […] לנהל חיים חסרי דאגות.
9. לחיות חיים דגולים ולהיות מכובד […] שאיש לא יחיה בחרפה.
10. להיות רהוט ככל שניתן בעת שמעביר לאחרים באופן יעיל ומדויק את הידע שלו ואת רצונותיו.
11. ליהנות מההוקרה וההכרה של אנשים, המברכים אותו בנדיבות אודות חייו השלווים, הנעימים וחסרי הדאגה. […] כל בני האדם צריכים ללמוד לחיות בדרכי שלום.
12. ולבסוף, לזכות במקום לצידו של אלוהים, משום שיש בכך הבטחה לשמחה ולאושר.

רשימה זאת "מעידה על כל התחומים שבהם טבע האדם נדרש להתפתח. […] הם חרוטים כה עמוק בטבע האנושי כך שאף אחד לא יכול לוותר אף לא על אחד מהם, אפילו אם היה רוצה לעשות זאת. […] לכן אני טוען שכל בני האדם חייבים להתפתח לקראת מטרות אלה באמצעות חינוך זהיר".

כללו של דבר: "אם נבטיח שבתי הספר יתוכננו מחדש כבתי חרושת של אור, נעקוב בכך אחר הדוגמה שנתן לנו אלוהים, אשר בחוכמתו בחר את האור כנקודת הראשית של בריאת העולם. אנחנו חייבים לנקוט בדרך דומה, ולא נצטער על כך. שכן בעזרת האל נראה את אור החוכמה זוהרת מתוך בתי הספר, קורנת בהשפעתה האדירה על כל העולם והאנושות, והופכת את הכול למשהו גדול יותר, טוב יותר, אטרקטיבי ומתקבל ברצון."

אודות הספר פמפאידיה של קומניוס

בשנות חייו האחרונות, סיכם קומניוס את הגותו במיזם שאפתני שנקרא: "העצה הכוללת לתיקון האנושות". מדובר בשבעה ספרים עוקבים, שבהם כינס את כל מחשבותיו בתחומי החברה והחינוך. שמות הספרים היו מוכרים ממסמכים שונים, אולם הספרים עצמם לא נמצאו, וחוקרים הניחו שהוא לא הספיק לכתוב אותם בטרם מותו, בשנת 1670. רק בשנת 1934, כ 270 שנים לאחר שנכתבו, נמצא עותק שלם של כתב היד, 2,700 עמודים כתובים בלטינית, בארכיון ספריית "קרן פרנק" בעיר הלה שבגרמניה. מייסד הקרן, אוגוסט הרמן פרנק (יליד 1663), הקים בית יתומים ובתי ספר וביקש להפעילם בשיטתו של קומניוס, ולכן רכש בזמנו עותק מכתב היד של ספריו. בשנת 1956 תורגם הספר הרביעי בסדרה, פמפאידיה (החינוך הכולל), לאנגלית, ומתוכו מובאים הציטוטים לעיל.

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן

״כל מי שבא לתמוך בנו, מאמין ועוזר לבנות עתיד משותף ליהודים וערבים בארץ הזו״. שייח' סיאח אבו מדיע'ם (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

"אם הם חושבים שהכניסה שלי לכלא תרתיע, הם טועים טעות גדולה"

שייח' סיאח, מנהיג המאבק נגד הריסת כפר אל עראקיב, הורשע בהסגת גבול וייכנס לכלא בעוד שבועיים לתקופה של עשרה חודשים. בריאיון איתו, הוא מבהיר כי הוא מוכן להיכלא כדי להראות ש"אין חוק המגן על ערבים" ומבקש מפעילים לא לזנוח את המאבק

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
שיחה מקומית תלויה בך. תרמו עכשיו
תרמו עכשיו
silencej89sjf