newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פצועים ועצורים בהפגנה נגד הפקעת אדמות לכביש עוקף חדש בשטחים

עשרות פלסטינים וישראלים ביקשו לקיים הפגנה לא אלימה נגד הפקעת 104 דונם מחקלאים בכפר נבי אליאס לטובת סלילת כביש עוקף בשירות המתנחלים. הצבא שניסה למנוע את קיום ההפגנה הציג צו שטח צבאי סגור והגיב בירי כדורי גומי וגז מדמיע. ארבעה מפגינים נפצעו וחמישה נעצרו

מאת:

ניסיון ישראלי-פלסטיני משותף לנטוע עץ זית בגדה המערבית נתקל היום (שישי) בתגובה אלימה של הצבא. עשרות פלסטינים ולצידם עשרות ישראלים מתנועת "לוחמים לשלום" ביקשו לקיים היום הפגנה משותפת ושקטה באזור הכפר הפלסטיני א-נבי אליאס. המפגינים הגיעו למקום כדי למחות על כוונת המדינה לסלול כביש עוקף חדש שישמש את המתנחלים באזור קלקיליה ויבנה על אדמות שיופקעו מאיכרים פלסטינים תושבי הכפר.

ההפגנה תוכננה לצאת מהכפר עזבת טביב לכיוון כביש 55, שם תוכננה נטיעת העץ, לציין את העקירה המתוכננת של כ-700 עצי זית. עוד בטרם החלה ההפגנה מנע הצבא את הגעתם של חלק מהמפגינים הישראלים לאזור והציג צו שטח צבאי סגור, שתוזמן בדיוק למועד ומיקום ההפגנה. המפגינים ניסו להתארגן לצעידה שקטה, אולם כוחות מג"ב שהגיעו למקום עצרו חמישה מפגינים, ביניהם ארבעה ישראלים ונער פלסטיני.

מיד אחר כך פתחו החיילים בירי גז פלפל, רימוני גז מדמיע וכדורי גומי. שני מפגינים נפצעו מפגיעת כדורי גומי ברגל ושניים נוספים איבדו את הכרתם משאיפת גז. הפצועים הועברו לטיפול.

בצבא טוענים כי המפגינים הפרו צו שטח צבאי סגור ולכן פעלו כדי לפנותם.

> למה אנחנו מקשיבים רק לאלימות?

עשרות פלסטינים וישראלים הפגינו נגד הכוונה לבנות את כביש ההפרדה עוקף נבי אליאס ולהפקיע אדמות מחקלאים פלסטינים (צילום: לוחמים לשלום)

עשרות פלסטינים וישראלים הפגינו נגד הכוונה לבנות את כביש ההפרדה עוקף נבי אליאס ולהפקיע אדמות מחקלאים פלסטינים (צילום: לוחמים לשלום)

בתחילת חודש ינואר השנה נכנע משרד הבטחון ללחץ המתנחלים והודיע על סלילתו של כביש 531, שישמש את המתנחלים ככביש עוקף לכפר א-נבי אליאס ליד קלקיליה. כיום נוסעים המתנחלים על כביש שעובר בתוך הכפר הפלסטיני. לטובת סלילת הכביש יופקעו 104 דונם הממוקמים על אדמות פלסטיניות פרטיות ומשרד הביטחון הוציא צווי הפקעה לכשלושים משפחות חקלאים פלסטינים מהאזור המחזיקות בבעלות בקרקעות המיועדות לכביש ההפרדה. העבודות על התוואי החדש צפויות להתחיל באפריל הקרוב, והשבוע כבר החלו בהריסת חנויות שנמצאות בתוואי הכביש לקראת תחילת הבניה.

בעקבות רצח בני הזוג הנקין הקימה צמרת מועצת יש"ע מאהל מחאה נגד הממשלה. הסכמה על פירוקו הגיעה עם התחייבות הממשלה לאשר כ"תג מחיר" ממסדי לאותו אירוע את סלילתם של מספר כבישים "עוקפים" חדשים, שמטרתם להמשיך ולקדם את ההפרדה בין יהודים לערבים בגדה המערבית. בין כביש ההפרדה שאושרה סלילתם גם כביש עוקף נבי אליאס – על אף שבני הזוג לא נרצחו באזור זה.

בהפגנה היום לקחו חלק תושבים מכמה כפרים מהאזור, חקלאים שייפגעו מההחלטה, וכן ישראלים מארגון לוחמים לשלום, קואליציית המסיק ומחסום ווטש. לאחר שההפגנה התפזרה נכנסו כוחות צבא לכפר עזבת טביב והמשיכו בירי גז מדמיע וכדורי גומי.

מיה כץ, פעילה בתנועת לוחמים לשלום שלקחה חלק בהפגנה: "הכיבוש נחשף במערומיו: הזכות להפגין נשללת גם מפעילי שלום בלתי אלימים שבאו להפגין נגד בניית כביש שייטיב רק עם המתנחלים על אדמות פלסטיניות פרטיות, ולטעת עץ זית כסמל לשלום. בלי שום פרובוקציה, הצבא מפעיל אמצעי פיזור הפגנות ועוצר פעילים ישראלים תוך דיכוי חופש הביטוי".

> לפני שהציונות הגיעה: החיים המשותפים של יהודים ופלסטינים בארץ

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf