newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חסד אחרון: אובמה קיצר עונשה של מדליפת ויקיליקס צ'לסי מנינג

הנשיא קצב את עונשה של החיילת שהדליפה מאות אלפי מסמכים וחשפה את העינויים שעוברים עצירים במפרץ גואנטנמו. צ'לסי מנינג תשוחרר במאי אחרי שריצתה 7 שנים במאסר מתוך 35 שנגזרו עליה. במהלך מאסרה חוותה התעמרות על רקע היותה אשה טרנסג'נדרית

מאת:

באחד ממעשיו האחרונים בתור נשיא ארה"ב המתיק היום (יום ג') ברק אובמה את עונשה של אנליסטית מודיעין בצבא ארה"ב, צ'לסי מנינג, אשר נידונה ל-35 שנות מאסר על הדלפת מסמכי הצבא האמריקאי. מנינג תשוחרר ב-17 במאי הקרוב.

ב-2013, שלוש שנים אחרי שנעצרה, נידונה מי שאז נקראה בראדלי מנינג למאסר הארוך ביותר שנגזר אי פעם על מדליפה, לאחר שהואשמה ב-22 סעיפים, חלקם מופרכים לחלוטין כמו סיוע לאויב, כי לפי טענות התביעה מסמכים שמנינג חשפה נמצאו בביתו של בן לאדן.

מנינג חשפה בוויקיליקס 482,832 מסמכים בשם "יומני המלחמה בעירק ואפגניסטן" בהם נחשפו ההרג הבלתי מובחן של אזרחים בעיראק, כמו גם עינויים אותם עוברים עצירים הכלואים ללא משפט במפרץ גואנטנמו.

"האמנתי שאם הציבור הכללי, ובפרט הציבור האמריקני, ייחשף למידע, זה יוכל לעורר דיון על תפקיד הצבא ומדיניות החוץ שלנו בכלל", אמרה אז מנינג, וסיפרה שלאחר מכן הרגישה "תחושת הישג על משהו שיאפשר לי לחיות במצפון נקי".

כאן ניתן לצפות באחת התקיפות אותן חשפה:

במשפטה של מנינג התגלה כי היא ניסתה להעביר את המידע שברשותה למספר עיתונים ביניהם הניו יורק טיימס והוושינגטון פוסט, אולם אלו סרבו לפרסם אותו. התנהגות אותה המשיכו בסיקור המועט של משפטה ושל העונש חסר הפרופורציה אותו קיבלה.

מאז נכלאה מנינג היא החלה בתהליך לשינוי מינה, תהליך אשר נתקל בבעיות רבות מצד הצבא האמריקאי אשר כלא אותה בכלא גברים וסירב לאפשר לה להאריך את שיערה. בספטמבר האחרון אף פתחה בשביתת רעב עד שניתן לה לקבל טיפול הורמונלי. התהליך לווה בשתי ניסיונות התאבדות של מנינג.

בשנים האחרונות התנהל קמפיין עולמי לשיחרורה שנתקל בסירוב מצד הצבא והימין האמריקאי אשר טענו בלהט כי מנינג סיכנה את חייליהם, זאת למרות שאין אימות לעניין זה. בשבועות האחרונים האחרונים הבית הלבן אותת כי אובמה שוקל ברצינות להמתיק את עונשה, ומייסד וויקיליקס ג'וליאן אסנג' אף הודיע כי במידה ואובמה ייעתר לבקשה הוא יסגיר את עצמו לאחר ארבע שנים בהן חס בשגרירות אקואדור. עכשיו נותר לראות האם יעמוד זה במילתו.

כבר כעת נפוץ זעם הימין בארה"ב, אך אובמה נטול הלחצים הפוליטיים עשה שימוש מרשים בכוחו כאשר היה ברור לו כי יומיים אלו הם ההזמדנות האחרונה של צ'לסי מנינג להיות אי פעם אישה חופשיה. ראוי להוקיר לו טובה על מחווה זאת לגיבורה אמיתית, ועל המסר שבה.

> משרד החינוך מלמד כי שריפות נובמבר היו לאומניות ללא בדל הוכחה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf