newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צפו: שוטרי מג"ב מעכבים את צלם אקטיבסטילס שתיעד בשער שכם

צלם העיתונות פאיז אבו רמלה ביקש לתעד שוטרי מג"ב כשהם מבצעים חיפוש על פלסטיני שעבר במקום. השוטרים ניסו למנוע ממנו לצלם, ואף דרשו ממנו לעבור בדיקה גופנית. כשסירב לקחו אותו בכוח לעמדת המשטרה הסמוכה

מאת:

דיווח, צלם ונעצר: פאיז אבו רמלה
השתתפה בהכנת הכתבה ובעריכת הסרטון: קרן מנור

פאיז אבו רמלה, צלם אקטיבסטילס ותושב העיר העתיקה במזרח ירושלים, עוכב אתמול (רביעי) מחוץ לשער שכם לאחר שתיעד שוטרי מג"ב מבצעים בדיקה גופנית על גופו של פלסטיני במקום. השוטרים ניסו למנוע ממנו לצלם, ולאחר מכן דרשו ממנו להזדהות, ולעבור בדיקה גופנית. כשסירב לבדיקה הגופנית לקחו אותו בכוח לעמדת המשטרה הסמוכה שם הצמידו אותו לקיר באלימות והיכו אותו.

צפו בשוטרים מעכבים את צלם אקטיבסטילס ועוברי אורח נוספים:

על מה שהיה הוא מספר:

אתמול בשעה ארבע וחצי ישבתי עם חברים על המדרגות מחוץ לשער שכם. פתאום שמענו שוטרים צועקים וראינו אותם תופסים בחור אחד. הבנו שהבחור מהשטחים. השוטרים הרביצו וצעקו עליו, והחלו בחיפוש גופני על גופו ברחוב. התחלתי לצלם את זה בטלפון. שתי שוטרות נעמדו מולי כדי שלא אוכל לראות מה הם עושים ואיך בודקים אותו. אמרתי להן שאם הן חוסמות את הצילום זה אומר שנעשה משהוא לא חוקי שהן רוצות להסתיר. כשסיימו עם הבחור ונתנו לו ללכת, באו אלי השוטרות עם עוד כוחות, ביקשו ממני תעודת זהות ולהתלוות אליהן לבדיקה גופנית. לא הסכמתי וביקשתי מהם שיבדקו אותי באותו מקום שעמדתי או שיקחו אותי לתחנת משטרה אם עשיתי משהו לא חוקי.

השוטרים התחילו להתווכח איתי ולקחו אותי בכח לעמדת משטרה ליד שער שכם, שם בדקו אותי ונתנו לי מכות. בבדיקה הכריחו אותי להיצמד לקיר ופתחו לי בכח את הידיים והרגליים. אחר כך שחררו אותי והלכתי לקחת את תעודת הזהות שלי מהקצין בעמדה. אמרתי לו שזה לא בסדר איך שהחיילים מתנהגים ומדברים, ושזה משפיל ומכעיס אנשים.

באותו זמן שאנחנו מדברים שמעתי ילד בוכה וראיתי שהחיילים מנסים לקחת אדם עם ילד על הידיים שלו לבדיקה. התחלתי שוב לצלם. אחר כך הם עצרו עוד שלושה בחורים ובדקו אותם באלימות. אחד מהם הם עצרו, והמשיכו להתנהג באלימות לשאר האנשים ברחוב. עוד כוחות, כולל פרשים על סוסים, הגיעו לשער שכם כדי לפזר את כולם. כשחזרתי לעמדת החיילים לקחת את הפרטים של החיילים שהתנהגו באלימות כיוון שלא היו עם תגי שם בעת הארוע, היה שם קצין אחר, שהתנהג אלי בזלזול ואף איים לעצור אותי שוב.

תמרה זעתרי שצילמה את החיילים מעכבים את אבו רמלה סיפרה גם היא על מה שאירע: "האופן שבו השוטרים ניסו לעורר פרובוקציה, גרם לי להרגיש שאני חייבת לצלם את זה. השוטרים בשער שכם בודקים אנשים וצעירים בצורה אלימה בלי שום סיבה. הם פנו לפאיז רק משום שצילם איך שהם בודקים אנשים. הם דיברו אליו בצורה לא יפה ועצרו אותו. אחר כך הם המשיכו לעצור אנשים ברחוב ולבדוק אותם בלי שום סיבה. לא היו שום בעיות שהצדיקו את המעשים שלהם, הכל היה רגוע לפני, אבל הם התחילו בלאגן ברחוב. הדבר שהכי צרם לי זה איך שהתנהגו לאבא עם הילד הקטן על הידיים שלו. הילד כל כך פחד ובכה… ואיך שפיזרו את כולנו מהרחוב ולא נתנו לנו לשבת בשער שכם… זה גורם לי להרגיש רע. לא נותנים לנו לשבת ולהסתובב בחופשיות. הכל היה רגוע ושקט לפני, ישבנו ונהננו, ובדקה אחת השוטרים הפכו את המקום למלחמה, לשטח צבאי. באו עם הנשקים והסוסים ופיזרו את כולנו".

בדיקות אקראיות, חיפוש גופני אלים ופומבי ויחס מזלזל הם מנת חלקם של פלסטינים במזרח ירושלים ובכלל, ומחזה יומיומי על מדרגות שער שכם. אדנותיות החיילים ניכרת באופן ברור בסרטון – דיבור בזלזול ובכוחניות לכל פלסטיני שעומד מולם, משל היה נתינם הבלתי מעורער. איום במעצר ומעצרים לשם איום הם תשובת האדון לכל מי שמעז לענות לו. כל ניסיון של פלסטיני לעמוד על זכותו וכבודו נבלם באלימות מילולית ופיזית מצד החיילים. למה? כי ככה הם אמרו, כי ככה הם החליטו, ופשוט בגלל שהם יכולים לעשות מה שבא להם. או כמו שאומר אחד הצעירים בסרטון: "אתה חייל לא מאפיה נכון? אבל אני רואה אותך כמאפיה".

פנינו לדוברות המשטרה בבקשה לתגובה, ואלו מסרו כי מדובר באירוע בו היו שוטרים במשימת אבטחה, וטענו כי "כמה צעירים החלו להפר את הסדר ולהפריע לשוטרים במילוי עבודתם ובפרובוקציות". על פי המשטרה כי אכן אחד הצעירים שהיו בכניסה לשער שכם באותה העת עוכב והועבר לתחנת משטרה, אולם לא ידעו להסביר מדוע עוכב גם צלם אקטיבסטילס ואף טענו כי אינם מכירים את פרטיו. עוד מסרו במשטרה כי "לא נעשה שימוש בכח מצד השוטרים באירוע למעט הרחקה מהמקום".

> פעילים פוצצו הרצאה של ניר ברקת באונ' העברית: "החומה צריכה ליפול"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf