newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יד ושם, ריבלין, מד"א: מי יסרב לקבל את הורג ההמונים דוטרטה

מדינת ישראל תגיע השבוע לשפל מוסרי חדש כאשר תקבל בכבוד מלכים את נשיא הפיליפינים, שהבטיח להרוג עשרות אלפים מאזרחיו ועד עכשיו עומד במשימה. הנשק שרכש בשנתיים האחרונות מישראל אמור לסייע לו לעמוד בהבטחות

מאת:

חודשים ספורים לאחר שמדינת ישראל ציינה 70 שנים מאז ייסודה, בשבוע הקרוב תתרחש עוד אחת מנקודות השפל שלה. מדינת ישראל תבזה את אזרחיה ומוסדותיה, כדי להתחנף לאחד מן המנהיגים המטורפים והמסוכנים בעולם.

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה – אשר על-פי ההערכות אחראי לרצח כ-12 אלף איש מאז שנבחר לנשיאות ביוני 2016, תומך באונס נשים, בירי באיבר המין של מורדות קומוניסטיות, ובהפצצת בתי ספר של האוכלוסייה הילידית, וטען כי השתתף ברצח בשביל הכיף – יזכה בישראל לכבוד מלכים.

דוטרטה יגיע לביקור בישראל יחד עם משלחת גדולה של אנשי צבא ומשטרה, במטרה לסגור עסקאות נשק ואימונים. זאת כדי שיוכל להמשיך במסע ההרג שהוא מנהל בפיליפינים במסגרת "המלחמה בסמים", וכן כדי לקבל לגיטימציה מהמדינה המערבית היחידה שמוכנה לארח אותו, שבמקרה היא גם בעלת בריתה הקרובה של ארה"ב. מבחינת דוטרטה, הארוחה בבית ראש הממשלה נתניהו סוללת את דרכו לארוחה בבית הלבן.

משרד הביטחון המשקר באופן שיטתי לציבור, לעיתונאים ולבתי המשפט בכל הנוגע לייצוא הביטחוני, צפוי לסרב לומר את האמת לגבי עסקאות הנשק שייחתמו במהלך הביקור של דוטרטה. אזרחים ישראלים, שירצו לדעת מה נעשה בשמם בפיליפינים, יצטרכו להיכנס לאתרי האינטרנט ודפי הפייסבוק הרשמיים של הממשלה וכוחות הביטחון שם, אשר מתגאים בסיוע הצבאי מישראל, ובכך שכוחות הביטחון של דוטרטה רכשו בשנתיים האחרונות כמויות משמעותיות של רובי תבור, גליל, גלבוע, מקלעי נגב, ואקדחי מצדה. רכישת הנשק מישראל אמורה לעזור במימוש הבטחותיו של דוטרטה: באוקטובר 2016, דוטרטה אמר כי ייהרגו עוד כ-20 או 30 אלף איש, וקודם לכן במסגרת קמפיין הבחירות לנשיאות הוא הבטיח שאם ייבחר יהרוג כ-100 אלף איש.

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה מציג תוכנית מבצעים. יגיע לישראל עם משלחת גדולה של אנשי צבא ומשטרה ( KING RODRIGUEZ/Presidential Photographers Division )

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה מציג תוכנית מבצעים. יגיע לישראל עם משלחת גדולה של אנשי צבא ומשטרה ( KING RODRIGUEZ/Presidential Photographers Division )

"יד ושם" יארח את דוטרטה אף שהוא רוצח ההמונים, שאיים להחזיר את המשטר הצבאי, והשווה את עצמו להיטלר. צוות העובדים יסביר לו על העלייה לשלטון של המשטר הטוטליטרי בגרמניה, הדה-הומניזציה של היהודים, ותהליך ההשמדה. באופן אבסורדי, "יד ושם" דחה בקשה לבטל את הביקור, בנימוק הדומה לטענות ההגנה של הפושעים שנשפטו בבתי הדין הפליליים הבין-לאומיים בנירנברג, בטוקיו, בארושה ובהאג. ב"יד ושם" טוענים שהם אך ורק מצייתים לפקודות של משרד החוץ ושאין להם שום שיקול דעת ואחריות. זאת בעוד ש"חובת הביקורים" של נציגי מדינות זרות ב"יד ושם" בדרך לחתימה על עסקאות נשק אינה מעוגנת בשום חוק, אלא רק בפרוטוקול הדיפלומטי שנכתב במשרד החוץ. אין קושי חוקי שהמוסד יסרב לקיים את הפרוטוקול בנסיבות חריגות כאלה. הייתכן שאין ולו עובדת אחת ב"יד ושם" שמצפונה יביאה לסרב לשתף פעולה עם הביקור המביש?

דוטרטה תומך באונס נשים, בירי באיבר המין של מורדות קומוניסטיות, ובהפצצת בתי ספר של האוכלוסייה הילידית, וטען כי השתתף ברצח בשביל הכיף

באופן דומה, נשיא המדינה, רובי ריבלין, ייפגש עם דוטרטה. גם הוא דחה בקשה לביטול הפגישה בנימוק כי הוא מציית לפקודות של משרד החוץ ואין לו אחריות כלשהי. מצער שריבלין לא הפיק לקחים מפגישתו המביכה עם ראש החונטה הבורמזית, בספטמבר 2015, בזמן שהוא "רק" ביצע פשעי פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה. לאחרונה קבעה ועדה מיוחדת של האו"ם, כי ראש החונטה אחראי בשנים האחרונות להשמדת העם של קבוצת המיעוט המוסלמי בבורמה, הקרויה רוהינגיה.

מערך האמבולנסים וצוות מטפלים של מד"א ידגימו בפני דוטרטה כיצד הם נערכים בשעת חירום. זאת אף שכוחות הביטחון של דוטרטה נוהגים להגיע רעולי פנים לשכונות העוני, לתפוס גברים ונערים, ולהרוג אותם ביריות. רוב ההרוגים הם עניים, שייתכן שחלקם השתמשו בסמים, אך לא מדובר בסוחרי הסמים עצמם. לא רק שהשוטרים היורים לא מזמינים אמבולנס, אלא שלעיתים הם משאירים על הגופה שלט עם כיתוב "אני מכור לסמים, אל תהיו כמוני".

הנשיא ריבלין בפגישתו ב-2015 עם רמטכ"ל צבא מיאנמר מינג אאונג הליאנג, שחוקרים רואים אחראי לרצח עם. ריבלין לא למד מהלקח וייפגש גם עם דוטרטה (צילום מדף הפייסבוק של Min Aung Hlaing)

הנשיא ריבלין בפגישתו ב-2015 עם רמטכ"ל צבא מיאנמר מינג אאונג הליאנג, שחוקרים רואים אחראי לרצח עם. ריבלין לא למד מהלקח וייפגש גם עם דוטרטה (צילום מדף הפייסבוק של Min Aung Hlaing)

גם צה"ל צפוי לארח בבסיסיו את המשלחת של דוטרטה, למרות שסביר להניח כי כדי לא "להתלכלך", צה"ל ישאיר את מכירות הנשק והאימונים שיסייעו לפשעים של כוחות הביטחון בפיליפינים לחברות הנשק הפרטיות של קציני צה"ל לשעבר.

עוד צפוי דוטרטה להשתתף בטקס לחניכת אנדרטה לציון הצלת יהודים בשואה, בגן חסידי אומות העולם בראשון לציון. הדבר מזכיר את התמיכה של מדינת ישראל בדיקטטורה ברפובליקה הדומיניקנית של רפאל טרוחיו, אף שידעה על אכזריותו. בישיבת ממשלה ב-14 למרץ 1965, אבא אבן סיפר על ביקורו שם, ואמר "הייתה בה רודנות שנמשכה 30 שנה ומעלה של טרוחיו, שהגיעה בשנים האחרונות לגיהינום של דיכוי. אומדים את קורבנותיו ב-15,000 איש שנהרגו, נוסף על עשרות אלפי אנשי האיטי שנהרגו, בעוברם את הגבול על-מנת להיחלץ ממצב כלכלי גרוע עוד יותר… זו מדינה המתפארת בכך שיש לה רקורד של מאה אחוז של הזדהות עם ישראל… יש לנו בעיה מצפונית לגבי אותו רודן. אותו רודן הגיע לוועידת אוויאן בשנת 1938, וכאשר כל מדינה נתבקשה להצהיר מה היא יכולה לעשות להצלת יהודי גרמניה, הוא קם והציע מיד 100,000 ויזות ליהודים לרפובליקה הדומיניקאנית… זוהי מדינה בלי שום תסביכים כלפינו. אין שם שום נציגות ערבית ואין שם שום נציגות סובייטית".

על אף שהנציב העליון לזכויות האדם של האו"ם אמר כי דוטרטה צריך לגשת לאבחון פסיכיאטרי, דוטרטה יודע היטב מה הוא עושה. הוא מנצל את החשיבות הגיאו-פוליטית של הפיליפינים לארה"ב ולאיחוד האירופאי, במסגרת המדיניות האמריקאית "להכלה" של סין, חשיבות שמונעת בשלב הזה מהקהילה הבין-לאומית "לשבור את הכלים" איתו. דוטרטה גם אינו סתם מוקיון תורן. הוא אינו מהווה רק סכנה לאזרחי ואזרחיות הפיליפינים, אלא סכנה לשלום העולם כולו. אין צל של ספק כי העמידה מנגד של הקהילה הבין-לאומית בשעה שמנהיג שוב טובח וקורא לטבוח בקבוצות אוכלוסייה ספציפיות, נותנת לגיטימציה גם למנהיגים רצחניים נוספים. המהלך של דוטרטה לפתור בעיות פוליטיות וחברתיות ולבצע הנדסה חברתית באמצעות הרג מהיר של המונים אינו המקרה הראשון בהיסטוריה. גם העובדה שהקהילה הבין-לאומית שותקת או מגנה את ההרג רק בקול חלש, אף היא אינה חדשה.

משמר הכנסת באמונים ברובה תבור. ישראל מכרה לדוטורטה רובי תבור, גליל, גלבוע ומקלעי נגב (צילום: יניב נדב / פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה)

משמר הכנסת באמונים ברובה תבור. ישראל מכרה לדוטורטה רובי תבור, גליל, גלבוע ומקלעי נגב (צילום: יניב נדב / פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה)

יש להניח כי הביקור המשונה הזה בישראל, על כל תחנותיו התמוהות, יפורסם בהרחבה בחו"ל. במיוחד צפויה להתעניין התקשורת העולמית בעסקאות הנשק שייחתמו, שכן בחודש פברואר 2018, התובעת בבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג (ICC) הודיעה כי היא פתחה בבדיקה ראשונית אם בוצעו פשעים נגד האנושות במסגרת ה"מלחמה בסמים" של דוטרטה.

לנוכח הביקורת הציבורית והתקשורתית יוצאת הדופן בישראל על ביקורו של דוטרטה (הציבור הישראלי בדרך כלל אדיש לביקורים מסוג זה), הביקור עלול לגרום לאזרחי ואזרחיות ישראל, להביט במראה ולראות את הכישלון של הנהגת המדינה ותכנית-העל שלה. דוטרטה ידגיש את הריקבון ואובדן הערכים שפשה בכל מוסד ממלכתי בו יבקר בישראל. אין זה מקרה שמשרד החוץ הודיע כי לא תקוים ולו מסיבת עיתונאים אחת במהלך כל הביקור שיימשך כארבעה ימים.

בנוסף, למרות שנתניהו מתגאה בהצלחתו לשכנע את דוטרטה להצביע בשנת 2017 לטובת ישראל בהצבעה בעניין ירושלים באונסק"ו, ספק רב אם דוטרטה, שהוכיח עד כה את מיומנותו בתמרון בין סין לבין ארה"ב והצליח להתחמק מסנקציות בין-לאומיות, יחליט להשליך את האינטרסים הבין-לאומיים של ארצו ובפרט עם מדינות ערב – בהן נמצאים המוני עובדים מהפיליפינים השולחים כסף חזרה לבני משפחותיהם – ויתמוך אוטומטית בישראל בפורומים הבין-לאומיים. ספק גם אם יעביר את השגרירות לירושלים. גם אם הדבר יקרה, אין תרומה גיאו-פוליטית רבה למדינת ישראל מכך שהפיליפינים תצטרף למועדון התומכות האוטומטיות, שבו חברות מדינות בודדות כגון הונדורס, מיאנמר, רואנדה וטוגו.

לכן, מתבקשת השאלה מדוע ממשלת נתניהו מוכנה לקיים את הביקור כסדרו, על אף הביקורת הגדולה, הסיכונים והמבוכה הפנימיים והבין-לאומיים הכרוכים בו? התשובה הינה כי ביקורו של דוטרטה מעיד על כישלונה המתמשך של מדינת ישראל, לשכנע את העולם בצדקת דרכה. ממשלות ישראל אולי הצליחו לשכנע חלקים ניכרים בציבור הישראלי, שחיילי צה"ל והמתנחלים הישראלים הם המוסריים בעולם, אך מרבית העולם לא השתכנע ואפילו לעיתים נגעל מגלי האלימות ושיכרון הכוח הישראלים. זאת גם אם מטעמים גיאו-פוליטיים ולאור החסינות המוקנית למדינת ישראל ע"י וושינגטון, הקהילה הבין-לאומית נמנעת מלפעול ברצינות לסיום הכיבוש של השטחים הפלסטיניים. בפועל, בשנת 2018 מדינת ישראל ממשיכה מבחינה פוליטית להישען בעיקר על תמיכתה האוטומטית של ארה"ב, התמיכה האוטומטית של גרמניה שנלוות לה ביקורת זהירה, ועל שרשרת של משטרים לא דמוקרטיים או צבאיים.

אם זה סוג המנהיגים שמדינת ישראל מצליחה להביא לביקור רשמי אצלה בשנת 2018, כנראה שהתמונה פחות ורודה וממשלת ישראל נואשת הרבה יותר ממה שמוכנים להודות נתניהו בדף הפייסבוק שלו, או בעיתון "ישראל היום".

עו"ד איתי מק הוא פעיל ועורך-דין לזכויות אדם, הפועל להגברת השקיפות והפיקוח הציבורי על הייצוא הביטחוני הישראלי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf