newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שוחד, נשק ושכירי חרב: סנקציות אמריקאיות על ישראל זיו

משרד האוצר האמריקאי: פעולותיו של אלוף במיל' זיו בדרום סודאן "חתרו נגד השלום". לפי ההודעה, זיו פעל במסווה חברה חקלאית, מכר נשק לממשלה וסייע למורדים. ב-2016 פורסם ב"שיחה מקומית" תחקיר על עסקיו של זיו במדינה. זיו: להאשמות אין כל שחר

מאת:

ארצות הברית הודיעה אתמול (שישי) על הטלת סנקציות על אלוף במילואים ישראל זיו, ששירת בתפקידו האחרון כראש אגף מבצעים בצה"ל בין השנים 2003-2005, בשל טענות למעורבותו במלחמה בדרום סודאן. סנקציות הוטלו גם על איש העסקים הדרום סודאני אובק וויליאם אולאוו, ועל בכיר דרום סודאני נוסף גרגורי וסילי, שלושתם "בשל פעולות שחתרו תחת השלום היציבות והביטחון".

בנוסף הוטלו עיצומים על שש ישויות עסקיות, שלוש מהן, לטענת משרד האוצר האמריקאי, בבעלותו של זיו או נשלטות על ידיו: Global N.T.M בע"מ, גלובל אכיפת חוק וביטחון בע"מ וGlobal IZ בע"מ. "התנהגותו של כל אחד מהאינדיבידואלים עמדת בניגוד ישיר למאמצים הניכרים של ארה"ב לעזור לנפגעים מהסכסוך בדרום סודאן ולבסס פתרון של שלום בר קיימא לסכסוך הנוכחי", נכתב בהודעת המשרד לפיקוח על נכסים זרים במשרד האוצר האמריקאי.

על פי ההודעה, זיו סיפק נשק גם לממשלת דרום סודאן וגם לאופוזיציה, ונהנה מרווחים משני הצדדים. "זיו השתמש בכיסוי של חברה חקלאית שהיתה רשומה בדרום סודאן כמי שמבצעת פרויקטים של חקלאות ושיכון, כמסווה למכירה של כלי נשק בשווי מוערך של 150 מיליון דולר לממשלה, כולל רובים, מטולי רימונים וטילי כתף", נכתב בהודעה. בעקבות ההחלטה נחסמו בארה"ב הקשרים העסקיים של זיו, חשבונות הבנק שלו וכל נכסיו.

עוד נכתב בהודעה כי "זיו קיבל תשלומים דרך תעשיית הנפט והיה לו שיתוף פעולה הדוק עם חברות נפט רב-לאומיות גדולות. בעוד זיו נהנה מנאמנותם של פקידים בכירים בממשלת דרום סודאן באמצעות שוחד והבטחות לסיוע ביטחוני, דווח שהוא גם תכנן לארגן התקפות של שכירי חרב על שדות  נפט ומתקני נפט בדרום סודן מתוך ניסיון לייצר בעיה שרק החברה שלו וחברות הבת שלה יוכלו לפתור".

האלוף במילואים ישראל זיו, נשיא חברת "גלובל סי.אס.טי" המספקת ייעוץ ביטחוני ואימונים צבאיים במדינות שונות בעולם, בכנס גלובס 2015. (מרים אלסטר/פלאש90)

האלוף במילואים ישראל זיו. על פי הודעת משרד אוצר האמריקאי, דוְוח שהוא תכנן התקפות של שכירי חרב על מתקנים של ממשלת דרום סודן שהוא עבד אתה (מרים אלסטר/פלאש90)

דרום סודאן זכתה לעצמאות בשנת 2011, אולם השקט במדינה נשמר רק במשך כשנתיים. מאז 2013 מתנהל סכסוך אלים בין הממשלה לאופוזיציה על רקע אתני, כאשר מפעם לפעם עולות הלהבות. כ-400 אלף בני אדם נהרגו במהלך חמשת שנות מלחמת האזרחים.

בעקבות ההודעה האמריקאית נמסר לתקשורת מטעמו של ישראל זיו כי "הוא קיבל בהפתעה ובתדהמה את ההודעה על הדברים המיוחסים לו. להאשמות הללו אין כל שחר. מר ישראל זיו עוסק בשנים האחרונות בפרויקטים חקלאיים נרחבים בדרום סודאן שמביאים פרנסה ובטחון תזונתי למיליוני תושבים במדינה האומללה והמסוכסכת הזו. מר זיו הינו אדם שומר חוק אשר ישתף פעולה עם כל רשות בינלאומית שתבקש לברר את פעילותו בדרום סודאן ובכל מקום אחר בשקיפות מלאה ללא כל סייג".

ח"כ תמר זנדברג כתבה בעקבות הפרסום: "ממשלת ארה״ב הטילה סנקציות על ישראל זיו בגלל סחר בנשק לדרום סודן במסווה של ציוד חלקאי. זיו תבע דיבה עיתונאי שכינה אותו 'סוחר נשק'. פניות שלי למשרד הביטחון בדרישה לעצור ייצוא לדרום סודן נדחו ב״טעמים בטחוניים, מדיניים ואסטרטגיים״ ועל עתירות לבג"ץ בנושא הוטל צו איסור פרסום". עוד פרסמה זנדברג תגובה של בנוגע לפנייתה למשרד הבטחון בנוגע לפעילותו של זיו בדרום סודאן.

היסטוריה של הסתבכויות

באוקטובר 2016 פרסמנו כאן תחקיר מקיף על קשריו המפוקפקים של ישראל זיו עם המשטר בדרום סודאן. במסגרת התחקיר, שערכו ג'ון בראון, נדב פרנקוביץ' ואנוכי, חשפנו דבר פגישה בין זיו לשרי הביטחון והחקלאות של דרום סודאן, ועלה שחברת נוספת בבעלותו של זיו, גלובל סי.אס.טי, חתמה על הסכם עם ממשלת דרום סודאן. בתחקיר הבאנו מספר עדויות, שהצביעו על האפשרות שאף שזיו טען כי החברה שבבעלותו עוסקת אך ורק בפרויקטים חקלאיים בדרום סודאן, הוא עסק גם בתחום הביטחוני במדינה. לאחר הפרסום פנה זיו ל"שיחה מקומית" באמצעות עורך דינו ודרש שנסיר את הכתבה במלואה, ואם לא, יגיש תביעה בגין לשון הרע. איום זה לא הוסר. גלובל סי.אס.טי לא הוזכרה בהודעה הנוכחית של המשרד לפיקוח על נכסים זרים במשרד האוצר האמריקאי.

האלוף במיל' ישראל זיו לצד שרי הבטחון והחקלאות של דרום סודאן. מצד שמאל מסתיר את פניו - עמנואל רוזן (צילום: משרד החקלאות הדרום סודאני)

האלוף במיל' ישראל זיו לצד שרי הביטחון והחקלאות של דרום סודאן. (צילום: משרד החקלאות הדרום סודאני)

בשנים האחרונות פועלת חברת "גלובל סי.אס.טי", המספקת ייעוץ ביטחוני ואימונים צבאיים לכוחות ביטחון במדינות שונות בעולם, גם בדרום סודן. בעבר היתה מעורבות החברה בסחר ביטחוני בקולומביה, ופורסמו ידיעות כי זיו מדריך את הצבא הקולומביאני בשיטות לחימה בארגוני גרילה. זיו היה מעורב בעסקי ביטחון גם בפנמה, גיאורגיה, פרו ומדינות נוספות. לפי מסמכי וויקיליקס, ארה"ב עוקבת אחר פעילותו וסיכלה עסקת ענק של החברה עם ממשלת פנמה.

בשנת 2009 זכתה "גלובל" בחוזה בן עשרה מיליון דולר בפרו, לאחר שחברה ישראלית אחרת, "ארמז", משכה את הצעתה, אף שהיתה זולה בהרבה. על פי פרסומים בכלי תקשורת, משיכת ההצעה הגיעה לאחר שממשלת פרו פנתה למי שהיה אז שר החוץ, אביגדור ליברמן בבקשה להתייעץ באיזו חברה כדאי לבחור. בקיץ 2016  הסתיים משפט שחיתות שהתנהל נגד קציני הצבא שחתמו על ההסכם. הקצינים אמנם זוכו אך הוכח כי מסמכים מזוייפים נחתמו בעסקה זו, שכלל לא ברור במה תרמה למלחמה של פרו באנשי ה"נתיב הזוהר" בנהר האפירמק. התביעה הפרואנית מתכוונת לערער על גזר הדין.

ב-2009  זיו חתם על חוזה אספקת נשק והקמת משמר מיוחד עם נשיא גינאה, מוסה דדיס קמרה, שתפס את השלטון במדינה בכוח בשנת 2008. גם הפעילות הזו עוררה בעבר מחלוקת. לפי הפרסום, חברת "גלובל" זכתה בחוזה בעזרתו של סוחר יהלומים בשם ויקטור קינן, שנעצר ב-2013 בשל חשד להשתתפותו בניסיון הפיכה.

חשוב לציין שבגינאה ב-2009, במקביל להסכם הביטחוני, חתמה "גלובל" על הסכם "אזרחי" להתפלת מים. דרך פעולה זו לא ייחודית רק ל"גלובל", כמובן. כך למשל בשנות ה-90 חברת סנדליין, שנוסדה על ידי הקולונל הבריטי לשעבר טים ספייסר, מכרה נשק לסיירה לאונה למרות אמברגו שהוטל על המדינהו. מאוחר יותר הקים אותו ספייסר חברה חדשה בשם "Aegis", שקיבלה חוזה עתק ביטחוני במדינה, ובמקביל שיפצה בתי ספר וחילקה חיסונים לאוכלוסיה המקומית.

אחת השותפות של "גלובל" היא חברת "טרפיגורה", העוסקת בכריית משאבי טבע כגון מתכות ונפט באפריקה. טרפיגורה הסתבכה בעבר בחוף השנהב כאשר גרמה למותם של 16 בני-אדם בשל השלכת פסולת רעילה, וכן בעסקת ייצוא נפט מעוררת מחלוקת בדרום סודאן.

כאמור, בעקבות פרסום התחקיר ב-2016 פנה אלינו ישראל זיו באמצעות עורך דינו, משה כאהן, דרש שנסיר את הכתבה במלואה, ואיים בתביעה בגין לשון הרע. איום זה עדיין תלוי ועומד. לאחר התכתבות קצרה, ומבלי להסיר את האיום, מסר אז עו"ד כאהן את התגובה לפרסום. הנה היא במלואה:

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf