newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מחאה ביפו נגד סגירת שדרות ירושלים: "לא סופרים אותנו"

התושבים חסמו כבישים לזמן קצר, במחאה על עבודות הרכבת הקלה שהובילו לשיתוק של העיר. "במרכז העיר זה לא היה קורה", טוענים המפגינים, שעדיין מחכים שחולדאי יסכים לנהל איתם דיאלוג

מאת:

עשרות תושבי יפו חסמו הבוקר (חמישי) כבישים במחאה על עבודות הרכבת הקלה בעיר שהובילו לשיבוש קשה של מהלך החיים. המפגינים דרשו להשאיר נתיב תחבורה ציבורית בשדרות ירושלים פתוח לאורך כל משך העבודות, הצפויות להימשך כשלוש שנים לפחות. הרשויות מתכננות לסגור לגמרי לתנועה את שדרות ירושלים – העורק המרכזי ביפו – בשבועות הקרובים.

המפגינים, בהם גם הורים וילדים שהגיעו להפגנה במקום לבית ספר, צעדו לכיוון צומת הרחובות בן צבי ושלבים, שם חסמו את התנועה לדקות ארוכות. במקום מתקיימות עבודות להרחבת הכביש שאמור לכלול שישה נתיבים ולהקל מעט את עומסי התנועה ביפו – אך הן צפויות להיות מושלמות רק בספטמבר. המפגינים קראו "יהודים וערבים מסרבים להיות סגורים", "חולדאי תתעורר יפו שווה יותר" ו-"תל אביב לבנה יפו לא תהיה סגורה". הם מבטיחים להמשיך במחאה,שבינתיים נותרה קטנה יחסית, ולהפגין בשבוע הבא במרכז תל אביב. "נחסום את רוטשילד ואבן גבירול" הם הצהירו.

עשרות מפגינים חוסמים את צומת שלבים במחאה על עבודות הרכבת הקלה במרכז יפו (אורן זיו)

עשרות מפגינים חוסמים את צומת שלבים במחאה על עבודות הרכבת הקלה במרכז יפו (אורן זיו)

"הדרישה שלנו היא רק להישאר שפויים, לפעול בשכל ישר ולהשאיר אחד נתיב פתוח שיציל את מאות העסקים פה, שחלקם פועלים ארבעים וחמישים שנה" אמר ל"שיחה מקומית" רינו צרור, עיתונאי ותושב יפו. "הדבר הזה הורג אותם, הם לא מקלים בשקל, בשום דבר". לדבריו, לא התקיים תהליך רציני מול התושבים והעסקים. "אם היה משהו הוא היה שולי לחלוטין, ובטח בעשרה ימים האחרונים מאז שהתחילו לעבוד, אף אחד לא ניגש, שאל ובירר".

"אנחנו רוצים נתיב אחד פתוח, אפילו להוריד סחורה לחנויות שלנו אי אפשר", אמר ל"שיחה מקומית" חוני נבלי, תושב יפו ובעלים של חנות לתבלינים וקפה בשדרות ירושלים. לדבריו, העירייה לא ניסתה לבוא לקראת הסוחרים בשדרה "ארנונה? אפילו מס שירות של כמה מאות שקלים שמשלמים פעם בשנה הם לא מוכנים להוריד. אני אומר לחולדאי – תן לנו לחיות. תקל בארנונה, תתן לנו הרגשה שסופרים אותנו".

"אנחנו אומרים לא לסגירה המוחלטת של השדרה, בניגוד לכל התוכניות שהציגו עד היום" ספירה נועה מונדשיין, תושבת יפו ובעלת חנות בשדרה. "היה צריך להיות נתיב תחבורה ציבורית שיהיה פתוח בשדרה. שיקרו לנו. הודיעו בדקה ה-90 שסוגרים את כל השדרה". כמו תושבים אחרים, היא מבטיחה שהמחאה תימשך. "יפו במצור ולא נסכים לזה", היא מצהירה, "במרכז העיר זה לא היה קורה". אבל בינתיים בולטת היעדרותם של גורמים פוליטיים משמעותיים ביפו מהמחאה, וגם בהיענות הדלה של מרבית התושבים שמכלים את זעמם בפייסבוק.

המפגינים צועדים במחאה על סגירות שדרות ירושלים ביפו לתנועת כלי רכב לכל הכיוונים, בלי תיאום עם התושבים (אורן זיו)

המפגינים צועדים במחאה על סגירות שדרות ירושלים ביפו לתנועת כלי רכב לכל הכיוונים, בלי תיאום עם התושבים (אורן זיו)

תושבי יפו מוחים על סגירת שדרות ירושלים לטובת עבודות הרכבת הקלה, בלי תיאום עם התושבים (אורן זיו)

תושבי יפו מוחים על סגירת שדרות ירושלים לטובת עבודות הרכבת הקלה, בלי תיאום עם התושבים (אורן זיו)

סיבוב שערכנו בשדרות ירושלים מעלה תמונה עגומה של העסקים המעידים על ירידה חדה במכירות והלקוחות שמגיעים. כל בעלי העסקים עימם שוחחנו סיפרו על ירידה דרסטית בתנועת הלקוחות, ועל תחושה קשה של הזנחה וזילזול מצד הרשויות. התחושה שהרחוב, בדרך כלל שוקק חיים והתרחשויות, הפך למכלאה נטושה מאדם, פרט לפועלי הרכבת הקלה, הטרקטורים והמשאיות. חלק מבעלי העסקים סיפרו לנו שרק לאחר מחאה ואיומים של תושבים, הסכימה העיריה לפתוח, לפחות לבינתיים, מעברים שיאפשרו להולכי רגל לעבור בין שני צידי הרחוב .

"אנחנו ביפו סוג ב'. לא סופרים אותנו. מאז תחילת השבוע הכל ריק" מספרת סיגלית מפלאפל איציק הוותיק שבשדרות ירושלים. עיניה מבריקות מדמעות של תסכול. ברוב הימים משתרך בכניסה למקום תור ארוך. "תמונה שווה אלף מילים", מחווה עובד נוסף על המקום הקטן והכמעט ריק מאדם. "פרנסה זה משמיים אבל עצוב שאפילו לא באו ודיברו איתנו", אומרת סיגלית. וזאת התחושה הקשה שעולה מכל מי ששוחחנו איתם – שלאף אחד לא אכפת מהם. "ראש העיר לא מוכן לדבר עם התושבים", אמרו לנו, וגם אנשי החברה המבצעת מטעם המדינה נת"ע לא חשבו שזה תפקידם לנהל דיאלוג עם התושבים המופקרים. אחרים הזכירו שגם הנציגים של יפו ודרום תל אביב כמו סגן ראש העיר אסף הראל לא טרחו להראות במקום את פרצופם, לנסות לרכז את הבעיות ולהקל על המצוקה שנוצרה.

"הם לא הורידו את הארנונה או שום מסים, אנשים פשוט יסגרו את העסקים וילכו הביתה" סיפר יוסי מחנות התבלינים "מאיר" בשדרה. "העבודה נעצרה, יש ירידה של חמישים אחוז. ביום שישי היה ריק פה. אנחנו מרגיעים את הלקוחות אבל רבים מהם היו מגיעים באוטו עוצרים קונים משהו וממשיכים". לא הרחק משם, חנות הכנאפה והמתוקים מוטראן, כבר נעלה שעריה. גם הקוסמטיקאית. אף אחד לא יכול לדמיין לקוחות שישבו על קפה וממתק בתוך עננת האבק שיוצרות עבודות הסלילה. כרגע נראה שהניתוח אולי יצליח, ויום אחד תהיה ביפו רכבת קלה, אבל עד אז, מרגישים התושבים – הרחוב עלול למות.

בתוך כך, תנועת אומ"ץ, אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי, פנתה לעיריית תל אביב בדרישה לבטל את סגירת שדרות ירושלים, והביעה מחאה על הסירוב של עיריית תל אביב וחברת נת"ע לנהל דיאלוג עם התושבים. "אנו רואים בחומרה רבה את חוסר המענה והשלכת התושבים לקבלת תשובות מחברת נת"ע לעיריית תל אביב וחוזר חלילה, כאשר שני הצדדים מאשימים אחד את השני בהחלטה, ואינם לוקחים אחריות ופתרון לבעיה ובכך יוצרים במשותף פגיעה חמורה נוספת בתושבי יפו. חברת נת"ע האחראית לשיתוף הציבור בהתאם לנהלים ותקנות מפרה לכאורה סיכום מוקדם וגורמת לביטול של זכות הציבור לשקיפות ומידע. אובדן האמון, לכאורה, של הציבור בכל הליכי השיתוף יפגעו הן בהליך התכנון והן בהליך הביצוע. בקשותיהם החוזרות של התושבים לקבל מידע מפורט, מידע סביבתי, ובעיקר תסקירי מידע על גודש תנועה העומד בבסיס התכנון – לא נענו. למרות דיונים המתקיימים בתקופה האחרונה בעיריית תל אביב ונת"ע , לא טרח, לכאורה, אף אחד לידע את התושבים על רוע הגזרה והפרת ההסכם המוקדם".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf