newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פרסום ראשון: ניתוח ויזואלי מערער את גרסת המשטרה על אירועי אום אל חיראן

תחקיר פורנזי של "אקטיבסטילס" ו- Forensic Architecture שחיברו בין הסרטונים שתיעדו את האירוע באום אל חיראן מעלה כי בניגוד לטענת המשטרה הירי הראשון לא בוצע באוויר אלא לעבר הרכב. יריה בודדת נורתה לאחר שהרכב נעצר וכבר לא היווה סכנה. מח"ש חוקרת

מאת:

אתמול (רביעי) נהרגו שני בני אדם ביישוב הבדואי אום אל חיראן: יעקוב אבו אלקיען וארז (עמדי) לוי, הראשון מורה תושב הכפר' והשני שוטר שהגיע לאבטח את הריסת ביתו של הראשון. מאז ניטשת מלחמת גרסאות בין תושבי הכפר לבין המשטרה בסיוע התקשורת באשר למה בדיוק אירע שם.

תחקיר ויזואלי שמתפרסם כאן לראשונה – פרויקט משותף של קולקטיב אקטיבסטילס ו-Forensic Architecture מעלה ממצאים מטרידים. בראשם העובדה שאבו אלקיען נורה לאחר שכבר לא היווה סכנה, ירייה בודדת כאשר השוטרים הקיפו את הרכב. בנוסף עולה מהתחקיר כי בניגוד לגרסת המשטרה הירי הראשוני לא כוון לאוויר אלא לעבר הרכב.

התחקיר הוויזואלי מחבר ומסנכרן בין הסאונד אשר הוקלט על ידי צלמת אקטיבסטילס קרן מנור, ששהתה באום אל חיראן בזמן האירוע, לבין הצילום התרמי שצולם מהמסוק המשטרתי ושוחרר לתקשורת. בעזרת כלים פורנזים מפענח התחקיר חלק מכיווני הירי.

אך לפני שניגש לכך צריך להדגיש, הסיפור איננו הגרסאות השונות, אלא ממשלת ישראל שפועלת לעקור כפר בדואי ממקומו בכדי להקים על חורבותיו יישוב ליהודים בלבד. זה האקדח שנתניהו הניח על השולחן כאשר הקדים בשבוע שעבר וכתב על "כוחותינו" שהורסים בתים, ואתמול הוא ירה בצרורות.

אז מה בדיוק קרה?

בתקשורת דווח כי מחבל מהתנועה האיסלאמית ביצע פיגוע דריסה בעת הפינוי בנגב. אחר כך המשיכה המשטרה ואף קשרה את ה"מחבל" לדאע"ש מכיוון שהחזיק גזרי עיתון בביתו. השר לביטחון פנים אמר: "מחבל השייך לתנועה האסלאמית דהר לעבר כוחותינו במטרה להרוג כמה שיותר שוטרים עוד לפני תחילת הפינוי". מפכ"ל המשטרה התייחס בהלווית השוטר למקרה, כינה את אבו אלקיען מחבל וטען כי לימד חומרי הסתה של דאעש בבית הספר בחורה. למפכ"ל ולשר לביטחון פנים אין בדל ראיה להוכחת טענותיהם.

לפי הידוע לנו מעט לפני שש בבוקר יצא אבו אלקיען את ביתו לכיוון בית אמו בחורה. הוא לא רצה להיות עד להרס ביתו. הוא לקח איתו כסף, מסמכים ומבחנים של תלמידיו שלא רצה שיאבדו בהריסה. מיד כאשר יצא מביתו שוטרים רצו לכיוונו ולפי המשטרה סימנו לו לעצור.

Umm al-Hiran – 18 January 2017_Hebrew from Forensic Architecture on Vimeo.

לפי התחקיר הוויזואלי נראה אבו אלקיען נוסע לאיטו כאשר שוטר יורה שלוש פעמים. לטענת המשטרה אלו יריות אזהרה באוויר. עוד לפני הדריסה נורו 4 יריות נוספות. אולם כפי שניתן לראות טענת המשטרה על ירי באוויר איננה נכונה. מתמונות הרכב הפגוע שהגיעו לידינו ניתן לראות כי בקדמת הרכב אפשר לזהות שתי פגיעות. כמו כן החלון נשבר. כל הפגיעות האלה מצביעות על זווית סבירה ליורה מהצד. הפיזור עשוי להעיד על הפזיזות בה ירה. היורים שמצטרפים אחר כך לירי יורים ברכב מאחור, ולא סביר שפגעו במקומות הללו. כלומר, סביר כי היריות של השוטר הזה, שנורו לפני אירוע הדריסה, כוונו לעבר הרכב ולא לאוויר. גם בטכניקות של ארכיטקטורה פורנזית בהן השתמשו בניתוח הסרטון ניתן לירות כי הקנה כוון כלפי הרכב. כמו כן, השוטר היורה אינו עוצר, ומשחרר את היריות תוך כדי ריצה. קשה מאוד לירות באוויר ולוודא שלא פוגעים באף אחד תוך כדי ריצה.

bbpoverty

שש שניות לאחר הירייה הראשונה, כאשר ייתכן כי אבו-אלקיען כבר נורה, לכל הפחות לאחר ירי מסיבי לעברו, הוא האיץ את הרכב וסטה לצד הדרך, שם דרס את השוטר לוי. כאשר הרכב ממשיך לנסוע אפשר לשמוע את צופרו ב-7 השניות האחרונות של נסיעתו, אפשר להסיק מכך, בסבירות מסוימת, שהנהג ברגע הזה כבר היה מחוסר הכרה.

13 שניות לאחר הירייה הראשונה הרכב נעצר כאשר התנגש בניידת. אפשר לשמוע בברור ירי של כדור בודד בזמן שמספר שוטרים נראים מקיפים את הרכב לאחר שנעצר. זוהי ירייה שנורתה כאשר אבו אלקיען בוודאות לא היווה כלל סכנה, ודרושה חקירה לבדוק מדוע נורתה. לפי מה שפורסם היום בערוץ 10, אבו אלקיען לא מת מיד, וייתכן כי מניעת פינויו שעות ארוכות היא שהביאה למותו.

עדות של ד"ר קובי סניץ שהיה עד לאירוע, ושצילמה קרן מנור, תומכת בממצאים הללו.

אלא אם כן נעשה שימוש במנגנון ההיקש של משטרת ישראל ונסיק כי אבו אלקיען היה מחבל מסניף דאע"ש מקומי על סמך העיתון ודעותיו האישיות של המפכ"ל, הרי שאין שום עדות לכך שבוצעה דריסה בכוונה. יתר על כך, אפשר לקבוע בוודאות כי גרסת המשטרה שקרית.

מכאן צריך לנתח את סיפור הדריסה בהתבסס על כך. למעט גרסת המשטרה, אחת האפשרויות היא שאבו אלקיען נבהל מהירי, כאשר לפחות שתי יריות פגעו ברכבו ואחת ניפצה את חלונו וייתכן ופגעה בו. אז פתח בהאצה כדי לברוח משם ופגע בשוטרים, שלא ברור כלל אם ראה אותם, כאשר התקשה לשלוט ברכב בשיפוע החד ובמהירות מופרזת. על פי גרסה אפשרית נוספת, אבו אלקיען נפגע בצורה כזאת שמנעה ממנו להמשיך ולשלוט ברכב, הצופר שפעל לפחות ב-7 השניות האחרונות לנסיעה עשוי לרמוז על כך.

מח"ש חקרה היום לפחות שני עדים שסיפרו כי השוטרים הם שהחלו בירי וסברו שהדריסה הייתה ללא כוונת זדון, אך קשה לניח כי תגיע למסקנות חותכות.

הגוף שביצע את התחקיר, Forensic Architecture, הוא מכון מחקר שפועל באוניברסיטת לונדון. הוא כולל צוות של ארכיטקטים, חוקרים, יוצרי סרטים, מעצבים, עורכי דין ומדענים, שמבצעים ניתוח מרחבי של זירות פשע.

למה לא להאמין למשטרה

שיקול נוסף שצריך להביא בחשבון בבואנו לבחון את העובדות היא גרסת המשטרה לפגיעה בח"כ איימן עודה באותו בוקר. למרות שהפגיעות בו, כמו גם בנער נוסף מהכפר, משאירות מעט מקום לספק, וסביר להניח נורו בכדור ספוג שחור, הרי שהמשטרה טוענת כי כלל לא בוצע ירי כזה. עודה נבדק היום במכון לרפואה משפטית היום, לאחר שהגיש תלונה למח"ש. אם השוטרים סביר להניח משקרים בסוגיה זאת, כפי שעולה מן העדויות והראיות, צריך לקחת בחשבון שגם כך בעניין הדריסה.

בנוסף לממצאים הללו, סיבה נוספת בגינה כדאי לקחת את גרסת המשטרה בערבון מוגבל היא מקרה הירי בסאמי אל-ג'עאר ב-14 בינואר, 2015 ברהט. אז  ירו בו שוטרים למוות, צעיר בן 22, בעת שחזר מעבודתו. השוטרים טענו כי הירי בוצע לאוויר בדיוק כמו הטענה לגבי הירי הראשוני במקרה זה.

ניצב יורם לוי, מפקד מחוז דרום דאז, צוטט כשהצהיר כי "סאמי אל-ג'עאר נעצר כשהיה ברכב עם סוחרי סמים והיה אחד מהעצורים באותו ערב. ההמון ביקש לשחרר אותם והשוטרים, ששמעו ירי באזור, הרגישו מאוימים. באירוע הייתה סכנת חיים לשוטרים, והם ביצעו נוהל חילוץ במהלכו ירו באוויר", מפליל אותו בדיוק כמו סגן המפקד הנוכחי שמיהר להפליל את אבו אלקיען. אבל סאמי אל-ג'עאר לא היה ברכב וכלל לא היה קשור לאירוע.

בבדיקת פוליגרף התברר כי השוטר שיקר בבדיקת הפוליגרף כאשר נשאל אם ירה באוויר. אחר כך שינה את גרסתו וטען שנפלט לו כדור. בבדיקה שנערכה לקליע שנורה מאקדחו נמצא הדנא של אל-ג'עאר.

למרות זאת התיק נסגר מחוסר ראיות, לאחר השעיה קצרה השוטר הוחזר לעבוד בסמיכות למפקד המחוז אשר בכך הפגין את הגיבוי הניתן במשטרה להרג הבלתי מוצדק של אזרחים בדואים.

> עזרו לנו להמשיך ולעשות עיתונות עצמאית – תמכו בשיחה מקומית

תרומות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf