newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תיעוד חדש מפריך את גרסת הצבא לגבי הירי וההתעללות בפלסטיני ביריחו

יאסין סראדיח נורה על ידי חיילים ביריחו לאחר שרץ לכיוונם עם מוט ברזל בידו. לאחר שנקבע מותו, הצבא מסר כמה גרסאות שונות באשר לנסיבות האירוע. תיעוד חדש חושף כי לאחר שירו בו, החיילים התעללו בו והיכו אותו באכזריות זמן ממושך, מבלי להגיש לו סיוע רפואי

מאת:

חיילים פולשים ללב עיר פלסטינית, בעימות נהרג תושב פלסטיני. כשמתפרסמת הידיעה על כך, הצבא משנה שוב ושוב את גרסתו באשר למה שהתרחש. עד שנחשפת עדות מצולמת, המפריכה את כל הגרסאות.

ב-22.2.18, בסביבות השעה 1:00 בלילה, נכנסו כעשרים חיילים למרכז העיר יריחו, לטענת הצבא כדי לבצע מעצרים בעיר. כרבע שעה לאחר מכן, נכנסו כמה מהחיילים לאחד הבתים וערכו בו חיפוש וחיילים אחרים המתינו בקצה הסמטה שבו היה הבית. נוכחות החיילים גררה עימותים שכללו יידוי אבנים לעבר החיילים. בשלב כלשהו, יאסין סראדיח, בן 35, רץ עם מוט מתכת שמחובר בתחתיתו לג'אנט בניסיון לתקוף את החיילים שעמדו בכניסה לסמטה.

בתיעוד וידיאו ממצלמות אבטחה של חנויות באזור נראה סראדיח כשהוא רץ לעבר החיילים עם המוט בידו. אז יורה בו אחד החיילים בפלג גופו התחתון מטווח אפס. לאחר שנורה, יוצאים מהסמטה, שלושה חיילים נוספים וכל הארבעה בועטים בחוזקה בסראדיח השוכב על הרצפה, מכים בו עם נשקם וגוררים אותו לתוך הסמטה. שם, ממשיכים החיילים לגרור אותו כשהוא על בטנו ולאחר מכן הם גוחנים מעליו, מאירים עליו בפנסים, בועטים בו קלות ומזיזים אותו ברגליהם. לאחר כעשר דקות, בהן לא ניתן לו טיפול רפואי, יורה אחד החיילים רימון גז בפתח הסמטה ואז נראים החיילים כשהם מפנים את סראדיח לתוכה, כנראה בשל התפזרות הגז המדמיע לכיוונם, אל מחוץ לטווח המצלמות.

לאחר כרבע שעה נראים החיילים שוב מחוץ לסימטה, הפעם כשהם מרימים את סראדיח מידיו ומרגליו. הם מעלים אותו לג'יפ צבאי שהתקרב, שפינה אותו מהמקום.

חיילים מתעללים בסראדיח הפצוע:

זמן לא רב אחרי האירוע, הפלסטינים – מגובים בתיעוד מצלמת האבטחה – מסרו כי סראדיח הוכה למוות על ידי החיילים. מאותו רגע, דובר צה"ל שינה את גרסתו לגבי מה שהתרחש באירוע כמה פעמים. בתגובה הראשונה נאמר "הלילה במהלך פעילות למעצר מבוקשים בעיר יריחו התפתחה הפרת סדר אלימה, שבמהלכה מחבל חמוש במוט ברזל רץ לעבר כוח צה"ל וניסה לתקוף את החיילים. הכוח הגיב בירי, התעמת עם המחבל מטווח קרוב והצליח לבלום אותו. על גופו של המחבל נמצאה סכין. הוא פונה על ידי הכוח מהנקודה לקבלת טיפול רפואי. בהמשך נקבע מותו". בהודעה מאוחרת יותר מאותו יום נכתב רק שהוא ניסה לתקוף את הכוח, ש"הגיב בירי, התעמת עם המחבל מטווח קרוב והצליח לבלום אותו", ושמאוחר יותר נמצאה עליו סכין. למחרת כבר טען הצבא שנראה שהוא מת כתוצאה משאיפת גז מדמיע. מתוצאות נתיחת הגופה, שפורסמו באותו יום בכלי התקשורת, עולה שסראדיח נפצע מירי חי לבטנו וייתכן שמת מאיבוד דם, אך הצבא המשיך לטעון שאנשי הצוות הרפואי שטיפלו בו לא ראו סימני ירי על גופו.

מה עושה צה"ל בלב שטח A?

מעבר לשאלות הקשות העולות מהצפייה בתיעוד הזה בדבר האלימות הבוטה שמפעילים החיילים על אדם פצוע ששוכב מנוטרל על הארץ מבלי להושיט לו סיוע רפואי כמתחייב, כמו גם השאלות לגבי השינויים החוזרים ונשנים בתגובת הצבא לאירוע מבלי לתת דין וחשבון על ההבדלים ביניהם, הצופה הישראלי יכול לשאול את עצמו גם מה בכלל עושה הצבא ביריחו, שאמורה להיות תחת אחריות אזרחית וביטחונית מלאה של הרשות הפלסטינית. זה, כמובן, איננו מקרה חריג; כוחות הצבא פועלים תדיר בכל הערים בשטחי A, בידיעה ובהסכמה שבשתיקה מצד כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית, "הסדר" שמעורר את חמת הזעם של תושבים פלסטינים רבים, הרואים בכך הוכחה ניצחת לתפקידה של הרשות הפלסטינית כמשתפי פעולה וקבלני הביצוע של הכיבוש. לטענת פלסטינים רבים, התגמול שמקבלת הרשות הפלסטינית בתמורה ליד החופשית שהיא מאפשרת לישראל בשטחיה הוא מעצר ואף חיסול של מתנגדי הרשות הפלסטינית על ידי הכוחות הישראליים.

הרשות מאפשרת לצבא להיכנס לשטחי A, הצבא מטפל במתנגדי הרשות. הלווייתו של באסל אל אערג', הכפר אל וולג'ה, 17.3.2017

בארגון בצלם, שמסר את התיעוד לפרסום (גילוי נאות: אני חברה בהנהלת הארגון) הביעו דאגה עמוקה נוכח התיעוד. "אירוע זה הוא אחד האירועים החמורים שאירעו בשטחים", נאמר בהודעת הארגון. "חיילים בועטים בחוזקה בפצוע קשה המוטל על הקרקע ומכים אותו בכלי הנשק שלהם – בראשו, בפלג גופו העליון ובמפשעה. לאחר מכן הם גוררים אותו על הקרקע לאורך הסמטה, משל לא היה בן אדם, ונמנעים מלהעניק לו את הטיפול הרפואי הנדרש במשך למעלה מחצי שעה לאחר שירו בו. אל מול התנהלות זו, ההתפתלויות של דובר צה"ל בניסיון להצדיק את האירוע כך או אחרת מדאיגות לא פחות, כמו גם שתיקתם הרועמת של גורמים רשמיים בתוך הצבא ומחוצה לו. אמנם, לפי פרסומים בתקשורת נפתחה חקירת מצ"ח, ואולם הודעה זו רק נועדה ליצור אשליה כאילו הצבא מטפל ברצינות ובחומרה באירוע זה. מניסיון העבר ניתן להניח שחקירה כזו לא תוביל להעמדה לדין של איש מהאחראים להריגתו ולתקיפתו של סראדיח, בוודאי לא של הדרגים הבכירים".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בעקבות האירוע ומכיוון שהמחבל מת בעת שכבר היה נתון במעצר בידי כוחות צה"ל, נפתחה חקירת מצ"ח במסגרתה נבחנות נסיהות מותו וכן בוצעה נתיחה בופת המחבל. במקביל נמשך התחקיר המבצעי המלא לאירוע".

> הצבא משקר נגד משפחת תמימי, העיתונאים משתפים פעולה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf