newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שוטר הרג נער בן 16 בירייה בראשו, מח"ש סגרה את התיק "מחוסר ראיות"

היורה ידוע, אמצעי ההרג ידוע, והשוטר לא היה מוסמך לירות בכדורי ספוג שחורים. זה לא מפריע למח"ש לסגור את התיק נגד השוטר שירה במוחמד סנוקרוט, בעוד השימוש בכדורים שרשימת הקורבנות שלהם הולכת ומתארכת נמשך באין מפריע

מאת:

ב-31 באוגוסט 2014 נורה הנער מוחמד סנוקרוט בן ה-16 על ידי שוטר משמר הגבול בשכונת ואדי אל-גו'ז במזרח ירושלים. שמונה ימים לאחר מכן הוא מת מפצעיו. המשטרה טענה כי הנער היה מעורב ביידוי אבנים, נורה ברגלו בכדור ספוג, ברח ומעד, וכך נפגע בראשו. עוד טענו כי ההידרדרות במצבו חלה רק לאחר שפונה לבית החולים "אל-מקסאד". כפי שפורסם בזמנו בשיחה מקומית, כבר אז היה ברור שמדובר בשקר. היום מח"ש מודה בכך לראשונה, כמו גם בעובדה כי לשוטר היורה כלל לא היתה הסמכה לירי כזה, אך בכל זאת סוגרת את התיק מ"חוסר ראיות".

אדל, דודו של הנער, סיפר לשיחה מקומית על שאירע. לדבריו, מוחמד יצא באותו ערב לקנות לחם לאחר שאביו, שחזר מהעבודה באותם רגעים, ביקש זאת ממנו. "אביו לעולם לא היה שולח אותו אם היו מהומות קרוב לביתו". הוא שב והדגיש כי מוחמד מעולם לא השתתף ביידוי אבנים או אפילו בהפגנה כלשהי, וכי כל בני המשפחה מאמינים בדו-קיום ואין דבר הרחוק יותר מערכיהם מאשר אלימות. מבחינתו הטענה כי יידה אבנים היא הכפשה ובגדר הוספה של חטא על פשע ההריגה.

עוד סיפר אדל כי כעשר דקות לאחר שיצא, הגיעו אנשים בריצה לביתו להודיע כי מוחמד נורה. אחיו של מוחמד יצא מיד והגיע למקום הירי ושם הוא ראה – כמו עדים נוספים במקום – כי מוחמד נורה בראשו. כשניסה לבדוק את מצבו, אחד מהשוטרים שהקיפו את מוחמד כיוון את נשקו לראשו ואיים להרוג אותו אם לא יתרחק. כפי שאפשר לשמוע בהקלטה של מוקד מגן דוד אדום, ובניגוד לטענות השוטרים, כבר אז היה ברור שמצבו חמור. הנער הקיא וראשו התנפח. סימנים אלו לא הפריעו לשוטרים לעכב את פינויו במשך כרבע שעה קריטית, כשהנער גוסס מול עיניהם.

> בחקירת הרג הנערים בביתוניא אין חדש, ולא במקרה

גופתו של מוחמד סנוקרוט מונחת לפני מסע הלוויתו, מזרח ירושלים, ה-8 לספטמבר, 2014. (אורן זיו/אקטיבסטילס)

גופתו של מוחמד סנוקרוט מונחת לפני מסע הלוויתו, מזרח ירושלים, ה-8 לספטמבר, 2014. (אורן זיו/אקטיבסטילס)

תוצאות הנתיחה שלאחר המוות אישרו כי סנוקרוט נורה בראשו. סימן פגיעת הכדור נראה בברור, פגיעה שגרמה לשבר בגולגולת ומאוחר יותר למותו; זאת בניגוד גמור לשקר הירייה ברגלו שנמסר לתקשורת.

חוסר ראיות?

היום (יום ג') מח"ש מודה לראשונה בהודעה למשפחה כי סנוקרוט אכן נפגע בראשו מהירי. כמו כן היא מודה שהשוטר היורה לא היה מוסמך לירות בכדורי הספוג השחורים. למעשה המשטרה קבעה נהלים לירי כזה רק חצי שנה לאחר הרג מוחמד סנוקרוט. עד אז, היא בעצם ניסתה אותו על אוכלוסיה אזרחית ללא נהלים ברורים. הסיבה לסגירת התיק נגד השוטר, לטענת המשטרה, היא "חוסר ראיות", ולכן היא ממליצה לטפל בשוטר היורה בצורה משמעתית. בנוסף, מח"ש לא מצאה לנכון להאשים שום גורם המופקד על השוטר, למרות שהירי בוצע ללא נהלים, כאשר היה ברור כי ירי בכדור ספוג שחור מסוכן בהרבה מקודמו, הכדור הכחול, כפי שנכתב כאן.

המחסור בראיות, לטענת מח"ש, מקטין את הסיכוי להרשעתו של היורה מכיוון שהשוטר כעת טוען כי בכל זאת ירה לעבר רגליו של סנוקרוט. מח"ש טוענת כי ייתכן והשוטר דובר אמת, כי סנוקרוט עמד על גבעה, ולכן ייתכן כי השוטר פספס את רגליו ופגע בראשו שלא במכוון. טענה דומה נשמעה ממח"ש בסגירת תיק הריגתו של סמי אל-ג'אהר, בו השוטר היורה נתפס בשקריו אך מח"ש סברה גם שם שסיכוי הרשעתו נמוך.

בשני המקרים מדובר בטענות תמוהות. לא ברור אילו ראיות חסרות למחלקה לחקירת שוטרים: יש בידה את היורה, ברור מה האמצעי ההרג, אין טענה כי סנוקרוט ביצע דבר המנוגד לחוק, לכן הירי לעברו בכל מקרה לא היה חוקי. בנוסף, בוצע כאן בבירור ירי ללא נהלים כאשר היה כבר ידוע כי הנשק מסוכן בהרבה מקודמו.

עורך הדין המייצג את המשפחה, מונעם תאבת, הודיע כי יערר על סגירת התיק.

מוות ידוע מראש

חשוב לציין שזה אינו מקרה מבודד. לפי נתוני האגודה לזכויות האזרח, מאז הוכנסו לשימוש כדורי הספוג השחור נפצעו בצורה קשה במזרח ירושלים יות מ-30 בני אדם. 14 מתוכם איבדו עין. כמחצית מהנפגעים הם קטינים, ואחד מהם, רק בן 12, סובל מנזק מוחי בלתי הפיך. עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח המלווה את המקרה אמרה על כך: "אוזלת ידה של מח"ש מול התופעה החמורה כל כך ניכרת היטב. באף אחד מהמקרים לא ננקטו הליכים פליליים נגד השוטרים היורים, ובחלק מהמקרים נסגר התיק אף מבלי לפתוח בחקירה".

בנובמבר האחרון זוג נפגע בביתו במזרח ירושלים מירי כזה. שבועיים לפני כן התרחש מקרה דומה. לואי פייסל עאבד, בן 35, נורה בפניו על ידי שוטרים שסיירו ברחוב כאשר עמד בביתו בקומה השנייה בבניין בעיסאוויה. הוא איבד את עינו השמאלית.

מאז נאסר להשתמש בכדורי גומי בהפגנות בתוך הקו הירוק, כמסקנה מדו”ח ועדת אור, השתמשו במשטרת ירושלים בכדורי ספוג כחולים כנשק אל-הרג. כתוצאה מהירי הזה לא נרשמו כמעט פגיעות רציניות, אך לוחמי מג”ב ושוטרים התלוננו כי הכדורים לא אפקטיביים דיים ולא מסוגלים לנטרל מפגינים. בעקבות כך הוכנס לשימוש כדור ספוג בצבע שחור, שכבד ממנו פי שניים.

ד"ר רפיק חוסייני, מנהל בית החולים אל-מקאסד, אוחז בכדור הגומי החדש בו עושה הצבא שימוש לפיזור הפגנות בשטחים הכבושים (צילום: יעל מרום)

כבד יותר, מסוכן יותר: ד"ר רפיק חוסייני, מנהל בית החולים אל-מקאסד, אוחז בכדור הגומי השחור בו עושה הצבא שימוש לפיזור הפגנות בשטחים הכבושים (צילום: יעל מרום)

מאז נרשמו פגיעות חמורת רבות והרג של חפים מירי עם נשק זה. ביולי 2014 נרשמו ארבעה מקרי ירי נוספים לעבר פלג גופם העליון של תושבי מזרח ירושלים. באחד המקרים פגע כדור כזה בעינו של תייסיר סנדוקה וגרם לעיוורון בעין הזו. במקרה אחר צלמת "וואלה" ואקטיבסטילס, טלי מאייר, נורתה בראשה ונגרמו לה שברים בלסת.

ב-16 ביולי בשנה שעברה פנתה האגודה לזכויות האזרח למשטרה בעניין הירי הלא חוקי הרב מהסוג הזה. באוגוסט, כדור ספוג שפגע בפניו של מ' שבר את לסתו והוא נזקק לניתוח, ע' בת ה-14 נפגעה בפניה מכדור ספוג בזמן שעמדה בחלון ביתה בקומה השניה. היא נזקקה לתפרים וראייתה נפגעה. באוקטובר אותה שנה נורתה א’ בגבה מטווח קרוב, כשהיא הייתה מסומנת באופן ברור כעיתונאית. כתוצאה מהפגיעה היא סבלה מקרע בטחול. בנובמבר ילד בן 11 נורה כך ועינו נעקרה. בדמצבר ילד בן 5 נורה בפניו. במרץ השנה ז’, 13, תושב שועפט, נורה בפניו כישצא מבית הספר של אונר”א ביום הלימודים. כתוצאה מהפגיעה הוא איבד את עינו. הרשימה עוד ארוכה.

בחודש מרץ השנה פנתה האגודה לזכויות האזרח ליועץ המשפטי לממשלה ודרשה להפסיק לאלתר את השימוש בכדורים המסוכנים. בפנייה כתבה עורכת הדין אן סוציו כי "למרות שכדורי הספוג נועדו, כך על פי הנוהל, 'לצורך פגיעה קהה ונטרול זמני' של מתפרעים באירועי הפרות סדר, מאז שהוכנסו לשימוש הכדורים השחורים, נגרמו פציעות קשות ביותר לרבים מתושבי ירושלים המזרחית ובכלל זה שברים בחלקי גוף שונים ואיבוד הראייה".

עורכי דינו של שוטר המג"ב שירה בסנוקרוט, דב גלעד כהן ושגיא בלומנפלד ממשרד עורכי הדין ברטל-כהן מסרו בתגובה: "על אף הנסיבות הטראגיות, מח"ש הפעילה שיקול דעת מקצועי וראוי בסגירת התיק, ועל כך שלוחה לה תודתנו"

 

> בניגוד לגרסת המשטרה, הצעיר בירושלים נהרג מירי לראשו

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf