newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

‫החלטת האו"ם: האם הישראלים יבינו את המסר?

העולם הבהיר לישראל שאין תוחלת למודל האפרטהייד שמגלמות ההתנחלויות. עבור נתניהו מדובר בתבוסה אישית צורבת והעלילות על מעורבותו של השמאל במהלך בוודאי כבר נרקמות במחשכים

מאת:

לפני הכל, העניין עצמו. והעניין הוא לא המוניטין של ישראל, לא מעמדה החוקי ולא ההתנהלות של ממשלת הימין. העניין הוא ההתנחלויות.

ובעניין הזה צריך לומר היום את מה שהיה נכון אתמול ושלשום וכל יום מאז 1967: הרעיון של התיישבות לצורך סימון טריטוריה, מתוך כוחנות ועליונות ותוך השלטת שלטון אימים על אוכלוסיה אזרחית רחבה, הוא נפסד, מכוער ובלתי ניתן לקיום לאורך זמן. את התפיסה הזו מביעים ישראלים הוגנים ומציאותיים במשך 50 שנים רצופות. אין תוחלת למודל האפרטהייד שמגלמות ההתנחלויות, שמעניקות לתושביהן היהודים זכויות יתר מופלגות על פני הפלסטינים ילידי ותושבי המקום, ומפוררות את ארצם ורוחם של הפלסטינים לפירורים.

> חסרת משמעות או בדרך להאג? חמש הערות על החלטת מועצת הביטחון

בנייה בהתנחלות ברוכין, דצמבר 2015 (אחמד אל-באז / אקטיבסטילס)

שמים קצוץ על החוק הבינלאומי. בנייה בהתנחלות ברוכין, דצמבר 2015 (אחמד אל-באז / אקטיבסטילס)

הנזק הכי נורא של ההתנחלויות הוא לרוח הישראלית והיהודית: הן מכריחות את השלטון הישראלי להעמיק כל הזמן את שנאת הערבים והפחד מהם, מכיוון שהפחד והשנאה האלה הם מה שמגדל חיילים ומתיישבים שיקיימו את מנגנון ההתנחלות והכיבוש. בלעדיהם אין לו תוחלת.

מגבלות הכוח

מעבר לעניין עצמו, ישנו סיפור ההתנהלות של קואליציית נתניהו-בנט, שהחליטה בשנים האחרונות לשבור את הכלים מול הקהילה הבינלאומית ביחסה לשטחים הכבושים. לא עוד התנהלות זהירה, תוך גיבוש בריתות ומראית עין של שמירה על סטטוס קוו. הגישה הזו, המאפיינת את הציונות המעשית מתחילתה, הוחלפה ברהב והתהוללות, תוך ציטוטים מהתנ"ך וחשיפה מתמדת של האקדח הגדול למותני המדינה היהודי הצנומה.

כאילו שנתניהו ובנט, והכוחות הפועלים מאחוריהם, ביקשו לא רק לסמן ולהוקיע את הדיסידנטים מבית, אה-לה ברית המועצות ומשטרים פשיסטיים אחרים, אלא גם לכפות על העולם כולו את התפיסות התנ"כיות והאידיאולוגיות של הימין הדתי בישראל.

עבור החלק הארי של הקהילה הבינלאומית, לומר לישראל שזה בסדר להתנחל פירושו בעצם להסכים שהיהודים הם גזע עליון. להסכים עם כך שהסיפור ההיסטורי שהישראלים מספרים לעצמם ולעולם על עצמם כל כך נכון עד שהוא מקנה להם קארט בלאנש לעשות מה שהם רוצים עלי אדמות. ואת הדבר הזה שום לובי יהודי פעיל ושום קנוניה של נשק וטכנולוגיות תמורת תמיכה לא יכולים ולא יוכלו להשיג.

היהודים השיגו תמיכה עצומה בעולם למען הקמת בית לאומי בארץ ישראל, מכיוון שהייתה הכרה בצדק ובנחיצות האובייקטיביות של הדבר. להתנחלויות אין צדק ואין נחיצות, ותמיכה בהן אפשרית רק למי שמכרו לחלוטין את יושרם ומצפונם בעבור תמיכה עיוורת בזרם האורתודוכסי, המיליטריסטי והבדלני של העם היהודי.

אתמול הזרם הזה קיבל תזכורת לכך שכוחו מוגבל.

> ברית המדוכאים יושבת בפער בין עמונה לגבעת עמל וואדי ערה

ניסו לכפות על העולם כולו את התפיסות התנ"כיות והאידיאולוגיות של הימין הדתי בישראל. נתניהו ובנט (צילום: אמיל סלמן/פלאש90)

ניסו לכפות על העולם כולו את התפיסות התנ"כיות והאידיאולוגיות של הימין הדתי בישראל. נתניהו ובנט (צילום: אמיל סלמן/פלאש90)

נכון וראוי לציין את ההחלטה ההיסטורית הזו אתמול. היא מכבדת את האו"ם ואת מועצת הבטחון, והיא מאשררת את עמדתם של הישראלים שלא מוכנים להיות חלק ממנגנון הדיכוי של הפלסטינים, גם בישראל שחיה באשליה שבה הנושא הזה פשוט ירד מהשיח, ואין צורך לדון בו. .

מצד שני אין לנו מושג מה יילד יום. אדם כמו נתניהו, שהשקיע את כל חייו בקידום השקר המתנחלי והאנטי-פלסטיני, לא יתייאש עכשיו. אם אנחנו בוחנים את התנהגותו לאחר כישלונות קודמים, כמו ההפסד לאהוד ברק בבחירות 1999 ולאריק שרון בליכוד של תוך כדי ולאחר ההתנתקות, כנראה שההיפך הוא הנכון. התבוסה האישית הצורבת תניע אותו לפעולה תקיפה ונחושה, ביחד עם החבר הביזארי החדש שלו, דונלד טראמפ.

בין הימין הישראלי לאלט-רייט

הברית הישראלית-טראמפיסטית שיצר נתניהו ראויה לטיפול נרחב משל עצמה, אבל אפשר לומר עליה בקצרה: זה מעשה מופקר ונמהר לקשור את גורלה של מדינת ישראל באדם אחד, לא צפוי ונטול תמיכה רחבה וחוצת מפלגות, כזה שאפילו במפלגתו שלו הוא עוף מוזר ולא לגמרי מקובל. אדם שצבר רשימת אויבים ארוכה מאוד מבית ומחוץ ונסמך על הזרם הכי לא-לגמרי-איתנו של הציבור האמריקאי. הישענות על אדם כזה פירושה יצירת יחסי עוינות עם כל השאר הכוחות בתרבות ובפוליטיקה האמריקאית, והפיכת ישראל לנושא פוליטי שנוי מאוד במחלוקת בעולם.

התגובה החצופה והבוטה של נתניהו לאובאמה אתמול, שמביאה לשיא שנים של זלזול בנשיא האמריקאי המכהן ובמחנה שהוא מייצג, ובמיוחד אחרי הטלת כובד משקלה של ישראל הרשמית מאחורי טראמפ, מן הסתם יותירו רושם נמשך בדעת הקהל הדמוקרטית בארה"ב. גישה כזו כלפי המפלגה הדמוקרטית והנשיא האהוב והפופולרי שלה דווקא עשויה להיות זרז לחשיבה מחודשת על הסוגיה הישראלית-פלסטינית בחוגים הליברליים (שהרוב המכריע של היהודים האמריקאים משתייכים אליהם).

כתוצאה מכך, העמדה של בארני סנדרס כלפי הסכסוך, שמדברת על הפלסטינים במונחי חמלה, שוויון, צדק וכבוד, עשויה לעבור מהשורה השניה של המפלגה הדמוקרטית אל קדמת הבמה. מועמדים דמוקרטיים בבחירות הבאות יתקשו לשכוח את היחס של נתניהו וממשלו לניסיון שלהם להיות מתווך פרו ישראלי מובהק, אך הוגן, בסוגיה הפלסטינית. ניסיון שהתנפץ שוב ושוב על הנחישות הימנית להשתלט על יו"ש בכל מחיר.

> אולי עכשיו תורנו להפגין נגד "תור הזהב" האל-זמני של עמונה וההתנחלויות?

נתניהו מהמר וממהר לקשור את גורלה של ישראל בגורלו של הנשיא החדש של ארה"ב. דונלד טראמפ, עצרת בחירות בסוף אוקטובר (Gage Skidmore CC BY-SA 2.0)

נתניהו מהמר וממהר לקשור את גורלה של ישראל בגורלו של הנשיא החדש של ארה"ב. דונלד טראמפ, עצרת בחירות בסוף אוקטובר (Gage Skidmore CC BY-SA 2.0)

ההודעה הזו של נתניהו מאמש, יחד עם ההתלהבות הבלתי מסויגת מטראמפ רק תתרום ליצירת זיקה אסוציאטיבית בין נתניהו ומחנה הכיבוש לטראמפ ורמיסת הנורמות הדמוקרטיות האמריקאיות. בין הימין הישראלי לאלט-רייט האמריקאי, עם כל האיום שזה האחרון מציב על מעמדה ויציבותה של ארצות הברית. היחלשות של המחנה הזה, או ירידתו של טראמפ מהבמה, תהפוך את החוצפה והיומרות של נתניהו לאתגר אמריקאי דמוקרטי ברור מאי פעם.

ההישג בחבירה לטראמפ, שרובו מדומיין כרגע, עלול להתברר כמקח טעות רציני מאוד עבור הימין הישראלי. הוא כבר לא יכול לטעון שהוא מעוניין בהסדר אנושי והוגן כלשהו. לא אחרי חוק ההסדרה, דחיית מאמצי התיווך של הצרפתים ומדינות נוספות והצהלות על טראמפ, שנתמך במליונים על ידי אדלסון, הספונסר הראשי של ביבי.

פניו של הימין הישראלי להמשך הכיבוש עד שהסדר הוגן לא יהיה אפשרי. זה, לכל הפחות, צריך להיות ברור עכשיו.

כמתנגדי כיבוש בתוך ישראל אנחנו צפויים לתקופה קשה מאוד: העלילות על מעורבותו של השמאל בהצרת צעדיה של ישראל בוודאי כבר נרקמות במחשכים. מצד שני אנחנו יודעים: ההתנגדות העולמית להתנחלויות שרדה את המלחמה הקרה ואת סופה של ברית המועצות. את מלחמת יום הכיפורים ואת מלחמת לבנון. את הקפיצה העצומה קדימה של סין ואת האביב הערבי. אנחנו יכולים לשער במידה רבה של בטחון שהיא תשרוד גם את ימי האיש הביזארי ביותר שאייש את החדר הסגלגל בבית הלבן.

אתמול בערב נחשפנו לאמירה ברורה מאוד על העמדה הבינלאומית כלפי האחיזה היהודית-ישראלית בשטחים. אחיזה שאינה מוסרית ואינה אפשרית באמת. יש לקוות שהציבור שאינו ימני קיצוני בישראל יבין את הרמז, וינתק את החבל והמשקולת שקושרים אותו למפעל הנפסד  והמסוכן של ההתנחלויות.

> בחדשות של ערוץ 20 יסבירו שהיהדות שייכת לימנים בלבד

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf