newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לא בבית ספרנו: האבולוציה במערכות החינוך בישראל ובארה"ב

89 שנים אחרי "משפט הקופים" בו מורה לביולוגיה בארצות הברית נשפט באשמת הוראת אבולוציה לתלמידיו, רק חצי אחוז מהתלמידים בישראל לומדים על הנושא

מאת:

ב-25 במאי 1925 החל משפטו של ג'ון סקופס, מורה מחליף לביולוגיה בעיר דייטון, באשמת הוראת אבולוציה לתלמידיו. לימים נודע התיק כ"משפט הקופים". שבועיים קודם לכן עבר חוק במדינת טנסי שאסר על לימוד האבולוציה של האדם, וסקופס החליט להפר את החוק בכדי להפוך את המשפט לכתב אישום נגד הבורות שאותו חוק כפה על תלמידי המדינה בבתי הספר הציבוריים. הוא הורשע ונקנס במאה דולר. רק ב-1967 נפסל החוק לאחר שבית המשפט העליון בארה"ב קבע שהוא לא חוקתי בהיותו נובע ממניעים דתיים.

ג'ון סקופס. (צילום:Watson Davis)

ג'ון סקופס. (צילום:Watson Davis)

89 שנים (ויום אחד) עברו מתחילת משפט הקופים ו-145 שנה מאז פרסומו המכונן של צ'ארלס דרווין "מוצא המינים", די מדהים לגלות שלמרות שהעולם השתנה ללא היכר עדיין יש צורך להאבק בסוגיה הזו.

אמנם במקום חוק, היום בישראל, משרד החינוך פשוט דואג שרק כ-0.5 אחוז מהתלמידים בישראל ילמדו אבולוציה בבית הספר, אך התוצאה דומה. כלומר ההסבר היחיד ש-99.5 אחוז מתלמידי ישראל מקבלים בבית הספר להתפתחות האדם הוא הופעתו הספונטנית על פני כדור הארץ לפני כמה אלפי שנים, וכי צלע ממנו היא מקורה של האשה. בתשובה לשאילתה של ח"כ ווילף ב-2012 על פשר המצב הזה נאמר על ידי מפמ"רית ביולוגיה במשרד החינוך כי האבולוציה לא נלמדת בבתי הספר בגלל "רגישות הנושא אצל קבוצות מסוימות, העמקה בנושא האבולוציה נלמד רק כנושא בחירה". שרת החינוך האחרונה שניסתה לשנות את המצב המחריד הייתה שולמית אלוני אשר בסופו של דבר פוטרה בשל כך בלחץ מפלגת ש"ס.

בריאתנות היא תאוריה מקובלת בעולם המדעי אליבא דאריאל

בחלק מהאוניברסיטאות המצב עגום עוד יותר. אם בבתי ספר מתעלמים מהנושא, הרי שבמערכת ההשכלה הגבוהה כבר מנסים לתת לתאוריה הבריאתנית כסות מכובדת. בסוף השבוע נתקלתי בסיפור מדהים שהתרחש בסתיו האחרון באוניברסיטה שבהתנחלות אריאל.

אסיה קזנצבה, בוגרת תואר בבילוגיה מאוניברסיטת סנט פטרסבורג ועיתונאית מדעית, הגיעה ללמוד סמסטר במוסד במסגרת תוכנית "מסע" במימון הסוכנות היהודית. בבלוג שלה (רוסית) היא מתארת את שאירע עת השתתפה בקורס חובה בנושא יהדות ומדע. באחד השיעורים ד"ר פנחס פולנסקי הסביר כביכול את חוסר יכולתה של הברירה הטבעית לעצב את העולם שאנו מכירים, לעומת התאוריה של הבריאה התבונית הגורסת כי לאל יד בכך.

ד"ר פולנסקי לא עצר בנקודה המביכה הזו והמשיך לטעון כי זו תאוריה מקובלת בעולם המדעי, למעשה המקובלת ביותר. נוכח שקר גס זה קזנצבה פנתה לרשויות האוניברסיטה בתלונה רשמית אשר לא זכתה לתגובה. בראותה כי כך המצב היא תיארה את האירועים בבלוג האישי שלה בתופסת תדהמתה כי במאה ה-21 דברים כאלו נאמרים באוניברסיטה, והוסיפה פרשנות על רמת הלימוד הנמוכה שעליה מצביע המצב. הפוסט כבר זכה לתגובה, אך לא לזו שהיא ציפתה לה.

ב-23.10.2013  קזנצבה הוזמנה לשיחה עם ראש המעבדה בה עסקה במחקר וזה נזף בה בהוראת הנהלת האוניברסיטה, אשר התברר כי קראה את הבלוג שלה באדיקות, בהתאם למיטב המסורת של "האח הגדול". הוסבר לה שוב כי תאוריית דרווין היא לא עובדה מבוססת, ובכל מקרה זו לא סיבה להכפיש את את המוסד ורמת הלימודים בו. עוד נאמר לה כי הגזימה בתיאור שיעור הסטודנטים הדתיים וימנים אשר לומדים בה (נגיד, אז?).

בעקבות כך גם זכתה קזנצבה למטר הכפשות (רוסית) בבלוגים בשפה הרוסית אשר כינו אותה אנטישמית, אוייבת של המדינה היהודית, וכפויית טובה, וזאת נוכח המימון שקיבלה. את קזנצבה הטענות מצחיקות, והיא שמחה מאד לעזוב ולהצטרף שוב לעולם מדעי מחוץ לבועת אריאל.

זה לא מקרה יחודי. אותו ד"ר פולנסקי מעביר קורס דומה באוניברסיטת בר-אילן. שיחה שניהלתי לפני כמה שנים עם סטודנטית מהמוסד במחלקה לביולוגיה הסתיימה כשהיא מספרת על הרשעתו וכליאתו של מדען גרמני אשר לכאורה זייף עדויות שתומכות באבולוציה, מידע אותו צברה כמובן בקורס לתאוריה ההתפתחותית.

שר החינוך מפרסם מניפס פסאודו-מדעי נגד תורת דרווין 

כששר החינוך הוא שי פריון התקווה לשינוי במצב המחריד הזה קטנה מאד. בתשובה לשאלה באתר "כיפה" פירון עונה כי אין סתירה בין תיאוריה התפתחותית לבין המדרש. או אז מביא השר מאמר "מבוסס" מאת הרב והגניקולוג מרדכי הלפרין התוקף את התיאוריה.

למרות שטענותיו דומות לטענה כי אם היום לא נפל לי תפוח על הראש אזי תאוריית הכבידה היא שקרית, או לטענה שהסבר אפשרי לכאב שאדם חש בראש כשהתפוח נופל עליו נגרמת מכך שאלוהים מכפכף את פדחתו בדיוק באותו הרגע – החלטתי בכל זאת להתייחס אליהן.

כך הוא מתחיל:

תיאוריית מוצא המינים של דרווין משתמשת בחוקי ברירה טבעית כדי לנסות לתת הסבר ל'אמונה' בהעדר בריאה אלוהית, ובהתפתחות טבעית של האדם מן הקוף, שהתפתח מיצורים נחותים יותר, שהתפתחו מתא ביולוגי ארכאי, שנוצר במקרה על ידי התרחשויות פיזיקליות וכימיות בעידן קדמון… לא ניתן להדגים במעבדה שינויים בהם מין אחד של בעלי חיים יעמיד צאצאים הדומים למין אחר. על דרך אסוציאציה, המצב דומה להבדל בין הכימיה והאלכימיה. להנחה שחוקי ברירה טבעית יכולים להסביר גם לידת צאצאים מזן שונה של הוריהם הקדמונים, יש אופי של השערה ואקסטרפולציה פרועה, חסרת הוכחה מדעית… מבחינה מדעית ניתן לומר שתיאורית מוצא המינים, לא רק שאינה מוכחת, אלא שהיא כמעט מופרכת.

יש לא מעט טענות לא נכונות בקטע הנחרץ הזה. תאוריית האבולוציה לא טוענת שהאדם הוא צאצא של הקוף, היא גורסת כי לשני המינים יש אב משותף, למעשה דרווין בעצמו נמנע מלדבר על האבולוציה של האדם ב"מוצא המינים". התיאוריה לגבי אב משותף מגובה במחקרים פילוגנטיים ב-DNA שמהם ניתן להסיק בקלות אפילו מתי בדיוק הפיצול קרה. לדבר על לידה של מין ממין אחר זה פשוט חוסר הבנה עמוק של התיאוריה. למעשה שר החינוך והלפרין יוצאים כאן לא מול דרווין, אלא מול ימי הביניים ומול הרומאים שהכליאו חמור וסוסה בכדי לקבל פרד בעל מספר כרומוזומים שונה מהם, ובעצם ביצעו ניסוי בו נולד מין ממין.

והמאמר ממשיך:

על פי התיאוריה דרושים אלפים רבים של דורות לפיתוח איבר חדש, עד להפיכתו לאמצעי עזר במלחמת הקיום. בדרך כלל אותו איבר היה אמור להיות מכשול עד נקודת התפתחות מסויימת, ואלה שנשאו אותו היו צריכים להתחסל באותו תהליך טבעי המביא להישרדות החזקים. בנוסף, גם לדעת מאמיני התיאוריה יש כמה קפיצות ענק בין שלב לשלב המקשות באופן חמור על תיאוריית מוצא המינים. לאור כל אלה דרושה אמונה מופרזת, אולי אפילו פנאטית, כדי להמשיך ולהאמין בתיאוריה.

זו טענה נבובה ומוכרת, וההסבר הפשוט לה כבר ניתן בספרות הפופולרית לפני עשרות שנים בספרו של ריצ'ארד דוקינס "השען העיוור". איבר מורכב יכול להעניק יתרון אבולוציוני גם בשלבי ההתפתחות שלו. קיימים מודלים מתמטיים שמדגימים את תהליך האבולוציה של העין או כנף למשל. אותו עיקרון עצמו מיושם בדיציפלינות מדעיות שונות ומשיג תוצאות יפות במדעי המחשב למשל בפתרון בעיות סבוכות על ידי שילוב אלגוריתמים פשוטים בצורה אקראיות תוך שימוש במוטציות וברירה טבעית לאורך "דורות" רבים עד להשגת אלגוריתמים מותאמים.

המאמר מסכם:

הרוצה להאמין (בתורת דרווין ג.ב.).. רשאי לעשות זאת על אחריותו בלבד, תוך הכרה בכך שמדובר באמונה אישית ולא במדע אובייקטיבי…

וזה החלק הכי מסוכן במאמר ובדעותיו של שר החינוך. אמנם שר האוצר לא חייב להיות כלכלן, ואולי עדיף אפילו ששר הביטחון לא יהיה גנרל לשעבר, אך לדעתי כדאי מאד ששר החינוך לא יהיה בור ובטח לא כזה שדובק בבורותו גם מול ידע שזמין כבר 145 שנים ויותר. הרי ברור שביחס לאבולוציה לא מדובר בכשל חינוכי כמו רבים אחרים אלא בהשמטה מכוונת. השקרים שתוארו לעיל משמשים אותו, ביודעין, בכדי להביא את התאוריה לרמה של אמונה בלתי מבוססת, ומכאן לתרץ את אי לימודה בבתי הספר, כי הרי אין סיבה להעדיף אותה על סיפורי בראשית או כל מעשייה אחרת.

"שום דבר לא הגיוני בביולוגיה אלא לאורה של תורת האבולוציה"

בכך מונעים שר החינוך והאוניברסיטאות מתלמידי ישראל היכרות עם תורה אלגנטית שלא רק מסבירה מאיפה העושר הבלתי נתפס של צורות החיים מגיע, אלא גם מספקת ניבואים לגבי צורות חיים לא ידועות, למשל רפרף בעל לשון ארוכה מספיק בכדי להתאים לסחלבים ייחודיים שהולכים ומתגלים, ועוד דוגמאות מרתקות רבות.

ההיקש המבריק של דרווין לגבי הברירה טבעית ותוספות מאוחרות יותר על תפקיד האקראיות והדיסקרטיות בה מסתכמים היטב בכותרת מאמרו של הביולוג תאודוסיוס דובז'נסקי מ-1973: "שום דבר לא הגיוני בביולוגיה אלא לאורה של תורת האבולוציה". לפחות מסיבה זו לימודה הוא נדבך חשוב בידע הבסיסי שמערכת החינוך צריכה להקנות לבאיה במאה ה-21, בכדי לאפשר ולעודד לשאול שאלות על עולמם ולספק להם את הכלים וההשראה המתאימה בכדי לחפש להן תשובות.

לסיום, לימוד האבולוציה אינו סוגיה דתית כי אם פוליטית ולא מעט אנשי דת תומכים בלימודה. כל הדתות הגדולות נמנעות מהתנגשות ישירה בתאוריות מדעיות מבוססות. אחרת היהדות היתה צריכה לשלול את כוח הכבידה בשל תיאורים כמו "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון", או עלייתו של הנביא אליהו השמיימה, או תיארוך בעזרת פחמן -14 בגלל גיל היקום וכדור הארץ לפי התנ"ך.

הן גם מצליחות למצוא פתרונות מעניינים מול הוראות מפורשות כמו מכירת חמץ וירטואלית בפסח; בשל מחסור בכוח פוליטי כהני דת מתירים לא להשמיט חובות של עניים לבעלי הון בשנת שמיטה; קתולים בצרפת נהגו להשליך בשר לבאר בימי שישי ואז לדוג אותו בשל איסור אכילת בשר ביום זה אך קיום היתר לאכול דגים; ואורתודקסים ברוסיה אשר אסרו על עצמם להשתמש בשמן בששת השבועות שלפני הפסחא, אך לא בכזה המופק מחמניות ולכן הכליאו אותם למימדי ענק בכדי לספק את הצורך בימים אלו.

פתרון מהסוג הראשון, הפסאודו-מדעי, או השני הן דבר מתבקש מול עוצמת הראיות החד-משמעיות התומכות בתורת דרווין. הימנעות מכך נובעת בלי ספק לא מסיבות דתיות, אלא משמרנות הנזהרת חלילה מלערער על מעמדו של האדם כשונה בתכלית מחיות אחרות. שהרי מדובר כפסע במדרון חלקלק משם למסקנה שאולי גם כל בני האדם לא כאלו שונים זה מזה, והרעיון המסוכן כי דווקא שונות ומגוון יוצרים חיים המתאימים ועשירים יותר בניגוד להתבדלות וקסנופוביה הכה חביבה עליהם.

קרדיט:Saransn

קרדיט:Saransn

 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf