newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מת מפצעיו עיתונאי עזתי נוסף שנורה על ידי חיילים

אחמד אבו חוסיין נורה על ידי חיילים בזמן הפגנה ליד הגדר לפני כשבועיים. הוא עמד במרחק רב מהגדר והיה מסומן עם אפוד עיתונות. היום הוא מת מפצעיו לאחר שאושפז באופן חריג בתל השומר

מאת:

אחמד אבו-חוסיין, עיתונאי תושב עזה שנורה על ידי חיילים לפני כשבועיים, מת מפצעיו היום (רביעי) בבית חולים תל השומר. אבו-חוסיין הוא העיתונאי העזתי השני שנהרג מירי חיילים בחודש האחרון, ואחד מארבעים ההרוגים בהפגנות.

ביום שישי לפני כשבועיים (13.4) הלך אחמד אבו-חוסיין (24), תושב מחנה הפליטים ג'באליה לסקר את ההפגנה ליד הגדר. לדברי אמו, שהתראיינה אתמול (לפני מותו) ל"שיחה מקומית", הוא עבד עם סוכנות ידיעות קטנה בשם "ביסאן", ולפי הוועד הבינלאומי להגנה על עיתונאים הוא היה עיתונאי בתחנת רדיו המזוהה עם ארגון "החזית העממית" (טרם הצלחנו לברר אם מדובר בשני מקומות עבודה בהם עבד בו זמנית, או בזמנים שונים).

כך או כך, הוא לבש אפוד שמסומן בבירור עם המילה PRESS, וכפי שניתן לראות בווידאו מהמקום עמד יחד עם חבורה של צלמים בסמוך לאוהל העיתונות ב"מחנה השיבה" – כשכדור מצלף ישראלי פילח את בטנו, ריטש את אבריו הפנימיים, וגרם לניתוק חלקי של זרימת הדם למוח ובסופו של דבר לשיתוק מוחי. לדברי אמו מדובר בכדור בעל ראש חלול שנפתח בתוך הגוף לאחר הפגיעה ויוצר נזקים חמורים במיוחד, מהסוג שתועד אצל עשרות ההרוגים ומאות מהפצועים בהפגנות ברצועת עזה בחודש האחרון.

העיתונאי אחמד אבו חוסיין בעבודתו בעזה

העיתונאי אחמד אבו חוסיין בעבודתו בעזה

חלפו יומיים שלמים לפני שישראל אישרה להעביר את אבו-חוסיין הפצוע לטיפול בבית חולים ברמאללה, שכן בבתי החולים ברצועה לא הצליחו לעזור לו. אחרי ארבעה ימים ברמאללה, שם מצבו המשיך להדרדר, הועבר בחמישי האחרון לטיפול בתל השומר. בכך הפך אבו-חוסיין לאחד מהפצועים הבודדים ברצועה שהורשו להכנס לטיפול רפואי בארץ, בניגוד לעמדת שר הביטחון, אביגדור ליברמן, פיקוד הדרום ומתאם הממשלה לפעילות בשטחים (מתפ"ש) – שמתנגדת באופן מוחלט להכנסת פצועים מירי חיילים על ההפגנות לישראל. יתכן שהיותו של אבו-חוסיין עיתונאי, והרעש הבינלאומי שיצרה הריגתו של העיתונאי יאסר מורתג'א (שהיה חברו של אבו-חוסיין, לדברי אמו), היא שעזרה להגמיש את הכללים הפעם.

בבית החולים נאמר לאמו של אבו-חוסיין שהוא לא צפוי להחזיק מעמד עד סוף השבוע, ואכן הוא מת מפצעיו היום בצהריים.

לפי הוועד להגנת עיתונאים, לפחות 13 עיתונאים נורו מאש חיה על ידי חיילים ישראלים בעזה בהפגנות בשבועות האחרונים, לרבות יאסר מורתג'א ואחמד אבו-חוסיין. בעקבות המקרים האלה, עיתונאים בעזה קוראים עכשיו להתערבות בינלאומית כדי להגן עליהם:

"אחמד תמיד צפה שזה יכול לקרות לו", אמרה לי אתמול אמו של אחמד אבו-חוסיין. היא קרובת המשפחה היחידה לה הותר להכנס לישראל עמו, ועד היום היא העבירה את זמנה לצד מיטת בנה, וישנה על ספסלי המבקרים בבית החולים. "המצב בעזה קשה. אין עבודה. אבל לאחמד תמיד הייתה אמביציה, והוא רצה להתקדם", סיפרה ל"שיחה מקומית" ולחולוד מסאלחה מארגון "אעלאם". "חברים הציעו לו את העבודה הזאת, והוא היה כותב ומצלם בשביל סוכנות ידיעות ושולח את החומרים לפרסום".

אמו של אבו-חוסיין העבירה את הימים האחרונים כמעט לבדה. מדי פעם הגיעו עיתונאים – כמעט כולם ערבים – לבקר ולתמוך. בזמן שהיינו שם הגיעה גם ח"כ חנין זועבי להביע את תמיכתה במשפחה ולנסות לעזור. האם, בת 45, סיפרה שאחמד, שאינו נשוי, היה בנה בכורה. יש לה עוד שני ילדים, בת 21 שלומדת באוניברסיטה, ובן 17 שעדיין בתיכון.

אמו של אחמד אבו-חוסיין בבי"ח תל השומר (חולוד מסאלחה)

אמו של אחמד אבו-חוסיין בבי"ח תל השומר (חולוד מסאלחה)

מדוברות מתפ"ש נמסר בתגובה:

"ראשית, מתוקף היותה של מדינת ישראל מדינה ריבונית, לה הזכות להחליט מי יבוא בשעריה. אין לתושבים זרים כל זכות מוקנית להיכנס לשטח ישראל, ובכלל זה לפלסטינים תושבי רצועת עזה. על כן, על פי הנחיית מתאם פעולות הממשלה בשטחים ואלוף פיקוד הדרום הוחלט שכל בקשת טיפול רפואי של פעיל טרור או מפר סדר שלקחו חלק באירועים אלימים תסורב.

"יחד עם זאת, מקרים הומניטריים חריגים נבחנים על בסיס הערכת המצב הביטחונית ובהתאם לשיקול הדעת של מפקד האזור. מתחילת הפרות הסדר האלימות בגבול רצועת עזה אושרו מספר בקשות יציאה לטיפול רפואי , בהן בקשתו של העיתונאי אחמד אבו-חסין".

במתפ"ש לא ענו לשאלת "שיחה מקומית" לגבי המספר המדויק של האישורים שניתנו.

[עדכון, 26.4] יום לאחר הפרסום הגיעה התגובה הזו מדובר צה"ל:

״נסיבות הפגיעה באחמד אבו חוסיין ייבדקו.

"צה״ל פועל מול ארגוני טרור המנסים להפוך את אזור הגדר עם ישראל למרחב לחימה תת- ועל-קרקעי, כשבמרחק של עשרות מטרים מהגדר, מצויים יישובים ישראליים. המשימה של צה״ל היא להגן על יישובים אלה ולמנוע חדירה לתוך ישראל. שבועות צה״ל מזהיר מהתקרבות לגדר וקורא לתושבי עזה שלא לציית להוראות חמאס ולהימנע מפעולות טרור ופעולות אלימות אחרות נגד ישראל. למרות זאת, ביום שישי צה״ל התמודד עם אלפי אנשים שמתקרבים לגדר בהובלת חמאס. כוחות צה״ל מתמודדים עם ירי, ידוי בקבוקי תבערה ואבנים ומיסוך עשן למניעת פעולת חיילי צה״ל.

"בתגובה, כוחות צהל פועלים בהתאם להוראות ברורות המיועדות לתרחיש הנוכחי. הכלים שצה״ל משתמש בהם כוללים אזהרות, אמצעים לפיזור הפגנות, וכמוצא אחרון, ירי חי באופן מדויק ומדוד. צה״ל מחוייב למנוע חדירה לשטח ישראל ואיומים נגד כוחותיו ונגד אזרחי ישראל.

צה״ל לא מכוון ירי לעבר עיתונאים. צה״ל מעודד עיתונאים להמנע משהות באזורים בהם מבצע חמאס פעולות טרור ומוביל הפרות סדר אלימות, ככסות למעשי טרור.

"צה"ל לא השתמש בתחמושת הנזכרת בפנייתך".

העיתונאי אחמד אבו-חוסיין אחרי שנורה במהלך הפגנה ליד הגבול ב-13.4.18

העיתונאי אחמד אבו-חוסיין אחרי שנורה במהלך הפגנה ליד הגבול ב-13.4.18

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf