newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

האיום החלול של השר איוב קרא נגד רשת אל ג'זירה

שר התקשורת איוב קרא כינס מסיבת עיתונאים ובה הצהיר כי "יסגור" את אל ג'זירה, אלא שבחינת הכלים שעומדים לרשותו מראה כי האיום ריק מתוכן, ואין משמעות להכרעה אותה קיבל

מאת:

כותב אורח: משה רונן

שר התקשורת החדש, איוב קרא, ערך ביום ראשון השבוע מסיבת עיתונאים שבה הצהיר כי הוא יפעל לסגירת אל ג'זירה בארץ. איוב קרא אמר שהוא השר היחיד בממשלה ששפת אימו היא ערבית, ולכן הוא היחיד שמבין את שידורי אל ג'זירה בערבית. ראש הממשלה נתניהו מיהר לברך את השר (בטוויטר) על סגירת תחנת השידור.

בכך ביקש קרא ללכת בעקבות ארבע מדינות ערביות – מצרים, סעודיה, בחריין ואיחוד האמירויות – שהודיעו על סגירת משרדי אל ג'זירה בשטחיהן, עקב ניתוק היחסים עם קטאר.

> ארגון העיתונאים עתר לבג"ץ נגד אלימות המשטרה כלפי עיתונאים

אבל שר התקשורת טעה כמו שרזי ברקאי טעה בשעתו, כשחיפש את "האחראי על האינטרנט". שר התקשורת במדינה דמוקרטית איננו ממונה על התקשורת, ואיננו יכול "לסגור" את אל ג'זירה, כפי שעשו המדינות השכנות. יחס המדינה אל אל גז'ירה, בפועל, מתחלק לשניים: השליטה ביכולת האיסוף של עיתונאי התחנה, והשליטה על שידורי התחנה בגבולות המדינה.

הצהרות מפוצצות ואפס סמכויות

למעשה, אין למדינה כלים חוקיים המאפשרים לה להגביל את יכולתם של עיתונאים אזרחי המדינה לעבוד במקצועם, כל זמן שהם אינם עוברים על החוק. וליד אל עומרי, הכתב הבכיר של "אל ג'זירה" בישראל, הוא אזרח המדינה.

לגבי כתבים זרים, יכולה המדינה להגביל את ויזת העבודה שלהם בישראל. ויזת עיתונאי ניתנת, בדרך כלל, לעיתונאים נושאי תעודת לע"מ. לע"מ, למודת בג"צים, אינה שוללת תעודות עיתונאי "סתם". יש לה כללים. בדרך כלל, נשללת תעודת עיתונאי כאשר שב"כ קובע שהוא מהווה סיכון בטחוני, או כאשר העיתונאי מספק ללע"מ מידע כוזב, כפי שטענו שם בפרשת העיתונאי ההולנדי דרק וולטרס.

לפי הארץ, לע"מ לא שללה אף תעודת עיתונאי של כתב של אל ג'זירה. לע"מ פנתה לשב"כ בבקשת חוות-דעת, וסביר ששב"כ לא ישנה את עמדתו בעקבות מסיבת עיתונאים של שר התקשורת. בכל מקרה, גם אם תהיה חוות דעת שלילית של שב"כ, תעודת העיתונאי של כל נושא תעודה כזאת לא תישלל אלא לאחר שימוע מסודר, בהתאם לכללי לע"מ.

השר קרא הודיע גם שיפנה לשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, "שיפעיל את סמכויותיו" לסגירת משרדי אל ג'זירה בארץ. לא ידוע לי על סמכויות של השר לביטחון פנים לסגירת כלי-תקשורת. בפקודת העיתונות המנדטורית הוענקו סמכויות לסגירת עיתון (מודפס) לשר הפנים, אבל הפקודה הזאת בוטלה לפני כמה שבועות על-ידי הכנסת. בארגון העיתונאים היינו שותפים לדיון בוועדת הכלכלה על ביטול הפקודה.

איום ללא שיניים

שידורי אל ג'זירה נקלטים במדינת ישראל בשתי דרכים: באמצעות לווייני התקשורת הערביים או באמצעות גורם ישראלי המעביר את השידורים. לשר התקשורת אין מן הסתם שליטה על לווייני התקשורת הערביים. ייתכן שלסעודיה או למצרים יש שליטה כזאת. הגורמים הישראליים המעבירים את השידורים הם HOT, YES ואולי גם הגורמים החדשים, כמו סלקום TV ו-פרטנר TV. כאן יש לשר התקשורת יותר שליטה, מכיוון שמועצת הכבלים והלוויין יושבת במשרדו.

> תקשורת ודעה קדומה: הישראלים לא שמעו על המחאה הבלתי אלימה בירושלים 

שר התקשורת איוב קרא במהלך מסיבת העיתונאים בה הצהיר על כוונתו "לסגור" את אל ג'זירה בתאריך 6/8 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

שר התקשורת איוב קרא במהלך מסיבת העיתונאים בה הצהיר על כוונתו "לסגור" את אל ג'זירה בתאריך 6/8 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

בינתיים, ככל הידוע לי, מועצת הכבלים והלוויין עדיין לא קיימה שום דיון בנושא. גם יכולותיה מוגבלות, מכיוון שהגורמים החדשים מעבירים את ערוצי התקשורת באמצעות רשת האינטרנט, שעליה אין (עדיין) שליטה של מועצת הכבלים והלוויין.

השר קרא הצהיר גם שהוא יקדם חקיקה בנושא. כמו שאנחנו יודעים, הליכי החקיקה הם ארוכים ומסובכים. ניסיון לחקיקת בזק בעניין מיסוי על הדירה השלישית נפסל השבוע על-ידי בג"צ. הליכי חקיקה כאלה יוכלו להתחיל רק אחרי החגים, עם תום פגרת הקיץ של הכנסת שהחלה בשבוע שעבר. הצעת חוק ממשלתית צריכה לעבור את אישור משרד המשפטים, לצאת ב"דף לבן" לחוות דעת של כל המשרדים והגופים הציבוריים, ואז לצאת ב"דף כחול". אינני מאמין שמישהו יתחיל הליך כזה, שמתאים לטורקיה אך אינו מתאים לישראל.

כדי להבין את מהות ההצהרה, ניסיתי להשיג את דובר משרד התקשורת ואת לשכת השר, הם לא מרימים שם את הטלפון. נראה מסיבת העיתונאים של שר התקשורת היא בינתיים דיבורים בלבד. הרצינות של דבריו מתבטאת בכך שאפילו דובר משרד התקשורת עדיין לא הוציא הודעה מסודרת על כוונות השר.

משה רונן הוא רכז חופש העיתונות בארגון העיתונאים

מה חושב הצנזור החדש של האקדמיה על התקשורת, שוברים שתיקה וחיי אזרחים פלסטינים?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf