newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שקד רוצה לחקור פגיעות בפלסטינים? הנה רשימת הצעות ראשונית

שרת המשפטים הצליחה להביא לחקירתו באזהרה של דובר ארגון שוברים שתיקה בעקבות עדותו על שירותו הצבאי. אולי ראוי ששקד תפעל על-פי אותן אמות מידה מוסריות גם ביחס לעשרות התיקים נגד חיילים וקצינים שהיו מעורבים בהרג פלסטינים לא חמושים, תיקים שטויחו ונסגרו הרחק מהעין הציבורית

מאת:

אין כל טעם להסתחרר סביב הפרובוקציה האחרונה של שרת המשפטים שקד, אשר הביאה את דובר שוברים שתיקה, דין יששכרוף, לחקירה באזהרה בעקבות עדות שהשמיע במהלך סיור של הארגון על חלקו באלימות נגד תושב פלסטיני במהלך שירותו הצבאי. כן, השרה שקד, זה מה שהם עושים: מעידים. מספרים לציבור הישראלי – עד כמה שמדיניות סתימת הפיות שלכם מאפשרת – איך נראית המציאות היומיומית של כיבוש, ומה טיבו של המפגש בין החיילים עליהם הטלתם את המשימה לממש את שאיפות האדנות שלכם לבין התושבים שמשלמים עליהן את המחיר.

אני רוצה להתעכב לרגע על ההנמקה שסיפקה שקד לפנייתה ליועץ המשפטי לממשלה בעניין הזה: "לאור החשיבות הרבה שאני רואה בשמירה על שמה הטוב של מדינת ישראל ושל חיילי צה"ל, ראיתי לנכון לפנות אליך על מנת שתבדוק את אמיתות המקרה. ככל שיתברר כי יש אמת בפרסומים, הרי שיש לפעול לאלתר למיצוי הדין".

> "זהו משא ומתן שעם ישראל מנהל עם עצמו"

האם תדרוש לחקור גם את עוזי דיין על טיוח הרג חמישה פלסטינים חפים מפשע? איילת שקד (אורן זיו / אקטיבסטילס)

29 כדורים בגופם של שני חקלאים ראויים לחקירה?

שמה הטוב של מדינת ישראל ושל חיילי צה"ל, על זה ראוי לשמור. חייהם של מיליוני תושבים פלסטינים חסרי הגנה תחת כיבוש אלים אינם מעניינה של השרה, את זה כבר הבנו מזמן. ואין תימה גם על כך שהשרה אשר דורשת את מיצוי הדין עם פעיל שמאל היא אותה השרה שקראה להעניק חנינה לאלאור אזריה, חייל שירה למוות באדם גוסס על הארץ. אבל אולי לצד הרדיפה האובססיבית של השמאל, כבוד השרה תשקול לגלות את אותן אמות מידה מוסריות גם ביחס לעשרות התיקים נגד חיילים וקצינים, חלקם בכירים מאוד, שהיו מעורבים בהרג פלסטינים לא חמושים, תיקים שטויחו ונסגרו בדממה, הרחק מהעין הציבורית. גם אלה, כבוד השרה, לא מוסיפים למדינה ולצבא כבוד גדול.

אולי תרצי למשל להורות לפתוח מחדש את תיק החקירה בעניין האחים מראם אבו איסמעיל ואיברהים טהא שנורו למוות על ידי מאבטחים אזרחיים במחסום קלנדיה; אולי תשקלי לדרוש לחקור את נסיבות מותם של אוסייד ומוחמד קאדוס שנורו למוות יחד על ידי קצין בצבא שאת כה חרדה לשמו הטוב; אולי את נסיבות הריגתו של פיראס קסקס שנורה בגבו ונהרג סמוך לרמאללה.

אולי תקראי לחקור ברצינות מה היה חלקו של האלוף רוני נומה במותו של עבדאללה ג'ארושי שנורה ונהרג על ידי צלף כאשר יצא מבית אחותו; אולי תרצי להתעניין בנסיבות מותו של אבראהים סרחאן שנורה ונהרג על ידי כוח דובדבן כאשר נמלט לאחר ששמע ירי שלא היה קשור אליו בשום צורה.

אולי תחשבי שראוי לחקור בצורה רצינית מדוע חייל רוקן 29 כדורים לתוך גופיהם של שני בני הדודים סאלח ומוחמד קוואריק – חקלאים שקמו בבוקר לעבד את אדמתם; אולי ראוי שהציבור הישראלי ידע למה הורה קצין בדרגת אל"מ לירות באיהאב איסלים בן ה-17 שעמד במרפסת ביתו בשכם ושוחח עם בני משפחתו.

אולי ראוי גם לחקור לאן נעלם החייל שירה בגבו של נהג המונית זכריה דראגמה, 37, תושב הכפר טובאס שבצפון השומרון, במאי 2006, או את המקרה של יאסר א-טמייזי שנעצר כי לא נשא תעודת זהות וכמה שעות אחר כך, בעודו כפות ועצור בבסיס צבאי, נורה למוות.

> כָּל הָעַרְסִים יָבוֹאוּ: המזרחים והמתנחלים יביאו את השלום

"כשזה נגמר אתה לא רוצה לעצור ולחשוב. אתה לא רוצה שזה יפריע לך במשמרת הבאה" (צילום: שוברים שתיקה)

ומה עם עוזי דיין?

אלה רק כמה מקרים בודדים, השרה שקד. כמוהם יש עוד ערימות. את יכולה, למשל, לדרוש לפתוח בחקירה נגד עוזי דיין שהעיד בגאווה לא מוסתרת כיצד טייח את הריגתם של חמישה פלסטינים חפים מפשע. אם תחליטי בכל זאת להמשיך בפארסה הזו, יתכן שתמצאי את עצמך מול דרישה של מאות שוברי שתיקה להעמידם לדין ביחד עם יששכרוף, ותסייעי להביא את קולותיהם לכל בית בישראל מעל דוכן העדים בבית המשפט.

עד אז, החברים האמיצים משוברים שתיקה ממשיכים וימשיכו להעיד. ביום שבת 1 ביולי יתקיים אירוע של הארגון, "מראה שחורה", בו יקריאו עדויות נוספות של חיילים שבחרו לשבור שתיקה. הנה תשובתו של אחד ממוסרי העדות כשנשאל "מדוע החלטת לשבור שתיקה?":

כי הייתי בשוק מכמה שאנשים לא יודעים מה, כמה אני לא ידעתי, עד שבאתי לסיור שלכם, הייתי בטוח שאני מאסטר בזה, ששום דבר לא יכול להפתיע אותי. אבל הייתי בשוק ממה שראיתי, וגם כשאחרי זה ניסיתי לספר על זה לאנשים אז הרבה מהם לא רצו לשמוע, או לחלופין אלה שרצו לשמוע היו בשוק מהמצב. אני חושב שזה מאד חשוב לשקף את הדברים האלה. בלי קשר לדעה פוליטית כזאת או אחרת, זה משהו שאני חושב שאזרח במדינה, חשוב שהוא ידע את הדברים האלה […] באופן כללי כאילו, כשאתה בצבא אתה לא באמת חושב על הדברים שאתה עושה. אתה בסה"כ רוצה לראות את הסרט שלך בשקט, וגם כאילו לא יודע, אני לא חושב על מה שאני עושה ועל ההשלכות של זה. כי אני במשמרת. אני בפעילות. זה מאד קשה לעצור ולחשוב. וכשזה נגמר אתה לא רוצה לעצור ולחשוב. אתה לא רוצה שזה יפריע לך במשמרת הבאה. וכן, זה דברים שחשוב שאנשים ידעו, יבינו מה הם עושים".

> שמע ישראל: שישים שנה של השתקה התפרקו אמש בלב ירושלים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf