newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אימה באשקלון: "באזעקה אנחנו יוצאים לחדר המדרגות, לא למקלט"

דיירי הבניין שבו נהרג אתמול אדם מפגיעה ישירה של רקטה חזרו הבוקר לבתיהם כדי לאסוף כמה חפצים אישיים. לא כולם יודעים היכן יבלו את הלילה. מצב המקלטים עגום, השכונה סובלת מהזנחה קשה, וביבי עדיין מלך ישראל

מאת:

בשכונת ביאליק בדרום אשקלון, עשרות תושבים וסקרנים מתאספים ליד בניין השיכון שספג אתמול סמוך לחצות פגיעה ישירה מרקטה שנורתה מרצועת עזה. קצת אחרי השעה שש בבוקר נשמעות שוב אזעקות צבא אדום. מעלינו מערכת כיפת ברזל מיירטת שיגורים נוספים.

תושבים שפונו אתמול בלילה מהבניין חוזרים לאסוף את חפציהם, ומספרים על רגעי האימה ועל ההרוג – מחמוד עבד אלחמיד אבו עסבה, תושב חלחול שבגדה, והפצועה שהיתה איתו בזמן הפגיעה, שחולצו רק שעה ארוכה אחרי שכוחות ההצלה עזבו את הזירה. אחד השכנים, גנדי בסקין, נכנס לבניין לאחר שכוחות ההצלה עזבו את המקום, וביחד עם עיתונאי ״כאן״ מצא את הזוג שגר בקומה הרביעית. ״שמעתי רעש ועליתי למעלה, שם ראיתי את האישה והגבר מתחת להריסות, חילצתי אותם בידיים שלי״, הוא מספר. ״זאת טעות של הכוחות שעזבו בלי לבדוק, עד עכשיו אני בחרדות ממה שראיתי למעלה״.

. ״אם המקלטים היו במצב טוב הזקנים יכלו לרדת פעם אחת ולהישאר שם כל הלילה, אבל פשוט אין נגישות״. שכנים ליד הבניין שנפגע מרקטה, אשקלון (אורן זיו/אקטיבסטילס)

ההזנחה מתחילה לפני הרקטות. אשקלון (אורן זיו/אקטיבסטילס)

רבים מהתושבים במקום הם עולים ותיקים וחדשים מרוסיה ואתיופיה, שחיים בבניין בן 4 קומות משנות ה-50, בכל קומה שתי דירות קטנות עם שני חדרי שינה וסלון קטן. אחת התושבות, אביבית, מחזיקה בידה חלק מהרקטה שפגעה בבניין ומצביעה לעבר החלונות של דירתה בבניין סמוך, שהתנפצו לגמרי, כמו בדירות רבות אחרות מסביב. ״אין לנו עבודה, המצב מאוד קשה פה״, היא מספרת על שגרת החיים, עוד לפני ההסלמה הנוכחית. עובדי העירייה עברו בלילה ובבוקר והתקינו ניילונים במקום הזגוגיות, אך התושבים חוששים שהתיקונים יימשכו עוד זמן רב. עובדי עיריית אשקלון עובדים במרץ על ניקוי המדרכות והשטחים שבין הבניינים, ועל גיזום העצים. אחד העיתונאים מתבדח שסביר להניח שזו הפעם הראשונה שעובדי העירייה מטפלים באזור ליד הבניינים האלה, שנראה מוזנח מאוד.

מסיור בתוך הבניין עולה שהקומות העליונות ספגו נזק רב, וספק אם הדיירים יוכלו לחזור ולהתגורר בבניין בעתיד הקרוב. הדיירים שהורשו להיכנס אחד-אחד לבניין מנסים לארוז מעט חפצים. בקומה העליונה, חדר השינה של הזוג שנפגע נהרס לגמרי. בין ההריסות ניתן לראות מזרון.

״אתמול ישבתי בחדר, חשבתי שהבניין הולך לקרוס, ראיתי כדור של אש. לא ידעתי מה לעשות אז רצתי לחדר המדרגות, הכל היה ענן אבק וריח של גז״, מספר טמסגן מלקה, צעיר שגר בבניין שנפגע. ״העברתי את הלילה אצל דודה שלי, ואת הלילה רק השם יודע איפה נעבור״, הוא אומר בזמן שהוא מחזיק מעט חפצים שהציל מחדרו. ״אין לנו מרחבים מוגנים, אז אנחנו מתחבאים בחדר המדרגות״. לעת עתה התושבים לא יכולים לחזור לבניין, מכיוון שהוכרז כמסוכן למגורים. ״ישנתי שעה או שעתיים, אבל קמתי מהיירוטים של הרקטות שנורו בבוקר, במקום לקום לשעון מעורר התעוררנו לאזעקות״. טמסגן מבקש להעביר מסר לתושבי הדרום: ״צריך להקשיב להוראות כי זה מצליח חיים, אני לא האמנתי שזה יקרה, אבל הדברים הכי לא צפויים קורים״.

ההרס שאחרי פגיעת הרקטה, אשקלון (אורן זיו/אקטיבסטילס)

הבניין שנפגע ישירות מירי הרקטה, אשקלון (אורן זיו/אקטיבסטילס)

לקראת הצהריים, יו״ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, וח״כ עמיר פרץ, תושב שדרות והוגה כיפת הברזל, מגיעים לסיור במקום ומתקבלים ברגשות מעורבים. חלק מהתושבים צועקים עליהם "ביבי המלך, אל תבואו לעשות הון פוליטי", אך כולם, גם הימנים שבהם, משבחים את ח״כ פרץ על חלקו בפיתוח כיפת הברזל.

צעירה שמשדרת בשידור חי בפייסבוק את הנעשה בשטח אומרת בזמן הסיור: ״אין כמו ביבי, אתם לא יודעים מה הוא עשה בחיים שלו״. בהמשך היא מאשימה את רבין והשמאל במצב הביטחוני. גבאי מגיב לטענה הזו בראיון קצר לתקשורת: ״צריך לזכור שנתניהו והימין מנהלים את ישראל בעשור האחרון, לא מפלגת העבודה, אז אי אפשר לבוא אלינו בטענות על המצב. כשעמיר היה שר ביטחון הוא עשה את הדבר הכי משמעותי לביטחון הדרום, כיפת הברזל״.

מנחם אחישר, תושב אשקלון ב-42 השנים האחרונות שגר בסמיכות לבניין שנפגע, עומד בסמוך לגבאי ופרץ. ״לא יכול להיות שהמדינה תונהג על ידי בן אדם שאין לו אחריות, כמו במקרה הצוללות", הוא אומר. "בכל העולם אין דבר כזה שמנהיג לא אחראי למה שקורה סביבו״. לגבי הפעולה של הצבא בתוך שטח הרצועה, שנחשפה והפכה לתקרית שהחלה את סבב האלימות הנוכחי הוא קובע: ״לא היה צריך לעשות את זה בתקופה כל כך רגישה, זה דומה לאריק שרון שעלה לאל אקצא רק להדליק את המצב, צריך קצת הגיון״.

מפרגנים לפרץ על כיפת הברזל, "אבל אל תבואו לעשות הון פוליטי". אשקלון (אורן זיו/אקטיבסטילס)

כיפת ברזל בפעולה (אורן זיו/אקטיבסטילס)

רוב התושבים מסביב, עם זאת, לא מסכימים עם הדעה שמציג אחישר, ודורשים פעולה נחרצת מצד ממשלת נתניהו. בראיונות לכתבים הרבים הפוקדים את האזור, רבים טוענים שנתניהו נכשל בהגנה על הדרום.

״אנחנו צריכים להשמיד את עזה״, אומר לי מימון ביתאן, שגר בסמוך לבניין שנפגע. ״בעזה לא רוצים לחיות איתנו. אולי זה מיעוט, בעצם בטוח, אבל הם הורסים לכולם את החיים״. תושב אחר מספר שהיה נוהג לנסוע באופניים לעזה לפני שנים. ״היום אין הרתעה, אז הייתי רק מתקרב לילד פלסטיני והוא כבר היה מפחד״.

תושבי שכונת ביאליק שהגיעו לאזור הבניין שנפגע התלוננו על מצב המקלטים. ״אצלנו המקלט פתוח כל השנה, אבל הוא לא במצב טוב, אין חשמל, אין מים״, מספרת סמדר פלנסיה. לצידה עומד ישראל חיים, שמוסיף "לא למדו כלום מהמלחמה בשנת 2014״.

״אם יש אזעקה אנחנו יוצאים לחדר מדרגות, לא יורדים למקלט״, מספר מתן מושיאשוילי. ״יש אצלנו אנשים מבוגרים בבניין, לחדר מדרגות הם יוצאים בקושי אבל למקלט הם לא יכולים לרדת", מוסיף צעיר אחר ומראה לי את המקלט הסמוך. בכניסה למקלט יותר מ-20 מדרגות תלולות, שמקשות כניסה מהירה לזקנים או חולים. ״אם המקלטים היו במצב טוב הזקנים יכלו לרדת פעם אחת ולהישאר שם כל הלילה, אבל פשוט אין נגישות״.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf