newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"הם תופסים אותך ולא מפסיקים גם כשאתה לא מתנגד, חסר אונים"

"תוך כדי שהרביצו לי עמד שוטר אחד עם אלה. הוא הרים אותה ואיים 'אם אתה ממשיך לצעוק אני מזיין אותך, רוצח אותך', אז שתקתי, כי האמנתי לו". עדותו של עומרי כהן מהפגנת יוצאי אתיופיה בראשון, בתל-אביב

מאת:

כותב אורח: עומרי כהן

הנה וידאו שלי ושל אח שלי, מקבלים מכות מחבורה של שוטרים בהפגנה של יום ראשון. אפשר לראות שאני (עם התיק) הולך אחורה, עד שארבעה-שבעה שוטרים מתחילים לפרק אותי במכות. את אח שלי הם פירקו עם אלות ואגרופים לפנים.

עשרות שוטרים על מפגין אחד. מכות באלות על אלו שהעזו להתבונן מהצד.

Posted by Neta Kind-Lerer on Sunday, May 3, 2015

הם תופסים אותך ולא מפסיקים גם כשאתה צועק שאתה לא מתנגד, גם כשאתה בידיים שלהם די חסר אונים. תוך כדי שהרביצו לי עמד שוטר אחד עם אלה. הוא הרים אותה ואיים עליי ״אם אתה ממשיך לצעוק אני מזיין אותך, רוצח אותך״, אז שתקתי, כי האמנתי לו. הם רעבים לזה ובגלל זה ההפגנה הזאת מכעיסה אותם, כי חלק מהסיפוק שלהם בתור שוטרים זה הרגעים האלה, הרגעים בהם הם בתוך קסדה, ויש לך כל כך הרבה אגרופים בפנים שאתה לא יכול לשאול אותם מי הם. ואז הם עוצרים אותך, אומרים לך שיפתחו לך תיק על התנגדות למעצר, על סירוב להתפנות, ואפילו על תקיפת שוטר.

אחרי זה הריצו אותי על המדרגות של העירייה, הגדולות האלה, והכניסו אותי לשם. הם שמו לי אזיקים וזרקו אותי על כורסא שחיכיתי עליה לפני חודש לשלם ארנונה. אחרי זה הורידו אותי במדרגות, וראיתי את אח שלי באזיקים, מדמם משלושה מקומות שונים בפנים שלו. כשחיכיתי להיכנס לזינזנה, ראיתי איך השוטרים מתנהגים.

> אין כמעט משפחה אתיופית שלא חוותה אלימות. זה הסיפור שלי.

המעצר האלים של עמרי ואחיו. מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב (אורן זיו)

המעצר האלים של עמרי ואחיו. מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב (אורן זיו)

ראיתי שוטרים מתנהגים אחרת לאתיופים. ראיתי אותם אומרים להם להוריד שרוכים מהנעליים באופן אחר, ראיתי אותם מפחידים אותם, מושיבים אותם על הרצפה עם אזיקים ועומדים שלושה מסביבם. גם אני ישבתי על הרצפה, אבל הצלחתי להסביר לכמה וכמה שוטרים למה הם פשיסטים וחייתיים באופן שמזכיר לי את הנאצים. זה לא שהשוטרים הם נאצים, אבל גם הנאצים היו שוטרים בסך הכל, פשוט התנהגו באמות המידה של המשטר המפעיל אותם.

בתור אתיופי אני מניח שהפריבילגיה הזאת, של לפתוח את מחשבותיי אלה בפני שוטר, הייתה נחסכת ממני. כשאמרתי לעצור שהיה לידי שהם רק מנסים להשפיל אותו, היס"מניק שעמד מעליו הסתובב אליי ואמר לי "הלו הלו סתום ת'פה יא זין". (אני לא מקלל אנשים שאני ממלצר אותם כי הם אומרים משהו, והם אפילו לא באזיקים).

אחרי כמה דקות: סנסציה. שוטר הביא עצור. אנדריי, השוטר שהחזיק אותי, אמר לשוטר השני: "תראה תראה אבי הביא עצור", ואז ראיתי שוטר אתיופי עם עצור אתיופי. את אנדריי זה הצחיק. הוא אמר שהוא צריך לצלם את זה. השוטר העיף את העצור לרצפה, והביא לו מכות. אנדריי צוחק, וכל השוטרים צוחקים. משתה של גזענות ואופל. מפחיד.

> משפחתו של יוסף סלמסה: שוברים את קוד השתיקה של יוצאי אתיופיה

המעצר האלים של עמרי ואחיו. מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב (אורן זיו)

המעצר האלים של עמרי ואחיו. מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב (אורן זיו)

זה לא נגמר שם, הלילה הזה עוד ארוך ואיתי בזינזנה היו עוד 20 עצורים, רובם אתיופים. הסיפורים שלהם יותר חשובים, אבל אני ראיתי שם את החולי המשטרתי במלוא תפארתו. ראיתי אותם חוקרים ילדים טובים שישבו איתי בזינזנה 4 שעות, ומתחילים במשפט ״אתה הולך להסתבך, אתה בעייתי אתה״, או מפקד תחנה שנכנס וצועק מעל הכתפיים של הילד שנחקר ״תן לו מעצר בית חמישה ימים, ושיגיד תודה שהוא לא בכלא״. מי שחושב שאנחנו העצורים היינו אלימים צודק.

היינו אלימים בזה שנשארנו בכיכר, אפילו שזרקו עלינו רימונים ומים וסבון. היינו חייבים להישאר. אחרי שאתה רואה אנשים מבוגרים מחליקים מהקצף לפיזור הפגנות ונופלים, אתה נשאר. אחרי שאתה רואה ביום אחד עשרה אנשים נעצרים באלימות, כולם יותר כהים ממך, וראית כבר 20 מעצרים כאלה בחייך ברחוב, אתה נשאר ואתה נלחם. עאלק נלחם. נשאר ומקבל מכות, ואז נעצר. אסור לפחד מהתיקים שלהם ומהמכות שלהם. צריך לשפוט את השוטרים האלה. ויש רשימה ארוכה של שוטרים שצריכים להישפט ולהיענש על מעשים שהם עשו, על אנשים שהפכו לנכים, אנשים שהרגו, ילדים שצילקו בלב ובגוף. זו הדרישה. ועד שלא נראה שוטרים שאחראים לאסונות בחייהם הפרטיים של אנשים באים על עונשם, לא נפסיק להתנגד. אבן גבירול עלתה באש ללילה אחד, בגלל שבלב של אנשים יש שריפה ענקית כשהם חושבים על משטרה.

אתיופים/יות – נשים – ערבים/יות – מזרחים/יות – חרדים/יות – להט״ב – אנשי/ות מחאה -א.נשים עניים/יות – מפונות דיור – פליטי/ות עבודה. צדק לכולם.

עומרי כהן, בן 20, תושב יפו.

תגובת דוברות מרחב יפתח:

המחאה של יום ראשון, למרות שהתקיימה בניגוד לחוק וללא קבלת אישור כנדרש, הוכלה על ידי משטרת מחוז ת"א מתוך כוונה לכבד את חופש הביטוי ורצון לאפשר את זכות המחאה. 

למרות האיפוק ועל אף שנעשו פעולות רבות של המשטרה  בניסיון הדברות עם המוחים עברה המחאה להתפרעות משולחת רסן תוך פגיעה ברכוש הציבור ותקיפה קשה של שוטרים שגרמה לפציעתם של עשרות מהם שנזקקו לקבלת טיפול רפואי בביה"ח. בשלב זה משנוצרה סכנה לשלום הציבור ניתנה הנחייה לשוטרים לפזר את ההתפרעות ולבצע מעצרים של התוקפים ולשם כך נאלצו השוטרים להפעיל כוח סביר בהתאם לחוק ולסמכויות. במידה וישנן טענות לחריגה בהפעלת הכוח עי מי מהשוטרים עומדת למתלוננים הזכות לפנות לגורמי החקירה הרלבנטיים.

> הפגנת יוצאי אתיופיה: רימוני הלם, כדורי ספוג ועשרות פצועים ועצורים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf