newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צפו בתיעוד: שוטרים סמויים היכו ילדים ועיתונאים במאה שערים

אלימות המשטרה מצליחה לחבר את כל הקבוצות שהמדינה מנסה להפריד ביניהן - ערבים, חרדים ומפגיני שמאל. השבוע הוקמה שדולה בכנסת למלחמה באלימות המשטרה, והערב: הפגנה בפתח תקווה. בואו

מאת:

בתיעוד שהתפרסם אמש (שישי) מרחובות מאה שערים בשעות אחר הצהריים, נראים שוטרים ושוטרים סמויים נוקטים באלימות חמורה כלפי ילדים חרדים, עוברי אורח ועיתונאים, במבצע המשטרתי שזכה לכינוי "חרדקים יזומים". בעקבות אלימות השוטרים, ממנה סבלו אף המפגינים במוצאי שבת בפתח תקווה, הקים ח"כ אילן גילאון שדולה נגד אלימות המשטרה בשיתוף פעולה עם ח"כים חרדים וערבים.

במסגרת המבצע, אליו יצאה המשטרה לראשונה בערב חג השבועות בשעות אחר הצהריים ושזכה לביקורת מצד בית המשפט (מה שלא מנע מהמשטרה לשוב ולבצעו, ולחטוף שוב ביקורת על כך), מחוללים השוטרים פרובוקציה ברחוב העיר כאשר הם מתחזים לחיילים חרדים – ומתנפלים על המוחים נגד נוכחות החיילים בשכונת מאה שערים.

> עצורים בהפגנה נגד שחיתות בפ"ת: "על כל עצור יבואו אלף"

המשטרה יצאה למבצע בניסיון לבער את המחאה נגד החיילים החרדים וחוק הגיוס, שנקראה "מחאת החרדקים", על שם הכינוי החרדי הרווח לחייל חרדי – חרד"ק – חרדי קל דעת (כאן כתבתי על "המאבק" המדומה בקמפיין הזה, וכיצד צה"ל מעצים אותו). כדרכה, לאחר שחוללו את הפרובוקציה, פתחו השוטרים והסמויים באלימות כוללת כלפי כל עוברי הרחוב ואף כלפי עיתונאים שניסו לתעד את האלימות – אותה ספגו אף ילדים צעירים, כפי שניתן לראות בתיעוד שהתפרסם.

אלימות המשטרה משולחת הרסן שבה על עצמה בהפגנות חרדים, בפינוי האלים מאום אל חיראן, במחאות בפתח תקווה ועוד, כשהיא זוכה לגיבוי וגיבוי שבשתיקה מצד השר לביטחון פנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך.

את אלימות המשטרה ביום שישי גינו בחריפות חברות הכנסת זהבה גלאון ותמר זנדברג ממר"צ, מרב מיכאלי מהמחנה הציוני ואפילו בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי. קולם של חברי הכנסת החרדים נדם, נכון ליום שישי, מן הסתם בעקבות זיהוי המחאה נגד הגיוס עם האופוזיציה למפלגות החרדיות ברחוב החרדי.

כאמור, עוד בטרם נכנסה השבת שחרר השופט את כל העצורים בהפגנה, ביניהם עסקנים בכירים בחסידות הירושלמית "תולדות אהרן", ונזף במשטרה. מהמשטרה נמסר בתגובה כי "פעילות זו מצטרפת למכלול פעילויות יזומות ומתוכננות, גלויות וסמויות, בירושלים ובאזור, אותן מבצעת המשטרה במטרה להמשיך ולמנוע כל נסיון פגיעה בלובשי מדים. המשטרה מדגישה כי הפעילות המבצעית המתוכננת תימשך ככל שידרש".

> פעילה תעבור ניתוח לאחר ששוטרים שברו את זרועה ביום ירושלים

בעקבות אלימות השוטרים בשורת אירועי מחאה שהתקיימו לאחרונה, הודיע יו״ר סיעת מרצ חה״כ אילן גילאון על הקמתה של "השדולה נגד אלימות משטרתית". גלאון אמר כי "ישנה מגמה מטרידה מאוד של מקרים הולכים ומצטברים בהם שוטרים מניפים ידיים על אזרחים. על המשטרה לעשות את תפקידה לטפל בפשיעה, ודאי לא להיות ידו הארוכה של שלטון המנסה להשתיק את מתנגדיו".

גילאון הוסיף: "בכוונתי להקים בכנסת את השדולה נגד אלימות משטרתית ולפנות אל חברי כנסת מכל סיעות הבית, חילונים וחרדים, יהודים וערבים, ימנים ושמאלנים. אלימות השוטרים הפכה, לדאבון הלב, לכזו הפוגעת במגזרים רבים בהם מפגינים חרדים, אוהדים בספורט, פעילים פוליטים, מחוסרי דיור, טרנסג׳נדרים, אתיופים ועוד. זו מגמה בלתי נסבלת, כשברקע נתונים מטרידים מאוד על היקף סגירת התיקים במח"ש על מקרי אלימות מן הסוג הזה. על הכנסת לתת על כך את הדעת ולפעול בשורה של כלים העומדים לרשותה כדי להתריע ולהרתיע — אוי לו לשלטון המניף יד על אזרחיו".

גילאון אף התייחס למעצרם של המפגינים במוצאי שבת האחרונה בהפגנה בפ״ת, ואמר: ״מדהים ומקומם לראות כיצד המשטרה הגיעה להפגנה מבעוד מועד מתוך כוונה לעצור בה את המפגינים, כפי שמעיד אוטובוס העצורים עמו הגיעו השוטרים למקום. המשטרה איננה צנזורית וכל נסיון להלך איימים על מפגינים באמצעות מעצרים ודרישת שחרורים בערבויות גבוהות הוא נסיון לנקוט נואל לשבור את רוחם של המפגינים ולשבש את זכותם הדמוקרטית למחות". יצויין כי עד כה הצטרפו לשדולה חברי הכנסת איימן עודה, דב חנין, חנין זועבי, מיקי רוזנטל, אורי מקלב, יגאל גואטה, יעל כהן-פארן, עאידה תומא-סולימן, מיכל רוזין, תמר זנדברג, עיסאווי פריג׳, זוהיר בהלול, ג׳מעה אזברקה, יוסי יונה ויהודה גליק.

בואו להפגין: הערב תערך הפגנת זעם בפתח תקווה "לא לחיסול הדמוקרטיה וחופש הביטוי!". ההפגנה תתחיל בשעה 19:30 בכיכר גורן, רחוב העצמאות 65.

שוטר סמוי גורר ילד שנפצע ממכות השוטרים ברחובות "מאה שערים" (צילום: "מחאת החרדים הקיצוניים")

שוטר סמוי גורר ילד שנפצע ממכות השוטרים ברחובות "מאה שערים" (צילום: "מחאת החרדים הקיצוניים")

> שוטרים גרמו לשבר בידו של מני נפתלי בעת מעצרו במהלך הפגנה מול בית היועמ"ש

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf