newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סבא שנרדם על המפתן: כך הראו לנו את אליפות אפריקה בכדורגל

שידור משחקי אליפות אפריקה בכדורגל בישראל היה מפגן של אוריינטליזם ספורטיבי: הכדורגל, ההישגים הספורטיביים והמתח שמילא את היבשת לא הגיע למסך, שנשאר מערבי ומתנשא. סיקור

מאת:

כותב אורח: רן שמעוני

לפני כשבועיים וחצי הסתיימה אליפות אפריקה 2017 שנערכה בגבון. ערוץ הספורט רכש את זכויות השידור, והחל לקדם באינטנסיביות את האליפות מפני שאף אחד פה לא באמת רוצה לראות אותה (כפי שעשה עם פוטבול אמריקאי וענפים נוספים). כחלק מקידום האליפות, לקראת השידורים הפיק ערוץ הספורט קליפ מיוחד עם הזמר הישראלי אליזה אקוונדו (במוצאו מחוף השנהב), עם קצב מסחרר ומילים שמזמינות את הצופה להתמכר לקסם האפריקאי, ולדבריהם – "לגלות עולם חדש של כדורגל".

> מצרים הפסידה בגמר; קמרון היא אלופת אפריקה בכדורגל

אוהד כדורגל ממצרים בעת משחקי אליפות אפריקה (צילום: ויסאם נסאר, פלאש90)

אוהד כדורגל ממצרים בעת משחקי אליפות אפריקה (צילום: ויסאם נסאר, פלאש90)

במהדורה הלילית של חדשות הספורט הקפידו לשדר מדי לילה רגעים ביזאריים ממשחקי היום, דברים שיכולים לקרות "רק באליפות אפריקה". למעשה, בכך הצטרף ערוץ הספורט לרשתות החברתיות השונות בהן הוצפנו במסר זהה, לעתים במובלע ולעתים במפורש; שוער שנפצע כשניגש לבעיטת שוער, מרימי אלונקה שהפילו שחקן פצוע, קריין מצרי אקספרסיבי שיצחיק את כולנו. כל אלו – שנאספו בחיפוש ראשוני ביותר – מייצרים תמונה כביכול משעשעת, אך בעיקר נבערת ונחותה של אליפות אפריקה. ערוץ הספורט מבהיר לצופיו כי אין מדובר בסיקור ליגת האלופות או בפלייאוף ה-NBA, אלא בחיקוי אפריקאי חיוור למודל מערבי מצליח. כל אלו, אם כן, עונים על הגדרתו של אוריינטליזם.

מה שממשותף לכולכם הוא שאינכם אנשי "המערב"

"אוריינטליזם" הוא מערך של השקפות ודימויים הבאים לידי ביטוי באומנות, מחקרים אקדמיים, וכן, גם בספורט. אותם דימויים מרכיבים לבסוף מערכת ידע אחידה שמשרתת את תהליך הכפפתו של המזרח אל המערב. ההנחה היא כי בין המערב למזרח ישנם הבדלים מהותיים, ואנשי המזרח הם שונים בתפישתם והכרתם מאנשי המערב.

את המונח "אוריינטליזם" טבע אדוארד סעיד בספרו הנושא את אותו השם בשנת 1978, אך גם היום ב-2017 העולם שופע בתפיסות אוריינטליסטיות, חלקן כה שגורות בלשון הדיבור שאנחנו כלל לא מבחינים בהן; עצם ההבחנה בין מערב למזרח (אגב – מזרחי ומערבי, ביחס למה?) מתבססת על הנחה כי ישנם הבדלים מהותיים בין אותו "מערב", קרי מערב אירופה וארה"ב לבין ה"מזרח" המכיל בתוכו לא פחות משלוש יבשות, וכולל את מדינות אסיה, אפריקה ואמריקה הלטינית. בנוסף, אותה הבחנה למעשה טוענת כי יש מן המשותף בין עמי המזרח, קווי דמיון כלשהם שמצליחים לעקוף או למחוק אלפי קילומטרים, שפה, תרבות והיסטוריה שונות. אך בראש ובראשונה, בעיני המערב, המשותף לכל עמי המזרח הוא שהם אינם אנשי המערב – שונים בטבעם, ביכולותיהם ובשאיפותיהם.

סיקורה של אליפות אפריקה 2017 מהווה מפגן אוריינטליזם מפואר שלא היה מבייש את המאה ה-19. פרשן הכדורגל, שחקן ומאמן העבר שלמה שרף פטר עצמו בתכנית יציע העיתונות מניחושים – שנערכים בחסות חברת הימורים – על תוצאות אליפות אפריקה כשאמר "לא יודע, זה לא מעניין אותי". קדימונים לאליפות אפריקה בערוץ הספורט ומחוצה לו, בחרו שוב ושוב להתרכז בשכונות העוני, בילדים משחקים בכדורגל עשוי סמרטוטים, כולם מחייכים חיוך רחב, ובדימויים כמו "סבא שנרדם על המפתן בצהריים", כפי שנכתב בג'ינגל של ערוץ הספורט. ניתן להקל ראש בכל אותם ייצוגים של אפריקה, אותם ספגנו בהזדמנויות רבות על פני שנים לא-מעטות, שכן אפריקה אכן נראית בעינינו "צבעונית" ו"תוססת" ו"מסתורית", אבל הייצוגים הללו מאפשרים ומשרתים תרבות עולמית ומדיניות שמתירה זוועות, נחשלות ופשעים במדינות רבות.

מסגורה וארגונה של אליפות אפריקה תחת שכונות עוני, תחת תמונה של אדם זקן, ספק עצלן ספק חסר-מעש שנרדם בפומבי בשעות הצהריים, ותקריבים על אפריקאים שמחייכים בתמימות וללא סיבה נראית לעין נוספות לכל אותם ייצוגים שעיצבו עבור רבים מאיתנו את "אפריקה". סך  התמונות הללו שמייצג את אפריקה, תמונות המיוצרות על-ידי אמצעי התקשורת בישראל ובעולם, וממילא טבוע בנו ביחס לאפריקה, מאפשר את יחסי הכוח הברורים בין מערב אירופה וארה"ב לבין שאר העולם. אותה מערכת אחידה של דימויים והשקפות מאפשרת את נחשלותה של אפריקה ואת עליונותו של המערב, את התפיסה כי ישנו חוסר יכולת מובנה באפריקאים לעמוד בסטנדרטים אירופאים וכן, גם להשתעשע הלכה למעשה על חשבון אליפות אפריקה.

> שחורים נגד ערבים? מה שרוחש מתחת אליפות אפריקה בכדורגל

לספורט ולסיקורו יש כוח עצום בעיצוב תודעה ציבורית, למחוק הבדלי מעמד וגזע (גם אם לזמן המוגבל של המשחק) ולהוביל שינוי תפיסתי ופוליטי של ממש, כפי שקרה מספר פעמים בהיסטוריה האנושית. לכן, יש להבין את אליפות אפריקה 2017 ואת סיקורה כהחמצת הזדמנות; לשם שינוי, אפריקה ותוצר תרבותי שלה משודרים בפריסה עולמית, שחקנים אפריקאיים כמו מחמד צלאח ופייר-אמריק אובמיאנג מוכרים לאנשים מכל העולם ואליפות אפריקה, מטבעה כאירוע ספורטיבי, זימנה הפתעות ודרמות שמשכו צופים רבים.

כל אלו לא הספיקו על מנת לעבור את מחסום האוריינטליזם בדרך לשידור – אנשי תקשורת הספורט ואנחנו, הצופים, לא השכלנו להבין את אליפות אפריקה כפי שזו הציעה לנו; להבין אותה כמאתגרת את ייצוגיה שלה ושל אפריקה בתקשורת העולמית, מבלי שתוכפף לנוחותו של הצופה המערבי. אליפות אפריקה, על נבחרותיה ושחקניה, איננה "עולם חדש של כדורגל", חגיגות שערים ססגוניות ואפילו לא אברם גרנט. אליפות אפריקה היא עצאם אלחדרי, השוער והמנהיג הבלתי-מעורער של נבחרת מצרים, שמתנגד לחוקי הטבע ונמצא בשיא כושרו בגיל 44. אליפות אפריקה היא התמודדות מרתקת עם המתח בין שחורים לערבים באפריקה, כפי שציינו ענבל בן יהודה ורועי כנפו. אליפות אפריקה 2017 היתה אחד מן הטורנירים המפתיעים והדרמטיים ביותר של השנים האחרונות, וראוי שנבין את האליפויות הבאות, וכן את אפריקה כולה, באופן אחר.

רן שמעוני הוא סטודנט להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה ובחוג להיסטוריה כללית.

> כשגרנט פגש את א-סיסי: המשחק בין גאנה למצרים הוא הרבה יותר מכדורגל

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf