newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אלף תלמידים מת"א הפגינו נגד גירוש חבריהם לפיליפינים

המפגינים, שדרשו לשחרר שני ילדים שנעצרו עם אמותיהם השבוע, חסמו את הכניסה לבית כלא גבעון. "הם משלנו, לא נוותר עליהם", אמרו הילדים. מנהל גימנסיה הרצליה: רשות ההגירה הפרה הבטחה לא לעצור בדרך לביה"ס

מאת:

כאלף תלמידים  מבתי ספר בתל אביב הפגינו מול בית הכלא גבעון ברמלה, שם כלואים שני תלמידים, ילדים למהגרות עבודה, שנעצרו השבוע על ידי רשות ההגירה. השניים – ג׳נה תלמידת כיתה ז׳ בגימנסיה הרצליה, וראלף (הראל) תלמיד כיתה ה׳ בביאליק רוגוזין – כלואים יחד עם אמהותיהם.

"נמשיך להפגין ולחסום כבישים עד שישחררו את התלמידים העצורים", אמר אלכס, תלמיד כיתה ז'. הפגנת הילדים מול כלא גבעון (צילום: אורן זיו)

"נמשיך להפגין ולחסום כבישים עד שישחררו את התלמידים העצורים", אמר אלכס, תלמיד כיתה ז'. הפגנת הילדים מול כלא גבעון (צילום: אורן זיו)

להפגנה הצטרפו מורים והורים לתלמידים. "לא מגרשים ילדים" ו"אין ילד לא חוקי, אל תגרשו אותי", קראו הילדים, שחסמו את כביש הגישה לכלא והלמו על לוחות האלומיניום מסביב לחומות הכלא. את ההפגנה מול הכלא יזמו צוות המורים וחבריהם לכיתה של ג׳נה וראלף. מגימנסיה הרצליה יצאו עשרה אוטובוסים להפגנה. אוטובוסים נוספים הגיעו מבתי הספר ביאליק רוגוזין, בלפור ועירוני א.

"הגענו כדי להפגין על המעצר של ג׳נה, היא אחת משלנו", אמר יעקב שלומד אתה בשכבה. "זה לא בסדר, נמשיך להפגין ולחסום כבישים עד שישחררו את התלמידים העצורים", הוסיף אלכס, גם הוא תלמיד שכבת ז׳ בגימנסיה.

"זה נראה כמו סצנה של סרט מתקופה אפלה", אמרה איילין, המחנכת של כיתה ז8׳ בגימנסיה הרצליה בה לומדת ג׳נה. "התלמידים שבורים ומיררו אתמול בבכי. אבל הם מלאי תקווה שיצליחו להחזיר את ג'נה ללימודים". חבריה לכיתה של ג׳נה הביאו ממתקים ומכתבים שכתבו לה, אך השומרים לא הרשו להם להעביר אותם לכלא.

השוטרים הופתעו ולא ידעו מה לעשות מול הילדים שחסמו את הכניסה לבית כלא גבעון. ההפגנה נגד מעצר וגירוש ילדים לפיליפינים (צילום: אורן זיו) הפגנה מול כלא גבעון של תלמידי בתי ספר בתל אביב, נגד מעצר וגירוש תלמידים (צילום: אורן זיו)

השוטרים הופתעו ולא ידעו מה לעשות מול הילדים שחסמו את הכניסה לבית כלא גבעון. ההפגנה נגד מעצר וגירוש ילדים לפיליפינים (צילום: אורן זיו)

מאבטחי השב״ס והשוטרים, שלא ידעו מראש על ההפגנה, נראו מעט חסרי אונים מול מאות ילדים שחסמו ניידת משטרה הגיעה למקום ודפקו על הרכב. השוטרים ניסו להפציר במורים ובמנהלים לפנות את הילדים ולהרחיק אותם מהכלא, אבל התלמידים לא ויתרו. "אנחנו מאבדים שליטה" אמר אחד השוטרים כשהילדים סירבו לעלות למדרכה. "חם ולא נעים, אבל חייבים להפגין", אמר ספיר אריאל מגימנסיה הרצליה, כשהוא עומד מול הכלא.

"הרגשתי פחד, כעס ועצב כששמעתי על המעצר", אמרה סיוון הלומדת עם ג'נה בכיתה. "היה לי חשוב להגיע כדי שיוציאו אותה מהכלא. לא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות למישהי שאני מכירה, זו פשוט בושה".

״הגענו לכאן, החברים לשכבה וצוות בית הספר כדי לחבק אותה, להגיד לה שאנחנו לא מוותרים, ואנחנו איתה", אמר מנהל הגימנסיה זאב דגני. "היא לגמרי שלנו ולא ניתן לאף אחד לפגוע בה. נעשה הכל שתחזור לבית הספר". דגני העיד על התחושה הקשה בבית הספר לאחר המעצר. "יש אכזבה מהשלטון, מהחברה וממשרד הפנים", הוא אמר, "קיווינו שהם יכבדו את האמנה לזכויות הילד ויתנו לכל הילדים שלנו ללמוד בשקט ובבטחה. זה לא קרה".

פקחי רשות ההגירה פשטו אתמול (רביעי) בשעה שש ורבע בבוקר על דירתה של ברלי אנטיגו ובתה ג׳נה בת ה-13. ג'נה נולדה בישראל, ואמה שוהה בישראל מאז 2004. ג'נה נעצרה כשעמדה לצאת להסעה לבית הספר, על אף התחייבותו של מנכ"ל רשות ההגירה שלמה מור יוסף, שהרשות לא תבצע מעצרים בדרך לבית הספר וחזרה ממנו. הפעילים נגד הגירוש רואים את המעצרים האחרונים כהפרה בוטה של ההתחייבות של מור יוסף.

גם ראלף אפאן, שנעצר ביחד עם אמו מאורין ביום שני השבוע, נלקח מביתו זמן קצר לפני שעמד לצאת לעוד יום לימודים. "אומרים שלא יעצרו בדרך לבית הספר, אבל עוצרים לפני שתלמידה יוצאת לדרך, כשהתיק שלה כבר מוכן ליום לימודים", הוסיף דגני, "זאת פשוט מניפולציה". גם סגנית ראש עיריית תל אביב, ציפי ברנד, אמרה, כי היא רואה במעצרים האחרונים הפרה של הבטחת משרד הפנים. "לא ניתן לאפשר חטיפות של ילדים בדרכם לבית ספר", אמרה ברנד. "זו הפרה חד משמעית של ההבטחה שקיבלנו לפני שנת הלימודים. ילד או ילדה לא יכולים לחיות בחרדה בבוקר כשהם מתלבשים לבית הספר ואז דופקים להם על הדלת ולוקחים אותם למעצר".

"יש אכזבה מהשלטון, מהחברה וממשרד הפנים". מנהל גימנסיה הרצליה זאב דגני עם קצין משטרה בהפגנה מול כלא גבעון נגד מעצר וגירוש תלמידים (צילום: אורן זיו)

"יש אכזבה מהשלטון, מהחברה וממשרד הפנים". מנהל גימנסיה הרצליה זאב דגני עם קצין משטרה בהפגנה מול כלא גבעון נגד מעצר וגירוש תלמידים (צילום: אורן זיו)

חבריה ללימודים של ג׳נה, שחלקם בעצמם בסכנת גירוש, שיתפו ברשתות החברתיות את תחושותיהם לאחר המעצר. "אני שבורה. מה הם עושים לנו? תעזרו לנו להוציא אותה", כתבה אחת מחברותיה. "ממש קשה לי לשמוע שתפסו חברה שלי… למה אנחנו צריכים להתחבא…אנחנו רוצים לחיות בשקט", כתבה חברתה של ג׳נה שגם נמצאת בסכנת מעצר וגירוש.

למרות ההנחיה החדשה של בית המשפט, שעל משרד הפנים לערוך שימוע לילדים מעל גיל 12 לפני גירושם, לג׳נה לא נערך שימוע עד עתה. עד שנקבעה ההנחיה הזו, עמדתם של הילדים שנולדו והתחנכו בישראל – לא נלקחה בחשבון בהליכי הגירוש.

במהלך החופש הגדול, גורש רוהן פרס, בן לאם מהגרת עבודה, לפיליפינים. מתחילת שנת הלימודים ועד לשבוע, לא בוצעו מעצרים. בקרב הקהילה הפיליפינית והפעילים נגד הגירוש היו שקיוו שהלחץ הציבורי והמאבק שהובילו גרם למשרד הפנים "להוריד הילוך". כעת הם חוששים שהעצרים רק יתגברו.

 

הפגנה מול כלא גבעון של תלמידי בתי ספר בתל אביב, נגד מעצר וגירוש תלמידים (צילום: אורן זיו)

הפגנה מול כלא גבעון של תלמידי בתי ספר בתל אביב, נגד מעצר וגירוש תלמידים (צילום: אורן זיו)

"התלמידים מלאי תקווה שיצליחו לשחרר את החברים שלהם", אמרה אחת המורות. המחאה של התלמידים מול בית כלא גבעון (צילומים: אורן זיו)

 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

בעזה וג'נין, נצרת וירושלים – ישראל מנהלת את אותה המלחמה

מיקוד המבט בחורבן ובמוות שישראל המיטה על עזה הוא מובן, אבל מה שישראל עושה שם הוא חלק מההיגיון המסדר של האפרטהייד הישראלי בכל המרחב שבין הירדן לים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf