newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כעשרים אלף משתתפים במצעד הגאווה והסובלנות בירושלים

תחת אבטחה כבדה ומול קומץ מפגיני ימין, מצעד הגאווה הירושלמי יצא לדרכו ממתחם גן הפעמון לכיוון גן העצמאות. המשתתפים סירבו להתרשם ממינויו של אמיר אוחנה, חבר הממשלה הגאה הראשון שאף הגיע למצעד, לשר המשפטים: "הוא צבוע. זאת ממשלה הומופובית"

מאת:

דיווח: אורן זיו ויעל מרום

תחת הסיסמא ״קהילה אחת – פנים רבות״, כעשרים אלף משתתפות ומשתתפים צעדו מגן הפעמון אל גן העצמאות, במצעד הגאווה הירושלמי שמארגן הבית הפתוח.

מצעד הגאווה בירושלים, 6.6.2019 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מצעד הגאווה בירושלים, 6.6.2019 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הצועדות והצועדים התכנסו בגן הפעמון בשעות אחר הצהריים המוקדמות תחת אבטחה משטרתית קפדנית, שכללה תחילה גם בדיקת תעודות זהות של המבקשים להיכנס. על פי הודעת המשטרה, נעצרו ועוכבו 49 חשודים. עוד מסרה המשטרה כי שוטרים סמויים שהוצבו מסביב למסלול הסטרילי של הצעדה הבחינו בטרם תחילת הצעדה באדם שעורר את חשדם, ובחיפוש שערכו מצאו אצלו סכין שהוסלקה בכליו. לדברי המשטרה, האיש סירב להזדהות והועבר לחקירה. [עדכון מאוחר: בהמשך התברר כי לאדם שנעצר עם סכין לא היה קשר לאירוע. הוא ושאר המעוכבים והעצורים שוחררו].

סביב השעה חמש וחצי החלו לצעוד דרך מרכז העיר לגן העצמאות.

בגן הפעמון, נקודת הכינוס למצעד, נערך אירוע ההזנקה, במהלכו התקיים טקס העברת דגל הגאווה מעופר ארז, מנכ"ל הבית הפתוח, אל ישראל זרי מעיריית רמת גן, בה יתקיים מחר (שישי) בפעם הראשונה אירוע גאווה.

במהלך המצעד, צועדים הניחו פרחים לזכר שירה בנקי ז"ל בנקודה בה נרצחה ב-2015, בפינת הרחובות קרן היסוד וושינגטון.

בסיומו של המצעד, התכנסו הצועדים לעצרת בגן העצמאות בהנחיית מיה דגן, עינב גלילי ושיר ראובן. בין המשתתפים בעצרת הסיום רן דנקר, גיא ויהל, ג'וי ריגר, אושר בנד, הטרנסג'נדרית בת ה-15 אשר עברה התעללות מצד תלמידי בית ספרה, קרין סנדל, וכן ההיסטוריון והסופר פרופ' יובל נח הררי, החי עם בן זוגו מזה שנים רבות.

במהלך עצרת הסיום הוכרזה דקת דומיה לזכרה של שירה בנקי ז"ל, ואביה, אורי, נשא דברים ובין היתר איחל לכולם "להיות מתונים בצורה קיצונית". ג'וי ריגר הקריאה שיר של מיקה בן שאול והכריזה "אני אישה ואני מתה על נשים!"

מצעד הגאווה בירושלים, 6.6.2019 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מצעד הגאווה בירושלים, 6.6.2019 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

בעצרת נשאה דברים גם אושר בנד, שאמרה בין היתר "אני פה כדי להגיד שב-2019 החיים של טרנסים וטרנסיות בישראל עדיין קשים. כולם מדברים על קבלה אבל לא באמת רואים אותנו. בתי ספר מדברים על לקבל את השונה אבל לא עושים כלום כדי לעצור את האלימות נגדנו.

תסתכלו עלי – אני לא שקופה. אני אושר, אני בת 15, אני טרנסית ואני בחיים לא אוותר על מי שאני". בסיום דבריה, אושר זכתה לתשואות סוערות מהקהל.

אושר בנד ועידו קטרי בעצרת הסיום של מעצד הגאווה בירושלים.(אורן זיו / אקטיבסטילס)

מניחים פרחים במקום הירצחה של שירה בנקי ז"ל. מצעד הגאווה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

השר ארדן מגיע למצעד הגאווה בירושלים. 6 ביוני 2019 (יעל מרום)

השר ארדן מגיע למצעד הגאווה בירושלים. 6 ביוני 2019 (יעל מרום)

במצעד צעדו גם אקטיביסטים בבלוק נגד "פינקוושינג״, תוך מחאה על השימוש שעושה ישראל בנושא הלהט"בי כדי לכסות על פשעי הכיבוש והפרת זכויות אדם. בין הצועדים היו גם מספר רב של בני נוער, בין היתר מתנועות הנוער איגי, בינה, הנוער העובד, דרור ישראל ומעברים.

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, שהגיע למקום בליווי שוטרים המאבטחים את המצעד, התקבל בקריאות מחאה רמות. גם שר המשפטים הנכנס, חבר הקהילה הגאה אמיר אוחנה שהגיע למצעד התקבל בקריאות בוז. "תתבייש, בזכות בג"ץ יש לך ילד!", צעקו לעברו. איתם זק, משתתף במצעד: "אני לא שמח על המינוי של אמיר אוחנה לשר. הוא צבוע והצביע נגד חוקים שהועלו למען הקהילה. הממשלה הזאת היא הומופובית ופועלת כל הזמן נגד קהילת הלהט"ב".

מול המצעד מפגינים קומץ פעילי ימין קיצוניים בראשות בנצי גופשטיין.

שר המשפטים החדש אמיר אוחנה, השר ההומו הראשון, מסולק ממצעד הגאווה בירושלים על ידי מפגינים שקוראים לעברו "בושה!". (נועם רבקין פנטון / פלאש 90)

שר המשפטים החדש אמיר אוחנה, השר ההומו הראשון מחוץ לארון, מסולק ממצעד הגאווה בירושלים על ידי מפגינים שקוראים לעברו "בושה!". (נועם רבקין פנטון / פלאש 90)

בין הצועדים בלט גם דוב מורל, אב צעיר ודתי, מי שהיה בעבר נער גבעות והיום הוא מגדיר עצמו כליברל ופמיניסט, ורבים מבאי המצעד ביקשו להצטלם איתו. מורל יודע עד כמה – לאור ההסתה נגד קהילת הלהט"ב שמגיעה מכיוון רבנים ואנשי דת – התמיכה הפומבית של אנשים דתיים הקהילה הגאה חשובה. בשנה שעברה מורל וזוגתו נעמה לא הצליחו להיכנס למצעד, בשל חזותם שעוררה את כל מנגנוני הפרופיילינג של המשטרה. השנה, הוא סיפר ל"שיחה מקומית", חודשים לפני המצעד דוב תיאם מול "הבית הפתוח" את הגעתו ביחד עם ביתו התינוקת, עימה צעד גם ב"צעדת השרמוטות" בשבוע שעבר. הוא קיבל מראש "תגי הפקה", והגיע שעות פני תחילת האירוע, אבל עדיין, הוא מספר, שוטרים ביקשו לעצור אותו בגלל החזות שלו. רק התערבות של מנכ"ל הבית הפתוח, שהגיע באופן אישי כדי לאשר את כניסתו, איפשרה לו להשתתף במצעד.

מורל אמר ל"שיחה מקומית": "באתי כדי לפנות ללהט"בים מהקהילה הדתית שנמצאים בארון, שחוששים מהתגובה של הקהילה, שאולי הם מרגישים כלפי עצמם שהם סוטים ושמות פוגעניים אחרים. באתי להראות להם שיש גם דתיים שיקבלו אותם שרואים בהם אנשים שווים ושייכים בתוך הקהילה הדתית כמו שהם. באתי בשביל טרנסיות בארון שנפגעו בפרט בקהילות דתיות, שלא יכולות להיכנס לבית כנסת. באתי להגיד שאני ודתיים אחרים רבים מקבלים אותן. לא חייבים לעזוב את הדת בגלל ההטיה הדתית".

מצעד הגאווה בירושלים, 6.6.2019 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מצעד הגאווה בירושלים, 6.6.2919 (יעל מרום)

מצעד הגאווה בירושלים, 6.6.2919 (יעל מרום)

בנצי גופשטיין מפגין נגד מצעד הגאווה בירושלים, 6.6.2019 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf