newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

האם ישראל מגייסת את אסירי חמאס כדי ללחוץ על אלקיק להפסיק לשבות רעב?

העיתונאי מחמד אלקיק שנעצר בצו מנהלי שובת רעב 90 יום. שני אסירים בכירים מחמאס הובאו על ידי שב"ס כדי לבקר אותו בביה"ח. ח"כ איימן עודה בהצעת אי אמון בממשלה: "ישראל הפכה את זה לשיטה. חוטפת אנשים מבתיהם ומשליכה אותם לבתי הכלא ללא כל יכולת להאבק על חפותם"

מאת:

הפוסט נכתב יחד עם נעם רותם

90 ימים לאחר שפתח בשביתת רעב העיתונאי העצור מנהלית מחמד אלקיק מחזיק מעמד אולם מצבו הרפואי ממשיך להתדרדר והוא נמצא בסכנת חיים מיידית. מקורביו מדווחים כי העיתונאי, שאיבד אחוז ניכר ממשקל גופו, נושם בקושי רב, סובל מכאבים קשים,עוויתות ופרכוסים ומאי סדירות בקצב הלב.

היום (שני) פשטו שוטרים על חדרו של שובת הרעב מחמד אלקיק המוחזק במרכז הרפואי "העמק" בעפולה והכניסו בצעד חריג שני אסירים מהנהגת חמאס בבתי הכלא הישראלים. על פי מידע שהגיע לשיחה מקומית, האסירים, מחמוד שריתח ומוחמד ערמאן, יו"ר אסירי חמאס בבתי הכלא הישראלים, שהובאו במיוחד מבתי הכלא בהם הם מוחזקים על ידי שב"ס, אמרו לאלקיק כי בהנהגת חמאס לא מעוניינים כעת בשביתות רעב של יחידים. בתקשורת הפלסטינית מוסגר הביקור כאיום של חמאס על ישראל כי עליהם לוודא את מצבו של שובת הרעב או שיסלימו את המחאה בבתי הכלא ומחוצה לו.

אתמול בלילה (ראשון) התפטר עורך הדין ג'וואד בולוס, ממועדון האסיר הפלסטיני המייצג את אלקיק, במחאה על הסחבת, וההתנהלות של גורמי הבטחון הישראלים במשא ומתן על העברתו של אלקיק לטיפול בבית חולים פלסטיני והפסקת החזקתו בכפיה בבית החולים "העמק" בעפולה. עו"ד בולוס הגיש אתמול הצעה לישראל והציב אולטימטום לקבלת תשובה, ומשזו לא נענתה הוא התפטר מיצוג שובת הרעב. משפחתו של אלקיק ביטלה את יפוי הכח שניתן למספר עורכי דין אחרים שייצגו אותו בתקופה האחרונה בצעד של חוסר אמון, והודיעה כי מעכשיו הוא לא מיוצג ו"נמצא בידי שמיים".

אתמול גם דחה בג"ץ את עתירתה של פיחאא, אשתו של אלקיק, שביקשה כי יאשרו לה ולשני ילדיה הפעוטים לצאת מהגדה כדי לבקרו בבית חולים לפני שיהיה מאוחר מידי.

> שובת הרעב מחמד אלקיק: "אני עיתונאי, והמעצר שלי לא חוקי"

מפגין מחופש לשובת הרעב מוחמד אלקיק, בלעין (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מפגין מחופש לשובת הרעב מוחמד אלקיק, בלעין (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מוקדם יותר היום אישר בית המשפט המחוזי לראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, ראאד סלאח, וליו"ר ועדת המעקב, ח"כ לשעבר מוחמד ברכה, לקיים ביקור בן שעה אצל שובת הרעב המאושפז בבית החולים העמק בעפולה, וזאת לאחר שלפני מספר ימים נעצרו השניים בעת ששהו במקום לאחר החלטת בג"צ לא לאפשר העברת אלקיק לבית חולים פלסטיני.

היום אחר הצהרים הגישה "הרשימה המשותפת" הצעת אי אמון בממשלה. יו"ר המפלגה, ח"כ איימן עודה, התייחס בנאומו לעיתונאי השובת רעב לשלושה עיתונאים פלסטינים נוספים במעצר מנהלי ולמאות העצורים המנהליים שמחזיקה ישראל בבתי הכלא. הוא אמר: "חייו של אלקיק תלויים על בלימה. ראש הממשלה ושר הביטחון הם אלה שיישאו באחריות למותו. מוחמד אלקיק, נאבק באומץ על חייו ועל שחרורו, ובסופו של יום, מוחמד אלקיק ישוחרר, הוא יהיה אדם חופשי אשר ניצח את הכיבוש ואת מנטליות הדיכוי שיוצרת את אותם פשעים מכוערים דוגמת המעצר המנהלי".

בהתייחס למאות הפלסטינים הכלואים ללא משפט אמר עודה כי: "ישראל הפכה את זה לשיטה. חוטפת אנשים מבתיהם ומשליכה אותם לבתי הכלא ללא כל יכולת להיאבק על חפותם. זאת הדמוקרטיה שאתם כל כך מתגאים בה".

עודה הזכיר את התנגדותו הנחרצת של ראש הממשלה מנחם בגין לשימוש במעצרים מנהליים, ואת נאומו לאחר הודעתו של השר דאז שרת על הפעלת חוקי חירום ומעצר מנהלי כלפי חברי מחתרת "ברית הקנאים": "החוק שהשתמשת בו הוא נאצי, הוא רודני, הוא בלתי-מוסרי; וחוק בלתי-מוסרי הוא גם בלתי-חוקי. על-כן, המעצר הוא בלתי-חוקי והצו שלכם הוא שרירותי. לא היתה לכם כל זכות לעשות זאת, כאשר קיימת כנסת, כאשר קיים בית דין, כאשר יש בידיכם מערכת חקירה".

> למה ארגון העיתונאים שותק בפרשת העיתונאי שובת הרעב מחמד אלקיק?

העיתונאי מחמד אלקיק ביום ה-76 לשביתת הרעב שלו במחאה על מעצרו המנהלי בבית החולים "העמק" בעפולה (אורן זיו/אקטיבסטילס)

העיתונאי מחמד אלקיק ביום ה-76 לשביתת הרעב שלו במחאה על מעצרו המנהלי בבית החולים "העמק" בעפולה (אורן זיו/אקטיבסטילס)

584 עצורים מנהליים

אלקיק בן ה-33 הוא תושב דורא שבאזור חברון, פעיל חמאס על פי השב"כ. הוא כותב בערוץ החדשות הסעודי "אלמג'ד" ונחשב למבקר חריף של הרשות הפלסטינית. בחודשים שלפני מעצרו הא התבטא נגד הרשות, טען כי חופש העיתונות ברשות הוא בדיחה, וביקר את מנגנוני הבטחון והמעצרים של פעילים פוליטיים בגדה המערבית. מקורביו טענו כי במקרה של מעצרו שימשה ישראל מעין "קבלן ביצוע" לצורכי הרשות.

הוא נעצר בליל ה-21 לנובמבר. ארבעה ימים לאחר תחילת החקירה, כשהבין, לדברי עורך דינו, שמדובר בחקירה פוליטית, הכריז במחאה על שביתת רעב. במהלך החקירה, כך על פי מקורביו, הוא נחקר על "הסתה עיתונאית", וכשסירב לשתף פעולה, הועבר למעצר מנהלי לכליאה ללא משפט.

בעוד מקורביו טוענים כי מדובר ברדיפה בשל דעות שהביע במסגרת עבודתו, בעיקר עמדותיו נגד הרשות הפלסטינית, בשב"כ טוענים שלמעצר אין קשר לעבודתו העיתונאית, אלא לכך שאלקיק הוא פעיל חמאס שישב על כך בכלא בעבר, ומעורב כיום בפעילויות טרור במסגרת תא סטודנטים המזוהה עם חמאס באוניברסיטת ביר זית, ועומד בקשר עם פעילי חמאס בעזה. מידע על טענות אלא הוצג בפני שופטי בג"ץ כחומר חסוי, שלאלקיק ועורכי דינו אין גישה אליו. על סמך החומר החסוי, ולמרות מצבו הרפואי הקשה, מסרבים שופטי בג"ץ לאפשר את העברתו לבית חולים פלסטיני בגדה. למרות טענות השב"כ, לאורך כל שביתת הרעב שלו חוזר אלקיק וטוען כי הוא נעצר בשל עבודתו העיתונאית.

נכון לסוף דצמבר 2015 שהו 584 פלסטינים במעצר מנהלי. בין העצורים גם ארבעה עיתונאים. זהו המספר הגדול ביותר של עצורים מנהליים מאז 2008. עצור מנהלי נוסף הוא פעיל הימין הקיצוני מאיר אטינגר. מעצר מנהלי אמור להיות אמצעי קיצוני ביותר שנעשה בו שימוש מידתי ורק במקרים חריגים בהם נשקפת סכנה מוחשית ומיידית. מדובר בשלילת החופש של אדם ללא שהתנהל משפט בו הוצגו ראיות או הוכחה אשמתו. לעצור גם לא ידועים הסעיפים בהם הוא מואשם. עצירים מנהליים אינם יכולים לדעת מתי יצאו לחופשי, שכן למרות שתוקפו של כל צו מוגבל למקסימום שישה חודשים, ניתן להאריך אותו מספר בלתי מוגבל של פעמים.

> כך פרשתי ממערך ההסברה בשירות ממשלה קיצונית, צינית ומסוכנת

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf